بين نارين: أهلي وزوجي (ياريت تساعدوني بأفكاركم) - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 25-10-2009, 07:29 PM
lovely baby
عضو جديد
 الصورة الرمزية lovely baby
lovely baby غير متصل  
بين نارين: أهلي وزوجي (ياريت تساعدوني بأفكاركم)

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته،

أولا أرحب بنفسي في هذا المنتدى و أتمنى أفيد وأستفيد..

انا بصراحة مكسوفه ان تكون اول مشاركه ليا بمشكله واسفه اني معرفش أكتب باللغة الفصحى"عندي ضعيفة شوية".

مشكلتي هيا زوجي وأهلي انا اتعرفت على زوجي فبلدي وبعد فترة من التعارف جي واتزوجنا واهلي كانوا موافقين كان زوجي عامل مشروع (ومعاه انا واختي شركاء) فبلدي واتفقنا كلنا انو على منلاقي شقة والمشروع يبتدي يدخل ارباح ونجهز الشقة نقعد انا و هو عند أهلي فالاول كانت الامور كويسة بس حصل اللي حصل والمشروع خسر لظروف خارجة عن ارادتنا وراحت فلوسي انا وهو وحتى فلوس اختي يعني فلسنا احنا التلاتة.المهم زوجي مش عارف يلاقي شغل فبلدي و لا عارف يقف على رجليه من ثاني هنا لانه رأس المال راح فهو طلب مني انو يرجع بلده ويبتدي هناك من جديد واقعد انا مع أهلي سنه على ميوضب اموره و احصلو (يكون جهز الشقة هناك واستقر)فالاول كلنا كنا موافقين وقعد مع والدي واقنعو ه حصل من تقريبا 6شهور في الفترة دي الجو بقى مكهرب فالبيت وبقيت ظانا وهو بنتخانق كثييييييييير وزعيق واعصاب...هو حط فراسو فكرة الرجوع وبقا شايف انو قاع هنا فسجن نفسيته تعبت خالص ومبقاش بيصبر على اي حاجة شايف اننا بقلل منه و مش مقدراه ومحترماه كراجل عشان هو مش شغال انا كنت بصبر فالاول بص اعصابي تعبت من كثر نقيره و عناه وعصبيته.أهلي بقا لما شافه اللي بيحصل بنا هنا خافو عليا اروح أعيش معاه فباده ويعاملني باالطريقة دي وانا هناك هكون وحدي وغريبة.ناس كثير نصحوني اني مرحش أعيش فبله وقليل قلولي روحي..وانا بصراحة بقيت خايفه اولا لاني هنتقل من عالم لعالم ثاني خالص يمكن مقدرش أتأقلم معاه ثانيا خايفه من عناده و من عصبيته ومؤخرا بيحملني مسؤلية اللي احنا فيه بيقللي "ضيعتيني" وكمان عشان يروح طرحت عليه فكرة اني أبيع عربيتي واساعده بقر مالي يبقى يضيف عليه و يعمل مشروع هناك فبلده على اساس أشجعه بس قلتله بما انك هتدخل معاك شريك نكتب أنا وانت ورقة على اساس ان الفلوس اتخدت للمشروع (بحاول أضمن حقي مع اخواته و الشريك الله أعلم الشيطان شاطر فالحاجات دي)وفهمته ليه وانها مش مسأله انعدام الثقة بنا و الرد كان ايه:قاللي" مدام كده نكتب انه الخساره مش محسوبه عليا يعني لو الفلوس راحت متطالبنيش بيها." انا انصدمت بالرد ده ومعرفش مين على حق ومين لا.

فأنا دلوقتي تايهه ومش عارفه آخذ قرار أشجعه انو يروح ولا اسمع كلام اهلي وغالبا هيكون فيها فراق بيني وبين زوجي،أآمن له ولا أعمل ايه؟ عشان كده كتبت فمنتدى اللاسرة والمجتمع بدور على رأي محايد وشايف الموضوع من نظرة ثانية..ياريت تساعدوني وتفدوني فأقرب فرصة لان بجد الحياة بقت لا تطاق بسبب المشكلة دي.وجزاكم الله ألف خير
قديم 25-10-2009, 07:38 PM
نبض الدان
قلم وفي
نبض الدان غير متصل  
اللي فهمته انك راح تعطينه فلوس سيارتك يشتغل فيها
لو ربح بيكون له
ولو خسر بيكون عليك

هذا طبعا مو عدل أبدا
أما يكون على شكل قرض يستفيد من أرباحه ويرجع لك راس مالك
أو يكون مثل الأجير يشتغل بفلوسك بمفابل معين تجنين انت الأرباح ويكون له نسبه وطبعا راس المال لك

وإذا تحبين أعطيك رايي
خليك بعيدة عن هالأمور
خليه هو يدبر عمره

هو متأزم من وضعه حاليا
خلي هالأزمة تنتج عمل
بس لاتتدخلين لاباقتراحات ولا بغيره
لأنه راح يحملك أي خطأ يكون

الله يسعدكم ويوفقكم
وكثروا استغفار لأنه يفتح باب رزق بإذن الله
قديم 25-10-2009, 07:58 PM
lovely baby
عضو جديد
 الصورة الرمزية lovely baby
lovely baby غير متصل  
الله يجزيك عني خير نبض الدان على مشاركتك ورأيك واكيد راح اقكر فيه
قديم 25-10-2009, 08:09 PM
نغم عديلة
عضو نشيط جدا
نغم عديلة غير متصل  
رائي من رائي نبض الدان والله افرج همك
قديم 26-10-2009, 12:48 AM
dr ahalm
عضو جديد
dr ahalm غير متصل  
[rainbow] ازا كنتى مقتنعه بزوجك كرجل وبتثقى فيه ساعديه واقفى بجانبه وايديه الراى لو مقتنعه بيه لعلى يستطيع ان يجد عملا ويعملعلى تحقيق الهدف وبالنسبه للسياره انتى الى اقترحتى عليه الفكره وهو اكيد حايف ليخصر وتتحمليه المسؤليه زى منتى خيفه من اخواتو بلاش السياره لو مش هتصقى فيه واعطيلو قرصتو هو زوجك واتمنى من الله ان يوفقكم الرجال الى نم الرجال لا يتحملون الجلوس بغير عمل ولا الجلوس عند اهل الزوجه اتمنى من الله ان يوفقكم [/rainbow]
قديم 26-10-2009, 12:59 AM
بكر الشايب ياسمين
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بكر الشايب ياسمين
بكر الشايب ياسمين غير متصل  
مرحبا بك اولا اختي الكريمة

يا اختي تزوجتي رجل من غير جنسيتك كان الاجدر بك ان تفكري للمستقبل قليلا وتتوقعي انه بأي وقت قد يطلب منك الذهاب الى بلده للعيش معه هناك ويربي اولاده بحسب تنشئته هو وهذا من حقه مليون بالميه

لستم اول ناس دخلوا بتجارة وفشلوا .. وانا لا الوم زوجك لرغبته العودة الى بلده والبحث عن عمل "المال في الغربة وطن" يا اختي واذا مافي اموال وفي مسؤولية زوجة اكيد بيحس بالضعف والضياع

وانتي لازم تكوني له عون

من رأيي تساعديه .. بيعي سيارتك .. وبلاش قصة الورقة بينك وبينه ومدري ايش

وتوكلي على الله وشدي رحالك معه الى بلده ولعل الله يرزقكم الخير هناك

ساعدين يقف على رجليه بدل لا تفكري بالمصالح المادية الآن لانه ماهو وقتها

انت تزوجتي رجل ولم تتزوجي حسابه في البنك !

وكزوجة ارى انه من واجبك مساعدته ماديا ومعنويا

لا تزيدي همه هم

مواقع النشر