مصروف الزوجة مالة وماعلية - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 17-03-2005, 10:29 PM
بيرو
عضو نشيط جدا
بيرو غير متصل  
مصروف الزوجة مالة وماعلية

سلام يا حلوين .
كنت عايزة اناقش معاكم موضوع بيخصنا احنا معشر النساء وهو مصروف الزوجة .
هل كلكن بتاخدوا مصروف ولا اغلبكن ولا اية , هل لو الزوجة تعمل لا تاخد من زوجها مصروف .
واية اللى بينتظرة الزوج من زوجتة لما تاخد منة مصروف . يعني المفروض تصرفة فى اية ؟؟؟؟؟
واذا كانت بتحوشة ولا تصرف منة شئ هل دة يضايق الزوج ولا شئ عادى .
ولو كانت بتساعد منة احد من اهلها او بتجامل بية حد من اصدقائها او اقاربها من دون ما يعرف زوجها هل دة يضايقة منها .
اتمنى منكم كلكم المشاركة فى هذة المناقشة حتى نستفيد منها كلنا .
قديم 18-03-2005, 04:18 AM
رودين
عضو مميز ومثالي
رودين غير متصل  
من وجهة نظري الي تعمل ليش تأخذ مصروف دام عندها راتب الا اذا حب زوجها يعطيها هذا شيء راجع له او يعطها ايه بشكل هديه

او ما شابه اما بنسبه في ايش تصرفه اذا خاص فيها لوحدها دون البيت او الأولاد في ملابس للبيت للنوم للخروج ممكن هديه للزوج

كل فتره تجيب للبيت اي شيء فازه طقم سفره مفرش اي شيء كنوع من المشاركه وممكن تشيل منه شويه كل شهر للعوزه

اما تحوشه كله ليه ماله داعي الا لو كانت عنده مشروع او حاجه بتعملها ولازم تحوش ممكن بس مو كل شهر شهر تشيل منه وشهر لنفسها

وما ظن الزوج يتضايق منها لو حوشته او اعطت احد منه او جاملت فيه او ساعدت اهلها لانه اعطها هوه وبالتالي تكون حرة التصرف ف

في مالها وكل واحد ومزاجه
قديم 18-03-2005, 04:20 AM
رودين
عضو مميز ومثالي
رودين غير متصل  
اعذريني كتبت بسرعه اسفه لو فيه اغلاط
قديم 18-03-2005, 04:36 AM
صن رايز
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية صن رايز
صن رايز غير متصل  
في وجهت نظري ان الزوج مسئول في الصرف علي زوجته قدر استطاعته وعليها مراعات ذلك

وهناك حاجات ضروريه , وحاجات غير ضروريه , وحاجات كماليه

فعل الزوج تحقيق الضروريه واذا امكن الغير ضروريه ( منها الهدايا ) ثم الكماليه

بنسبه للمصروف ماله داعي اذا كان يوفر تلك الاحتياجات حسب استطاعته
قديم 18-03-2005, 02:56 PM
بيرو
عضو نشيط جدا
بيرو غير متصل  
سبب انى طرحت هذا الموضوع ان هناك خلاف بينى وبين زوجى على موضوع المصروف دة .
احنا فى بلد عربى من 8 سنوات وانا تركت عملى فى بلدى وهنا لا يوجد فرصة للعمل واذا هناك فرصة هتكون على حساب زوجى وبيتى . لذلك وبنفس راضية قبلت القعدة فى البيت .
واول سنة ليا انى اخد منة مصروف هو السنة دى .
والسبب ان من 8 سنوات وهو يرسل مبلغ شهرى لاخوة وهو شايف انة محتاج مع انة لة 3 مصادر للدخل وكلامى معاه عن الموضوع دة لم ياتى باى نتيجة وهو مصمم على كدة وفى النهاية والسنة دى بس اتفقنا انى اخد منة مصروف شهرى بمبلغ يساوى المبلغ اللى بيرسلة لاخوة الكبير .
ولانى لا اخرج الا معه وبالتالى يعرف ما اصرفة وما يتبقى معى ( اصرف على مكياجى وهدية لة فى عيد ميلادة وبعض الاشياء لاختى الصغيرة وايضا اشتريت خاتم دهب* ) ويعرف ما احوشة وبقى لة فترة (حوالى اسبوع وانا يوميا اسمع منة انتى محوشة كام وهتحوشية لية وهتعملى بية اية ؟ وكلام من هذا القبيل وانا شايفة ان المصروف نسبة لا تذكر من مرتبة ودى اول سنة من ساعة جوازنا وانا اخد منة مصروف يبقى من حقى احتفظ بية زى ما انا عايزة وليس من حقة محاسبتى عنة وخصوصا انى لم اطلب منة فوق طاقتة وكمان انا تركت شغلى وتفرغت لة وليس لى مصدر مالى شخصى لى لوحدى والبيت لا ينقصة شئ وهو يساعد اهلة بالطريقة اللى عايزها من دون تدخل منى . مش عارفة انا غلطانة ولا دة شئ عادى بيحصل بين الازواج .
قديم 19-03-2005, 10:35 PM
صن رايز
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية صن رايز
صن رايز غير متصل  
لا اختي كلامك تمام هذا شي عادي وزوجك مش مقصر معاكي حسب كلامك وانا اشوف ان الانسان اذا اعطى شي خلاص ماله حق فيه لكن برضه هو زوجك من حقه يسئل عن الي محوشته وانتي تقدرين تقولين له بهزار انته مش اعطيتني دا المصروف تسئل عنه ليه
موضوع مغلق

مواقع النشر