عروسة وحكاية الكمبيوتر ومتابعة الاخبار - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 12-03-2009, 10:52 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
عروسة وحكاية الكمبيوتر ومتابعة الاخبار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بيكم يا اهل المنتدى

انتقلت لقسمكم حديثا فانا والحمد لله تزوجت منذ حوالى شهرين

ولكن

طبعا لكل زواج وخصوصا فى الاول مشاكل ولو حتى بسيطة

كنت بحاول امشى نفسى بنفسى وبصراحة بكسل اكتب موضوع واطلع كل اللى جوايا مش متعودة احكى اللى جوايا بسهولة لكن قلت لو شاركتكم معايا اكيد هيكون افضل انى استفيد بخبراتكم وما خاب من استشار

انا بحب زوجى الحمد لله جدا وهو كمان بيحبنى اوى الحمد لله ربنا يباركلنا يا رب

بس انا فى الاول كنت ببكى كتير وهو كويس الحمد لله بس كنت ببكى كتير هو فى كتب الكتاب كان علطول هو اللى بيزعل وانتا اللى بصالحة لكن دلوقتى بقيت علطول انا اللى بزعل وهو بيحاول يصالحنى بس من كتر مابضايق وببكى بقيت شوية نكدية الحمد لله حاسة انى اتحسنت شوية لكن لس برضو بضايق كتير

المشكلة او يعنى من المشاكل القوية ان انا نفــســــــــــــــــــى يتكرر كتب الكتاب وخصوصا الفترة الاولى فيه....
بجد كان جميل اوى ماشاء الله وكنت فرحانه فى اوله اوى مش دى المشكلة ......المشكله ان زوجى الحبيب واعتقد كعادة الرجال الله يسامحهم بيحب اوى اوى يقعد على الكمبيوتر كتييييييييييييييييييييييييييييييير وببقى حاسة دايما انه نفسه فيه ذى ما كان نفسه فيا انا فى اول كتب الكتاب

لدرجة انى انادية لما احط الاكل ياكل ويروح للكمبيوتر تانى حتى من قبل ما انا اخلص اكلى

ومابين كل اكلة واكلة الكمبيوتر ومابين اى حاجة والتانية كمبيوتر..............بجد بجد حاسة انى مخنووووووووقة منه اوى اوى اوى

لدرجة ان فى الصباحية او يعنى بعدها بيوم او يومين عقبال ما انا مثلا كنت اجهز الاكل كان برضو يقعد على الكمبيوتر حبيبه

ولتكملة الصورة بقى واحنا قاعدين بقى بناكل الفترة اللى قاعدينها مع بعض بيعمل اية؟؟؟؟؟؟

بيتفرج طبعا على حبه التانى قناة الجزيرة.........دااااااااااااااااااايما الا قليلا

ياجماعة والله الحمد لله بحبه وبموت فيه كمان والحمد لله الحمد لله ربنا يباركلنا هو كمان بيحبنى اوى وانا عارفة....

لكن والله اشتقت لايام كتب الكتاب اوىىىىىىىىىى ماكنتش اعرف ميزتها الخطيييييييييييرة فى انه بيقعد معايا طووووووووووووووووووووول النهار من غير كمبيوتر ولا قناة الجزيرة

اتكلمنا طبعا فى الموضوع قبل كدة.........و سالته سؤال بصراحة وطلبت منه يجاوب بصراحة....

احنا كنا بنقعد مع بعض اكتر فى كتب الكتاب واللا بعد الجواز اكتر؟؟ولكن قعدة صااافية مش علشان سبب ذى الاكل او النوم قعدة بس كدة مش جايلى علشان حاجة؟؟

فى الاخر اتفقنا ان فى كتب الكتاب كنا بنقعد القعدة دى اكتتتتتتتتر من الزواج ......... تخيلو

وهو قالى طبعا لا لازم نقعد مع بعض ضرورى

وقلتلة ان انا نفسى ييجى لى ذى كتب الكتاب بالظبط مرة فى الاسبوع زيـــــــــــــارة فى الصالون ومايدخلش جوة خاااااااااااالص وانا هجيبلو الاكل وكل حاجة ذى كتب الكتاب بالضبط وقلنا يوم الجمعة زى برضو كتب الكتاب

المشكلة ان كل يوم جمعة بنبقى مشغولين فقلتله خلاص النهاردة الخميس بدل بكرة فقالى ماشى بس بجد اللى سد نفسى اوى

فى كتب الكتاب كان بيتمنى اى ساعة زيادة يقعدها معايا لدرجة انه كان بيقولى اجيلك من الاساعة 10 صباحا وبالفعل جة كذا مرة كدا ولولا انه حس ان شكله مش حلو امام اهلى كان نفسه يكررها بس العادى انه كان مثلا ييجى لى الساعة حوالى 5........

فأحنا النهاردة صحينا بدرى انا صاحية حوالى 7 و نص وفطرنا وشلت الفطار بسرعة علشان مايبقاش ورايا حاجة والبس بقى ونقعد فى الصالون وقلتله يلبس هو كمان لبس خروج........

المهم انه دخل على اوضة النوم وقالى مش هتيجى فرحت وقعدنا نتكلم شوية على السرير وكنت بقولة بجد اية الفرق بين كتب الكتاب ودلوقتى ........

المهم انه قالى ان فى كتب االكتاب كتنت بشوفك يوم فى الاسبوع لكن دلوقتى كل يوم......المهم ان هو تقريبا ضحك على نفسة لما قال اننا بنقعد مع بعض دلوقتى اكتر لاننا لس متكلمين فى الموضوع دة امبارح

وقالى ماشى النهاردة ليكى وهنقعد مع بعض بس ننام شوية وبعدين لما نصحى ......... وكان بيهزر قبلها وبيقول مش الساعة 5.........ذى كتب الكتاب يعنى

مع انى اتحداكم انه لو ماكنتش قلتله على اننا نقعد مع بعض النهاردة كان زمانه دلوقتى قاعد على الكمبيوتر حبيبه........

بجد بجد بجد كرهت الكمبيوتر واتسدت نفسى والله ولا ليا نفس اقعد معاه النهاردة.........علشان صعبان عليا اوىىىىىىىىىىىىىىى انه كان هو اللى بيبقى نفسه يجيلى اوى فى كتب الكتاب ونفسه يقعد معايا اى وقت..........ودلوقتى اة بيحبنى لكن القعدة دى ماتهموش فى اى حاجة بالرغم انها بالنسبه لى تعتبر كل حاجة ومن الاسباب اللى كانت محببانى فيه فى كتب الكتاب اوى

صعبان عليا اوى ان انا رغم اننا متجوزين وفى بيت واحد الا اننى نفسى ارجع بيت ماما ويزورنى هناك تانى علشان مافيش وقت هنا........وعلشان حاجات تانية برضو رغم ان هو فى بلد وانا كنت فى بلد والفرق بيننا كان حوالى ساعة ونص مواصلات.......

بالله عليكم يا ازواج انسو الكمبيوتر شوية بالله عليكم وانتبهو لزوجاتكم زى كتب الكتاب مش علشان اخدتوهم وضمنتوهم فى بيوتكم خلاص

وبالله عليكم بقى انصحونى اوى علشان بجد خلاص خايفة اصلا ابكى قدامه تانى علشان لا قدر الله بقيت نكدية وكل يوم ابكى وعلى اسباب تانية كمان

وفى الاول وفى الاخر الحمد لله بجد بجد بحبة اوى اوى اوى اللهم بارك وبرضو الحمد لله سعيدة انى جمبة بس بجد حكاية الكمبيوتر وقناة الجزيرة دول صعبين اوى وبيبعدونا عن بعض لدرجة انى بعد الجواز بيومين كنت بهزر واقولة هنبتدى تبقى دى يعنى الكمبيوتر شكوى والله ماكنتش اعرف انها بجد هتبقى شكوى كنت بس بهزر واتريق لكن الحمد لله اللهم اجرنى فى مصيبتى واخلفلى خيرا منها هى اصلا هواية عندة الكمبيوتر وبرامجة.........وانا زهقت من انى اكون نكدية بس فى نفس الوقت اقل حاجة بتأثر فيا ومش عارفة اصفى

اسفة كتير انى طولت عليكم بس ارجوكم تدعولى انا وزوجى وامى وابى

وجزاكم الله كل خير

والسلام عليكم ورحمة الله
قديم 12-03-2009, 11:13 AM
الجوريه الحمراء
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية الجوريه الحمراء
الجوريه الحمراء غير متصل  
اختي مبرووووك الزواج...
اولا اختي ان يرجع فتره كتب كتاب فهذا مستحيل...لكل فتره ميزاتها...الآن انت بجانب زوجك يحب ان تهتمي فيه و في البيت و تحضري الغدا و العشاء...قبل في كتب الكتاب كان كل واحد يعبر عن حبه و اشتياقه مره بالأسبوع عندما يأتي..لكن الآن انت ملكه البيت...لازم تعبريله عن حبك بطرق تانيه...تسوي له مفاجأت مثلا يدخل لى البيت يلاقي عشاء فاخر على ضوء الشموع...او مثلا البيت كله بوالين و انت لابسه فستان العرس..اغتنمي الفرصه الأن بكره بس يجي الأولاد ان شاء الله حتى قعده لحالك معه مافي...
اهتمي بزوجك اشد الإهتمام و لا تخليه يزهق منك و لا تخلي الروتين يدخل عليكم و انتو في اول زواجكم...
بالنسبه للكمبيوتر فأغلب الرجال هيك و الجزيره و العربيه اهم شي عندهم...انت حاولي مره تعقدي معاه على الجزيره و تناقشي معه في الأخبار او اسأليه اسئله عن الأخبار...و اذا قعد على الكمبيوتر خليه شوي يعقد لحاله و بعدين روحي لعنده و اسأليه ماذا يعمل تساعديه بشي.و مرات قولي تعا تقعد سوا تشرب شاي او قهوه..يعني حاولي تخليه شوي لحاله على الكمبيوتر او تلفزون عشان ما يحس حاله مقيد الحريه..الرجل لازم يكون عنده حريه...
بار الله فيكي اختي و ووفقك الله لما يحبه و يرضاه..
اتمنى لك التوفيق
قديم 13-03-2009, 03:52 AM
المصرية
عضو متألق
 الصورة الرمزية المصرية
المصرية غير متصل  
سمااااا حبيبتى ألف ألف مليون مبروك أفتقدناكى ياعروستنا
والله هذا حال كل الرجاله بعد الجواز لأنك بتكونى ملكه
الحمد الله أنا وزوجى متفقين مفيش نت بعد الزواج وياريت أنتى وزوجك
تأخذوا عهد أن النت له توقيت معين وممنوع بعد هذا الوقت الجلوس على النت
ويارب حياتك أفراح
قديم 13-03-2009, 04:20 AM
GREEN222
VIP
GREEN222 غير متصل  
الف مبروك الزواج

وثم اجلسي قربه على الكمبيوتر وشاركيه اللي يعمله وهو من نفسه رح يتعود عليكي قربه

وما تنسي تتحرشي فيه

بقبله بلمسه الزوجه الشاطره مش تبكي الزوجه الشاطره اللي تشارك زوجها وتحول المشاركه الى مداعبه

وايضا مع الاخبار نفس الشي

انا زوجي يجن مني يقول شو تحبي تسمعي الاخبار وخصوصا وقت حرب تموز على لبنان وحرب غزه

وبااخير زوجي المسكين صار يجلس ويسهر معي ويتابع معي وانا استغرب وقلبي يضحك

شوفي وقت يكون مشغول على الكمبيوتر

اذهبي الى غرفة النوم ورتبيها ورشي على السرير ورد احمر ناشف وشموع واعزميه

ايام الخطبه العريس هو اللي يقدم ويتكلم وووووو

اما بعد الزواج ينقلب كل شي ويصير دور الزوجه

قومي يا حلوه احمدي ربك انها قناة الجزيره مش قناة اخرى

والكمبيوتر اجلسي قربه وامزحي واضحكي واحضري اشياء واطعميه بيديكي مثل العشاق
قديم 13-03-2009, 04:56 AM
زوجةاحمد
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زوجةاحمد
زوجةاحمد غير متصل  
الف مبروووووك يا احلى العرايس

ربنا يسعدكم ويرزقكم بالذريه الصالحة

انا من رأي الاخت جرين كفت ووفت
قديم 13-03-2009, 06:52 AM
المتهندم
قلب المنتدى النابض
المتهندم غير متصل  
مبروك الزواج يا أختي

أنا أقترح تحضروا مع بعض دورات في التعامل بين الأزواج وكذلك محاضرات ايمانية بس لا تكلفين على زوجك كثير

الله يحفظكم ويسعدكم
قديم 13-03-2009, 01:32 PM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجوريه الحمراء مشاهدة المشاركة
اختي مبرووووك الزواج...
اولا اختي ان يرجع فتره كتب كتاب فهذا مستحيل...لكل فتره ميزاتها...الآن انت بجانب زوجك يحب ان تهتمي فيه و في البيت و تحضري الغدا و العشاء...قبل في كتب الكتاب كان كل واحد يعبر عن حبه و اشتياقه مره بالأسبوع عندما يأتي..لكن الآن انت ملكه البيت...لازم تعبريله عن حبك بطرق تانيه...تسوي له مفاجأت مثلا يدخل لى البيت يلاقي عشاء فاخر على ضوء الشموع...او مثلا البيت كله بوالين و انت لابسه فستان العرس..اغتنمي الفرصه الأن بكره بس يجي الأولاد ان شاء الله حتى قعده لحالك معه مافي...
اهتمي بزوجك اشد الإهتمام و لا تخليه يزهق منك و لا تخلي الروتين يدخل عليكم و انتو في اول زواجكم...
بالنسبه للكمبيوتر فأغلب الرجال هيك و الجزيره و العربيه اهم شي عندهم...انت حاولي مره تعقدي معاه على الجزيره و تناقشي معه في الأخبار او اسأليه اسئله عن الأخبار...و اذا قعد على الكمبيوتر خليه شوي يعقد لحاله و بعدين روحي لعنده و اسأليه ماذا يعمل تساعديه بشي.و مرات قولي تعا تقعد سوا تشرب شاي او قهوه..يعني حاولي تخليه شوي لحاله على الكمبيوتر او تلفزون عشان ما يحس حاله مقيد الحريه..الرجل لازم يكون عنده حريه...
بار الله فيكي اختي و ووفقك الله لما يحبه و يرضاه..
اتمنى لك التوفيق

شكرا اختى الجورية
مش عارفة اقولك اية
بس ماهو دة اللى مضايقنى انى خلاص مش هعرف احس بشعور كتب الكتاب دة تانى رغم انه كان اجمل احساس فى عمرى بس الحمد لله اكيد برضو فى مميزات للزواج وانا اللى طماعة انى عايزاهم كلهم.....
وجزاكى الله كل خير
قديم 13-03-2009, 01:35 PM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصرية مشاهدة المشاركة
سمااااا حبيبتى ألف ألف مليون مبروك أفتقدناكى ياعروستنا
والله هذا حال كل الرجاله بعد الجواز لأنك بتكونى ملكه
الحمد الله أنا وزوجى متفقين مفيش نت بعد الزواج وياريت أنتى وزوجك
تأخذوا عهد أن النت له توقيت معين وممنوع بعد هذا الوقت الجلوس على النت
ويارب حياتك أفراح

الله يبارك فيكى يا رب يا مصرية
عقبالك يارب عن قريب ان شاء الله فى بيت العرس

احسن انكم اتفقتو على كدة برضو
بس حكاية الوقت المعين دى صعبة شويتين

وشكرا لدعوتك الجميلة حبيبتى ويارب لكى باحسن مما دعوتى لى

وجزاكى الله كل خير
قديم 13-03-2009, 01:43 PM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة green222 مشاهدة المشاركة
الف مبروك الزواج

وثم اجلسي قربه على الكمبيوتر وشاركيه اللي يعمله وهو من نفسه رح يتعود عليكي قربه

وما تنسي تتحرشي فيه

بقبله بلمسه الزوجه الشاطره مش تبكي الزوجه الشاطره اللي تشارك زوجها وتحول المشاركه الى مداعبه

وايضا مع الاخبار نفس الشي

انا زوجي يجن مني يقول شو تحبي تسمعي الاخبار وخصوصا وقت حرب تموز على لبنان وحرب غزه

وبااخير زوجي المسكين صار يجلس ويسهر معي ويتابع معي وانا استغرب وقلبي يضحك

شوفي وقت يكون مشغول على الكمبيوتر

اذهبي الى غرفة النوم ورتبيها ورشي على السرير ورد احمر ناشف وشموع واعزميه

ايام الخطبه العريس هو اللي يقدم ويتكلم وووووو

اما بعد الزواج ينقلب كل شي ويصير دور الزوجه

قومي يا حلوه احمدي ربك انها قناة الجزيره مش قناة اخرى

والكمبيوتر اجلسي قربه وامزحي واضحكي واحضري اشياء واطعميه بيديكي مثل العشاق

اختى جرين جزاكى الله كل خير
انا معاكى فى كل اللى بتقوليه ماشى ممكن احاول اعمله

لكن اللى بيضايقنى حرصة وحبة الشديد للكمبيوتر وانه دايما اى وقت فاضى فية علطول عليه مباشرة
تعرفى ان انا حتى وانا مشغولة ببقى شوية مضايقة برضو انه قاعد علي عارفة انى رخمة بس ذى ماتقولى بقى بقت عقدة او غيرة او سميها مثل ما انتى عاوزة
انا اصلا اغلب الوقت ببقى مشغولة فى شغل البيت وغالبا فى المطبخ ففى اول الزواج كنت بضايق اوى بقى من حكاية انه قاعد على الكمبيوتر وسايبنى يعنى المفروض انى عروسة ييجى مثلا حتى يقف بس معايا لأنى كنت أغلب اليوم فى المطبخ اصلا ..

بس الحمد لله هو طيب وحنين وبيحاول يرضينى بس ادعولى بقى ربنا يكرهو فى الجلوس على الكمبيوتر فى خلاف الشغل او الاشياء المفيدةاللى افيد منى......

وجزاكى الله كل خير
قديم 13-03-2009, 01:50 PM
ماريا
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ماريا
ماريا غير متصل  
بقول المتل :
لا تشكيلي ببكيلك ..........!!!!!!!!

و الله يا سما و انا بقرأ موضوعك حاسة انك شايفة حياتنا انا و زوجي و بتحكي عنها
زوجي نفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس زوجك في هذا
و دائما بقله كومبيوترك و الأخبار ضرتي !!
لا و أكتر يمكن لو عندي ضرة ما كانت رح تشغل زوجي عني أكتر من الكومبيوتر

ببداية زواجي كنت متلك كتير نرفز و عصــــــــــــــــــــــــب فزوجي راح اشترالي لاب توب خاص فيني و قلي لازم تشغلي وقتك عني
حصل فرق بسيط لما صار عندي كومبيوتر صرت عالأقل احكي مع صديقاتي و أهلي بالاترنت
لكن بقيت اعاني لأني لن يحل محل الزوج لا أهل و لا صديقات

بعدها سجلت بدورة تجويد قرآن
بعدها دورة حفظ صرت كل يوم 4 ساعات حفظ قرآن
تحسن الوضع لكن المشكلة بقيت موجودة

أنجبت طفلي و صار وقتي الفراغ أضيق و كل ما انشغلت عنه بفررررررررح لأني هو مشغووووووووووووووول

و من حوالي كم شهر لما كترت مشاركتي في المنتدى أدمنت شوي و الآن -و فقط الآن- أشعر بالرضى ( و ان كان ليس رضى كامل) عن نمط حياتنا كل منا أمام شاشته من أول النهار لآخره صدقيني

بقلك يا سما حاولي تحكي معه تستعطفيه تحنني قلبه عليكي ...(و لو اني لن تحصلي أي نتيجة )

رح يتغير ساعتين تلاتة ...يومين تلاتة .... و ترجع حليمة لعادتها القديمة

الكومبيوتر و الاخبار ادمااااااااااااااااان أقوى من كل أنواع الأدوية والمخدرات اللي بتعمل ادمان صدقيني و انا مجربة 3 سنين كل مالو يزيد بدل ما بنقص.......
لأني صار زوجي عنده الموبايل فيه انترنت لما يفرط من التعب و يسكر الكومبيوتر و يصير وقت نومه بياخد الموبايل للسرير بقرأ أخبار و مقالات حتى يغفو بعد صلاة الفجر بفتح الأخبار بقرأها حتى يرجع يغفو ... و هكذا

لما رحنا للمشفى بحط الموبايل بقرأ فيه أخبار و نحن بغرفة الانتظار و انا شايفة كل الازواج قاعدين مع زوجاتهم بيحكو الا انا و زوجي لأن زوجي مو قادر يترك الاخبار و لا دقيقة !!!!!!

حتى اني من شهور كتبت موضوع في المنتدى و أحد الأخوة اقترح اني احطله فايروس بالكومبيوتر و اخربله ياه هههههههه
تخيلي
لكن انا عارفة انه هدا حل مستحيل اعمله

نصيحتي الك >>>> اشغلي وقتك بأي شي يشغلك عنه أي شي يقتل فراغك زيارات تلفونات عبادة طاعة حفظ قرآن

و أمر آخر بنصحك انك تطلبي منه يبقى معك لما بتاكلوا حتى تنتهي انتي من الطعام
قلتي :
اقتباس:
لدرجة انى انادية لما احط الاكل ياكل ويروح للكمبيوتر تانى حتى من قبل ما انا اخلص اكلى
ذكريه بهذا البند من آداب الطعام في الاسلام
اقتباس:
إذا فرغ من طعامه فلا يقوم حتى يُرفع الأكل
قال صلى الله عليه وسلم ( إذا وُضعت المائدة فلا يقوم رجل حتى تُرفع المائدة , ولا يرفع يده وإن شبع حتى يفرغ القوم , وليُعذر فإن الرجل يُخجل جليسه فيقبض يده , وعسى أن يكون له في الطعام حاجة)
(سنن ابن ماجه ج2:ص1096)

أخيراً أسأل الله أن يجعلني و يجعلك من الصابرااااااااااااااااااات
و يديم المحبة بينك و بين زوجك
اصبري ... اصبري .... اصبري
و اعذريني على الاطالة

استودعتك أهلي في سوريا يا من لا تضيع ودائعه

التعديل الأخير تم بواسطة cutiepie ; 13-03-2009 الساعة 04:16 PM
موضوع مغلق

مواقع النشر