محتار كيف أتعامل معها ؟ - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 29-05-2012, 04:24 PM
mshihne
عضو مميز
mshihne غير متصل  
رد : الحوووووونى بالله عليكم

البنات تحب تتدلع والله اخى الحبيب ..... كنت حكيتلها انى قبل الالتزام كنت على علاقة ببنات ومن يومها وهى واخدة على خاطرها ...للاسف دة من غبائى بس انا حبيت اصارحها بكل شىء وقلت هى هتفهم انى حالياً ملتزم والكلام دة كلة ولا شىء عندى بس هى اخدتها بحساسية كبيرة جداً وما نسيت المهم الحمد لله راضيتها وخلص الموضوع ...الحمد لله
قديم 29-05-2012, 09:17 PM
سما~
عضو مميز
سما~ غير متصل  

من حقهــآ تدلع
الحمدلله إنكم تصالحتو وتفاهمتو والمشاكل ملح الحيآآة
ممكن تخبرنا شو تعلمت من هالمشكلة؟
وما الاخطـآء المسببة لحدوثهـآ ؟
قديم 30-05-2012, 06:24 AM
mshihne
عضو مميز
mshihne غير متصل  

والله انا هحكى بالظبط اية اللى حصل لانى اليوم حاسس احساس غريب ومش كويس ..... اولاً ابوها فتح الحوار انت محترم و كذا وكذا ...الخ ثم بدأ وانا مش عايز افرض عليك اشياء يا ابنى ان مكنتش مرتاح احنا لسة فيها وكلام يقلب الدماغ ....المهم انهى الكلام انها بعد ضغط واصرار عليها قالت انها اتضايقت لما انا كنت بحكيلها فى مرة ان اكتر علاقة لى ببنت كانت واحدة زميلتى فى الكلية ومكنش بينى وبينها اى حاجة اكتر من سلام سلام واتصلت على فى البيت مرتين بس بجد انا مش فاكر انى قلت مرتين دى مع انها مرة واحدة بس المهم شرحتللها الموقف وحسيت انى اتضايقت انى شرحتللها والله انا كنت حاسس كأنى فى استجواب وعمال احلفلها والله ما كان بيننا اى حاجة وانا حتى نسيت اسمها وكدة و تقوللى طيب المكالمة التانية كانت امتى افتكر افتكر والله حسيت كانى فى استجواب قللتلها والله ما انا فاكر المكالمةالتانية دى ...حسيت كأنها مش لاقية حاجة وعمالة بتتلصم على اى شىء تطللعنى غلطان وبس المهم عملت بنصيحة الاخوات هنا وحاولت اراضيها علشان الامور تمشى المهم الموضوع دة خلص قالتتلى انها مرة كانت جيت عندنا البيت و اختى دخلت تفرحها عالمكتبة عندى كنت انا لسة شارى موسوعة جينيس من معرض الكتاب وموسوعة جينيس كما تعلمون فيها صور بنات واشياء من دى وانا من عادتى الحمد لله والله يعلم انى لو شفت اى صورة بنت على اى شىء امحية او احاول اطمسة بقلم حبر او شىء عالعموم هى شافت النجلة قبل ما اعمل فيها اى شىء زعلت انى انسان ملتزم واحوى الاشياء دى عندى بالمكتبة و فكرت انها عندى من سنتين حلفتللها انى كنت لسة شاريها وانى الان ومن غير ما هى تتكلم طمست الصور المهم كانى بحاول اراضيها وهى تقول خلاص خلاص عادى ......بصراحة والله صدرى ضايق احس انى غلطان انى ارتبطت بواحدة صغيرة وتفكيرها بالطريقة دى ....انتوا اية رايكوا؟؟؟؟؟
قديم 30-05-2012, 02:39 PM
سما~
عضو مميز
سما~ غير متصل  

عايزة اوضح لك شيء
الصراحة كويسة ومطلوبة لكن تصرح إن كان معاك اتصالات سابقة مع بنات هو سبب المشكلة دي كلهـآ
يآراجل ماتعرف الغيرة وعمآيلهـآ؟
تصرف خطيبتك متوقع مو علشان سنها صغير ..لأا
أي بنت مهما كان عمرهـآ كانت عملت نفس الشيء وكانت هتتضايق جداا من هذا التصريح
خطيبتك الآن مابتحسش بامـآن معاك
وصارت تسيء الظن و بدأت تشك فيك مثل ماحصل لما شافت الموسوعة
وحتفضل تعمل كذا
وارجوك ماتلومها ..لأنه الخطأ منك في البدآية
فتكونت ردود افعال سلبية منها
ولآزم تبدأ تصلح الخطـأ حتى تقطع اي شك تاني وتطمن قلبهـآ

عآرفة تماما إنك لما صارحتهـآ بالماضي كـآن قصدك إنك تكون صادق معاها
و تثبت لها أنك تبت لله و التزمت ..حتى تبدأ حيـآة جديدة في ظل طـآعة الله
وهذا جميل جدا وأهنئك عليه وأسأل الله لك الثبـآت
لكن ردة فعل خطيبتك كان عكسية وهاذا متوقع جدا واي بنت في مكانها كان عملت مثلها
الغيرة غريزة فطريـة في الأنثى ..وانتا أثرت الغيرة بدون قصد فضروري ترجع تطمنهـآ وتحسسهـآ بالأمـآن
أتمنــى إن الصورة اتضحت

اعذرني هنـآ راح أحملك جزء من المسؤولية
لأنك إنت الرآجل و رب الأسرة ولازم تبذل كل جهدك حتى تبني بيتك على اسس قوية
وتشيل من بالك فكرة إن خطيبتك سنهـآ صغير..مصيرها تكبر
أول حـآجة هتعملهـآ
تتجه إلى الله و تسأله التوفيق والصلاح لأن الله هو الوحيد القـآدر إسعادك
ثاني حاجة تبدأ تقرأ كويس عن كل ماله علاقة بالزواج والأسرة واسلوب التعـآمل المناسب حتى توسع مداركك
آخر حاجة
تحب خطيبتك وتحمد الله إنه يسر لك الحلآل واصطفاك من بين كثير ناس محرومين يتمنوا الزواج ولا يستطيعون
اخبر خطيبتك دآئمـآ أنها الحب الوحيد الصادق وأنها هي ماضيك ومستقبلك وكل حيآتك حتى تضمد جرح قلبهـآ
الأنثى قلبهـآ رقيق ماتتحملش فكرة إن خطيبها كان يعرف احد قبلهـآ

إذا بدأت خطيبتك تسألك عن الماضي أو عن أي علاقة سابقة
لآتناقش بل حوله إلى كلام عاطفي رقيق.. قل الماضي انتهى وانتي حبي الوحيد انتي اللي هعيش معاكي العمر كله
قول لها: ربنا اكرمني بيك و رزقني بأحلى بنت تعيني وتساعدني.. واسمعها بعض الدعوات الطيبة
( اتمنى أن تقول هذا الكلام صادقا ومن قلبك )

الله يجمعكم على خير ويجعل حيـآتكم سعيدة إن شاء الله
قديم 30-05-2012, 02:55 PM
mshihne
عضو مميز
mshihne غير متصل  

اااااامين يا رب ربنا يجزيكى خير ... والله كان صدرى ضايق حسيت انها هتكون مسكالى عالواحدة ومش هتسيب شاردة او واردة الا وتسأل عنها ..... بسش كويس ان كل البنات كدة
قديم 30-05-2012, 04:12 PM
mshihne
عضو مميز
mshihne غير متصل  

سؤال بسيط بس هو لو فى حب حالياً من طرف اعلى من التانى واظهار للحب دة يعنى بالعربى انا مظهرلها حبى زيادة عن الالازم جداً وهى احسة منها لكن مش زى البنات يعنى اشوف هنا فى المنتدى بنات تتمنى خطيبها يتصل عليها يسأل عنها و انا معايا العكس ما احس منها رومانسية هل ممكن حبى دا يموت بعد الزواج او هل من الممكن ان يكون حبى لانها فعلاً اول ارتباط لى بحياتى ؟؟؟؟؟!!! انا محتار
موضوع مغلق

مواقع النشر