عاطفتي سبب تعاستي - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 06-01-2016, 02:15 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  
عاطفتي سبب تعاستي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا متزوجة وبحب زوجي جدا وعندي ولد منه ومخلصة ليه بالافعال لكن بالتفكير غصب عني مش قادره اتحكم في نفسي انا بصلي وبصلي القيام ودايما بذكر الله ودايما مشغله قران وبدعي ربنا في كل صلاه بالهداية وانه يكفيني شر نفسي بس للاسف بفكر في غير زوجي كتيرر لو شفت شاب في التليفزيون دحتي لو بسمع درس دين وشكله عاجبني بتمناه وفي الشارع بحاول اغض بصري لكن في ناس مبقدرش اعمل كده معاهم ببقي نفسي في حبهم ليا نفسي اعيش معاهم مشاعر الحب البرئ واحساس اول لمسة لدرجة ان غالبا احلامي بيبقي فيها كده لازم الاقي واحد بتمناه واعيش معاه ,,,,,,,,,,,,,,,,,
المشكله ان ده تاعبني جدا فوووق الخيال ومحسسني بتانيب ضمير رهيب واني بخوه زوجي مبعرفش انام من تانيب ضميري ومش عارفة اتخلص ازاي من احاسيسي دي حاولت بكل الطرق اشغل نفسي الاقيني بفكر وانا بشتغل احب زوجي لو قعدت ثواني لوحدي الافكار دي بتسيطر عليا اغض بصري وما حاولش ابص ع الناس واستغفر ربنا نفسي بتغلبني حتي وزوجي جمبي ببقي كده انا تعبت بجد
ياريت اللي عنده حل ليا يساعدني وجزاكم الله كل خير وفرج كربتكم

التعديل الأخير تم بواسطة شوق اللقاء ; 06-01-2016 الساعة 11:57 PM السبب: حذف كلمات خادشه، و لا داعي لسردها في الموضوع، فحذفها لا ينقص اي معلومات مهمة للموضوع
قديم 06-01-2016, 02:48 PM
شاطى الراحة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية شاطى الراحة
شاطى الراحة غير متصل  
رد: عاطفتي سبب تعاستي

يمكن ما فية اشباع عاطفي ونفسي وبالاصح مافية احتوى من جهة زوجك
او خيالك واسع كثير ..ولكن غضي البصر وداومي على الاذكار والاستغفار
وتقربي من زوجك اكثر. واذا فية استايل تحبين تشوفينة على زوجك اطلبية مافيها شي
مثل طريقة ستايل الحية او الملابس شي مشروع لك

التعديل الأخير تم بواسطة شاطى الراحة ; 06-01-2016 الساعة 02:57 PM
قديم 06-01-2016, 03:31 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

بطلب منه يربي لحيته ويلبس جلباب رافض رفض تاااام من ناحية الاشباع العاطفي هو ساعات وساعات بس في حاجات كتير بقولها ليه وهو بيهملها بس كتير بيبقي حنين عليا وبيوعدني بالتغيير للاحسن ومش بيعمل حاجة كلها وعود في الهوا وانا ملازمة علي الاستغفار والاستعاذة من الشيطان واذكار اليوم بس غصب مش بقدر اوقف تفكير وخايفة لو صارحته يبطل يحبني وميقدرش احتياجي ويبطل يخرجني انا كده كده بيخرجني قليل جدا ولو عرف هيمنعني لانه عنده الخيانة حتي بالتفكير برغم ان هو بيشوف حاجات من ورايا بس مش هيقدر احساسي
شكرا لك اخي علي ردك وجزاك الله كل خير
قديم 06-01-2016, 04:14 PM
شاطى الراحة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية شاطى الراحة
شاطى الراحة غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لن اعيش مشاهدة المشاركة
بطلب منه يربي لحيته ويلبس جلباب رافض رفض تاااام من ناحية الاشباع العاطفي هو ساعات وساعات بس في حاجات كتير بقولها ليه وهو بيهملها بس كتير بيبقي حنين عليا وبيوعدني بالتغيير للاحسن ومش بيعمل حاجة كلها وعود في الهوا وانا ملازمة علي الاستغفار والاستعاذة من الشيطان واذكار اليوم بس غصب مش بقدر اوقف تفكير وخايفة لو صارحته يبطل يحبني وميقدرش احتياجي ويبطل يخرجني انا كده كده بيخرجني قليل جدا ولو عرف هيمنعني لانه عنده الخيانة حتي بالتفكير برغم ان هو بيشوف حاجات من ورايا بس مش هيقدر احساسي
انتبهي تصارحينة بشي اخاف بعدين
يبدا يشك فيك وانتي بغنى عن هالكلام
بنسبة للجلباب اشترية كهدية مع عطر
وقولي لة اقل شي البسة بالبيت لي
الدعاء والحنية والكلمة الطيبة ودلع الخفيف
ورسائل الشوق والغرام تجعلة يتعلق بك
وانتي تتعلقي بة يضا وهي قادرة بااذان الله
على تغيرة للافضل والله يوفقك يارب
قديم 06-01-2016, 04:30 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاطى الراحة مشاهدة المشاركة
انتبهي تصارحينة بشي اخاف بعدين
يبدا يشك فيك وانتي بغنى عن هالكلام
بنسبة للجلباب اشترية كهدية مع عطر
وقولي لة اقل شي البسة بالبيت لي
الدعاء والحنية والكلمة الطيبة ودلع الخفيف
ورسائل الشوق والغرام تجعلة يتعلق بك
وانتي تتعلقي بة يضا وهي قادرة بااذان الله
على تغيرة للافضل والله يوفقك يارب
ان شاء الله بعمل بنصيحتك وبحاول اكتر برغم اني بعمل كل ده بس بحاول اكتره اكتر وهشتريله الجلباب اليوم باذن الله ويااارب يرضي ادعيلي يربي لحيته
جزاك الله كل خير وربنا يحققلك ماتتتمناه
قديم 06-01-2016, 09:45 PM
هاجر9
كبار شخصيات المنتدى [ وسام العطاء الذهبي 2016 ]
 الصورة الرمزية هاجر9
هاجر9 غير متصل  

اقتباس:

عارفة الي انت خايفة منه دا و لا حاجة مع الي ممكن يحصل لو صارحتيه بافكارك دي
حتدخلي برجليك دوامة مش حتطلعي منها لابد الابدين و ممكن تكلفكك زواجك ينتهي وبيتك ينهار
استعيذي من ااشيطان كلما فكرتي كدا ووجهي عاطفتك لزوجك و اشغلي وقت فراغك
قديم 06-01-2016, 10:17 PM
( أبو كنان ) !
عضو نشيط جدا
( أبو كنان ) ! غير متصل  

أختي ،، لن أعيش
أولا اتمنى تغيير اسمك لاسم اكثر تفاءؤلا
ثانيا حالتك هذه تمر علي كثيرا بالرغم اني ولله الحمد عايش حياة مع زوجتي الكل يغبطني عليها ماشاء الله تبارك الله

احيانا اشوف وحدة عند باب البيت مثلا الشيطان يوسوس لي اني اقيم معاها علاقة حب وخرابيط بس أرجع اسال نفسي سؤال وبعد السؤال كل الاحاسيس الحلوة الي يجيبها الشيطان تختفي وتتلاشى
اسأل نفسي هل لو عرفت حقيقة هذه الانسانة كنت اتمناها لي ؟ بمعنى مامدى صدقها واخلاصها وعلاقتها بربها ؟ يمكن تكون أنانية ! قذرة في نفسها ماتهتم بالنظافة !يمكن لو عشت معاها ساعة وحدة اكتشف صفات الدنيا السيئة فيها ،،، الخ من الاشياء الي لو عرفناها عن البشر لتمنينا العزلة والبعد عنهم

اختي كل من نراهم نساء ورجال لهم همومهم ومشاكلهم ونواقصهم وعيوبهم وغلاستهم فلا يستحق الامر كل هذا العناء

قوي علاقتك بربك وتقربي من زوجك وأسال الله لك التوفيق
قديم 06-01-2016, 10:35 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاجر9 مشاهدة المشاركة
عارفة الي انت خايفة منه دا و لا حاجة مع الي ممكن يحصل لو صارحتيه بافكارك دي
حتدخلي برجليك دوامة مش حتطلعي منها لابد الابدين و ممكن تكلفكك زواجك ينتهي وبيتك ينهار
استعيذي من ااشيطان كلما فكرتي كدا ووجهي عاطفتك لزوجك و اشغلي وقت فراغك
شكرا ليكي اختي هاجر دايما واقفة معايا في مواضيعي ولله الحمد اني متهورتش وصارحته لاني وصلت لمرحله زهقت من نفسي وكنت خلاص هصارحه من ساعتين بس الحمد لله قلت بلاش استعجل خوفتيني اكتر بس مش عارفه اعمل ايه ضميري معذبني عذاب ربنا ما يوريه لحد لو وانا بعمل الاكل واتلسعت بالنار احس من غضب ربنا انا دايما الذكر في لساني وقلبي وبسمع القران واحفظه مش عارفة اعمل ايه حتي في الاحلام الاقي نفسي كده
جزاكي الله كل خير وربنا يحققلك ما تتمنيه
قديم 06-01-2016, 10:39 PM
املي في رحمتك
عضو نشيط جدا
املي في رحمتك غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Osamax911 مشاهدة المشاركة
أختي ،، لن أعيش
أولا اتمنى تغيير اسمك لاسم اكثر تفاءؤلا
ثانيا حالتك هذه تمر علي كثيرا بالرغم اني ولله الحمد عايش حياة مع زوجتي الكل يغبطني عليها ماشاء الله تبارك الله

احيانا اشوف وحدة عند باب البيت مثلا الشيطان يوسوس لي اني اقيم معاها علاقة حب وخرابيط بس أرجع اسال نفسي سؤال وبعد السؤال كل الاحاسيس الحلوة الي يجيبها الشيطان تختفي وتتلاشى
اسأل نفسي هل لو عرفت حقيقة هذه الانسانة كنت اتمناها لي ؟ بمعنى مامدى صدقها واخلاصها وعلاقتها بربها ؟ يمكن تكون أنانية ! قذرة في نفسها ماتهتم بالنظافة !يمكن لو عشت معاها ساعة وحدة اكتشف صفات الدنيا السيئة فيها ،،، الخ من الاشياء الي لو عرفناها عن البشر لتمنينا العزلة والبعد عنهم

اختي كل من نراهم نساء ورجال لهم همومهم ومشاكلهم ونواقصهم وعيوبهم وغلاستهم فلا يستحق الامر كل هذا العناء

قوي علاقتك بربك وتقربي من زوجك وأسال الله لك التوفيق
حاولت والله اخي اعمل كده واسال نفسي نفس الاسئله واخرها النهارده افتكرت شخص كان في مشروع زؤاج بيننا بس محصلش نصيب قلت لنفسي كان ممكن يخون ويبهدلني واتخيل كل اللي انت قلته وفعلا التفكير بينصرف عني بس بعدها لو شوفت واحد حلو او جات الفكره في بالي افضل زي ما انا لدرجة اني بتوضا كتييييير جدا حتي زوجي مستغرب من زياده قربي لله بالعبادات بس مش عارفه اخلص من تفكيري ولا من ضميري جزاك الله كل خير وشكرا لردك
قديم 06-01-2016, 11:12 PM
هاجر9
كبار شخصيات المنتدى [ وسام العطاء الذهبي 2016 ]
 الصورة الرمزية هاجر9
هاجر9 غير متصل  

اقتباس:
شكرا ليكي اختي هاجر دايما واقفة معايا في مواضيعي ولله الحمد اني متهورتش وصارحته لاني وصلت لمرحله زهقت من نفسي وكنت خلاص هصارحه من ساعتين بس الحمد لله قلت بلاش استعجل خوفتيني اكتر بس مش عارفه اعمل ايه ضميري معذبني عذاب ربنا ما يوريه لحد لو وانا بعمل الاكل واتلسعت بالنار احس من غضب ربنا انا دايما الذكر في لساني وقلبي وبسمع القران واحفظه مش عارفة اعمل ايه حتي في الاحلام الاقي نفسي كده
جزاكي الله كل خير وربنا يحققلك ما تتمنيه
عارفة حبيبتي انك بتجاهدي نفسك و جهاد النفس و هواها سماه الحبيب المصطفي الجهاد الاكبر و ماجورين عليه ان شاء الله
ارسلي رسائل ايجابية لعقلك الباطن عن جمال حياتك الزوجية وهدوءها
ذكريه بالنعم الي تملكيها اولها نعمة الصحة و الولد والزوج الصالح و الاستقرار و الامن
الي غيرك كثير جدا محرومين منها
ذكري نفسك بايجابيات زوجك و اكثري من الحمد و الشكر

مواقع النشر