عاشقات حلم الأمومه (ابريل - ديسمبر2009) - الصفحة 91 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 18-10-2009, 08:18 AM
دلوعة السعودية
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية دلوعة السعودية
دلوعة السعودية غير متصل  
الله يرزقكن عاجلا غير اجل
قديم 18-10-2009, 12:55 PM
الجمانة 2
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية الجمانة 2
الجمانة 2 غير متصل  
يارب ياكريم يارب يارحيم يارب ياعليم ارزق عاشقات حلم الامومة الذرية الصالحة عاجلا غير آجل
قديم 18-10-2009, 02:10 PM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
سلام
اهلا فيكم
فلونا ما عطانى سبب

اللهم احفظ لى ابنى
قديم 18-10-2009, 11:27 PM
Saudd33
قلم وفي
Saudd33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saudd33 مشاهدة المشاركة
بنات مين عملت اطفال انابيب ونجحت من اول محاوله لها ؟؟؟؟

وهل السفر يضر؟؟

وهل ينفع اسويها وعندي تكيس؟؟

ربي لاتذرني فردا وانت خير الوارثين
قديم 18-10-2009, 11:32 PM
زهور الدعاء
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زهور الدعاء
زهور الدعاء غير متصل  
tongue3

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saudd33 مشاهدة المشاركة
بنات مين عملت اطفال انابيب ونجحت من اول محاوله لها ؟؟؟؟

وهل السفر يضر؟؟

وهل ينفع اسويها وعندي تكيس؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفك سعود ياقلبي والله افرح بدخلتك ...الله يديمهاا....

بالنسبه لأسئلتك ..انا أجاوبك بتجربتي ومن خلال قرائتي في هذا الموضوع قرأت الين طفشت من هذا الموضوع ...

انا أجريتها ونجحت من اول مرة ولله الحمد ..أجريتها بعد الولادة بشهور فشلت ...وأجريتها بعدها بشهرين او ثلاثه نجحت ولله الحمد ...وأجريتها مؤخرا ونجحت ولله الحمد و لكن قدر الله وماشاء فعل وأجهضت ..الحمدلله

السفر ..
الدكتور يقول بعد الارجاع بيوم عادي تسافري ...انا كنت أجلس يومين واسافر ...وقرأت كلام لطبيبه ما ادري بمجله او مقال بالنت والله مو فاكرة انو في وحدةاجرتها وبعد الارجاع مباشرةسافرت لأمريكا وحملت..أدخلي موقع د.نجيب ليوس حتلاقي أسئله وأجوبه كثيير واعملي بحث بالقوقل كمان حتلاقي أكتبي نصائح للمقبلات ع عملية الحقن المجهري ...
حتى في التخصصي بالرياض مايسمحولك بعد الارجاع ترتاحي ولا لنص ساعه تخرجي من عندهم على طول وسبحان الله تنجح ...لاتشيلي هم السفر..

بالنسبه انو عندك تكيس ...فياحبيبتي هذا حل من حلول مرض التكيس ...
انا لما جاني التكيس اتصلت ع طبيبتي الي عملت لي المحاولات وسألتها هل حتجري لي المحاولة وعندي تكيس فقالت انو عادي جدا ماتخافي وكثير عندي متكيسات واعملهم العمليه هذي ...

سعود حبيبتي لو كنتي تفكري تجريها انا اشجعك جدا انك تقدمي على هذي الخطوة ...ولا تنسي الرقيه وانتي بتجري المحاوله واهم عامل لنجاحها الدعاء والصدقه من تجربه الله يوفقك
قديم 19-10-2009, 05:12 PM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
أخواتى يارب تكونوا بألف خير

مش قلتلكوا انى حاسه ان ده الهدوء الذى يسبق العاصفه.......الحمد لله على كل شئ

قبل اى شئ والله انا بتمنى لكل واحده كل خير وانها تحمل ومش بحزن ابدا ابدا بالعكس بقول اكيد انا القادمه ياااارب
أخت زوجى (ساكنه معى بالبيت)
أكبر منى تقريبا بعشره او احد عشر سنه وخبرتنى امس انها حامل فرحتلها جدا جدا لانها سنها مش صغير

لكن دخلت غرفتى وقعدت ابكى ...وابكى بشده ...وقعدت انظر لحالى وانى خلاص مابقيت استحمل
صعب عليا نفسى قوى قوى ...حسيت انى مقهوره من قلبى ...خصوصا اننا فى بيت واحد والله والله والله انا بحب كل الناس وبحب الخير للكل ومش عارفه حصل كده ليه

بس شكلى فى البيت وخصوصا انه بيت عيله اصبح سئ جدا ...كلهم مخلفين وهى المتزوجه من سبع شهور وكبيره عنى بكثيييير حملت وانا الصغيره عنها اللى متزوجه من سنتين ماحملت .........طبعا هذا لسان حال ما يقولوه اهل زوجى

كلهم بينظروا لى النظره دى ...يمكن فيها شفقه وحزن عليا ...لكنى والله ما مستحمله حتى الشفقه وما بحبها اصلا
غصب عنى ....أحساسى غصب عنى قوى قوى

حاسه ان موقفى فى البيت هنا صعب قوى قوى...حاسه بالخزى ....بس انا ذنبى أيه ...نفسى أزعق فيهم واقول لهم حرام عليكم انا ذنبى ايه ...مش بيدى شئ

حتى زوجى حسيت انه نظرته ليا بقت كلها شفقه واصبح يدلعنى زياده عن اللزوم ...ولانى أحس بكده حزنت جدا جدا بس طبعا من داخلى ومش عاوزه احسسه بأى شئ غير طبيعى

تعبت والله جدا جدا ......والله يا بنات بكيت وانا وحدى بالصراخ ...وكنت اقول لربى لا تتركنى ...محتاجالك قوى قوى ...
البتلاء يا بنات بقى شديد ....خصوصا انتى شايفه واحده حامل معكى بالبيت وبتمر بكل فترات الحمل امام عينيك

وزوجى طبعا أكيد هيتألم بشده لأجلى ...وانااتألم لأجلى ولأجله أيضا نفسى اشوفه مبسوط ...نفسى بجد أكون سبب فى سعادته ...بس غصب عنى ومش بأيدى

المهم يا بنات انا استغربت من رده فعلى خايفه اكون كده تصرفى الداخلى سئ ..انا زعلت من نفسى جدا جدا انى حزنت كده

والله وضعى صعب وانا برضه بشر واحتمالى بقى صفر .... ربى يرزقنى واياكم الذريه الصالحه

التعديل الأخير تم بواسطة flouna ; 19-10-2009 الساعة 05:16 PM
قديم 19-10-2009, 05:29 PM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
 الصورة الرمزية dodi_dabdoobi
dodi_dabdoobi غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flouna مشاهدة المشاركة

قبل اى شئ والله انا بتمنى لكل واحده كل خير وانها تحمل ومش بحزن ابدا ابدا بالعكس بقول اكيد انا القادمه ياااارب
أكبر منى تقريبا بعشره او احد عشر سنه وخبرتنى امس انها حامل فرحتلها جدا جدا لانها سنها مش صغير

لكن دخلت غرفتى وقعدت ابكى ...وابكى بشده ...وقعدت انظر لحالى وانى خلاص مابقيت استحمل
صعب عليا نفسى قوى قوى ...حسيت انى مقهوره من قلبى ...خصوصا اننا فى بيت واحد والله والله والله انا بحب كل الناس وبحب الخير للكل ومش عارفه حصل كده ليه

بس شكلى فى البيت وخصوصا انه بيت عيله اصبح سئ جدا ...كلهم مخلفين وهى المتزوجه من سبع شهور وكبيره عنى بكثيييير حملت وانا الصغيره عنها اللى متزوجه من سنتين ماحملت .........طبعا هذا لسان حال ما يقولوه اهل زوجى

كلهم بينظروا لى النظره دى ...يمكن فيها شفقه وحزن عليا ...لكنى والله ما مستحمله حتى الشفقه وما بحبها اصلا

حاسه ان موقفى فى البيت هنا صعب قوى قوى...حاسه بالخزى ....بس انا ذنبى أيه ...نفسى أزعق فيهم واقول لهم حرام عليكم انا ذنبى ايه ...مش بيدى شئ

حتى زوجى حسيت انه نظرته ليا بقت كلها شفقه واصبح يدلعنى زياده عن اللزوم ...ولانى أحس بكده حزنت جدا جدا بس طبعا من داخلى ومش عاوزه احسسه بأى شئ غير طبيعى

تعبت والله جدا جدا ......والله يا بنات بكيت وانا وحدى بالصراخ ...وكنت اقول لربى لا تتركنى ...محتاجالك قوى قوى ...
البتلاء يا بنات بقى شديد ....خصوصا انتى شايفه واحده حامل معكى بالبيت وبتمر بكل فترات الحمل امام عينيك

وزوجى طبعا أكيد هيتألم بشده لأجلى ...وانااتألم لأجلى ولأجله أيضا نفسى اشوفه مبسوط ...نفسى بجد أكون سبب فى سعادته ...بس غصب عنى ومش بأيدى

المهم يا بنات انا استغربت من رده فعلى خايفه اكون كده تصرفى الداخلى سئ ..انا زعلت من نفسى جدا جدا انى حزنت كده

والله وضعى صعب وانا برضه بشر واحتمالى بقى صفر .... ربى يرزقنى واياكم الذريه الصالحه

هذا انتي قبل سنتين متزوجة

الله لا يجعلك تمري باللي مريت فيه انا يا قلبي 5 سنين و نص !!!

شوفي مصيبة غيرك تهون عليكي مصيبتك

انا مثلك تاكل في قلبي نظرات الشفقة

احمدي ربنا الف مرة انهم اعتبروكي منهم و فيهم و ما اعتبروكي غريبة و يخافو من عينك لا تصيبها و يخبو عليكي

هذيك الساعة بس اوصفيلي شعورك كيف بيكون ؟؟؟؟؟

ابكي اذا حسيتي ان البكا ح يخفف عليكي و ادعي ربنا يرزقك و يرزقنا كلنا معاكي و ما ادراكي سبحان الله الخير فين

يعني ممكن او اكيد التأخير هذا فيه خير لنا لكن احنا مش عارفين الخير ده فين ؟؟

خلي املك بالله كبير و لا تقولي احتمال حملي صفر ادعو و اعتبري حملك قريب مليون في المية و لا تيأسي

استهدي بالله و اغسلي وشك و اعتبري ان اللي حامل دي اختك و خايفة لا تزعلي من حملها و اعذريها و قابليها و انتي بتضحكي في وشها و تفائلي يا عسل ان ربنا ان شاء الله ح ينزل خيره علينا قريب و لا يشوفو دموعك لا يشفقو عليكي اكثر
قديم 19-10-2009, 11:55 PM
شموع الليل1
عضو جديد
شموع الليل1 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flouna مشاهدة المشاركة

اختي الكريمة فلونا والله حاسة فيكي من كل قلبي وحاسة بوجعك انا اللي متزوجة 6 شهور وعشتهن بنار لحد ما الله كرمني وشو هني 6 شهور قدام سنتين عشان هيك حاسة بكل كلمة كتبتيها بس حبيبتي بدي قلك ربك كريم وان اراد للشيء ان يكون يقول له كن فيكون ..ربك ما في اكرم منو بس انت ادعي واقري قرآن وخاصة سورة البقرة وتصدقي وان شاء الله ربي بيكرمك عن قريب وبتحملي بتؤام مش بس واحد بس انت قولي يا رب وما تيأسي من رحمة ربك ترى ربنا رحيم بعباده بس الصبر اختي ......والله يبرد قلبك ويريح بالك ويطعمك كل شي بتشتهيه يا رب ويرزق كل محرومة
قديم 20-10-2009, 04:43 AM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodi_dabdoobi مشاهدة المشاركة
هذا انتي قبل سنتين متزوجة

الله لا يجعلك تمري باللي مريت فيه انا يا قلبي 5 سنين و نص !!!

شوفي مصيبة غيرك تهون عليكي مصيبتك

انا مثلك تاكل في قلبي نظرات الشفقة

احمدي ربنا الف مرة انهم اعتبروكي منهم و فيهم و ما اعتبروكي غريبة و يخافو من عينك لا تصيبها و يخبو عليكي

هذيك الساعة بس اوصفيلي شعورك كيف بيكون ؟؟؟؟؟

ابكي اذا حسيتي ان البكا ح يخفف عليكي و ادعي ربنا يرزقك و يرزقنا كلنا معاكي و ما ادراكي سبحان الله الخير فين

يعني ممكن او اكيد التأخير هذا فيه خير لنا لكن احنا مش عارفين الخير ده فين ؟؟

خلي املك بالله كبير و لا تقولي احتمال حملي صفر ادعو و اعتبري حملك قريب مليون في المية و لا تيأسي

استهدي بالله و اغسلي وشك و اعتبري ان اللي حامل دي اختك و خايفة لا تزعلي من حملها و اعذريها و قابليها و انتي بتضحكي في وشها و تفائلي يا عسل ان ربنا ان شاء الله ح ينزل خيره علينا قريب و لا يشوفو دموعك لا يشفقو عليكي اكثر
يا حبيبتى يا دودى والله ردك ساندنى كتير ....ربنا يرزقنا جميعا ...وفعلا موضوع انهم يخبوا عليكى موضوع صعب للغايه الله يكون فى عونك حبيبتى ويقويكى بأذن الله

انا كنت فاكره لما برد عليكى وبقولك طنشى او حتى الاخوات كانوا بيقولوا سيبك من اللى يخبى عليكى

لكن والله فعلا التجربه أصعب الف مره من الحكى ...بس الحمد لله على كل شئ ربنا اكيد بيحطنا فى الأختبار ده وشوفى بأذن الله النتيجه هتكون رحمه من ربنا ازاى

كفايه اننا من كتر الشدائد أصبحنا أقوياء جدا .....والله لو مليون واحده من اللى حملوا فى اول الزواج مروا بألالم النفسى والعضوى و الم المنشطات الجسدى والنفسى ما كانوا استحملوا

بتذكر موضوع أخت زوجى الاخرى لما راحت تكشف نساء مره عند طبيبه وكشفت عليها عادى بالأداه بتاعت الكشف اللى تفتح الرحم

ساعتها قالتى انا صرخت صراخ تقريبا المستشفى كلها سمعت صوتى........قعدت جوايا أضحك قوى واقول دا أنا على كده بطله

لانى لما عملت اشعه الصبغه استخدمولى نفس الجهاز اللى يفتح الرحم وكان صعب للغايه والاشعه نفسها مش سهله ابدا لكن كنت ساكته وبستحمل وبقول كله عشان البيبى يجى
ده طبعا غير الحقن اللى على طول والمنشطات وغيره( الفيلم المعتاد اللى كلكوا تقريبا عارفينوا)

حسيت والله حبيبتى ان كل ده مش من فراغ أبدا.....اكيد بنأخذ ثواب على قوه تحملنا ....كفايه الألم النفسى لوحده............يارب يكون الجزاء خير ياااااارب

على فكره يا دودى بصلحلك شئ أنا مش قصدى أن احتمال حملى صفر لآ الحمد لله موصلتش للمرحله دى

انا كان قصدى اقول أن قوه أحتماالى للأمور أصبحت معدومه وصفر ........ربنا يرزقنا جميعا حبيبتى

عاوزه اقول لكوا انى والله ما حكيت هذا الموضوع لحد ابدا لانه برضه بينظرلى نظره شفقه مهما حبيت افضفض لكن احنا اكتر ناس بنحس ببعض

عموما باذن الله ربنا يجمعنا على خير يارب ونحمل بقى كلنا ونقفل الصفحه او نخليها للبيبهات.......

ربنا يرزقك حببتى ويجعل تعبك ومعانتك دى فى ميزان حسناتك ويجزيكى عنها خيرا يارب
قديم 20-10-2009, 04:48 AM
الزرافة
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزرافة
الزرافة غير متصل  
فلونا دودي
أنا مريت بنفس المواقف وكنت أشوف اللي حولي يحملوا وحده ورا الثانيه وكنت أبكي بكاء شديد مو حسد حزن ع حالتي وكنت أدعو وأستغفر بعد كل صلاة والحمد لله حملت
فلاتيأسوا من الدعاء والإستغفار فربنا كريم
كوكار وينك طولتي الغيبه
بنات حركوا الصفحه بلاش سبات

مواقع النشر