عدم ثقتي في زوجي - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 20-12-2015, 02:14 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
عدم ثقتي في زوجي

السلام عيكم ورحمة الله وبركاته
محتاجة استشارتكم في امر انا حاليا اختي بتجهز نفسها لان فرحها قريب وعايزه انزل معاها بس خايفة اسيب زوجي لوحده ف البيت لانه كان بيشوف اباحيات وبيتفرج علي حاجات حرام وانا بكرهه اما بعرف ده وشبه متاكده انه هيشوف لو نزلت وسبته لوحده ف البيت حتي قلتله لو نزلت هتعمل كده قالي لا واكيد مش هيقول اه وقالي بهزار فيها ايه لو سبتيني عادي انتي ايه اللي ضرك ف ده مش حاسس ده بيعمل ايه في الزوجة ودايما مستهتر باحساسي في الحاجات دي رغم اني مش بتخانق معاه اما بعرف بتقفل منه وببقي مع نفسي وخلاص وهو يضحك عليا بكلمتيين وعشان ما اقلبهاش نكد بسكت وبعمل مصدقه واخبي احساسي عنه
المهم ازاي اتغلب علي احساسي بالخوف وانزل متطمنه وما اشغلش بالي باللي بيعمله قلبي واجعني من الموضوع ده اوووي
قديم 20-12-2015, 02:42 PM
أم دان
عضو مثالي
أم دان غير متصل  
رد: عدم ثقتي في زوجي

والله متعجبة من تفكيرك
لو إنت مفكرة وجودك جنبه مانعه من مشاهدة الحرام فإنت بصراحة غلطانة..ترى ماتقدرين تمنعينه ممكن يشوف في أي وقت وبأي مكان وزمان... الرادع له نفسه ومدى خوفه من الله..إنت مابيدك شي.. ووجودك مايقدم ولا يأخر من شي.
يا أختي كبري عقلك وشيلي زوجك من بالك وعيشي حياتك وروحي انبسطي مع أختك..وادعي لزوجك بالهداية والصلاح..
قديم 20-12-2015, 03:07 PM
شاطى الراحة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية شاطى الراحة
شاطى الراحة غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم دان مشاهدة المشاركة
والله متعجبة من تفكيرك
لو إنت مفكرة وجودك جنبه مانعه من مشاهدة الحرام فإنت بصراحة غلطانة..ترى ماتقدرين تمنعينه ممكن يشوف في أي وقت وبأي مكان وزمان... الرادع له نفسه ومدى خوفه من الله..إنت مابيدك شي.. ووجودك مايقدم ولا يأخر من شي.
يا أختي كبري عقلك وشيلي زوجك من بالك وعيشي حياتك وروحي انبسطي مع أختك..وادعي لزوجك بالهداية والصلاح..
هذي الي مشقية نفسها
قديم 20-12-2015, 03:08 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم دان مشاهدة المشاركة
والله متعجبة من تفكيرك
شكرا اختي علي ردك وكلامك صح وانا نفسي اعمل كده بس فعلا هو للاسف طول ما انا معاه مش بيعمل كده ولا عنده نت ولا بيسيبني لحظة لكن اما ببقي مش معاه بيشوف الحاجات دي ومتاكده من ده جدا

التعديل الأخير تم بواسطة املي في رحمتك ; 20-12-2015 الساعة 03:09 PM
قديم 20-12-2015, 03:09 PM
الفلوجة
قلب المنتدى النابض
الفلوجة غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لن اعيش مشاهدة المشاركة
السلام عيكم ورحمة الله وبركاته
محتاجة استشارتكم في امر انا حاليا اختي بتجهز نفسها لان فرحها قريب وعايزه انزل معاها بس خايفة اسيب زوجي لوحده ف البيت لانه كان بيشوف اباحيات وبيتفرج علي حاجات حرام وانا بكرهه اما بعرف ده وشبه متاكده انه هيشوف لو نزلت وسبته لوحده ف البيت حتي قلتله لو نزلت هتعمل كده قالي لا واكيد مش هيقول اه وقالي بهزار فيها ايه لو سبتيني عادي انتي ايه اللي ضرك ف ده مش حاسس ده بيعمل ايه في الزوجة ودايما مستهتر باحساسي في الحاجات دي رغم اني مش بتخانق معاه اما بعرف بتقفل منه وببقي مع نفسي وخلاص وهو يضحك عليا بكلمتيين وعشان ما اقلبهاش نكد بسكت وبعمل مصدقه واخبي احساسي عنه
المهم ازاي اتغلب علي احساسي بالخوف وانزل متطمنه وما اشغلش بالي باللي بيعمله قلبي واجعني من الموضوع ده اوووي
منتي نزلتي خلاص و بتجهزي مع اختك فايش فايدة التفكير الزيادة ،،،،،، يعني مش حنكدر نقلك خليك مع زوجك ولا تتركيه
قديم 20-12-2015, 03:14 PM
شاطى الراحة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية شاطى الراحة
شاطى الراحة غير متصل  

اقتباس:
شكرا اختي علي ردك وكلامك صح وانا نفسي اعمل كده بس فعلا هو للاسف طول ما انا معاه مش بيعمل كده ولا عنده نت ولا بيسيبني لحظة لكن اما ببقي مش معاه بيشوف الحاجات دي
هذا دليل غيرتك علية والغيرة دليل محبتك لزوجك و هذا شي تشكرين علية
اذا انتي بعيدة عنة وهذا تفكيرك .. مادري كيف حياتكم الزوجية وانتم
تحت سقف واحد ..اتوقع تراقبين الحركات والسكنات وهذا شي يضايق
الزوج وينفرة من زوجتة ..وكلي امرك الله ودعي لة بالهداية والصلاح
قديم 20-12-2015, 03:31 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

لا والله مش بحسسه باي حاجة الانادرا ولانه مش بيعمل حاجة طول ما انا جمبه
قديم 20-12-2015, 04:20 PM
هاجر9
كبار شخصيات المنتدى [ وسام العطاء الذهبي 2016 ]
 الصورة الرمزية هاجر9
هاجر9 غير متصل  

اقتباس:
لا والله مش بحسسه باي حاجة الانادرا ولانه مش بيعمل حاجة طول ما انا جمبه
كويس انه محترمك في وجودك مش معقول بتقضي عمرك تحرسيه و تلغي حياتك و التزاماتك و تحصريها في زوجك كأنك وصية عليه بتخنقيه و بتخنقي نفسك
ادعيله ربنا يتوب عليه من شؤم المعصية و استودعي الله سمعه و بصره و في النهاية كل واحد بيحاسب علي عمله لوحده

و مشكلة المرأة عامة انها تسقط دا علي نفسها و تعتبره يشوف لنقص فيها هي مع انه في الحقيقة نقص فيه هو فراغة عين و وعدم استشعار لمخافة الله و تحقير لعظم الذنب .الي ابتلي بالذنب هذا بيعمله و لو كانت زوجته ما في زيها زي
قديم 20-12-2015, 07:08 PM
££ سحاب ££
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية ££ سحاب ££
££ سحاب ££ غير متصل  

السلام عليكم

لن أعيش ،،،،، اقولك عيشي بالطول والعرض وانركي الخلق للخالق حبيبتي وليش العنا ان لك دور فالتذكير والتخويف بالله كل فتره

وبعدين حبيبتي ،،،شغلي المخ النسائي الفذ

ولاتخلينه يلتفت لهذي الامور

على قول ناعمه الهاشمي احلبييييييه خليه مكتفي بك وكمان بطلي تشغلين نفسك فيه خليه هو ينشغل فيك

ولاتنسين الدعاء له بالهدايه ولاتتحدثين معه بهالامر نهائيا بعض الامور اذا تحدثنا فيها فقدت الهيبه وضاع الحق حتى وان كان لنا

لست وحدك ،،،الاباحيات انتشرت بشكل فظيع حتى الي في حال نفسه يسحبونه الاصحاب ومقاطع الواتس حدث ولا حرج

الدعاء له بالقيام يفعل المعجزات

دمتى بود

التعديل الأخير تم بواسطة ££ سحاب ££ ; 20-12-2015 الساعة 07:13 PM
قديم 20-12-2015, 09:59 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

شكرا ليكم اخواتي علي ردودكم اللي بتريحني واللي بجد نفسي اعملها واقدر انفذها
نزلت مع اختي وروحت وللاسف برده شاف حاجات بتزعلني ورقص وقله ادب المشكلة ان قلب بيشيل من ومش ببقي قادره اسامحه وبيبقي جوايا غل وبغض ليه نفسي اخلص من الاحساس ده اوووي تعبت منه نفسي اقدر اديله حبي وانا مش بقدر بسبب تصرفاته وهو بقي عنده لامبالاه وفعلا علي راي الاخت سحاب الموضوع مبقاش ليه قيمه عنده وبقي بيتجاهل كلامي نفسي اطلعه من قلبي واقتل غيرتي عليه حاولت كتير مقدرتش

مواقع النشر