[[آآآه من يطفأ حر قلبي.. اختي وجدوها مع رجل في وضع مخل..]] - الصفحة 9 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

موضوع مغلق
قديم 09-09-2006, 02:05 AM
جادالله الطلحى
عضو جديد
جادالله الطلحى غير متصل  
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تعرفى ياخت هذه اول مرة اكتب فيها رد على مشكلة فى المنتدى والسبب هو مشكلتى بجد هى اللى دفعتنى مااملك الا ان اقول قدر الله ماشاء فعل مشيئة الله كده نعمل اى اهم حاجه انك تكون قوية ومتمسكة علشان هى الحياة ديما كده مش ديما حلوة ولازم من مشاكل ومصاعب والانسان القوى هو اللى يقدر يستجمع قواه ويتصدى للموقف متأخذيش موقف سلبى لازم يكون لك دور فى حل المشكلة دى (اذا لم تزد على الحياة شيئا تكن انت زايد عليها) يجب ان [COLOR="blue"]يكون لك ثقل فى الحياة حل مشكلتك فى نظرى هى انك تخبرى حد مقرب من ابوكى يعنى زى صحبوا واله واحد من اعمامك او خوالك او اى حد قريب علشان يصبروه ويقولة انوا اللى حصل حصل ودة شى كتبوا ربنا نصيب وانوا لازم يسامح بنتوه ويحاول ينصحها وهى اكيد حتستجيب علشان انا متأكد انها ندمانه على فعلتوه وكمان انتى لازم تمشى لاختك وتوقفى جنبها علشان هى متحاجلك فى الوقت ده اكتر من اى وقت مضى صبرها وحسيسيها بالغلط اللى هى ارتكبتوه وانها لازم تندم وتوب لاربنا دة الشى اللى انتى لازم تعمليه ومتكونيش سلبية فرصة علشان يكون ليك دور فى الحياة وربنا يقويك ويلهمك الطريق المستقيم[/COLOR]
قديم 09-09-2006, 03:28 AM
هموووم
عضو متألق
هموووم غير متصل  
رب العالمين يسامح وعباده لا؟؟
وانتي لاتضلين كارهه لاختك هاذي اختك مهما كان
كلميها وفهميها عسى الله يهديها
ولو تابت ان شاء الله ربي راح يقبل توبتها
وبالنبه لابوك وامك خليها تكلمهم وتعتذر منهم ترى مهما دعى عليها ابوك تراهـ يحبها بس من حرهـ مافيه يدعي
وان شاء الله تصلح كل اموركم
اختك
هموووم
قديم 09-09-2006, 12:37 PM
طيبة الطيبه
عضو جديد
طيبة الطيبه غير متصل  

بارك الله فيك أختى nordawe

كلامك صحيح

هذا ما قصدت
قديم 09-09-2006, 10:42 PM
3thooooooob
قلب المنتدى النابض
3thooooooob غير متصل  
يا خويتي انا اشوف انك تشتغلين على اختك

لازم تتوب
وتعدل سلوكها

علشان يقدر والدك يتقبل دخولها منزلكم من جديد
قديم 10-09-2006, 08:24 AM
العام
قلب المنتدى النابض
العام غير متصل  
يالله كثرت المصايب اللي زي كذا ..الله يستر علينا ويهدي اختك يارب

لكن حاولي تتكلمي معاها واسأليها ليش سوت كذا وخوفيها من عقاب ربي وسخطه...حتى ماتقطع في المصيبه مره ثانيه

الله يهديها

اللهم فرج كربتي ويسر امري واكتب لي الخير يارب

التعديل الأخير تم بواسطة العام ; 10-09-2006 الساعة 08:30 AM
قديم 18-09-2006, 09:19 AM
FONZ29
موقوف
FONZ29 غير متصل  
اختي الكريمة اولا ان الله غفور رحيم
لقد ذكرتيني بالواقعة التي حصلت في عهد الرسول ص للمراة التي جائته لاقامة الحد فتعامل معها بمودة
واتت تعلمين بان الله عالم كل شي وما لنل ملجا غيره فلترجعي امرك لله وحاولي ان تتمكني معايشة واقعك من غير قطيعة رحم لانه اشد من الزنا واذا كنتي قريبة من الله فكستعيني بالدعء لاصلاح الحال لانك لن تغيري من الذي حصل شي ولكن يمكنك التغيير في القادم ولك كل الخير
قديم 18-09-2006, 09:28 AM
اسيرة قطر
عضو نشيط
اسيرة قطر غير متصل  
حول ولا قوة الا بالله

صراحه الموقف وايد صعب وبالذات انها انسانه متزوجه يعني موبنت صغيرة نقول نلعب براسها بس المشكلة هي ليش سوت كذا هاي هو السؤال ؟؟؟؟؟؟؟

الله يعينك ابوك لانه خلته يدفن راسه بالتراب من الفضيحه وحته انه موقفه يوم راح واخذها اتوقع انه تمنى الارض تنشق وتبلعه

بس في الاخير هاي بنته وهاي اختك لازم تسامحونها وعمرة الظفر مايطلع من اللحم وغير كذا اذا هي ماحصلت اهلها بجنها صح انها غلطت بس هي الحين مثل الغرقانه الي تدور لها اي قشه

اذا انتوا مارحتوا لها اكيد بتحصلها حد ثاني تستنجد فيه وراح تنعاد القصه من اول وجديد

احنا عايلتنا مرت بموقف كذا بس كان زواج رفضته العايله بس في الاخير اطرينا انا نتقبل هاي الشي ونستمر في حياتنا

الحين البنت محتاجتكم جنبها لا تتركونها لحالها
قديم 18-09-2006, 09:32 AM
دلع ودلع
عضو مميز و مثالي
 الصورة الرمزية دلع ودلع
دلع ودلع غير متصل  
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم والله لا أدري ماذا اكتب أسأل الله لها الهداية
قديم 18-09-2006, 09:39 AM
ياربي لاتحرمني
عضو نشيط جدا
ياربي لاتحرمني غير متصل  
سؤال مهم

اختك ماحاولت تتسامح من ابوك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني هامها موقف ابوها ومضايقها انها حطت ابوها في الموقف هاذا والا مو فارق معها؟؟؟؟؟؟
موضوع مغلق

مواقع النشر