ابنتي لا تشرب الحليب - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

ركن الطفل مستلزمات الطفل في الغذاء والرضاعة والصحة.

موضوع مغلق
قديم 14-10-2008, 08:29 PM
رومانسيه عاطفيه
قلب المنتدى النابض
رومانسيه عاطفيه غير متصل  
tongue3 ابنتي لا تشرب الحليب

السلام عليكم
بصراحه بنتي من يوم بطلت زجاجه الرضاعه ما تشرب حليب نهائيا ولا باي شكل من الاشكال جبتلها حليب منكه جاهز من السوبر ماركت , عملتلها حليب بالموز وبالشوكولاته (نسكويك ) وبالفراوله في البيت بس مافي فايدة هي عمرها سنتين و7 شهور وبطلت زجاجه الرضاعه منذ 4 اشهر ومن يومها ما ذاقت طعم الحليب انا خايفه عليها من نقص الكالسيوم وانه اسنانها تتسوس .. وهي طبعا ما ترضى تاكل الزبادي نهائيا كبديل عن الحليب لا اعلم كيف اتصرف معها فهي عنيده جدا وحاولت معها بشتى الطرق ما في فايدة..
قديم 15-10-2008, 12:49 PM
رومانسيه عاطفيه
قلب المنتدى النابض
رومانسيه عاطفيه غير متصل  
مافي احد عنده حل ؟؟
قديم 15-10-2008, 12:58 PM
أنين الدنيا
عضو متألق
أنين الدنيا غير متصل  
طبق كورن فليكس

أو بسكويت معاه شوية لبن بالمعنى انتي حطى اللبن لنفسك بتغمسى البسكويت وتاكليه انتي هتقلدك شوية شوية

لوحدها هتشربه في الاخر

والدتي زمان كانت بتحط فيه عيش مقطع في لبن سخن واكله طعمة جميل جدا

لو منفعيش اعمليها شاى بلبن

جربي كدة وشوفي
يارب لقد ضعفت ولا غيرك يقويني...لقد يئست ولم أفقد فيك يقيني ... لقد ضللت ولا سواك يهديني ... لقد غرقت وأنت وحدك منجيني ... يارب ارحمني في لحظة ضعفي وابعد عني شيطاني ونفسي واهدي لي قلبي وعقلي واغفر لي خطيئتي ويأسي
قديم 15-10-2008, 04:12 PM
Dr.NaNnu
طبيبة أسنان
Dr.NaNnu غير متصل  
راح فين الكو كوببس؟؟
وطبعا اديها لافاش ولا مش بتحبها دي كمان
قديم 15-10-2008, 04:18 PM
رومانسيه عاطفيه
قلب المنتدى النابض
رومانسيه عاطفيه غير متصل  
حبيبتي انين الدنيا هي بتشرب شاي بحليب بس كميه الحليب فيه قليله وغير كافيه لطفله في مثل عمرها وبتاكل مع الشاي بسكويت متل ما بتقولي جزاك الله خيرا .. حاولت مرة معاها بالحليب الدافي وما عجبها ..

حبيبتي baby tooth >هي ما بتحب اللافاش بالمرة والكوكوبوبس والكورن فليكس بتاكله ناشف من غير حليب لما بحطلها الحليب بتقرف وما ترضى تاكله..

مشكورين على افكاركم .
قديم 15-10-2008, 04:28 PM
ندى_1406
عضو المنتدى الفخري
ندى_1406 غير متصل  
أنين الدنيا كلامها صححححححححححح
أنا بنتي نفس الشي تماما لما فطمتها من الرضاعة الصناعية ماذاقت طعم الحليب وحبة حبة مثل ماقالت الأخت أنين الدنيا صارت تشرب الحليب بالكاس وأحيانا أقولها أذا خلصتي شربتي الحليب بعطيك حلاوة وتشرب حتى لو ربع الكاس
قديم 15-10-2008, 04:32 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اعملى لها كريم كرامل فى البيت كله حليب وبيض يعنى مغذى جدا وماحدش من الأطفال بيكرهه
واعملى لها كيك بالحليب المركز
واعملى لها بسكوتات بالحليب
ولو عايزة طريقة او مقادير اى حاجة من اللى قلت لك عليها اامرى
قديم 15-10-2008, 04:33 PM
ندى_1406
عضو المنتدى الفخري
ندى_1406 غير متصل  
ياحبيتي حرام تعطيها تشرب الشاي غير أنه مضر هي توها صغيرة يعني ماتشرب حليب كمان تشرب شاي المعروف أن الشاي يحرق الحديد الي في الجسم
طيب خليها تتنافس مع أخوانها يعني سوي لكل واحد كأس حليب يمكن تتحمس معهم وتشرب ترى بنتي كانت أبداااااا ماتشرب الحليب بس تشربه لما تشوف بنت أختي الي بسنها تشرب
قديم 15-10-2008, 04:46 PM
رومانسيه عاطفيه
قلب المنتدى النابض
رومانسيه عاطفيه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى_1406 مشاهدة المشاركة
ياحبيتي حرام تعطيها تشرب الشاي غير أنه مضر هي توها صغيرة يعني ماتشرب حليب كمان تشرب شاي المعروف أن الشاي يحرق الحديد الي في الجسم
طيب خليها تتنافس مع أخوانها يعني سوي لكل واحد كأس حليب يمكن تتحمس معهم وتشرب ترى بنتي كانت أبداااااا ماتشرب الحليب بس تشربه لما تشوف بنت أختي الي بسنها تشرب
حبيبتي والله بعمل معاها متل ما بتقولي مع اخوها اللي اكبر منها واشتريت لهم كاسات ملونه وحلوة عشان يتشجعوا على الشرب بس مافي فايده تخلي الكاسه قدامها على الطاوله طول النهار وما تذوقها حتى وبالاخر تنكب ولا تلعب فيها .

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
الحليب, ابنتي, تشرب