اهانة خطيبى - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 12-06-2006, 12:47 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
 الصورة الرمزية بنت حيرانه
بنت حيرانه غير متصل  
اهانة خطيبى

ادعولى بالله عليكم الله يثبتنى فى قرارى اللى ناوية اخذه ان شاء الله. خطيبى كان بالاول كنت بحس انه كتير بيحبنى وبيهتم بى ويكلمنى كتير (مخطوبين دون عقد قران) ولكن كنا نتكلم فى حضور اخوتى او اهلى وكنت بحس بحبه لى دون ان يقول لى كلمة حب وكتير كنت بحسد نفسى عليه وزواجنا المفروض بعد 3 شهور ان شاء الله وهو بيشتغل ببلد عربى بعيد عنى المهم من حوالى اسبوع حسيت انه متغير كتير وما بقى يكلمنى حتى ما يرن لى او يرسللى رسالة زى الاول قلقت عليه كتير وارسلت له رسايل كتير وما يرد حاولت اكلمه ورد بمنتهى البرود وسألته مالك فى شى؟ انا قلقت عليك رد وقاللى مشغول وقالها ببرود كتير وقلتلله يعنى ما عندك دقيقة فاضية ترسللى فيها مسج قاللى يعنى المفروض اسيب شغلى علشان اتكلم معاكى؟؟اول مره احسه كده وبصراحة جرحنى كتير بكلمته المهم قلتله اسفة انى عطلتك عن شغلك وهو قاللى اوكى قفلت وأنا كتير مقهوره وقلت مش هكلمه الا لو هو كلمنى .طول الاسبوع ما كلمنى ومن يومين اتصل فى وهو معصب كتير وقاللى انتى ليه ما قلتيلى ان خطيبك السابق كان كذا وكذا كان بيتكلم عن شىء يمس اخلاقه قلت له الموضوع ده انتهى من فتره كبيره ليه بتبحث عن شى فى الماضى وانتهى من حياتى خلاص وان كنت قلت له السبب الرئيسى لفسخ الخطبة وقلت ده شىء يمس العرض حرام اتكلم فيه فجأه سكت وقاللى انتى خدعتينى وانتىانسانة كذابة وغشاشة وسكر الخط فى وجهى ما تتصوروا قد ايه حسيت انه جرحنى وأهاننى اهانه ما راح انساها المهم ارسلت له مسج وقلت له انا عمرى ما خدعتك ولا كنت غشاشه ولا كذابة ولو كان دة رأيك فى انا ما ارضالك ترتبط بواحدة كذابة مثلى وبالاخر قلتله الله يسامحك على كل كلمة قلتها فى حقى وهو بعدها ما رد ولا عمل اى شىء انا بفكر انى اتركه لانه ما بيثق فى ودايما لما بحكى له عن اى شغلة بحس انه مش مقتنع او مش مصدقنى واحيان كتير بحسه بيشك فى وفى الاخر يجرح لى كرامتى انا كتير تعبانه وبدى اقول قرارى لآهلى بس حبيت اخبركم انتو الاول عسى انى الاقى عندكم الحل اللى يريحنى وانا متأكدة انكم حاسين فيى وعارفين مشاعرى وحاسين بجرحى واهانتى انا اسفة انى طولت عليكم بس كلى امل انكم راح تهتمو برسالتى انا عارفة ان ممكن تكون مشكلتى تافهة بس بجد تعبانة كتير ساعدونى الله يخليكم وما تبخلو عليى بأرائكم لانى كتير بثق فيكم
قديم 12-06-2006, 01:06 PM
miss_x
عضو جديد
miss_x غير متصل  
مشكله عويصه صعبه بس انتي افضل شئ تسويه انك تاخدي المشوره من امك وابوك اول لانهم اكثر ناس يعرفوك ويعرفو خطيبك ويخافو علي مصلحتك
قديم 12-06-2006, 03:23 PM
المتعذبه
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية المتعذبه
المتعذبه غير متصل  

عااد يقولي كذابه وغشاشه .. كبيره ف حقي عيوني...

مالج الا اتكلمين حد كبير اختج او اخوج عن تصرفاته وان شااءالله خير..

قديم 12-06-2006, 03:30 PM
nonwa
عضو دائم
nonwa غير متصل  
انا من رأيي انك تبعثي له مسج و تقولي له انك بتعطيه فرصة يهدى فيها (لان يمكن هالموضوع مأثر فيه وفهالحالة مو قادر يسيطر على اعصابه ) ويفكر ثم يقرر اذا بيرد نفس اول وتكملو مع بعض او كل واحد يروح لحاله (ادري انه صعب بس لازم تقولي له )وبعدين اصبري لين ما يرد عليكي
قديم 12-06-2006, 03:40 PM
maya52
عضو نشيط جدا
maya52 غير متصل  
راى انك لا تكلمية لفترة كبيرة ...واذا هو لم يعاود الاتصال بك والاعتذار لك فاظن ان فعلا تركة افضل لسبب واحد فقط الشيان الذين لا يطاقون فى اى رجل فى العالم الشك والبخل فهما قاتلااااااااااااااااااااان...ويجب ايضا ان تستشيرى وتستخيرى فما خاب من استخار واستشار ...استشيرى احد من القريبين لك الى يعرفوة مثلك وراى انا قلتة لك والله معك ووفقك للخير باذن الله
قديم 12-06-2006, 03:57 PM
المثابرة
عضو نشيط جدا
المثابرة غير متصل  
بصراحه موضوعك شوي بحير بس تمهلي في الموضوع شوي واستشيري والدك ووالدتك بس كان فيك المفروض قولتي له عن السبب الحقيقي في انفصالك عن خطيبك الاول
قديم 13-06-2006, 08:15 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
بنت حيرانه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss_x
مشكله عويصه صعبه بس انتي افضل شئ تسويه انك تاخدي المشوره من امك وابوك اول لانهم اكثر ناس يعرفوك ويعرفو خطيبك ويخافو علي مصلحتك
اشكرك اختى miss_x وأنا اليوم اخبرت والدى ووالدتى ووافقونى الرأى وهو الانفصال رغم انه قرار كتير صعب على لكن كرامتى فوق كل شىء وبقدر ما كنت احبه بقدر ماحاسة بجرح فى كرامتى اعلم بأنى لن اسامح فيه والله يوفقك اختى ويسعدك دوما
قديم 13-06-2006, 08:19 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
بنت حيرانه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتعذبه

عااد يقولي كذابه وغشاشه .. كبيره ف حقي عيوني...

مالج الا اتكلمين حد كبير اختج او اخوج عن تصرفاته وان شااءالله خير..
اختى المتعذبة اشكرك على اهتملمك بالرد على مشكلتى وان شاء الله ماتصيرى معذبة ابدا هى فعلا كلمة موسهلة اللى قالها لكن كل شىء نصيب قررت الانفصال عنه بعد مشورة اهلى ودعواكى ان يثبتنى الله على قرارى لانى عن جد فى حاله نفسية سيئه
قديم 13-06-2006, 08:21 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
بنت حيرانه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonwa
انا من رأيي انك تبعثي له مسج و تقولي له انك بتعطيه فرصة يهدى فيها (لان يمكن هالموضوع مأثر فيه وفهالحالة مو قادر يسيطر على اعصابه ) ويفكر ثم يقرر اذا بيرد نفس اول وتكملو مع بعض او كل واحد يروح لحاله (ادري انه صعب بس لازم تقولي له )وبعدين اصبري لين ما يرد عليكي
شكرا لكى اختى nonwa على مرورك وعسى ربى يسعدك دايما وما تشوفى شر انا ارسلت له اكتر من مسج وهو ما يرد لكن اخذت قرار خلاص بالانفصال مع انه كتير صعب على لكنى اؤمن بالنصيب ودعواتك لى اختى والله يوفقك دايما
قديم 13-06-2006, 08:25 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
بنت حيرانه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maya52
راى انك لا تكلمية لفترة كبيرة ...واذا هو لم يعاود الاتصال بك والاعتذار لك فاظن ان فعلا تركة افضل لسبب واحد فقط الشيان الذين لا يطاقون فى اى رجل فى العالم الشك والبخل فهما قاتلااااااااااااااااااااان...ويجب ايضا ان تستشيرى وتستخيرى فما خاب من استخار واستشار ...استشيرى احد من القريبين لك الى يعرفوة مثلك وراى انا قلتة لك والله معك ووفقك للخير باذن الله
شكرا لك على مرورك اختى maya25 وانا معك فى كل كلمة قلتيها بالرغم من حبى الشديد له احسست بأهانه كبيرة فى حقى لسوء ظنه بى الدائم وشكه فى كل كلامى ادعى لى ان يسهل الله الامر على لانه صعب ولكنى مضطرة
موضوع مغلق

مواقع النشر