يتيمة رغم وجود ولدتي و ولدي واخواتي - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

قديم 16-03-2011, 02:49 PM
فاي فلور
عضو دائم
فاي فلور غير متصل  
يتيمة رغم وجود ولدتي و ولدي واخواتي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اتمنى تكونوا بأحسن حال كما أتمنى تشاركوني وتفيدوني بارائكم في مشكلتي اللي ملازماني وبتكبر معايا أنا من يوم ما وعييت لقييت نفسي مع جدي و جدتي وبنادلهم بابا وماما وكان جدي يقولي أنا مش ولدك ولا دي ولدتك أنا جدك ودي جدتك أبوك وامك مسافرين وراح يرجعو وتشوفيهم وفعلا ماتاخرش اليوم اللي رجعو فيه كان عندي ساعتها تلات سنين وسكنوا معانا فنفس البيت بس ماكونتش بحب أروح عندهم عشان لسة ماتعودتش عليهم وهما أصلا مكانوش بيهتمو بيا خالص كانو دايما مشغولين عني جدي اللي بيصرف علي وجدتي بتلبسني وتلعب معايا وتسهر على راحتي لما بمرض وبتروح معايا المدرسة وكنت دايما بلاحض إن أبويا وأمي مابعملوش جدي وجدتي كويس ودا كان بيخليني ابعد عنهم أكتر وصار عندي أخ ولاحضت إنهم مشغولين عنو هو كمان وبيخلوه طول الوقت مع جدتي هي الي بتهتم بيه بس جدتي مكانتش بتحبو أكتر مني يعني كانت على طول تشتكي وتصرخ عليهم عشان يهتمو بيه ومايعتمدوش عليها وجي اليوم اللي قرر فيه ولدي ينتقل ويعيش في مكان تاني لأـن الخلافات بينو وبين جدي كبرت وهنا قرر ياخد كل علتو يعني ولدتي أخويا وأنا كمان مارضتش أروح بس أخدني غصب عني جدي ماكانش بالبيت وجدتي بتعيط وبتترجاه يسبني معاها بس هو كان يقولها لا دي بنتي ومكانها معايا ورحنا سكن تاني بس أنا ماسكتش من العياط على جدتي كان عمري ساعتها ست سنين وكان بوصي ولدتي ماتسبنيش أخرج من البيت وتالت يوم اترجتها تسبني أخرج ألعب مع أخويا الصغير ولما سبتني استغلييت الفرصة علىشان أهرب وهربت فعلا لبيت جدي لانو مكانش بعيد حضنتني جدتي و قلتلي إنو أبويا راح يدفع التمن لانو أخدني بالعافية وكان جدي ساعتها رافع دعوى على أبويا رحنا القسم وجي أبويا وكان غضبان أوي وأمي بتعيط وبتقول لوالدي لازم تسبلوهم البنت بدون مشاكل وأنا الي هاعرف أجيبها بعدين ولا راح أرمي نفسي بالبحر وأبويا بيرفض وبيقول لها إنو راح ياخدني غصب عنهم إنشا الله يخش السجن وبعدين سمع كلامها وجي عندي وقلي تروحي معايا ولا مع جدك قلتلو وأنا خايفة منو أروح مع جدي لإني متعودة عليه كان قريب من إنو يضربني بس مسك إيدو وأخد ماما وأخويا وراح من ساعتها بشوفهم زي الأغراب وبعدين عرفت إنوجدي كان ماسك على والدي قضية كان ممكن يدخلو بيها السجن وانو أنا لم اتولدت كان أبويا في الجيش وولدتي فبيت أهلو في البلد و جدتي اترجت ولدتي عشان تجبني معاها كام يوم وبعدين ترجعني بس ماوفتش بوعدها واستغلت قضية والدي عشان تربيني وكدا مرت الأيام وأنا بكبر كانو أبويا وأمي دايما يتهربو من المسؤولية اتجاهي وبيقولولي عندك جدك وجدتك لكن لما بعمل حاجة غلط بييجو يحاسبوني وينتقدوني رغم إني لما اعرفت الحقبقة اترجتهم يسامحوني بس طلبهم الوحيد كان إني أسيب جدتي وأعيش معاهم أنا دلوئتي متجوزة واترجيت جوزي إننا نسكن مع جدي وجدتي لانهم كبرو ومابيقدروش يعتمدو على نفسهم ومحتاجين ليا أوي و وافق لانو بيحبني وهو دلوئتي بساعدني عشان أهتم بيهم بس ولدتي بتعملي مشاكل ودايما مش راضية عني أما والدي بيعاملني زي الغريبة وبيحاولو يحرضو اخواتي عليا وبيوصوهم ميتكلموش معايا كل دا علشان ساكنة مع جدي وجدتي وحتى فيوم فرحي اتخلو عني وبعد رجاء طويييل حضروا الفرح زيهم زي المعازيم كمان لاني عملت الفرح فبيت جدي أنا مش عرغة أتصرف الزاي وحسة إني يتيمة بس عندي أب و أم بيحاولو ينغسوا عشتي عشان رفضتهم وأنا صغيرة من غير ما اعرف ولما عرفت ماسبتش جدي و جدتي خالص زي ماهما عاوزين أرجوكم ساعدوني أعمل إيه وياريت ماكونش طولت عليكم وياريت ماتبخلوش علي بالردود
قديم 16-03-2011, 06:55 PM
أم داليا
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم داليا
أم داليا غير متصل  
القسم المناسب ..
الاشراف ؛
قديم 17-03-2011, 02:46 AM
شروق الضلام
عضو نشيط جدا
شروق الضلام غير متصل  
اختي بقول لك انهم كمان ووالديك ولازم تزوريهم وتعامليهم كويس مهما فعلو لك واجرك عند ربنا.وحاولي ما تضهر بحبك لجدتك وجدك امامهم يعني حاولي ما امكن تروح عند امك وتقربي منها مهما بعدها عنك وكمان ابوك .
قديم 17-03-2011, 02:59 AM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  
عزيزتي

اللي فهمته ، إنك عشتي مع جدك و جدتك ( غصبا عن أمك ) و إنت كنت صغيرة و ما كنت فاهمة الحكاية
لإنه جدتك أستغلت فرصة انشغال أبوك في الجيش و تصديق أمك لها ..

مع كذا ما نقدر ننكر فضل جدك و جدتك في تربيتك و تنشأتك ..
لإنك قلتي إنه أمك و أبوك أهملوا في تربية أخوك و كانوا يرموه على جدتك و هي كانت تخاصمهم عشان يهتموا فيه
يعني أتوقع إنه جدتك أخذتك عندها من خوفها عليك و حبها لك

حاليا ،.
حاولي تتواصلي مع أمك و أبوك و تعاملي معهم بالبر حتى لو أذوك ، لإنه برهم واجب و طاعتهم بعد طاعة الله ثم الزواج ..
و ربي الحمد لله رزقك زوج طيب و يحبك ، و ساعدي جدك و جدتك و مو لازم تحكي لأمك أي شئ عنهم

ننتظرك ..
قديم 17-03-2011, 01:32 PM
فاي فلور
عضو دائم
فاي فلور غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق الضلام مشاهدة المشاركة
اختي بقول لك انهم كمان ووالديك ولازم تزوريهم وتعامليهم كويس مهما فعلو لك واجرك عند ربنا.وحاولي ما تضهر بحبك لجدتك وجدك امامهم يعني حاولي ما امكن تروح عند امك وتقربي منها مهما بعدها عنك وكمان ابوك .
في الأول متشكرة كتير على نصيحتك واهتمامك بس أنا اتجرحت منهم كتيييير كل ما بزورهم دايما بيكون الحديت على جدي وجدتي وكيف أخدوني غصب عنهم وإني لازم أصيبهم وأعيش على طول معاهم وأزورهم زي زي اخواتي مرة مرتين ف الأسبوع وأنا ماقدرش على كدى وبقولهم إني راح أجي أزوركم كل يوم واروح أنام عندهم بيزعلو ويجرحوني بكلام مابتحملوش زي إني بعتهم عشان الفلوس وإني أنانية بحب نفسي و بس وبتخلى عن مسؤوليتي اتجاههم ودا خلاني مازورهومشي كتير رغم إني لما اخترت جدي وجدتي كنت صغيرة خالص وحنانهم هو اللي خلاني أتعلق بيهم ودي الوقتي أنا بحبهم أكتر من أي حد في الدنيا وما قدرش أتخلى عنهم والمشكلة دلوقتي إن أمي مقاطعاهم ومقاطعاني ومصرة إنها ماتجيش عندنا وماتخليش اخواتي ييجو إال ما انا أصيب البيت واروح مع جوزي على بيتي بس انا ماقدرش وفنفس الوقت عايزة رضى أمي رغم إنهصعب أرضيها
قديم 17-03-2011, 01:47 PM
فاي فلور
عضو دائم
فاي فلور غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روح الطير مشاهدة المشاركة
عزيزتي

اللي فهمته ، إنك عشتي مع جدك و جدتك ( غصبا عن أمك ) و إنت كنت صغيرة و ما كنت فاهمة الحكاية
لإنه جدتك أستغلت فرصة انشغال أبوك في الجيش و تصديق أمك لها ..

مع كذا ما نقدر ننكر فضل جدك و جدتك في تربيتك و تنشأتك ..
لإنك قلتي إنه أمك و أبوك أهملوا في تربية أخوك و كانوا يرموه على جدتك و هي كانت تخاصمهم عشان يهتموا فيه
يعني أتوقع إنه جدتك أخذتك عندها من خوفها عليك و حبها لك

حاليا ،.
حاولي تتواصلي مع أمك و أبوك و تعاملي معهم بالبر حتى لو أذوك ، لإنه برهم واجب و طاعتهم بعد طاعة الله ثم الزواج ..
و ربي الحمد لله رزقك زوج طيب و يحبك ، و ساعدي جدك و جدتك و مو لازم تحكي لأمك أي شئ عنهم

ننتظرك ..
كلامك حق ومتشكرة على اهتمامك أنا باحاول أرضيهم دايما بس بحس أمي ساعات بتشوفني كاأني خصم ليها ودايما بتقولي إني أخدت حب أبوها وأمها منها وأنو من يوم ماتولدت كأني لعنة فرقت بنها وبين أهلها وإني أخدت مكانها لانها البنت الوحيدة عندهم وإنهم بيفضلوني عليها ودا كلام كان يقطعني ويخليني أعيط ساعات واخر حاجة عملتها إنها طربقت الدنيا فوق دماغ الكل لما سمعت إنو جدي راح يكتبلي جزء من البيت وقالت إنو دا حقها فترجيت جدي إنو مايكتبليش أي حاجة ويكتبو بإسمها ودا اللي حصل وضنيت إني راح أرضيها بكدة ودلوقتي عايزاني أخرج أنا وجوزي عشان صار ملكها
قديم 17-03-2011, 05:16 PM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  
اقتباس:
واخر حاجة عملتها إنها طربقت الدنيا فوق دماغ الكل لما سمعت إنو جدي راح يكتبلي جزء من البيت وقالت إنو دا
حقها فترجيت جدي إنو مايكتبليش أي حاجة ويكتبو بإسمها ودا اللي حصل وضنيت إني راح أرضيها بكدة ودلوقتي عايزاني
أخرج أنا وجوزي عشان صار ملكها
واضح إنه جدك ماشاء الله عليه حالته المادية كويسة
و إنه أمك ( تغار منك ) ..؟؟؟؟

مادري إيش الحل ؟ أحس وضعك محرج و صعب ..

ما تعرفي ترضي مين و لا مين ؟

بس إنت خلي رضى ربنا فوق كل شئ .. و مو لازم تقولي لأمك و أبوك أي شئ عنك و عن جدك و جدتك
واصلي أمك و أبوك و لا تحكي لهم أي شئ

و نفس الوقت لا تقطعي جدك و جدتك ، و أي أمور جدك بيعمله عشانك ..
فإنت لا تتدخلي ، و قولي لأمك .. انا مالي دخل .. هو أبوك و حرّ في تصرفه

و بعدين معليه ،، أمك تقاطع أمها و أبوها و تبغاك تطيعيها ؟؟؟
بأي ميزان توزن الأمور والدتك ؟ : (
قديم 17-03-2011, 06:25 PM
فاي فلور
عضو دائم
فاي فلور غير متصل  
أنا بحاول أرضي ربنا وأساعد جدي وجدتي على قد استطاعتي لانهم محتاجين مساعدة خاصة لانهم هما اللي أصروا عليا أسكن معاهم وكل مايجي جوزي يقولي يالا بنا نروح على بتنا تعد جدتي تعيط وجدي يزعل وبنطر نبقى وكل همي إن أمي ترضى عني هي وأبويا وخايفة يكون زعل أمي مني يسبب غضب ربنا مني لإني عرفة إنه رضاء الله في رضاء الوالدين بس المشكلة إني مقدرش على طلبها وأروح على بيتي وأسيبهم ولسة مش عارفة أرضيها الزاي أنا اتحملت منها كل حاجة وكنت بقول دي أمي وحرقة قلبها علي هي الي بتخليها تعمل كده انا فكرت أروح بس بيتي في مدينة تانية خالص ومش حقدر اجي الا مرة أو مرتين في الشهر ودي كمان مقدرش عليها أنا دلوقتي بكتر من صلاة الإستخارة ويارب يلين قلب أمي علي ومتشكرة كتير على تواصلك
قديم 18-03-2011, 02:51 PM
فاي فلور
عضو دائم
فاي فلور غير متصل  
في طلب بتطلبو مني ولدتي دلوئتي عايزاني استلف قرض من بنك ربوي عشان أنا فاتحة حساب هناك واديهولها عشان محتجالو وهي الي ترد ومش عارفة أطاوعها ولا لا مع إنو قيمة القرض 3 مليون درهم انصحوني أتصرف ازاي لإنها لو كانت شخص تاني كنت هاعرف أتصرف بس دي ولدتي جوزي تركلي حرية التصرف وقالي أنا مش هاتدخل بينكم إلأا بالخير ومع ولدتك إعملي الي انتي عايزاه
قديم 18-03-2011, 02:59 PM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  
اللي أعرفه ، إنه لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق
و القرض اللي بتاخذيه بيكون فيه ( زيادة ربوية ) ؟

حاولي تتحججي بأي شئ عند أمك ..

مواقع النشر