زوجي الحبيب الاجازه لنا معا وليس سوانا - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 20-08-2008, 06:07 PM
زكره جميله
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية زكره جميله
زكره جميله غير متصل  
tongue3 زوجي الحبيب الاجازه لنا معا وليس سوانا

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته

اخواتي واخواني المغتربين يارب تكونو بخير وكويسين وايضا الغير مغتربين اسمحولي اعرض عليكم مشكلتي وهو زوجي اولا والحمد لله حياتنا مستقره ونحب بعضنا وكل منا يراعي الله في الاخر والحق انه مش ما اثر معايه في حاجه طيب وحنون الي اقصي حد وانا ايضا احاول ارضيه باي شكل ادا فين المشكله

المشكله في شهر الاجازه الي بننزل فيه مصر لا اراه نهائي ينزل اول النهار ويروح بيت اهله ويرجع قبل المغرب بنصف ساعه وده لاننا بننزل الاجازه في رمضان يفطر ويذهب بيت اهله ويرجع علي السحور ياكل وينام والدائره تلف وعلي فكره انا وهو كنا نزلين عند اهلي فقولت يمكن مش واخد رحته فقولتيلو تيجي نروح ونروح بيت اهلي واهلك كل يوم وفي نفس الوقت نخرج نتفسح شويه قالي ماشي وذهبت معه الي بيتهم نسيت اقولكم اني لما كنت احب اجلس معه اذهب الي بيت اهله فوجدت حمايه يطلب مني الا اذهب الي بيتي واظل في بيت ابي لانه لسه ما شبعش من زوجي وبعدها بيومين قالي زوجي انه بعد كده هينام في بيتهم علي رغبه ابيه والمهم اجازه وعدت لكن امبارح كنا نكلم اباه وامه علي النت وفوجئت بحماي يقول لزوجي يالا تعال علشان تفضل معانا الشهر كله مع العلم علاقتي بيهم كويسه الحمد لله وكبير وضغير يحبني ولكن انا ايضا لي في زوجي وبنتي ايضا لازم تتفسح وتخرج امال احنا ريحين اجازه ليه وفي الوفت نفسه اهلينا ليهم حق علينا انا مش بطلب الكتير بس وقت لي ولبنتي وراي اهله اننا انا وزوجي معا السنه كلها بس الاجازه من حقهم دا يرضيكم بالله وعلي فكره كل المغتربين يعرفو مواعيد الشغل هنا والله ما بعد معاه الا السبت والاحد والسبت بيتجمع مع اصحابه يعني مش بشوفو الا من الاحد الي الاحد بالله عليكم اعمل ايه مع العلم انا وهو اتشاجرنا امبارح بسبب الموضوع دا
قديم 20-08-2008, 06:22 PM
سلامات يا قلبي
عضو متألق
 الصورة الرمزية سلامات يا قلبي
سلامات يا قلبي غير متصل  
سبحان الله هالمغترب ما يهتنى لا بغربته ولا بديرته
الله المستعان
انا بشوف وطبعا الرأي لحضرتك
هالاجازة عم تستنيها سنة
ويمكن بعدها تستنى كمان سنة أو أكثر فمشيها الله يرضى عليك
وانبسطي مع اهلك او اهله
المهم تروحي وتشوفي مصر واهلها

اللهم بارك لي في أولادي ولاتضرهم بإحد من خلقك او بشي ووفقهم لطاعتك وارزقني برهم,اللهم يامعلم موسى وآدم علمهم , ويا مفهم سليمان فهمهم , ويا مؤتي لقمان الحكمة وفصل الخطاب آتهم الحكمة وفصل الخطاب,اللهم علمهم ماجهلوا وذكرهم مانسوا وافتح عليهم من بركات السماء والأرض إنك سميع مجيب الدعوات, اللهم أني أسألك لهم قوة الحفظ وصفاء الذهن وسلامة القلب وسرعة الفهم ,اللهم اجعلهم هداة مهتدين غير ضآلين ولا مضلين

التعديل الأخير تم بواسطة سلامات يا قلبي ; 20-08-2008 الساعة 06:25 PM
قديم 20-08-2008, 06:36 PM
زكره جميله
عضو نشيط جدا
زكره جميله غير متصل  
اختي سلامات يا قلبي شرفني اوي مرورك بس والله انا بعدي علشان خاطر زوجي بس زهقت انا بستناها من السنه للسنه واحلم بالاماكن الجديده الي هروحها مع زوجي وفي الاخر زي ما روحنا زي ما جينا بس الي بيهون اني بطمن علي اهلي ومره تانيه شرفني مرورك
قديم 20-08-2008, 06:39 PM
صاحب الظل لطويل
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية صاحب الظل لطويل
صاحب الظل لطويل غير متصل  
اختي الكريمة

الموضع لا يحتمل الشجار

لانها ببساطة فترة ترويح عن النفس

لكن ما غاب عن بالك اختي الكريمة هو نظرة اهل زوجك لكم

اختي الكريمة اهل زوجك يعتبروا حقك في زوجك واصل سلف لانك ببساطة متغربة معه

وهم ما بتهمهم التفاصيل اللي هي فعلا مهمة ومن ضمنها انك ممكن ما تشوفي زوجك الا يوم واحد بالاسبوع !!!!

هم فقط يعتبروا ان الاجازة حق لهم في ابنهم طبعا بشكل مناسب بنظرهم ان يقضي شهر بالسنة او شهرين في بيتهم

هذا هو محو رتفكيرهم ولا بد لك من التعامل معهم على هذا الاساس

ثم ان زوجك وانت بالتاكيد مشتاقين لاهلكم وهذا يضعف موقف ان تقضوا الاجازة لوحدكم فقط

لذا يا اختي خذي الامور بسهولة وحاولي ان تستغلي فترة غربتكم مع بعض حتى وان كانت قليلة

والله ولي التوفيق
قديم 20-08-2008, 06:45 PM
زكره جميله
عضو نشيط جدا
زكره جميله غير متصل  
اخي فالله صاحب الطل الطويل شكرا علي مرورك انا اساسا كتبت المشكله علشان عرفه ان رايكم اخواني واخواتي في المنتدي هترشدني للطريق الصحيح وجزاكم الله خيرا علي المساعده
قديم 25-08-2008, 02:19 PM
أم يوسف2
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم يوسف2
أم يوسف2 غير متصل  
حبيبتي زكرة وحشتيني ... ان شاء الله تكوني انتي و البيبي بالف صحة

يا قلبي مشكلتك هذه هي تقريبا نفس لمشكلة بيعانو منها كل البنات الي اعرفهم

اول ما تروح ليلدنا .. ازواجنا بيسبونا و 24 ساعة برا البيت اما مع اهاليهم او مع اصدقاءهم
الخ ....
زي اللي ماصدقوا يلاقوا مكان امن يسيبونا فيه و يطفشوا

بس كل اللي يفكروا فيه انهم طول السنة مع زوجاتهم .. فا الان من حقهم يستمتع ببعض الوقت
لحالهم بعيدا عن المسئولية

عادي يا قمر لا تزعلي نفسك .. خليه عند اهله .. انتي زوريهم من وقت للثاني
و اتقسحي مع خواتك و مامتك و صديقاتك ...الطلعة مع الاخوات و الصاحبات لها طعم ثاني
صح
موضوع مغلق

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
معا, لنا, الاجازه, الحبيب