مشكله جامده ساعدوني بارائكم - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 21-02-2008, 10:06 PM
shera
عضو نشيط
shera غير متصل  
Unhappy مشكله جامده ساعدوني بارائكم

السلام عليكم انا هادخل بالموضوع المشكله دى لا تخصنى ولكن تخص احد ى صديقاتى وهى ان زوجها رجل ذكى ومغرور ويحب نفسهده اللى انا اشعر بيه وهو صديق زوجى جداااااااااا وعمر صدقاتهم مع بعض تصل الى عشرون سنه والحكايه بدات عندما علمت من زوجى انه يتعرف على بنات ولكن زوجى والله لم يفشى سر صديقه الا عندما وقعت بيننا مشكله انا وزوجى واضطر ان يدافع عن نفسه لان صديقه اوقعه فيها والحمد لله تفهمت الموضوع واصطلحنا وبعد فتره وانا اسولف مع زو جى تحدثنا على صديقه وبعد الحاح منى عرفت ان صديقه على اتصال باامراه وقال بعض الكلام الذى يقوله عن زوجته مثل ان زوجته مش هتنكسر الا اما اتزوج عليها ومن هذه الاشياء لكن انا اعرف هذه زوجه جيدااااااااا انها انسانه كويسه تستحمل زوجها وان فى حاجات كتير وقفت معه وجانبه انها باعت دهبها عشان اهله واشياء كثيرا ولكن اكيد فى بعض العيوب من منا ليس به من عيوبوعلى فكره زوجى يقول على صديقه انه فعلا من صفاته انه انانى ولكن المشكله تكمن انه زوجته حتى الان لا تشعر باى شئ وانا حزينه من اجلها اريد ان انصحها لكن لو عملت كده ممكن تشعر بشئ وتحدث مشاكل بينها وزجها وزوجى احتمال زوجها بيحب المايصه والدلع وهو ليس عيب عندما يرى الرجل من زوجته كذلك ولكن هى لاتعمل بالنصيحه لانها دائما ترى زوجها قالالله وقال الرسول وهى كمان واثقه فى نفسها قوللى بالله عليكم ماذا افعل حتى تتنبه من غير مشاكل واسفه على الاطاله
قديم 21-02-2008, 10:09 PM
shera
عضو نشيط
shera غير متصل  
اسفه على اخطائى فى الاملاء
قديم 21-02-2008, 10:31 PM
احاسيس المحبه
عضو متألق
 الصورة الرمزية احاسيس المحبه
احاسيس المحبه غير متصل  
الافضل انك ماتتدخلين بينهم وربي راح يكشفه في يوم من الايام

لكن انتي حاولي تكلمينها عن نفسك مثلا تقولي زوجي تصدقي انه اعجبه لما سويت كذا ولما لبست كذا

يعني خليها تهتم في نفسها بطريقه غير مباشره منك واشتري لها هديه مثلا ( قميص نوم )

وقولي لها نصائح ان الزوج اذا اهملته زوجته بيلجأ لغيرها وم ن هذا الكلام

وانتي بدورك قولي لزوج يكلمه وينصحه حتى انتي خوفي زوجك عشان حتى هو ينقل الكلام له بصوره عفويه طبعا من

غير مايقول زوجتي تعرف عن الموضوع حتى ماتصير بينك انتي وزوجك مشاكل

ويارب يهديه ويصلحها لها يارب

اللهم اني اسئلك ان ترحم والدي وتغفر له وتجعل قبره روضة من رياض الجنه

اللهم انقله من ضيق اللحود ومراتع الدود الى جناتك جنات الخلود

جنات الفردوس الاعلى ياكريم
قديم 22-02-2008, 04:35 AM
shera
عضو نشيط
shera غير متصل  
الى احاسيس المحبه بارك الله لكى ويجعل نصيحتك فى ميزان حسناتك انا لما فكرت اكتب المشكله لانى بجد مقهوره عليها وكمان لقيت ان معظم الازواج كده وعندما ادخل عالم المتزوجين انقهر وابقى نفسى اعمل اى شئ لانى بضع نفسي مكان كل واحده تشتكى واجلس ابكى وكمان اللى مقصر فينى ان صدقتى عندها السكرى يعنى زوجها ما يخلى عنده دم ويخاف عليها وياريت القى تفاعل مع الاخوه والاخوات ونحل وكل ه يقول رايه مش تقرؤا وتفوته ربنا يسعدكوا ارجوكم
قديم 22-02-2008, 11:58 AM
فارس 2008
عضو جديد
فارس 2008 غير متصل  
أبعد عن الشر و غني لو

و خلي علاقتك مع صديقتك من أحسن ما يكون

و الله يصلح الأمور ان شاء الله
موضوع مغلق

مواقع النشر