أحب خطيبي ولكن عصبيته تتعبني - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 08-09-2009, 03:04 AM
بنت مصريه22
عضو جديد
بنت مصريه22 غير متصل  
icon40 أحب خطيبي ولكن عصبيته تتعبني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي مشكلة واريد ان تساعدون فيها فاتمنى منكم مساعدتي
انا فتاة مخطوبة لشاب يكبرني بسته سنين ومر على خطوبتنا 7 اشهر
تصرفاته اتعبتني احسه انه عصبي جدا لابعد الحدود ولا يحتمل أي كلمة او تصرف يكرهه
عصبى عصبى وفى عصبيته ممكن يقول اى كلام يجرح او يزعل بيزعق جامد موت .. احسه انه غيور بزيادة فيقولي بعد الزواج مش ممكن تدخلي منتديات ولا طبعا تسجلى عضويه
موبيلك طبعا اعرف كل الارقام اللى عليه مين اتصل ومين رن ومين بعت مسج
مش تخرجي من البيت كثير .. ومستحيل طبعااااااا اخرج لوحدي واذا كنت خارجة مكان لازم مع احد كبير امي او احد من اخواتى مثلا حتى بعد الزواج ومااخرج لاي مكان لوحدي
... احس انه هذا الكلام شك منه فيا رغم انه ماشاف عليه أي غلط ابدا ودايما يقولى انه بيثق فيا جدا جدا جد
عصبي باستمرار ولا يحتمل حتى نظرة .. لدرجة انه الكل قال عنه مغرور
احاول اني مش اغلط خالص وابعد عن أي شي ينرفزه لكن برضه احس انه يدور على أي شي يمسكه عليه ويعمل مشاكل وكلام كثير وعصبيه مالها داعي وكلام يزعل وزعيق جامد جدا وانا اصلا عصبيه ممكن اشد معاه واقول كلام صعب برده بس والله مش بوصل للمرحله دى الا بعد ما اكون خلاص هافرقعع
لا وفوق هذا احس انه يقول كلام يحطمني بيه .. مثلا انتي عقلك صغير .. انتي عديمة احساس .. انتي ترفعي الضغط ومحد يتحملك .. انا اللى علمتك وكنتى قبلى مش تتطاقى... انا الى علمتك وياما اتحملتك انتى واهلك
احس كلامه يضعف ثقتي بنفسي ويحسسني اني صغيرة في عيونه .. احس نفسي اني فعلا غلطانة وانه هو الصح
واذاكان هو غلطان في شي يرمي غلطه عليه ويلومني فيه ... واذا كانت عنده مشكله في العمل او مع اهلى حط نكده على راسي وانا اللى يتزعق عليا برده
كل يومين وانا في مشاكل معاه
بجد بكرررررررررره عصبيته بس بحبه اوى اوى اوى وهو بيعشقنى ومش نقدر نعيش من غير بعض ومستحيل اتخيل بس انى اتجوز حد غيره .... احنا اتخطبنا بناء على قصه حب كبييييييره وفي نفس الوقت قام معي بمعروف كثير وساعدني ووقف جنبي ونصحني ووجهني كتير مستحيل اقدر اسيبه
وعلى قد انه عصبي لما يكون مروق وهادي يكون طيب وحنين ورومانسى ولا اى حد فى الكون يتخل روعه كلامه لاقته وحبه ومافي احلى منه ولا فيه كلام احلى من كلامه ولا اسلوب يسحر زيه
المشكلة انه عصبي بزيادة وغيور بزيادة ومايتفق مع احد
سؤالي .. كيف اقدر اتعامل معاه وكيف اقدر اغير من اسلوبه ؟؟؟؟
وكي اغير من نفسى انا كبنت دلوعه وياماا اهلى دلعونى وطلعونى مش اتحمل لا زعيق ولا حد يشخط فيا ؟؟؟؟ وازاى اغير من عصبيتى ؟؟؟
احيانا اقول في نفسي يمكن عشان كان ليه علاقات فاشله قبلى وانا اللى بدفع التمن
ساعدوني جزاكم الله خير

التعديل الأخير تم بواسطة بنت مصريه22 ; 08-09-2009 الساعة 03:10 AM السبب: غلط كتابه
قديم 08-09-2009, 03:13 AM
Orange11224
عضو نشيط جدا
Orange11224 غير متصل  
الماضي فاااات وفكري بالحاااااضر

انتي جلسي معاه بطيبه قولي شنو الي مزعلك متضايق من حاجة ؟
دائماً كوني موافقه معاه لأن لو هو عصب وانتي عصبتي ماراح تتقبلون بعض

وان شاء الله غيري يفيدك
قديم 08-09-2009, 03:23 AM
رهوووومه
عضو نشيط جدا
رهوووومه غير متصل  
خطيبك نسخه طبق الاصل من زوجي 0لدرجة رجعتيني 11سنه وراء (ايام الملكه والمكالمات)طبع هو ماراح يتغير 0انتي اللي راح تغيرين من نفسك كيف؟لما يعصب لاتعصبين لانه راح تولع نار الامور بينكم جاريه وهديه0 على امرك0 حاضر من عيوني0 لمل يهدا ناقشيه واقنعيه بوجهة نظرك 0الخرجات لماتتزوجين حيخفف غيرته ويثق فيك ويسيبك على راحتك بس انتي لاتعاندينه كلامي عن تجربه من حياتي 00
قديم 08-09-2009, 03:43 AM
ابو فراس النمري
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية ابو فراس النمري
ابو فراس النمري غير متصل  
اختي الكريمة
الحب لوحده لايكفي لبناء اسرة سعيدة
لابد من وجود احترام بين الطرفين ..
وبناءص على ماورد بقصتك مع خطيبك يتضح بأن هناك فجوة كبيرة بخصو السيطرة على مشاعر الغضب بينكما ..
هو عصبي وغيور وواضح جداً اعتزازه بنفسه وثقته بتجربته السابقة التي يريد ان يتخطى فشلها من خلال بناء علاقة قوية معك ولكن من وجهة نظره فقط ..
وانت كما ذكرت عن نفسك بأنك عصبية ايضاً وقد نلت حظاً وافراً من الدلال الاسري في صغرك مما عقد مسألة تقبلك لشخصيته كثيراً .

في هذه الحالة لابد لكما ان تلتقيا في منطقة وسط تستطيعان من خلالها الوصول الى لغة مشتركة ..
الامر قد يكون معقد بعض الشيء لكنه غير مستحيل ..وسأضرب لك امثلة على ذلك :

مثلاً :
انتما الآن في موقف غضب ..وكالعادة يرتفع صوته ويتلفظ بألفاظ جارحة وخارجة عن الارادة ..
انت الآن تملكين خيارات عديدة وليس كالسابق (كان خيارك الوحيد هو رد الهجوم) .
حاولي ان تظهري له امر آخر مختلف تماماً ولم يتعود عليه في حالات الشجار ..مثل ان تقولي له (جزاك الله خير) او (شكراً لك ..كنت اظن بأنك تحبني) ..او (لم افكر في هذا من قبل ولكن لآني احبك سأفعل ماتريد) .
اعلم بأن هذه الكلمات قد تظهر للبعض بأن هذا ضعف وخضوع وانكسار ..ولكنها في الحقيقة كلمات قوية يتوقف عندها الرجل (العصبي بالذات) الف مرة .
حاولي ولن تخسري شيئاً ..
وهناك امر آخر ..
بما انكما متحابان ..فأعلمي بأن الحب كطفل صغير ينشأ بين ابوين ..فإذا تربى هذا الطفل جيداً فسوف يكبر على أخلاق حميدة وصحة نفسية جيدة ..والعكس صحيح..
وكم من زوجين يحبان بعضهما البعض ولكن يهرب منهما الاحترام في لحظة كبرياء او في كلمة جارحة ..والمصيبة اذا ماتكرر ذلك كثيراً ..عندها تبدأ الحياة الزوجية بالانهيار والفشل الذريع .

التعديل الأخير تم بواسطة ابو فراس النمري ; 08-09-2009 الساعة 03:46 AM
قديم 08-09-2009, 03:45 AM
زوجة تحب زوجها
عضو مميز
زوجة تحب زوجها غير متصل  
الله يعينك ويصبرك
خطيبك مثل زوجي واتزوجنا بعد عن قصة حب
ترى العصبيين يمتلكون قلوب طيبة يعصبون وبعدين يروح كل شي منهم
بس المعيشة مع زوج عصبي اتعب وايد وانا مجربة تعبانة من عصبيته
يعني عشان تتحاشي عصبيته وزعله
اسمعي كلامه ولا تعارضيه في شي وامشي على هواه ولا تعترضين ولا تتكلمين ولا تنتقذينه في شي
طبعا هذي الحياة صعبة وايد وانتي تبين تبدين رايك وتقولين له بعض الاحيان انت غلط لكن راح ينتهي الأمر بهواش وزعل فمن الفضل الصمت وبون تعليق
هذا يحتاج منك الى صبر لأن الحياة بهالطريقة كلش مو حلوة مع شخص ما يتفاهم
لكن الصبر ثم الصبر ثم الصبر
قديم 08-09-2009, 05:46 AM
العابر
كبار شخصيات المنتدى
العابر غير متصل  
عفوا.. تم نقله الى قسمه المناسب .. المقبلين

قديم 08-09-2009, 07:13 AM
فتاه حالمه
عضو دائم
 الصورة الرمزية فتاه حالمه
فتاه حالمه غير متصل  
أنا رأيى فى موضوعك ده أنه فى ميزه مهمه وهى أنك عرفتيه وعرفتى طبعه ودى حاجه ممكن تتأقلمى عليها مع الوقت وتعرفى ازاى تتعاملى مع الشخصيه دى
وبعدين عن تجربه الشخصيه العصبيه الواضحه دى أحسن بمراحل من الشخصيه الهادئه الكتومه التى لا تستطيعى أحيان كثيره قرائتها أو التنبؤ بما تفكر فيه وما أعرفه عن الأشخاص العصبيين أنهم طيبى القلب للغايه وبعد نوبه العصبيه يتحولون الى أشخاص فى منتهى الوداعه وذلك لأنهم أخرجوا مخزون الغضب بداخلهم وانتهت الشحنه السلبيه ..
وفقك الله لما فيه الخير لكى .آمين
قديم 08-09-2009, 03:31 PM
بنت مصريه22
عضو جديد
بنت مصريه22 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهاجرة للجنان مشاهدة المشاركة
الماضي فاااات وفكري بالحاااااضر

انتي جلسي معاه بطيبه قولي شنو الي مزعلك متضايق من حاجة ؟
دائماً كوني موافقه معاه لأن لو هو عصب وانتي عصبتي ماراح تتقبلون بعض

وان شاء الله غيري يفيدك
ياااااارب ربنا يقدرنى يا حبيبتى واعرف اتحمل ودايما اعرف اكون موافقه معاه
بس لمابعمل كدا فى بيتنا بيقولوا عليا ان شخصيى راحت من يوم ما عرفته
وفينك ايام زمان كنتى اسد ومفيش حد يقدر يفرض رايه عليكى
ودا بيتعب نفسيتى اووووى
ميرسى حبيبتى على نصيحتك
قديم 08-09-2009, 03:35 PM
بنت مصريه22
عضو جديد
بنت مصريه22 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رهوووومه مشاهدة المشاركة
خطيبك نسخه طبق الاصل من زوجي 0لدرجة رجعتيني 11سنه وراء (ايام الملكه والمكالمات)طبع هو ماراح يتغير 0انتي اللي راح تغيرين من نفسك كيف؟لما يعصب لاتعصبين لانه راح تولع نار الامور بينكم جاريه وهديه0 على امرك0 حاضر من عيوني0 لمل يهدا ناقشيه واقنعيه بوجهة نظرك 0الخرجات لماتتزوجين حيخفف غيرته ويثق فيك ويسيبك على راحتك بس انتي لاتعاندينه كلامي عن تجربه من حياتي 00
رهومه حبيتى ميرسى على نصيحتك الغاليه
بحاول اقنع امى ان مش فى راجل عصبيى بيتغير
تقولى ما باباكى طيب وعمره ما اتعصب اهو
وانا والله بقول حاضر ونعم وعيونى يا حبيبى
بس ساعات بتفلت منى واتعصب ودا بيكون غالبا بعد ما امى قالت ليا اجمدى حبيه بالعقل
هو يحب ااااه انتى تحبيه بس بالعقل
ولو زعلانه منه مش تحطى فى بالك
فاهمنى حبيبتى
ميرسى يا رهومه على نصيحتك الغاليه
قديم 08-09-2009, 03:40 PM
بنت مصريه22
عضو جديد
بنت مصريه22 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو فراس النمري مشاهدة المشاركة
اختي الكريمة
الحب لوحده لايكفي لبناء اسرة سعيدة
لابد من وجود احترام بين الطرفين ..
وبناءص على ماورد بقصتك مع خطيبك يتضح بأن هناك فجوة كبيرة بخصو السيطرة على مشاعر الغضب بينكما ..
هو عصبي وغيور وواضح جداً اعتزازه بنفسه وثقته بتجربته السابقة التي يريد ان يتخطى فشلها من خلال بناء علاقة قوية معك ولكن من وجهة نظره فقط ..
وانت كما ذكرت عن نفسك بأنك عصبية ايضاً وقد نلت حظاً وافراً من الدلال الاسري في صغرك مما عقد مسألة تقبلك لشخصيته كثيراً .

في هذه الحالة لابد لكما ان تلتقيا في منطقة وسط تستطيعان من خلالها الوصول الى لغة مشتركة ..
الامر قد يكون معقد بعض الشيء لكنه غير مستحيل ..وسأضرب لك امثلة على ذلك :

مثلاً :
انتما الآن في موقف غضب ..وكالعادة يرتفع صوته ويتلفظ بألفاظ جارحة وخارجة عن الارادة ..
انت الآن تملكين خيارات عديدة وليس كالسابق (كان خيارك الوحيد هو رد الهجوم) .
حاولي ان تظهري له امر آخر مختلف تماماً ولم يتعود عليه في حالات الشجار ..مثل ان تقولي له (جزاك الله خير) او (شكراً لك ..كنت اظن بأنك تحبني) ..او (لم افكر في هذا من قبل ولكن لآني احبك سأفعل ماتريد) .
اعلم بأن هذه الكلمات قد تظهر للبعض بأن هذا ضعف وخضوع وانكسار ..ولكنها في الحقيقة كلمات قوية يتوقف عندها الرجل (العصبي بالذات) الف مرة .
حاولي ولن تخسري شيئاً ..
وهناك امر آخر ..
بما انكما متحابان ..فأعلمي بأن الحب كطفل صغير ينشأ بين ابوين ..فإذا تربى هذا الطفل جيداً فسوف يكبر على أخلاق حميدة وصحة نفسية جيدة ..والعكس صحيح..
وكم من زوجين يحبان بعضهما البعض ولكن يهرب منهما الاحترام في لحظة كبرياء او في كلمة جارحة ..والمصيبة اذا ماتكرر ذلك كثيراً ..عندها تبدأ الحياة الزوجية بالانهيار والفشل الذريع .
اخى اشكرك جدا على كلامك الغالى جدا جدا
نعم لابد من الاحترام ودا اللى بيزعلنى لما خطيبى بيتعصب
بخاف الاحترام يروح بينا رغم حبنا
تجاره السابقه يا اخى بحسها عامل قوى جدا فى حساسيته وغيرته الشديده

امنيتى يا اخى ان املك اعصابى وقت عصبيتى واقدر امتص غضبه
امنيتى احد ينصحنى وقت زعلى منه بدل ما يسخنى عليه
ربنا يارب يهدينا ويهدى المسلمين اجمعين ياااااااارب
شكرا اخى العزيز على نصائحك الغاليه
موضوع مغلق

مواقع النشر