اليوم دعوت على زوجتي فردت علي بالدعاء - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 21-03-2009, 09:43 PM
khojah
عضو دائم
khojah غير متصل  
icon40 اليوم دعوت على زوجتي فردت علي بالدعاء

[SIZE="5"][align=center]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
اللهم اهدي بالنا وأرزقنا من حيث لا نحتسب . وأرزقنا الذرية الصالحة يا رب العالمين .
للأسف يا اخواني اليوم دعيت على زوجتي واني نادم أشد الندم ولاكن وصل بي الحال الى لا يحمد عقباه .
قصتي يا اخواني الخصها لكم . زوجتي تذهب الى منزل أهلها كل يوم وقد وضعت حدا لهذا الشئ ولله الحمد . ولاكن تغيرت أخلاقها معي وأعترف لكم أن أخلاقي أيضا قد تغيرت نظرا للبيئة المتغيره حولي من عمل ودراسة وغيرها من ضغوطات الحياة .فأنا أفيق يوميا من نومي الساعة الثامنة صباحا وأذهب الى عملي من الساعة التاسعة صباحا الى الساعة الخامسة مسائا واحيانا الى السادسه ثم أتناول غدائي بسرعة واذهب الى النوم العميق من التعب نصف ساعة وأستيقض الساعة السابعة مساءا وأتروش بسرعة وأصلي المغرب وأذهب الى محاضراتي الدراسية حيث أنها قريبة من منزلي . وأستمر في دراستي حتى الساعة العاشرة والنصف ليلا وأعود هالكا جدا جدا الى المنزل من التعب وأرغب بأجواء هادئه جدا في المنزل للراحة والاسترخاء . سابقا كنت أعود الى المنزل وتكون زوجتي اما غير موجوده (عند أهلها ) أو تكون قد جائت الى المنزل مع أخيها في وقت عودتي وتكون هي أيضا تعبانه جدا كون أنها هي البنت الوحيده للأهلها فتقوم بالتنظيف ومساعدة والدتها في أعمال المنزل فتعود لمنزلها متعبه غير أنها تقوم بتجهيزات ابننا من أكل وتغيير وحمام ونوم وغيرها وتنتهي قرابة الساعة الحادية عشر والنصف فتكون هالكة من تعب العمل عند أهلها وفي منزلي وقد شب خلافات كثيرة بيني وبينها بسبب هذا الموضوع وهو الذهاب الى منزل أهلها يوميا حتى أن الخلافات كثرت بيني وبين أهلها بسبب هذا الموضوع حيث أنهم يرغبون ببنتهم يوميا أن تكون عندهم خاصه والدتها وهذه الخلافات كانت مأساه كبيره في حياتنا الزوجية وانتهت هذا الخلافات ولله الحمد بعد معاناه والحاح مني وقد تنازلت لهم أن تذهب في الاسبوع يومان لديهم ويوم الجمعة تقضي بها في منزلي وجمعة اخرى في منزلهم . وأعلم أنهم غير راضين ولاكن مجبرين لأنني الرجل المتحكم بزوجتي وبعد أن شعروا بأن الموضوع قد يصل الى مواصيل أكبر مما يتوقعوا . الان وبعد أن استقرت الامور حدث تغيرات بأخلاق زوجتي فلم تتحمل مني أي كلمه أو رأي الا وتقوم بالصراخ بوجهي تحملت هذا الموضوع عدة مرات ولاكن يا أخواني تخيلوا معي أن هناك رجل يخرج من المنزل الساعة التاسعة صباحا ولا يجلس ويرتاح الا الساعة العاشرة والنصف ليلا ما هو توقعكم رغبته في أجواء منزله . هل ستحمل دائما الصريخ والنفخ والنتر لا والله . علما بأن ولله الحمد كريما جدا معها ونسافر ولله الحمد كل عام خارج المملكة ولاكن حياتي أصبحت حاليا بعد جلوسها بالمنزل لا تطاق فقد كثرت المشاحنات بيننا وفي كل مرة أقوم بالتنازل وارضائها مع أن ارضائها صعب جدا ( تشوف نفسها كثير ) ولم أذكر انها جائت يوما لترضيني مع أنني والله سهل الارضاء بكلمة طيبه أرضى ولا أطيق أن تدوم المشكلة أكثر من نصف ساعة . اليوم جئت الى المنزل الساعة الخامسة تقريبا وكان هناك بعض المشاكل في عملي ( أي النفسية سيئة ) وللأسف جئت ولم الاحظ أن الغداء قد جهز منه شيئا مع العلم أن غدائنا كل يوم سبت تقريبا هو عبارة عن سندويتشات بطريقة معينة مع السلطة أي وجبه خفيفة لأن السبت هو أول أيام الاسبوع ولكي يتم تحضيرة يحتاج من الوقت نصف ساعة وقد كنت وقتها متعبا جدا جسديا ونفسيا وعند مخاطبتي لها أين الغداء ردت علي بأنه جاهز . كلمتها كيف جاهز وانا ماني شايف شي . بعدها أخبرتني بأن السلطة موجوده بالثلاجة ( المتبقي من يوم الخميس ) وأن السندويشات ستقوم بتحضيرها . هنا أخبرتها أنني ليس لي رغبة بالغداء كون أنني تضايقة داخليا وذهبت الى غرفة النوم ونمت من التعب لأن لدي محاضرات الساعة السابعة والنصف وهي لم تتكلم . عند استيقاضي الساعة السابعة الا عشرة دقائق أخبرتني لماذا لم تتغدا . فكان ردي أني حلفتها بالله بأن اذا جاء أحد اخوانها أو أي أحد من أقاربها وأراد أن يشاركنا غدائنا اليوم هل سترضى بالسلطة المتبقية من يوم الخميس أم لا وهي تعلم أن السلطة هي من طعامي المفضل في كل الوجبات . هنا قامت بالصريخ بوجهي والنفخ وعلو الصوت وووووو الخ . فأخبرتها أنني كل ما أتكلم معها في أي شيئ تقومين بالصريخ كأني شخص غريب من الشارع وليس زوجك . هنا دعوت عليها بصوت عالي جدا وقلت الهي يا رب أن ترزقها ذرية يصرخون بها مثلما تصرخ هي بي . فقامت والغضب ينفجر بها كأنها تتلخبط ودعت علي أيضا وغضبت غضبا شديدا وتمالكت أعصابي لكي لا يصدر مني أي تصرف غير لائق ودخلت غرفتي وأغلقت الباب وبدأت هي بالصلاة ولا أعلم ان دعت علي أم لا .
يا اخوان هذه قصتي ولا أخفيكم أنني دعيت عليها من الغضب بالتصرافات والاسلوب ولاكني غاضبا جدا من من نفسي أولا كون أنني لجأت الى هذا الاسلوب وهو الدعاء الغير حسن فو الله أنني لا احب الدعاء بأحد ولاكن خرجت من فمي الله يهديني . فماذا افعل هل أضربها ولاكن أخلاقياتي لا تسمح لي بذالك أن اضرب زوجتي أو أمرأة فقد اصبحت في وضع نفسي لا يحسد علما أنني تكلمت معها منذ أربعة أشهر بأن هناك ضغوطات ستواجهنا ويجب أن نتعداها بكل يسر وتحمل وهي فترة زمنية محددة لا تتجاوز السنة وقد رحبت بذالك ولاكن الذي اراه غير ذالك . مع العلم أن أجازة نهاية الاسبوع نمضيها خارجا للتسليه ان كان في الاسواق أو مطاعم وغيرها ولله الحمد .

رأيكم واستشارتكم في عملية تصحيح الوضع رجاءا .
[/align
]
[/SIZE]
قديم 21-03-2009, 10:34 PM
أميرات
كبار شخصيات المنتدى
أميرات غير متصل  
لي عوده ان شاء الله ..
قديم 21-03-2009, 10:54 PM
غارقة في همي
عضو نشيط جدا
غارقة في همي غير متصل  
يا اخوي انا احس ان السالفة كلها بسبب الضغط اللي حاصل في حياتكم

اختي صار لها تقريبا مثل موقفك بس هي اللي كانت مضغوطة بالشغل والدراسة وكانت بينها وبين زوجها تراكمات والضغط والتوتر زود ها الأشياء بينهم فحدث بينهم موقف يعتبر بسيط نسبي لكن زوجها انفجر عليها وهي نفس الشي لدرجة انها خذت اغراضها وطلعت من البيت وخذت عيالها معاها وبعدين تصافوا وها الكلام من 4 سنوات يمكن او اكثر

بس اختي غيرت تعاملها مع زوجها والحين ماشاء الله دقوا على الخشب على قولتهم

صحيح الضغط النفسي بينهم خف لكنها عرفت هي وزوجها كيف يمسكون بزمام الأمور

وكانت تقول لنا انها في كل صلاتها ودايما لما تبغي تدعي تدعي ربها ان يوفق بينها وبين زوجها ويصلح حالهم مع بعض ويشوفها في عينه احسن امراة وتشوفه في عينها احس رجل
وقراية القرآن وسورة االبقرة كل يوم بعد

كل ها الأمور ان شاء الله اذا طبقتها في حالتك راح يهدي الله نفوسكم

وانصحك انك لازم تروح وتتفاهم مع زوجتك في جلسة رومانسية ما فيها اي توتر مثل نهاية الاسبوع وتقول لها ان هاي فترة وبتعدي ولازم هي تساندك مو توقف في وجهك وتصرخ عليك

والله يهدي النفوس ويسخركم لبعض ويجعل بينكم المودة والرحمة
قديم 21-03-2009, 11:42 PM
khojah
عضو دائم
khojah غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميرات مشاهدة المشاركة
لي عوده ان شاء الله ..

بانظارك أختي
قديم 21-03-2009, 11:55 PM
khojah
عضو دائم
khojah غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غارقة في همي مشاهدة المشاركة
يا اخوي انا احس ان السالفة كلها بسبب الضغط اللي حاصل في حياتكم

اختي صار لها تقريبا مثل موقفك بس هي اللي كانت مضغوطة بالشغل والدراسة وكانت بينها وبين زوجها تراكمات والضغط والتوتر زود ها الأشياء بينهم فحدث بينهم موقف يعتبر بسيط نسبي لكن زوجها انفجر عليها وهي نفس الشي لدرجة انها خذت اغراضها وطلعت من البيت وخذت عيالها معاها وبعدين تصافوا وها الكلام من 4 سنوات يمكن او اكثر

بس اختي غيرت تعاملها مع زوجها والحين ماشاء الله دقوا على الخشب على قولتهم

صحيح الضغط النفسي بينهم خف لكنها عرفت هي وزوجها كيف يمسكون بزمام الأمور

وكانت تقول لنا انها في كل صلاتها ودايما لما تبغي تدعي تدعي ربها ان يوفق بينها وبين زوجها ويصلح حالهم مع بعض ويشوفها في عينه احسن امراة وتشوفه في عينها احس رجل
وقراية القرآن وسورة االبقرة كل يوم بعد

كل ها الأمور ان شاء الله اذا طبقتها في حالتك راح يهدي الله نفوسكم

وانصحك انك لازم تروح وتتفاهم مع زوجتك في جلسة رومانسية ما فيها اي توتر مثل نهاية الاسبوع وتقول لها ان هاي فترة وبتعدي ولازم هي تساندك مو توقف في وجهك وتصرخ عليك

والله يهدي النفوس ويسخركم لبعض ويجعل بينكم المودة والرحمة

والله معاك حق والله الهادي . الرجاء الدعاء لنا بالهدايا .
وشكرا على مرورك
قديم 22-03-2009, 12:06 AM
تاج العروس
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية تاج العروس
تاج العروس غير متصل  
انا اشوف ان زوجتك عندها حق انت من الصبح الى الليل خارج المنزل وهي وحدها وحرمتها ان تذهب الى بيت اهلها الا بشروطك

انت البيت بالنسبه لك تناول الغداء والنوم

والمراه تريد جلسات حلوه وكلام حلو ووقت لها

هذا راي انا لاتزعل مني اخي الكريم

وهذه ساحبه وتعدي ان شاء الله

التعديل الأخير تم بواسطة cutiepie ; 22-03-2009 الساعة 12:25 AM
قديم 22-03-2009, 12:06 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
عايز الحق أنا شايفه انكم انتوا الاثنين غلطانين وانتوا الاثنين مظلومين .......... لكن بصراحة انت متجبر بزياده !!!
يعنى عايز تبعد عنها طول اليوم فى الشغل وبعدها فى المذكرة وحاططها بالبيت ديكور ورافض انها تروح بيت اهلها الا ايام محدوده وعلى مزاجك وووووووووووو....... يعنى بالمختصر المفيد انت ممشى الكون على كيفك وعلى حسب ما يحلو لك وعايز خدامة فى البيت مش زوجه .......... يا أخى هى كمان انسانه لها مشاعر وأحاسيس ومحتاجه تحس بحياتها معاك او مع أهلها او مع اى حد .... بالله عليك انت عمرك فكرت فيها ....... عمرك فكرت هى عايزه ايه؟........ انت طبعا مش فاضى اساسا تفكر فيها انت بس فاضى لشغلك ودراستك وعايز ترجع البيت تلاقى الهدوء والراحة والسكينه من مين من الانسانة المسكينة اللى قاعده فى البيت بين اربع جدران مستنية رجعة الباشا تعبان موت ومالهوش نفس يبص فى وشها وعايز ياكل وينام وفى الآخر مستغرب هى مقلوبة عليك ليه وبتزعق فى وشك ليه ....... والله العظيم انتوا يارجاله الواحده ماعادتش عارفه تتصرف معاكم ازاى ........
طيب يا أخى جرب اسبوع واحد بدل ما تدخل البيت تسأل عن الأكل أول حاجة جرب تسأل عنها الأول جرب تبتسم فى وشها وتحسسها انها واحشاك حتى لو كدب جرب تسألها عن يومها وعملت ايه النهارده حتى لو هتكون مش مركز فى كل كلامها لكن حسسها انك موجود فى حياتها مش موجود للأوامر والنواهى وبس .
وفيها ايه لما كانت بتروح بيت اهلها آهى كانت بتتفك شويه من الكبت والنكد وبتغير الروتين القاتل اللى هى عايشه فيه وبتبر بأمها بمساعدتها فى اعمال المنزل يعنى بتأخد حسنات وبتريح نفسيتها مش أحسن ما تقعد قدام التلفزيون ولا النت على الفاضى ويمكن تاخد سيئات بدل الحسنات......... لكن انت ازاى تسيبها فى حالها لازم طبعا تطلع الف عذر وعذر وتبقى هى مهمله فيك وفى بيتها وبتييجى من بيت اهلها مهدوده ومش ملاحقة على بيتها......... طيب آهى قعدت فى بيتها ,,,,,,,,, ايه بقى اللى اتغير غير النكد ووجع الدماغ.
لأ وبدل ما تلاقيها متضايقه ومش طايقه نفسها فتخفف عنها وتحتويها وتسألها مالها لأ بتدعى عليها وكمااااااااااااااااان بتفكر تضربها وبتاخد رأينا ......... بتاخد رأينا فى ايه ........ انتوا مفكرين ان الزوج هو بس اللى يجيب طلبات البيت ويصرف ويفسح آخر الاسبوع ويبقى كده زوج مثالى !!!!!!!!!!!لأ احنا بقى مش عايزين كده احنا عايزين الزوج الصديق اللى يسمعنا ويسألنا عن حالنا , اللى يملى جو البيت بالفكاهه الجميله والمداعبة والمزح, اللى يطلب طلباته بأدب وذوق من غير أوامر ، اللى يفهمنا غلطنا من غير نقد لازع،،،،، اللى ما يتحكمش فينا ولا فى أهلنا لمجرد انه الراجل وان احنا الستات الضعيفات ............ بجد انا لا ألوم زوجتك كثيرا لأن أكيد اللى هى بتعمله ده علشان تلفت نظرك انها تعبانه وهتنفجر ......وانت بدل ما تحس بيها قمت تدعى عليها ..........
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
قديم 22-03-2009, 12:13 AM
تاج العروس
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية تاج العروس
تاج العروس غير متصل  
والله كلام الاخت ذهب

والله انت الرجال متعبين

والله ثم والله بالنسبه لي لو ماكنت ام لثلاثه اطفال لطلبت الطلاق

لان زوجي يعتبر المراه خدامه وبس ولايعير لرايها اي قيمه المهم اكله وشربه ونظافته وغريزته وبس

نوعا ما مثل صاحب الموضوع وبالتالي يقولون احنه الغلطانيين

ليش متحطون الشرع بين عيونكم

هل تعلمون ان اكثر حساب القبر من سوء الخلق مع الاهل

الله يهديكم

اعذرني لان انا الان متضايقه من حياتي وقريت مو ضوعك والدموع تغمرني
قديم 22-03-2009, 12:45 AM
khojah
عضو دائم
khojah غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
عايز الحق أنا شايفه انكم انتوا الاثنين غلطانين وانتوا الاثنين مظلومين .......... لكن بصراحة انت متجبر بزياده !!!
يعنى عايز تبعد عنها طول اليوم فى الشغل وبعدها فى المذكرة وحاططها بالبيت ديكور ورافض انها تروح بيت اهلها الا ايام محدوده وعلى مزاجك وووووووووووو....... يعنى بالمختصر المفيد انت ممشى الكون على كيفك وعلى حسب ما يحلو لك وعايز خدامة فى البيت مش زوجه .......... يا أخى هى كمان انسانه لها مشاعر وأحاسيس ومحتاجه تحس بحياتها معاك او مع أهلها او مع اى حد .... بالله عليك انت عمرك فكرت فيها ....... عمرك فكرت هى عايزه ايه؟........ انت طبعا مش فاضى اساسا تفكر فيها انت بس فاضى لشغلك ودراستك وعايز ترجع البيت تلاقى الهدوء والراحة والسكينه من مين من الانسانة المسكينة اللى قاعده فى البيت بين اربع جدران مستنية رجعة الباشا تعبان موت ومالهوش نفس يبص فى وشها وعايز ياكل وينام وفى الآخر مستغرب هى مقلوبة عليك ليه وبتزعق فى وشك ليه ....... والله العظيم انتوا يارجاله الواحده ماعادتش عارفه تتصرف معاكم ازاى ........
طيب يا أخى جرب اسبوع واحد بدل ما تدخل البيت تسأل عن الأكل أول حاجة جرب تسأل عنها الأول جرب تبتسم فى وشها وتحسسها انها واحشاك حتى لو كدب جرب تسألها عن يومها وعملت ايه النهارده حتى لو هتكون مش مركز فى كل كلامها لكن حسسها انك موجود فى حياتها مش موجود للأوامر والنواهى وبس .
وفيها ايه لما كانت بتروح بيت اهلها آهى كانت بتتفك شويه من الكبت والنكد وبتغير الروتين القاتل اللى هى عايشه فيه وبتبر بأمها بمساعدتها فى اعمال المنزل يعنى بتأخد حسنات وبتريح نفسيتها مش أحسن ما تقعد قدام التلفزيون ولا النت على الفاضى ويمكن تاخد سيئات بدل الحسنات......... لكن انت ازاى تسيبها فى حالها لازم طبعا تطلع الف عذر وعذر وتبقى هى مهمله فيك وفى بيتها وبتييجى من بيت اهلها مهدوده ومش ملاحقة على بيتها......... طيب آهى قعدت فى بيتها ,,,,,,,,, ايه بقى اللى اتغير غير النكد ووجع الدماغ.
لأ وبدل ما تلاقيها متضايقه ومش طايقه نفسها فتخفف عنها وتحتويها وتسألها مالها لأ بتدعى عليها وكمااااااااااااااااان بتفكر تضربها وبتاخد رأينا ......... بتاخد رأينا فى ايه ........ انتوا مفكرين ان الزوج هو بس اللى يجيب طلبات البيت ويصرف ويفسح آخر الاسبوع ويبقى كده زوج مثالى !!!!!!!!!!!لأ احنا بقى مش عايزين كده احنا عايزين الزوج الصديق اللى يسمعنا ويسألنا عن حالنا , اللى يملى جو البيت بالفكاهه الجميله والمداعبة والمزح, اللى يطلب طلباته بأدب وذوق من غير أوامر ، اللى يفهمنا غلطنا من غير نقد لازع،،،،، اللى ما يتحكمش فينا ولا فى أهلنا لمجرد انه الراجل وان احنا الستات الضعيفات ............ بجد انا لا ألوم زوجتك كثيرا لأن أكيد اللى هى بتعمله ده علشان تلفت نظرك انها تعبانه وهتنفجر ......وانت بدل ما تحس بيها قمت تدعى عليها ..........
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء

أختي كلامك على عيني وراسي . بس الحالة بدأت منذ شهر تقريبا عندما عاودت دراستي وباقي لي 7 اشهر وأنتهي ان شاء الله كمان يا اختي انا ماني مانعها انها تروح عند أهلها بس أنا كتبت لما تروح تجي تعبانه وهلكانه ومن حزني عليها انها تخدم بيتين حطيت حدود لها . وبلغتها انها تتعرف على الجيران وتنادي صحباتها وايش ما تحتاج من السوق عشان صحباتها عن نفسي جاهز ولله الحمد . وهي ما ترضى . بس انتي ترضي كل يوم تروح عند اهلها تشتغل وتجيني تعبانه بدل ما تستقبلني بابتسامه . انت ايش رأيك في الموضوع بيتها ولا بيت أهلها أولى .
قديم 22-03-2009, 12:45 AM
شاهي العصرية
عضو نشيط
شاهي العصرية غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
لنا الله معشر النساء
والله كلامها اختصر معاناتك انت وزوجتك ياليت تتأمله مزبوط صدقني راح تتغير امور كتير
والله يصلح حالك انت وزوجتك
موضوع مغلق

مواقع النشر