زوجي تاجر مخدرات ماذا افعل؟؟ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 10-01-2016, 01:37 AM
روح_الروح
عضو جديد
روح_الروح غير متصل  
زوجي تاجر مخدرات ماذا افعل؟؟

منذ حوالي 6 سنوات تزوجت من شاب احببتو وبعد الزواج اكتشفت انهو يتاجر في المخدرات هو واهلو اجمعين
حاولت معه ان نبعد من هنا ولكنو رفض بحكم عدم البعد عن اهلو ولكني لم اتهاون في تركه فسرعان ما اتي الي وقال لي
انو علي استعداد ان يتغير وعندنا رجعت معه قامت الحكومة بالقبض عليه وحكم عليه بي 5 سنوات
ولكي قد كنت حامل في ذلك الحين ورزقني الله طفلا منه وكافحت وسارعت في تربيه ابني ولكن بعد مرور 5 سنوات قد خرج وطلب مني
ان اعطيه الفرصة لكي يتغير ولا اعلم ماذا افعل هل اعطيه الفرصة واخسر ما بنيته في حال انه لم يوفي وعده مع العلم ان والده في السجن كذلك اخوته واعمامه
وانهو معرض في اي لحظة للسجن في حين عاد واستقر في مسقط راسه اني اخاف ان اتركه فلا ينصلح حالو ويعود لما كان فيه ام استمر معه واضمر حياتي التي بنيتها واستقرت بي
وما مصير طفلي معه في المستقبل ام استمر في حياتي واربي ابني وحيدا بعيدا عن والده انني في حرة كبيرة ولا اعلم ماذا افعل
قديم 10-01-2016, 01:58 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
رد: زوجي تاجر مخدرات ماذا افعل؟؟

ربنا يعينك ويفك كربك ويصلح حالك ويرزقك من حيث لاتحتسبين انتي فعلا انسانة كويسه واصلك طيب لرفضك الحرام والخوف من الله غيرك كان فضلت ساكتة بهدف الثراء السريع لكن من يتقي الله يرزقه من حيث لا يحتسب انا رايي عشان بنتك وبرده تكسبي ثواب فيه تحاولي معاه لمده معينة وتخليه يشتغل وتجيبي له شيوخ يحاولو في هدايته وبالدعاء لعل وعسي يتوووب وربنا يصلح حاله وتبقي سبب في توبته وجزاءك خير كبير عند ربنا بس تديه فرصه معينه وتستشيري شيخ وتعرفيه انك مش هتعيشي من فلوس حرام وتخليه يبعد عن اهله ويبرهم من بعيد ولو ما اتعدلش تبقي عملتي اللي عليكي وجزاك الله خيرا علي صبرك دعواتي ترافقك ربنا يفك كربك بس متتضيعيش عمرك معاه لو لقيتي مفيش امل وربنا يرزقك بزوج صالح ولو شايفة انك مش هتقدري تصبري وتجاهدي معاه وتحاولي تعينيه علي نفسه يبقي بلاش ودايما شغلي قران وايات مؤثرة عن العقاب والحساب ورحمة ربنا وفرحته بتوبه عباده وتصلي وتدعيله واذكري ربنا دايما وخليه يصلي ويقرا ويحفظ قران الطريق الوحيد لبعده عن هذا البلاء القرب لله بكل قوه من صلاه ودعاء وذكر وقيام وصوم وزكاة وصدقات ربنا يعينك ويفك كربك ويباركلك في حياتك

التعديل الأخير تم بواسطة املي في رحمتك ; 10-01-2016 الساعة 02:05 AM
قديم 10-01-2016, 02:14 AM
روح_الروح
عضو جديد
روح_الروح غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لن اعيش مشاهدة المشاركة
ربنا يعينك ويفك كربك ويصلح حالك ويرزقك من حيث لاتحتسبين انتي فعلا انسانة كويسه واصلك طيب لرفضك الحرام والخوف من الله غيرك كان فضلت ساكتة بهدف الثراء السريع لكن من يتقي الله يرزقه من حيث لا يحتسب انا رايي عشان بنتك وبرده تكسبي ثواب فيه تحاولي معاه لمده معينة وتخليه يشتغل وتجيبي له شيوخ يحاولو في هدايته وبالدعاء لعل وعسي يتوووب وربنا يصلح حاله وتبقي سبب في توبته وجزاءك خير كبير عند ربنا بس تديه فرصه معينه وتستشيري شيخ وتعرفيه انك مش هتعيشي من فلوس حرام وتخليه يبعد عن اهله ويبرهم من بعيد ولو ما اتعدلش تبقي عملتي اللي عليكي وجزاك الله خيرا علي صبرك دعواتي ترافقك ربنا يفك كربك بس متتضيعيش عمرك معاه لو لقيتي مفيش امل وربنا يرزقك بزوج صالح ولو شايفة انك مش هتقدري تصبري وتجاهدي معاه وتحاولي تعينيه علي نفسه يبقي بلاش ودايما شغلي قران وايات مؤثرة عن العقاب والحساب ورحمة ربنا وفرحته بتوبه عباده وتصلي وتدعيله واذكري ربنا دايما وخليه يصلي ويقرا ويحفظ قران الطريق الوحيد لبعده عن هذا البلاء القرب لله بكل قوه من صلاه ودعاء وذكر وقيام وصوم وزكاة وصدقات ربنا يعينك ويفك كربك ويباركلك في حياتك
شكرا للرد هو ده الي انا فكرت فيه بس في حين ان في حالة رجوعي له راح اخسر شغلي لاني سوف اترك البلدة واسافر انا وهو في مكان بعيد عن اهلو تماما مع العلم ان ربنا كرمني في شغلي وقادرة اربي طفلي كويس جدا ومن حلال الحمد لله انا في حيرة بين اصفي مشروعي واسافر معاه او اعطيله الفرصة بعيد عني او افضل معاه

التعديل الأخير تم بواسطة روح_الروح ; 10-01-2016 الساعة 02:15 AM
قديم 10-01-2016, 02:24 AM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  

والله يا اختي .. برأيي انك تربي ولدك بعيد عن ابوه و اهل ابوه

هذا خريج سجون و تاجر مخدرات .. يعني حياتك و حياة ولدك بتكون في خطر
تجار مخدرات و عالم مظلم .. لا تدخلي نفسك و لا تدخلي ولدك في وسط العالم هذه

بكرة لا سمح الله يروح يعطيك حبة مخدرة و حياتك تضيع كلها
و تخسري حياتك و ولدك

فكري في نفسك و بس
لا تفكري فيه و لا تخلي العاطفة تتحكم و تسيطر عليك

لو ما رجعتي له تخافي انه يضيع !؟
معنى كذا .. انه هناك احتمال يرجع ..

اتركيه و لا رجع للطريق هذاك
خلاص هو مسوول عن نفسه

و ابني لك و لولدك حياة نظيفة و شريفة بعيد عنه
قديم 10-01-2016, 02:25 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

من ترك شئ لله عوضه الله خيرا منه اولا لو نيتك تهدي زوجك لله وتربي بنتك علي تقوي الله وذريتك اللي هتيجي باذن الله وتعمير بيتك علي تقوي الله رربنا هيعوضك خير كتير باذنه بس انوي كل شى في حياتك لله وهتشوفي العجب باذنه وهتلاقي شغل تاني وزوجك باذن الله هيلاقي شغل كويس وشوفي هتروحي فين وانا ممكن اساعدك واشوفلك شغل في البلد دي وتحت امرك في اي حاجة بس اتاكدي من نيه زوجك وخليه يضمنلك حقك ويحلف بالله علي ان نيته خير وتوكلي علي الله وهتلاقي خير باذن الله والزوجة الصالحة اللي تعين زوجها علي ترك المعاصي وتصبر وتجاهد معاه ولما تلاقي النتيجة اللي ترضيكي بتوفيق الله هتحسي بفرحة نجاحك ويكفي ثوابك عند ربنا في هداية انسان الي طريق الحق

التعديل الأخير تم بواسطة املي في رحمتك ; 10-01-2016 الساعة 02:28 AM
قديم 10-01-2016, 02:35 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روح الطير مشاهدة المشاركة

و تخسري حياتك و ولدك

فكري في نفسك و بس

خلاص هو مسوول عن نفسه

معلشي يا روح وجهة نظرك تحترم وفوق دماغي وانا بحب ارائك بس هختلف معاكي في دي لو كل انسان غلط ووقفنا له بالمرصاد وسيبناه ومحدش وقف جمبه هيضيع ومش معني انه دخل السجن وخد عقابه انه وحش ليه ما نقولش انه اتعلم من غلطه وقابل ناس في السجن وعرفته غلط وحس بشده العقاب وندم وحب يعيش حياه نظيفة ويتوب لله ليه نحكم عليهم لمجرد غلطة انهم وحشين معاكي ان غلطته كبيره وحاجة فظيعة واذي ناس كتير بالمخدرات بس برده لازم نبقي احسن منه ونحاول نعينه ع الطاعه والتوبه ويبقي انسان جميل ياما قتله وحرامية وتجار مخدرات وناس كتير وحشة بسبب انسان كويس اتكلم معاهم وعرفهم دينهم ربنا هداهم وبقو عباد صالحين وواجب الزوجة اما تحس بندم زوجها انها تعينه وتجاهد معاه لصلاحه وصلاح اسرته مش يمكن اما ربنا يهديه يحاول يهدي عيلته ونبقي انقذنا افراد ضايعين في المعصيه وبيضيعو شباب كتير
قديم 10-01-2016, 02:36 AM
موت النخيل
عضو نشيط جدا
موت النخيل غير متصل  

خلص محكوميته كاملة الخمس سنوات ؟ وكيف هو الآن معّرض للسجن في مسقط رأسه ؟
أول مره ينسجن ؟
اذا اول مره وتحسين انه فعلا تاب عطيه فرصة بس حاولي تقنعينه بالمنطقة اللي انت فيها
ضمانا لشغلك، يعني لاتتنازلين عن هالشي دام ان فيه نسبة شك في رجوعه للمتاجرة
اذا قطعا عارفه انه مجرد كلام انت وولدك في غنى عنه وعن بيئته والله يتكفل فيكم.
قديم 10-01-2016, 02:43 AM
روح_الروح
عضو جديد
روح_الروح غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روح الطير مشاهدة المشاركة

و تخسري حياتك و ولدك

فكري في نفسك و بس

خلاص هو مسوول عن نفسه

والله فكرت في ده كتير جدا بس قلت ممكن يكون فعلا عاوز ينصلح حالو واكون انا السبب اني مش اديتو الفرصة دي وخايفة في نفس الوقت ابني لما يكبر ويعرف حقيقة ابوه واهل ايوه ويكون زيهم ولو ربيتو بعيد عنهم هقدر ازرع فيه قيم ومبادئ غير اهل جوزي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لن اعيش مشاهدة المشاركة
من ترك شئ لله عوضه الله خيرا منه اولا لو نيتك تهدي زوجك لله وتربي بنتك علي تقوي الله وذريتك اللي هتيجي باذن الله وتعمير بيتك علي تقوي الله رربنا هيعوضك خير كتير باذنه بس انوي كل شى في حياتك لله وهتشوفي العجب باذنه وهتلاقي شغل تاني وزوجك باذن الله هيلاقي شغل كويس وشوفي هتروحي فين وانا ممكن اساعدك واشوفلك شغل في البلد دي وتحت امرك في اي حاجة بس اتاكدي من نيه زوجك وخليه يضمنلك حقك ويحلف بالله علي ان نيته خير وتوكلي علي الله وهتلاقي خير باذن الله والزوجة الصالحة اللي تعين زوجها علي ترك المعاصي وتصبر وتجاهد معاه ولما تلاقي النتيجة اللي ترضيكي بتوفيق الله هتحسي بفرحة نجاحك ويكفي ثوابك عند ربنا في هداية انسان الي طريق الحق
ونعمة بالله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موت النخيل مشاهدة المشاركة
خلص محكوميته كاملة الخمس سنوات ؟ وكيف هو الآن معّرض للسجن في مسقط رأسه ؟
أول مره ينسجن ؟
اذا اول مره وتحسين انه فعلا تاب عطيه فرصة بس حاولي تقنعينه بالمنطقة اللي انت فيها
ضمانا لشغلك، يعني لاتتنازلين عن هالشي دام ان فيه نسبة شك في رجوعه للمتاجرة
اذا قطعا عارفه انه مجرد كلام انت وولدك في غنى عنه وعن بيئته والله يتكفل فيكم.
فعلا دي كانت اول مرة بس المعروف ان طالما هما برة عرضة في اي وقت انهم يتسجنو لان عليتهم من اكبر العائلات في تجارة المخدرات وهو عارف انو ممكن يتمسك في اي وقت حتي لو مش عمل اي شئ ده حسب كلامو
قديم 10-01-2016, 02:43 AM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

فعلا لو عندك شك اانه ممكن يرجع بلاش تخاطري زي ماقال موت النخيل بس حاولي تتاكدي من صحة كلامه لو متاكده من توبته من مصلحته انه يبعد عن اهله لحد ما يبقي كويس
قديم 10-01-2016, 02:56 AM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  

لن أعيش حبيبتي

لو هي غلطة او زلة .. ممكن نقول تعطي فرصة

لكن هو ( بذرته و تربته فاسدة ) .. ابوه و أعمامه و اخوانه

خليها تحرص على نفسها و على ولدها .. هذا اهم برأيي
و سامحيني على كلامي .. و اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية ..

الحياة المثالية و التفكير المثالي .. يعارض الحياة الواقعية الي نحن عايشينه

اذا فعلا تغير و انصلح حاله ..
خليه يروح يبني نفسه و يرجع لها شخص نظيف و بعمل شريف .. و يثبت لها انه تغير
و وقتها ترجع له بشروط تحفظ حقوقها و مستقبلها

مواقع النشر