احتاج الى تعاونكم ونصيحتكم لى .........؟؟؟ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

أرشيف مملكة المرأة جمال المرأة ، الازياء ، العطورات، الشنط ومستحضرات التجميل

قديم 30-03-2008, 08:30 PM
kindelybaby85
عضو جديد
kindelybaby85 غير متصل  
احتاج الى تعاونكم ونصيحتكم لى .........؟؟؟

ف البداية اشكركم على حسن استجابتكم لى فيما اتبه واحتاج فيها الى مشورتكم اسال الله ان يضعه هذا ف ميزان حسناتكم ان شاء الله
انا كما تعلمون فرحى خلال شهرين ان شاء الله واريد ان اظهر بمظهر جميل حيث النعومة ف كل شىء ورقة الجلد ونعومة البشرة والشعر وهكذا
الان انا استخدم الحلاوة ف ازالة الشعر حاليا حتى اتعود عليها ويصبح ملمس جلدى ناعم ورقيق فأنا استخدمه فقط ف ارجلى ويدى والابط والعانة كما تعلمون ولكنى سمعت انى ف عرسى وقبل دخلتى سينظفون جسمى كله بالحلاوة تلك لازالة شعر جسدى كله فهل هذا يؤثر على جسمى باعتباره اول مرة ولا لازم اعود نفسى اعملها ولا ايه الكلام الصح؟؟
ولكن الاجهاد ف وجهى كيف اتافديه؟؟وتشقق الارجل رغم انى دائمة الغسول والتوضاء ولا اسير حافية لتتشقق ارجلى من الخلف فكيف امنع هذا التشقق ؟؟ماذا تنصحونى ليصبح كل ما فى ناعم ورقيق الملمس
وبالنسبة لشعرى فقد ذادت القشرة فيه تلك لافترة ماذا افعل حتى اقضى على القشرة ؟؟
وعلى العلم انى محجبة حتى ف بيتى ودائمة البس الايشارب اوالطرحة واحسست انه بدء يظهر حشرات الشعر ولهذا استعملت ليسيد للقضاء عليه والقضاء على القشرة ولكن القشرة لازالت بل تتزايد فماذا افعل اخواتى؟؟؟
قديم 31-03-2008, 12:19 PM
Sun_of_me
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية Sun_of_me
Sun_of_me غير متصل  
أولاً مبرووووووووووك و ربنا يتمم لك الفرح على الخير إن شاء الله

أنا مش عندي إجابة لكل أسئلتك لكن هجاوب على اللي أقدر عليه

بالنسبة للقشرة : ده ممكن يكون من الجو .. لأن إحنا في شتا و عادة الدهون مش بتنشف زي الصيف و تتطاير فبتتراكم و تكون القشرة .. سمعت كتير عن شامبو كلير (Clear) ناس كتييير جربته و شكرت فيه لكن بصراحة أنا مش جربته

بالنسبة لحشرات الرأس: إذا كنت فعلاً محافظة على شعرك ، فممكن تكون نتيجة تغييرك لنوع الكريم أو الزيت اللي بتحطيه لشعرك . لأن في أنواع مش بتتماشى مع كل أنواع الشعر و بالتالي بتسبب حشرات الرأس

بالنسبة لتشققات القدمين: انقعيها في ماء دافي و بعد كده حطي عليها نوع من أنواع الكريمات المرطبه (أي نوع عندك) و بعد كده حطيها تاني في الماء الدافئ (بالكريم) و بعد كده طلعيها و ادعكيها (بالحجر الطبي) ، و حطي عليها كريم و انقعيها تاني و هكذا
يعني على ما تسيبي قدم في الميه تتنقع بالكريم تكوني خلصتي واحده و هكذا بالتناوب لغاية لما تحسي إنك اتخلصت من أكبر قدر من الجلد الميت
بعد كده نشفيها كويس و ادهنيها بكريم مرطب (و يفضل استخدامك للفازلين الجديد اللي بييجي في التليفزيون اليومين دول) و البسي شراب تقيل لغاية لما تتشرب
و إن شاء الله هتدعيلي

نصيحة أخوية : حاولي مش تلبسي السابوهات من غير شراب تقيل ، أولاً مرضاة لله ثم إنك تحافظي على رجلك من التشققات

و ألف ألف مبرووووووووووووووووك مقدماً ،، و دعواتك يا جميل
مقر بأثقال الذنوب و مكثر
و يرجوك في غفرانها فهو يطمع[/poem]

[blink]"و اصبر حتى يحكم الله و هو خير الحاكمين"[/blink]
قديم 31-03-2008, 07:50 PM
...هدوء المشاعر...
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ...هدوء المشاعر...
...هدوء المشاعر... غير متصل  
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
الف مبرووك..الله يووفقك ياارب..

لمشكله كعب القدمين ..هذا الرابط سيفيدك باذن الله
http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=158878

في حفظ الله..

قديم 01-04-2008, 08:45 PM
kindelybaby85
عضو جديد
kindelybaby85 غير متصل  
اولا شكرا لكم اخواتى ف الله ورزقم الله من الخير ما لا تحتسبوا عليه يارب
اولا sun of me جزاك الله خيرا عن الرد ولكن لتعلم او لتعلمى انا فعلا لا ارتدى الصابوه ولا الاسبدريه ولاى اى شىء بارجلى الا بشراب والحمد لله ابتغاء وجه الله تعالى جعلنا الله واياكم ممن يبتغون رضا الله تعالى ف كل امورهم والله الموفق لنا اجمعين
وان شاء الله اجرب ما قلتوه لى لعل وعسى يفيدنى بها الله تعالى
قديم 03-04-2008, 10:27 AM
منت عاجبني
شيف المنتدى المتألقة
 الصورة الرمزية منت عاجبني
منت عاجبني غير متصل  
أختي بالنسبة لـ التشققات بالرجل:

بعد جلسة تنظيف الرجل وبردها وحكها من الجلد المييت
امسحيها بكريم خاص بالرجل والتشققات اسم الماركة (الهملايا)
الحلو في هذا الكريم تحسين بالنعومة من اول استخدام .
والنتيجة تصير أحلى وأحلى بعد المداومة بـ كذا مرة .

وبالنسبة للـ القشرة :

استخدمي شامبو كلير مثل ما قالت لج اختي .
واذا ما فاد ..
في ماركة اسمها (kms) منتجاتها جداً جميلة
اختاري الشامبو المناسب لـ شعرك واهم شي يكون ضد القشرة
وان شاء الله راح تتخلصين من القشرة .

حموودي وأبو حمودي
الله يخليكم لي
شمعة تنور لي حياتي
ووردة تعطر لي دنيتي

احبكم 3>
قديم 03-04-2008, 11:09 AM
samsamsoma
بانتظار التفعيل عن طريق الايميل
 الصورة الرمزية samsamsoma
samsamsoma غير متصل  
اولا مبروك لكي زواج سعيد ان شاء الله اضيف علي الاخوات الباقي من الي اعرفه اولا السويت لو انتي جسمك من النوع المشعر طبعاا يفضل ان تعمليه بعد المره ده الاماكن الي بتظهر لكي اكتر وتستحق ان يكون مظهرها لايق اما الاماكن التي لا تبان اوي ما فيش داعي لان كترتها في العمايل بتذ يد لا سبيها وهي بتقل لوحدها ثانيا بالنسبه انك محجبه طبعاا ده مطلوب منكي خارج المنزل فقط او امام الاغراب ولا كن وجودك في البيت طبعاا خطا كبير انك تغطي معظم الوقت شعرك لان كده يتساقط الشعر من قله التهويه له لازم يتعرض لاشعه الشمس كمان طبعاا الحجاب في البيت مرفوض حتي لمظهرك لازم تهتمي بشعرك اكتر لانكي كمان عروسه انت عوزه كورس في الاهتمام بمظهرك شويه الراجل ممكن ما يتكلمش بس بينظر ربنا يسعدك

مواقع النشر