عاشقات حلم الأمومه (ابريل - ديسمبر2009) - الصفحة 92 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 20-10-2009, 04:51 AM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شموع الليل1 مشاهدة المشاركة
اختي الكريمة فلونا والله حاسة فيكي من كل قلبي وحاسة بوجعك انا اللي متزوجة 6 شهور وعشتهن بنار لحد ما الله كرمني وشو هني 6 شهور قدام سنتين عشان هيك حاسة بكل كلمة كتبتيها بس حبيبتي بدي قلك ربك كريم وان اراد للشيء ان يكون يقول له كن فيكون ..ربك ما في اكرم منو بس انت ادعي واقري قرآن وخاصة سورة البقرة وتصدقي وان شاء الله ربي بيكرمك عن قريب وبتحملي بتؤام مش بس واحد بس انت قولي يا رب وما تيأسي من رحمة ربك ترى ربنا رحيم بعباده بس الصبر اختي ......والله يبرد قلبك ويريح بالك ويطعمك كل شي بتشتهيه يا رب ويرزق كل محرومة
أختى شموع الليل ....ردك أسعدنى وشكرا لكى حبيبتى على شعورك وصدقينى أحساس الامومه بيبدأ معنا من اول يوم زواج بالنسبه لى كان كده

اكيد كانوا ال6 شهور صعبه لانك شكلك بتحبى الاطفال جدا زيى بالظبط عشان كده الموضوع كان فارق معاكى من اول يوم

تصدقى لما كنت فى مكانك كنت بشعر نفس الشعور كنت بشعر انى بقالى سنيييين متزوجه وهما كانوا كلهم كام شهر....والله اختى انا شايله هم " الحمل " من بدايه زواجى سبحان الله كانى حاسه الحمد لله على كل شئ

الحمد لله والشكر لله اللى انعم عليكى بالحمل ويارب يكملهولك على خير بحمل سليم وطفل معافى بأذن الله

متنسيش وانتى بتولدى تدعى لنا ...بيقولوا دعوه اللى بتولد والحامل مستجابه....
ربنا بتمملك حملك على خير يارب
قديم 20-10-2009, 08:35 AM
شموع الليل1
عضو جديد
شموع الليل1 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flouna مشاهدة المشاركة
أختى شموع الليل ....ردك أسعدنى وشكرا لكى حبيبتى على شعورك وصدقينى أحساس الامومه بيبدأ معنا من اول يوم زواج بالنسبه لى كان كده

اكيد كانوا ال6 شهور صعبه لانك شكلك بتحبى الاطفال جدا زيى بالظبط عشان كده الموضوع كان فارق معاكى من اول يوم

تصدقى لما كنت فى مكانك كنت بشعر نفس الشعور كنت بشعر انى بقالى سنيييين متزوجه وهما كانوا كلهم كام شهر....والله اختى انا شايله هم " الحمل " من بدايه زواجى سبحان الله كانى حاسه الحمد لله على كل شئ

الحمد لله والشكر لله اللى انعم عليكى بالحمل ويارب يكملهولك على خير بحمل سليم وطفل معافى بأذن الله

متنسيش وانتى بتولدى تدعى لنا ...بيقولوا دعوه اللى بتولد والحامل مستجابه....
ربنا بتمملك حملك على خير يارب
فعلااا حبيبتي فلونا انا بحب الاطفال كتير عشان هيك كنت حاسة وكأنو الي عمر متزوجة بس الحمدلله على كل شيء....وان شاء الله حبيبتي وتممها معي على خير رح ادعيلك من كل قلبي انت وكل الأخوات ربي يرزقكن الذرية الصالحة ويفرح قلوبكن
بالمناسبة انا كنت دايما بفتح هيدي الصفحة واقرا مشاكلكن قبل ما سجل وابكي مع كل مشكلة واحس فيها لاني كنت اشعر اني في نفس الوضع والآن وحين ربي اكرمني وحملت صرت احس فيكن اكتر وادعيلكن اكتر واكتر عسى انو ربي يستجيب لدعائنا جميعا وفعلا تصير هالصفحة تجمع عاشقات الأمومة مع اولادهن .....أستغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم وأتوب اليه

التعديل الأخير تم بواسطة شموع الليل1 ; 20-10-2009 الساعة 08:38 AM
قديم 20-10-2009, 09:40 AM
مرميس
عضو مميز
مرميس غير متصل  
حبيبااااااتس كيفكم كلكم

انا وللأسف ما صرت ادخل النت لاني للان ما عندي كمبيوتر في البيت
وادخله بس من الدواااام

بس بجد وحشتوووووووووووووووووووووووووووووووني

حبيبتي
اشكرك كثييييييييييييييير زهور وعلى اصرارك على اعطائنا رقم الاخت الفاضلة ام خالد
ادري جات متاخرة لكن كلمة وحبيت اقولها

الله لا يحرمني منكم

اما اخر اخباري
فلا جديد عندي
وان ربي يسر لي الروحة لمكة بإذن الله بروحلها واخذ خلطتهها ان شاء الله تبارك وتعالى

منى حبيبتي وحشتينا

بس يا بنات اخبار كوكار ..مين تعرف عنها أي شي واخبار ولدها
قديم 20-10-2009, 01:52 PM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
سلامى للجميع
اهلا مرميس
كوكار بخير بترجع الكويت اخر الشهر
وتسلم عليكم
هى نشرت بلمنتدى انها ولدت وجابت كريم

اللهم احفظ لى ابنى
قديم 20-10-2009, 04:53 PM
moslimh
عضو نشيط
 الصورة الرمزية moslimh
moslimh غير متصل  
tongue3

السلام عليكم

اخواتى انى احبكم فى الله
انا لا اعرفكم ولكنى اشعر انكم اخوات لى هل تسمحون لى ان اتواصل معكم

ادعو لى ربى يكمل لى حملى على خير ويرزق كل مشتاق الذريه الصالحه يارب

ولكم منى خالص الحب والتقدير
قديم 21-10-2009, 03:50 AM
Saudd33
قلم وفي
Saudd33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهور الدعاء مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفك سعود ياقلبي والله افرح بدخلتك ...الله يديمهاا....

بالنسبه لأسئلتك ..انا أجاوبك بتجربتي ومن خلال قرائتي في هذا الموضوع قرأت الين طفشت من هذا الموضوع ...

انا أجريتها ونجحت من اول مرة ولله الحمد ..أجريتها بعد الولادة بشهور فشلت ...وأجريتها بعدها بشهرين او ثلاثه نجحت ولله الحمد ...وأجريتها مؤخرا ونجحت ولله الحمد و لكن قدر الله وماشاء فعل وأجهضت ..الحمدلله

السفر ..
الدكتور يقول بعد الارجاع بيوم عادي تسافري ...انا كنت أجلس يومين واسافر ...وقرأت كلام لطبيبه ما ادري بمجله او مقال بالنت والله مو فاكرة انو في وحدةاجرتها وبعد الارجاع مباشرةسافرت لأمريكا وحملت..أدخلي موقع د.نجيب ليوس حتلاقي أسئله وأجوبه كثيير واعملي بحث بالقوقل كمان حتلاقي أكتبي نصائح للمقبلات ع عملية الحقن المجهري ...
حتى في التخصصي بالرياض مايسمحولك بعد الارجاع ترتاحي ولا لنص ساعه تخرجي من عندهم على طول وسبحان الله تنجح ...لاتشيلي هم السفر..

بالنسبه انو عندك تكيس ...فياحبيبتي هذا حل من حلول مرض التكيس ...
انا لما جاني التكيس اتصلت ع طبيبتي الي عملت لي المحاولات وسألتها هل حتجري لي المحاولة وعندي تكيس فقالت انو عادي جدا ماتخافي وكثير عندي متكيسات واعملهم العمليه هذي ...

سعود حبيبتي لو كنتي تفكري تجريها انا اشجعك جدا انك تقدمي على هذي الخطوة ...ولا تنسي الرقيه وانتي بتجري المحاوله واهم عامل لنجاحها الدعاء والصدقه من تجربه الله يوفقك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركااته

تسلمين حبيبتي والله اناكمان افرح بكلامك واحسه يوصل القلب ...

الله يجزاك خير بكل حرررف كتبتيه وكلامك اسعدتني جداا وحمسني اسويها بس تتيسر الامور يااارب
قديم 21-10-2009, 05:50 AM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
moslima أهلا بيكى اختى فى صفحتنا وبأذن الله نكون وش الخير عليكى وتجيبى تؤام مش واحد بس _ واكيد كل البنات مرحبين بيكى عشان التواصل يزيد والخبره كمان _ كلمينا عنك عن مده زواجك وانتى دلوقتى فى الشهر الكام

شموع الليل حبيبتى _ والله حبيتك من ردك حسيت انك طيبه قوى وخصوصا لما قولتيلى انك بتبكى من مشاكل الاخرين

صدقينى الانسان اللى بيحس بالاخرين بيكون أنسان حساس وطيب جدا ربنا يتملك حملك على خير يارب وما تشوفى شر أبدا

مرميس وحشتينا كتير يارب تكونى بخير دائما ...وابقى قوليلنا اخر اخبارك ولما روحتى مكه عند ام خالد عملتى ايه ...متنسيناش

منى ربى يكتب لك الحمل القريب _ كوكار وحشتينا هترجعى امتى من مصر ؟ ولو انى المفروض أقولك مترجعيش من مصر لانى قاعده فيها

دودى فينك مش موجوده ليه ؟ حتى لو مفيش جديد أكتبلنا اى شئ عاوزين نحس اننا كلنا مع بعض ونبساند بعض

والله يا بنات حاسه بوحده غريبه مع انى معايا زوجى واهلى واخواتى لكن مقدرش اتكلم مع حد باللى بيوجع قلبى لانه الشفقه هتزيد عليا قوى...........

ربنا يخليكوا ليا .........بحبكوا فى الله
قديم 21-10-2009, 04:42 PM
الزاجله
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزاجله
الزاجله غير متصل  
هلا بنات شخباركم
قديم 22-10-2009, 02:06 AM
هموووم
عضو متألق
هموووم غير متصل  
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...

صباح الخير ... كيفكم بنات طمنونا عنكم ...

مشاركاتي بالفتره اللي راحت قليله لانه ماعندي نت .... المهم ...

انا زعلانه كثيير كثير على نفسي ... اقرب الناس لي يجرحوني وانا بس ابتعد ودموعي

مغرقتني ....

اختي اللي تزوجت من اسبوعين بس تقول لي شوف لك صرفه ماحملتي للحين ؟!

وجلست تتكلم وتقول انتي بارده وشوفي ايش الاسباب ومايصير ماحملتي للحين

اكيد ماتعرفي شي في هالامور !!!

الناس واقدر اسكتهم لكن اهلي اللي مني وفيني يقولون هالكلام ...

وهم عارفين رأي زوجي بهالموضوع انه مايبي يفحص الا اذا صارت علينا سنه اذا ربي

ماكتب لنا ذريه ... زوجي بااارد كثير ... مايدري باللي ينقال حولي ... ومن اقرب الناس.

يحسسوني دائما اني غبيه وما افهم شي وهم بس اللي يفهمو ...

انا اعترف اني ما اسكت عن حقي وارد دائما عاللي يجرحني ...

بس ارد على مين على اهلي !!! ووش اقول اصلا !!

انا قويه وما اتأثر بسرعه لكن احيانا اضعف كثير ... ودي اصرخ واقول لهم ياناس...

انا (إنسانه) لي احساس ليه تجرحوني ...

انا كملت سبع شهور من تزوجت ... وحاطه في بالي اني اتناقش اكثر مع زوجي

بهالموضوع ...لأني والله والله والله مليت ... عل وعسى انه يقتنع واروح افحص ...

لي سبع شهور زواج وكانها سبع سنين ...

استغفر الله اللذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ...

ربي لاتذرني فرداً وانت خير الوراثين ...
قديم 23-10-2009, 03:15 AM
مشتاقه2
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية مشتاقه2
مشتاقه2 غير متصل  
السلام عليكم اخواتي
عاملين ايه وحشتوني ان شاء الله تكونوا كلكم كويسين وبخير

اختي هموم ليه الزعل والحزن ده كله ولا يهمك حبيبتي متحطيش في بالك انتي لسه متجوزه وان شاء الله قبل ما تكملي سنه تكوني حامل
ومتزعليش من اختك هي اكيد عيزالك الخير وان كانت ما احسنتش التعبير بس مش مشكله مفيش حد هيحبلك الخير وانك تكوني حامل اكتر من اهلك
صدقيني انا مريت بكل الي انتي بتقوليه انا ليه سبع سنين ولسه ربنا مكرمنيش باولاد واهلي دايما يقولولي الكلام ده بس انا كنت باخده من محمل خوفهم عليا وحبهم فيا
متزعليش وفرفشي كده وكله هيعدي ان شاء الله وانتي بتحتفلي بعيد جوازك تتحتفلي كمان بحملك ان شاء الله

مواقع النشر