صبرى نفذ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 12-01-2004, 08:04 AM
أم عيسى
عضو نشيط
أم عيسى غير متصل  
sad صبرى نفذ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أنا أمراة متزوجة من ثمانى سنوات وعندى ولدين مشكلتى أنى من فترة زوجى يعرف وحدة من الدولة المجاورة واكتشفت هاذى الشىء بالصدفة لما كنت اقرأ المسجات اللى فى تليفونة لما اتصلت على الرقم ردت على وحدة ولما وبختها قالت لى هو قال لى انه مو متزوج طبعا لما واجهته نكر فى البداية وبعدين قال هاذى شىء قديم والحين مالى علاقة بها وتخيلوا كل كم شهر اكتشف انه لين الحين معاها وينكر ويقول هى اللى تطرش لى مسجات وانا ما ارد عليها وقلت له ما فى وحدة تطرش مسجات وتخسر نفسها الة لأنها تحصل رد منك قام يقولى انتى مجنونة وتتوهمين ومن يومين بس اكتشفت عن طريق تليفونة الجديد اللى ما يعرف يستخدمة وعن طريق الرسائل المرسلة انة تقريبا كل ليلة يطرش لها مسج قبل ما ينام طبعا صبررررررررررررررى نفذ وتهاوشت معاة عشان هالسالفة ولو شنو اقول عمرة وحياتة ما اعترف بالخطاء بس رجوعة لى فى نفس يوم اللى اتهاوش معاة وكلة يقول لى انا وايد احبج وللعلم انة ما يقصر ابدا معاى من كل النواحى ولا صوب عيالة ومن ناحيتى انا نفس الشىء مهتمة بنفسى وببتى وعيالى وبالدرجة الأولى مهتمة به اهو احبة وايد وهذا الشىء اللى مصبرنى على بلاوية من سنين وايد أصفح عنة عشان تمشى الحياة وعشان عيالى ما يتشتتون بس ارجوكم ساعدونى بحل يحد هالمشكلة اللى مأرقتنى ما اذوق النوم بسببها عن جد تعبت وايد يمكن تقول المشكلة منج انتى لأنج ما حطيتى حد من البداية أو مثلا طلبتى الطلاق صدقونى اللى يحب يغفر حق حبيبة والطلاق مستبعد عشان عيالى ساعدونى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 12-01-2004, 08:37 AM
ab2005
عضو جديد
ab2005 غير متصل  
ام عيسى
السلام عليكم
انشاء الله صبرك مايفذ ولازم تصبرين لأن عندك اولاد منه فلا تضيعينهم يمكن انك في البداية تركتيه وانشغلتي بالاولاد والحل في خبرتي المتواضعة:
* الطلاق شيليه من راسك لان عندك اولاد منه وانتي تحبينه والمراءة ماهو كل يوم لها رجل.
* لازم تتابعين زوجك وتخدمينه وتغيرين من الروتين السابق في البيت وتحسسينه بهتمامك به.
* حاولي تجلسي معاه اكثر الاوقات من دون مضايقته حاولي تكون بشكل عادي او السفر معه
والتسوق والتنزه مثلا او تطلعين معاه في جلسة رومنسية من دون الاولاد .
*حاولي محادثة المراءة واقنعيها بالابتعاد عن زوجك.
اسال الله لكي دوام التوفيق ورجوع زوجك اليك
قديم 12-01-2004, 08:42 AM
أم عيسى
عضو نشيط
أم عيسى غير متصل  
sad

يا أخوى أنا مهتمة به من بداية حياتنا وعمرى ما انشغلت عنة واللى يكلمها صارت ما ترد على تلفوناتى حتى لو اتصلت من رقم ثانى والله العظيم صابرة وبأصبر أكثر وعندى طاقة فى الصبر تهد جبال والله يهدية
قديم 12-01-2004, 09:35 AM
الشيماء
عضو نشيط
الشيماء غير متصل  
اختى ام عيسى....

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ....عليكى بالصبر والصبر والصبر...الطلاق مرفوض طبعا وحبك لزوجك موجود كما ذكرتى وهو ما يقصر وياكم ....توجهى الى الله بالدعاء الكثير المستمر ان يباعد بينه وبينها وسبحانه وتعالى قلوبنا بين يديه يقلبها كيف يشاء ..قادر بعزته وجلاله ان ينسيه هذه المرأه ..والحمد لله انها فى بلد اخرى وانت تجاهلى هذا الامر تماما ولا تعلقى او تتكلمى معه ابدا فيه ..ودائما رددى على مسامعه انه مهما حدث فهو زوجك وحبيبك وان كل انسان بيغلط وانك مسامحاه على اى تصرف بيحدث منه يعنى حومى حول الموضوع ولا تكلميه مباشره

اما انك تكلمى المرأه الاخرى فهذا اكبر خطأ تقوميين به ..اهمليها تماما عارفه ان كلامى صعب وان النصيحه ليست كالفعل بس حاولى ....واتركى الموضوع لا تجعليه محور تركيزك واهتمامك وايضا لا تضيقى على زوجك فيجلس معك وكل تفكيره متى تبعديين حتى يكلمها ويحادثها ..
.
ممكن اذا كنتى متأكده انه يرسل لها مسج كل ليله تعرفيه انك بتستعديين للقائه وانك ستتركيين له الوقت الكافى ليرسل المسج الليلى وتعودى بعدها بيكون كل تفكيره فيكى وانك بترجعيين تمضين وقت ممتع معه.. بس ما تسويها زعله ... قوليها على ان الامر عادى ...وهو حر يكلم اللى يبيها المهم انك حبيبته وهو حبيبك اعتقد انه بيستحى على حاله مع الايام

وتأكدى ايضا ان مثل هذه العلاقات وان طالت انما لن تدوم بس عليك بكيد النساء والرقه والنعومه العاديه موش المبتذله الزايده عن اللزوم

واخيرا بعد مده من التزامك الصمت وعدم الحديث فى هذا الموضوع واذا لاحظتى انه مازال مستمر اخبريه انه من السهل جدا ايضا على المرأه ان تفعل مثلما يفعل الرجل وقتها ماذا سيكون شعورك .....هذا تهديد يعنى ..بس طبعا فهميه ان دينك وخوفك من ربك هو اللى مانعك

اختى هذا رأييى وعلى الله التوفيق وربنا يهديه لك وتكونى ان شاء الله احب النساء الى قلبه
قديم 12-01-2004, 09:47 AM
أم عيسى
عضو نشيط
أم عيسى غير متصل  
اشكرك حبيبتى الشيماء على ردك نسيت اقول فى مشكلتى انه عندة محل ودائما يجيب شغلة وأغراض المحل من الدولة نفسها اللى فيها هاذى المرأة اللى يكلمها ودائما سفرته كل كم شهر ويومين يتم او يوم شنو اللى يضمن لى انة مايروح لها او حتى مو متزوجها بعد وانا موظفة ولو بيدى كان كل سفرة معاة وهو يقول لى ما تسوة انك تجين معاى يومين ونخلى اليهال او عليهم مدرسة ياللة بالصبر .
قديم 12-01-2004, 10:12 AM
VedoDedo
قلم مبدع
VedoDedo غير متصل  
السلام عليكم
اختى الكريمه فى البدايه ادعوا الله بصلاح حال زوجك
اولا اتصالك بالمرأه الثانيه اكبر غلط لانك بتقللى من كرامتك طبعا عارف انه تصرف نابع من خوفك على زوجك وحبك له
ثانيا حاولى تزيدي اهتمامك بزوجك وحسسيه انه محور حياتك ودنيتك وانك ما تقدرين تستغنى عنه
ثالثا اذا فى اي مشاكل بالبيت حاولى انه ما يعرف عنها اي شئ لحين اعصابه تكون هاديه وخصوصا مشاكل العيال
رابعا اهم شيء لازم تعرفيه ان الرجل مثل المرأه يحب انه يكون مرغوب
خامسا استخدمي ذكائك فى السيطره علي تصرفاته طبعا باللين مو بالعصبيه والنرفزة
ومثل ما قالت الاخوات اعطيله مسسسسسساحه يتحرك بيها مش دايما كابسه على صدره
الله يهديكي ويهديلك زوجك
تحيـــــــــــــــــــــــــــاتي
قديم 12-01-2004, 10:23 AM
الحياديه
قلم مبدع
الحياديه غير متصل  
[b] نعم هذه مشكلة المشاكل وتطير النوم وتجلب انواع الهموم ولكن صدقيني هناك حل اكيد اكيد تتلاشى معه المشكله وتنسين ذكرها وايامها انت عفيفة مظلومه والله سبحانه يجيب المظلوم وينصره اتجهي بقلبك الى الله وادعيه بصدق وعليك بسهام الليل فانها لاتخطئ اعتقد ان الامر يستاهل هذا زوجك وقرة عينك ترينه في خطاء وخطر فشمري عن ساعديك وادعي الله ولا تيأسي رده الله الى صوابه وحفظه لك
قديم 12-01-2004, 10:27 AM
VedoDedo
قلم مبدع
VedoDedo غير متصل  
حبيت انبهك لشئ اياكي اياكي اياكي تقارني نفسك بيه
واياكي تقوليله اني اقدر اعمل مثل ما انت بتعمل بس بخاف من الله
متحليش المشكله بمشكله اكبر منها وبلاش تدخلى الشك بقلبه علشان مصلحتك
قديم 12-01-2004, 10:29 AM
أم عيسى
عضو نشيط
أم عيسى غير متصل  
أخوى عضو دائم انا ما أدعى الكمال بس انا مو مقصرة حتى فى سالفة حريته مخليتة على راحتة فى السهر والطلعة وبخصوص مشاكل اليهال دائما احل المشكلة انا اول واذا استعصت اختار الوقت المناسب واقولة وانا دائما اقولة لو واحد ثانى عندة مرة مثلى ما يفكر ابدا يخونها طبعا ما امدح نفسى لنفسى بس عشان ابين له انى ما استاهل اللى يسوية فينى وصدقونى هو ايحبنى ويتصل فينى اذا طلع برا او اذا انا فى الشغل بسسسسسسسسسسسسس مادرى اش سالفة هالعلاقة وشنو السر فيها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ودائما اسئلة شنو اللى تحصلة عندها ما تلاقيه عندى يتهرب ويقول لى انت تتوهمين انى على علاقة بأحد !!!!!!!
قديم 12-01-2004, 10:53 AM
الفارس الاول
عضو نشيط
الفارس الاول غير متصل  
ام عيسى السلام عليكم اياكى تفكرى فى الطلاق لالالالالالالاتتركى لهذه المرأة ان تهدم حياتك وحياة اولادك صدقينى زوجك سوف يرجع لكى وخصوصا انكم بتحبوا بعض وهذه ما هى الا نشوة ونزوة من الشيطان حتى لو تزوجها لالالالالاتطلبى الطلاق والله انا اعرف اصدقاء وتزوجواالثانية بهذه الطريقة ولكن ما هى الا فترة ورجع لزوجته الاولى ولحبه الاول ام عياله ولكن لا تكونى نكدية عليه فى كل تصرفاته
موضوع مغلق

مواقع النشر