وصلت للإنهيار العصبى - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل اعامله جيدا ام اتجاهله
نعم
8
47.06%
لا
9
52.94%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 17. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

موضوع مغلق
قديم 24-01-2006, 02:19 PM
divarf
عضو نشيط
 الصورة الرمزية divarf
divarf غير متصل  
وصلت للإنهيار العصبى

انا عضوة جديدة وكنت اتمنى من زمان مشاركتكم ومساعدتكم لى عندى مشكلة شخصية وعاوزة مساعدة انا متزوجة من 9 سنوات من بداية زواجى وزوجى لا يعمل بمعنى انه بيقعد فى العمل شهر ويسيبه المهم تحملت مسئولية البيت بعملى انا فى شركة استثمارية لأنى بحبه جدا وكنت باديله المرتب كله يتصرف فيه وجبت له سيارة احدث موديل وانجبت اول طفل عنده 7 سنين وبعدها قعدت 5 سنين هو لا يعمل وعندما عمل واستقر كان مرتبه لا يكفيه ومع ذلك شلت برضه مسئوية البيت والولد ومدرسته الأجنبيه وحملت بتؤام ولد وبنت عندهم سنة ونصف دلوقتى زى القمر ربنا يخليهم لى وكل ده برضه انا متحمله كل حاجة من مسئؤلية بيت وولاد وهو بس بيروح شغله ويقعد على القهوة ويروح الساعه 1 ليلا بدون سؤال حتى انا فين وطبعا علشان شغلى كنت باسيب الولاد عند بابا لأن ماما متوفاه ومن 3 شهور اكتشفت رسايال من واحدة على موبايل جوزى ولما واجهته قال لى انه متجوز بس هو عمره ما بات بره وقال لى اعملى اللى عندك انا كده انانى وانتى ربى الولاد بالرغم من انى عمرت ما قصرت معاه بالعكس سنين كتيرة محرومة وكنت باتحايل للقاء الزوجى وهو اللى بيتحجج لأنه تعبان وكنت بالبس والحمد لله انا جميله ومش وحشة وبحب اهله جدا وباساعدهم وبيحبونى جدا المهم انه فجاة كمان بابا توفى وهو الوحيد اللى كان بيساعدنى فى الولاد وبقيت ما بين الغدر بتاع جوزى اللى وقفت جنبه واستحملت كل حاجة وولادى لوحدى جالى انهيار عصبى وتشنجات ودلوقتى مش عارفة اعمل ايه انا مقررة انى ما اطلقش علشان الولاد ونفسيتهم وعلشان برضه بحبه بس رافضة الوضع نهائى ومش عارفة اعمل ايه ولا اعامله ازاى يعنى اعامله كويس ولا وحش ولا تعبانة وعايشة بالمهدئات وجلسات الطبيب النفسى
ارجوكم ساعدونى
قديم 24-01-2006, 03:11 PM
لمى 24
شمعة المنتدى التى لاتنطفئ
لمى 24 غير متصل  
ليش ماتصارحين اهله بالموضوع

بما ان علاقتك حلوه معاهم راح يساعدونك

كان الله بعونك

ولكن الزمى الصبر والاستغفار والصلاه
قديم 24-01-2006, 04:20 PM
jthpm
قلم مبدع
jthpm غير متصل  
اختي الله يساعدك انا مع الي قبلي ناقشي الموضوع مع اهله بس

بصراحه لاتفكرين في الطلاق واذا محتاجه مساعده للاولاد عشان وقت عملك جيبي لك خدامه مثلا

الله يساعدك ويوفقك

تفاحه

التعديل الأخير تم بواسطة النور والحنان ; 24-01-2006 الساعة 06:56 PM
قديم 24-01-2006, 04:37 PM
faisal
موقوف
faisal غير متصل  
كان الله في عونك واذكري الله وعاملية بوسطية وباحترام والله يرزقك حبة ويخلية يرجعك لك ويموت فيك واذا تزوج فهذي سنة نبينى محمد صلى الله علية وسلم اصبري والمتزوج خير من من يزني اصبري

واسئل الله لك الشفاء والصحة والعافية وان يعطيك الف عافية ويكفيك ما اصابك

فيصل
قديم 24-01-2006, 09:37 PM
abo hashem
عضو جديد
abo hashem غير متصل  
أختى الفاضلة ، الخطأ كله عندك كان لابد من وقفه من البداية كيف توافقين على رجل عاطل وتتحملينى أنتى مسئوليته ثم مسئولية أولاده كان الله فى عونك
قديم 25-01-2006, 12:17 AM
البحلة بالنفس
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية البحلة بالنفس
البحلة بالنفس غير متصل  
نعم انا مع الا ابو نسيم انتي اللي غلطتي من البدايه
غلط انك تعاملين الرجال كذا باي حق تصرفين عليه وعلى اولاده ؟ لو كانت فترة ضائقه طبعا انتي المفروض اول من توقف معاه لكن يكون الوضع على طول؟ لا وتشترين له سيارة اخر موديل بعد!
الرجال اذا عاملتيه بهالطريقه يكبر راسه عليك وشوفي اول ما ارتاح ماديا وش سوى تزوج عليك
هذا اذا كان اصلا متزوج
لازم تتخذين موقف حازم قولي اذا انت متزوج اعلن زواجك وخلنا نشوف زوجتك ونتعرف عليها ولازم تعدل بيننا بحيث ليلة عندي وليلة عندها لانه ياختي اذا كان يسرق بعض الاوقات عندها رح تكون بعينه شئ رائع وصعب الوصول اليه لكن لو صار يروح لها في كل يومين رح يكون وضعها زيك
وطبعا تتوقفين من الصرف عليه بشكل كاااااااامل ولا تعطينه شي بما انه موظف الان وحتى لو ترك وظيفته اتركيه
مو كافي انك تصرفين على نفسك والبيت والاولاد؟؟؟؟ فهميه انه المفروض يخصص جزء من راتبه لك واولادك حتى لو كان قليل المهم يقوم بمسؤوليته على قدر استطاعته لانه واضح انه يصرف راتبه واللي تعطينه على الزوجه الثانيه
وعامليه بجفاف الين يفهم رغباتك وهي انه يكون لك حق بالبقاء بالبيت ومعك ومع الاولاد هذي حقوقك يا ختي واللي يتهاون بحقوقه من البدايه يتوقع اي شي يصيرله
لازم تكونين قويه وتاخذين حقوقك باي طريقة كانت لو توصل انك تكلمين اهله زي ماقالو الاخوان اللي قبلي
قديم 26-01-2006, 11:52 AM
divarf
عضو نشيط
 الصورة الرمزية divarf
divarf غير متصل  
اشكركم جميعا على مشاركتكم انا فعلا قلت لأهله ووقفوا ضده وقالهم ما حدش ليه دعوة ى هما معايا وامه ما بتكلمه بسبب الموضوع ده لكن هو عاوز ايه مش عارفة انا باخد جلسات علاج نفسى الأن بس فعلا اولادى محتاجين قوتى وصحتى وهو كسرنى يارب يقوينى بس برضه مش عارفه اعامله ازاى
قديم 26-01-2006, 11:55 AM
divarf
عضو نشيط
 الصورة الرمزية divarf
divarf غير متصل  
شكر خاص للبحله بالنفس دلينى هو بيتعمد اغاظتى واعلامى انه يحبها طمعا فى ابتزازى اكثر او لا اعرف لماذا
قديم 26-01-2006, 08:44 PM
البحلة بالنفس
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية البحلة بالنفس
البحلة بالنفس غير متصل  
سوي نفسك مو مهتمه بالمرررة وقولي ابي اتعرف عليها عشان تتأكدين هل كلامه صحيح ولا لا
واذا خلاك تشوفينها ابدا لا تبينين انك مغتاظه وبعد كذا قولي بما انك تزوجت حيتغير النظام
اولا العدل بيني وبينها اذا ما تبغى تحبني انت حر لكن لازم تجلس عندي بالبيت انا والاولاد في يومي وتروح عندها في يومها
ولازم تعطيني مصروف للاولاد وانا بتنازل عن مصروفي لكن الاولاد والبيت لازم تعطيني مصروف على قد راتبك
ياختي اذا رفض انه يصرف عليك وعلى اولاده وبيته وما احترمك ولا قعد عندك بالبيت ولا ربى اولاده
اذا هو وش فايدته كزوج؟ بالورق بس؟
ياختي لو توصلين المحكمه هو مسؤول عن اولاده من تربية وانفاق وتوفير الامان
الله يقويك عشان تاخذين حقك وحق عيالك
قديم 29-01-2006, 11:05 AM
divarf
عضو نشيط
 الصورة الرمزية divarf
divarf غير متصل  
يارب ساعدنى ادعوا لى انا بقيت مش فاهمة حاجة ولا عارفة اتصرف خلاص حياتى بقت غريبة ادعوا لى وانصحونى
موضوع مغلق

مواقع النشر