حيرانه معاه - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 14-12-2005, 01:40 PM
42sousou
عضو جديد
42sousou غير متصل  
حيرانه معاه

باختصار زوجى كان تزوج على وطلق قبل ما اعرف وبعت لكم مشكلتى نصحتونى بعدم الطلاق وفعلا نفذت فكرتكم بس من غير ما اخبى كنت استنفذت صبر جوزى فى الحاحى فى الطلاق ورجعت عنه فى اخر لحظه اللى حصل شى غريب انه بدأ يقوللى لو كنت طلقتك كنت تانى يوم هاتجوز ..............ومن ها الحين وانا صار عندى هاجس انه بيعرف حد تانى ويوم مارجع من السفر حسيته جاى يحدد موقفه يعنى هاطلق ولا لا وكنت فى منتهى النعومه معاه فخاب ظنه الا انى فيه نار وخوف بداخلى وهو حس انى مرعوبه من انه يتزوج تانى على وبشكل غير مباشر بيلعب بالكارت ده معى...........يعنى يحكى لى انه له صديقه وهتموت عليه وهيك على فكره جوزى سنه 53 سنه وانا 32 ومتزوجاه لى 15 سنه ولى منه بنت وولد ..........ما بدأش يتكلم عن الستات وهوسها بيه الا لما سافر لبلاد عربية أخرى ..............واتجوز على من هناك وطلقها قبل اما اعرف ..........انا مش عارفه اعمل ايه قلت له يرجع قال لى الرزق ضيق قلت له نجى لك ما وافق انا خايفه عليه لانه بيلمح عن زواج المسيار او انه يتزوج على واحده تانيه واهى تبقى تمنعه انه يمر بتجارب تانيه زوجى تغير منذ وصل لسن ال51 لم يكن ابدا هيك كنت نور عينيه وهو كمان نور عينى اتمنى له الرضا والعلو مش عارفه اتصرف غير انى اظهرت حبى له بزياده يعنى بصراحه بكيت وقلت له انى باحبه وما اقدر استغنى عنه ........خايفه منه وعليه خايفه يقتلنى تانى وخايفه يفضل الهاجس ده جوايا وخايفه اكتر انه يضغط على بضعفى قدامه.........مش عارفه اعمل ايه............هو سالنى وكانه بيهزر طاب الست اللى وعدتها بالجواز دى بعد ما اطلقك اعمل فيها ايه انا قلت لها انى ما طلقتك قالت ما فيه شى نصير اتنين انا بافكر اتجوزها علشان ما اكسرش قلبها ولما اقوله انت بتتكلم صدق يضحك .......انا حاسه انه صدق وقلت له لو اتجوزت على تانى تبقى عارف انك انت اللى اخترت الطلاق مو انا................حيرانه وبموت من القهر ساعدونى

التعديل الأخير تم بواسطة النور والحنان ; 19-12-2005 الساعة 05:43 PM
قديم 14-12-2005, 03:39 PM
واحد محظوظ
عضو نشيط
واحد محظوظ غير متصل  
أختي..
لن أذهب بعيد..
لن أقول أنها مراهقة ما بعد الخمسين
ولن أعطيكي عصى سحرية..
لكن المسألة بسيطة..
أختي
القلوب بين اصبعين من اصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء
فالجأي إلى الله..
بثي شكواكي لله .. وهو من يتولى أمرك
كوني صادقة في التضرع إليه.. وسيكتب لك الخير
اكثيري من الاستغفار
"من لزم الاستغفار جعل الله له من كل هم فرجا ومن كل ضيق مخرجا ورزقه من حيث لا يحتسب"
هذه الكلمة السحرية.. وتحتاج إلى صبر
أختي..
لا تكثري من طلب الطلاق!
وإياكي إياكي أن تفتحي الموضوع مرة أخرى، هذا الموضوع يجب أن يظل له هيبتاه وألا يصبح لبان في أفواهكم!
أختي..
أسألي الله أن يهديكي له وأن يهديه لك..

اختي، ولا تستبعدي أنه يفتح هذه المواضيع من باب اشعارك بفحولته وأنه ما زال في عنفوانه مع عمره!
ويريد منك مزيدا من الحرص والاهتمام والإثارة له..
فاهتمي به .. وابدي ليه أنه ما زال قويا ويرضيكي...الخ
فلقد يحتاج إلى هذا الشعور كأي رجل!

وأسأل الله أن يحفظكم ويسعدكم دائما..

الدعاء....الدعاء...الدعاء...
قديم 19-12-2005, 03:20 PM
42sousou
عضو جديد
42sousou غير متصل  
hi والله حيرانه مره

اخوانى اشكر اللى ساعدونى فى مشكلتى .........الحين زوجى راجل جذاب وعمره خمسين وانا دايما بادعى له بطول العمر والعلو والرفعه ...........المشكله انه صار له فتره يلمح انه له معجبات وانا والله ما مقصره معاه انا عمرى 30 ولى معه 12 سنه وباحبه اكتر من روحى ما اد\رى ايش سوى له انا بادعى ربى انه يحفظه لى الا انه فيه مغريات كتيره البنات والستات صارت ما تستحى وعندها استعداد تتزوج راجل متزوج وتقوله نصير اتنين وممكن تصرف من مالها كمان.........انا خايفه وزوجى ادمى ورقيق يعنى ممكن يتزوج على لانه حد قال له بحبك والله انا اقولها واعمل بيها كل يوم الا انى خايفه وما ادرى ايش اسوى اذا حكى لى على المعجبات بيه اسكت ولا ازعل ولا شو اراقبه ولا اعمل روحى مو شايفه ............هو بالغربة الحين وانا والله ما مقصره لاشكلا ولاروحا ولاجسدا كذلك ............ممكن تساعدونى ايش اسوى انا لا لى اخت ولاام ولاخاله ولاصديقه حتى تساعدنى حتى بالنصيحه النسائيه

التعديل الأخير تم بواسطة النور والحنان ; 19-12-2005 الساعة 05:34 PM
قديم 19-12-2005, 03:51 PM
متفهم جدا
موقوف
 الصورة الرمزية متفهم جدا
متفهم جدا غير متصل  
اول شي احمدي ربك انه مايخونك وانه محافظ على طهارة علاقتكم الزوجيه

ويمكن وهو بالغربه مايقدر يتحمل المغريات اللي يشوفها وبنفس الوقت مايتحمل

مصاريفكم انتي والاولاد بالغربه

فماعنده حل الا الزواج بثانيه حتى يحفظ نفسه عن الحرام

انتي ادعي ربك انه الله يرجعه لك سالم غانم وخلي الباقي على ربنا
موضوع مغلق