عاشقات حلم الامومه - الصفحة 71 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

استفسارات الامراض النسائية عيادة خاصة بالامراض النسائية والعقم وتأخر الإنجاب. يتعاون المختصين والعضوات

قديم 25-11-2011, 07:15 PM
الزرافة
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزرافة
الزرافة غير متصل  
السلام عليكم
كيفكم يا أحلى أخوااااااااااات صراحه أنا أدخل يوميا بس ماعندي شي أقوله
حلووووومه الحمد لله ع السلامه يارب تفرحينا قريب بحملك
عشوقه حبيبة الكل الله يرزقك وتفرحينا بأحلى خبر ياااااااااارب
نعيمه صراحه مافي دكتوره قالت لي عن التحليل إذاكان سحب دم فأعمليه مايضر للإطمئنان
تحياتي لكن جميعاً
قديم 25-11-2011, 07:46 PM
Hala122
عضو مميز
 الصورة الرمزية Hala122
Hala122 غير متصل  
مساكم عسل وقشطة حبيباتي...

كريستي..إنت النوارة حبيبتي..بس برضه زعلت منك ومش بس حضربك حاديك علقة مرتبة..لأ هوه شوفي انا نفسي يكون عندي عيلة في المستقبل لكنننن كله بأمر الله سبحانه وتعالى هو الخبير بأحوال العباد.

نعووومتي..ربنا يتمملك بخير حبيبتي وان شاء الله بنفرح في البنات كلهم يارب..حبيبتي فحص الدم اللي بتتكلّمي عنه أنا ساويته في الحملين وهو بعطي نسبة إمكانيه حدوث متلازمة داون ..طبعا مش لازم يكون الجنين عنده المتلازمة اذا النسبة نوعا ما مرتفعة..عندي وحدة بعرفها هون عملت فحص الدم هذا وكانت النسبة عندها مرتفعه وطلب منها تعمل فحص للسائل الامنيوسي وهذا الاجراء بينعمل بإدخال إبرة عن طريق البطن بيخترق الرحم وبيسحبوا شوية من السائل الامنيوسي ليفحصوه لكنننننننننننن هذه الطريقة بتعرّض الحمل للإجهاض بنسبة عاليه..يعني فيها Risk..فالبنت ما عملته رفضت..وجابت أحلى ولد ماشاء الله عليه.
نعوم انت إعملي فحص الدم وبس وهوه إجراء عادي لكل الحوامل..مجرد اخذ عينة دم.

مرموسة..ربي يحفظككم من العين والحسد وييسّرلك الخير وين ماكان..وتذكري كل تأخيرة وفيها خيرة ياحلوة..ضعي سورة البقرة في البيت وحصّنوا أنفسكم..واذا بتقدري تقرأي على ماء وتشربوا منها بكون ممتاز.

كوكارة..عجبني السلام الجديد..الحمدلله على سلامتكم يابطة..طمنينا عن كريم مشيت أموره مع الحمّام?وكيف كرمة..الله يحفظهم يارب..طمنينا عن اوضاع مصر..كيف تركتي الوضع?

بنات رونا زمان مادخلت يارب تكون بخير.

حلووومةة..الحمدلله على سلامتك ياقلبي..معلش لاتخافي كتير ناس بصير عندهم هبوط من البنج..أكثري من السوائل والعصائر حبيبتي...قلبي معك ياعسل.

منمن..الحمدلله انك عرفت السبب..راس مالها منظار بسيط بيشيل اللحمية..وبعدها بإذن الله ربنا بيكرمك وبنفرح فيك..يااااارررب يا كريم..طيب متى نويت عالمنظار ان شاء الله??.
قديم 25-11-2011, 07:47 PM
الزاجله
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزاجله
الزاجله غير متصل  
هلا انا بخير الحمد لله كوكار الحمد لله عالسلامه
قديم 26-11-2011, 12:55 PM
أم يوسف2
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم يوسف2
أم يوسف2 غير متصل  
بسم الله ماشاء الله اشووف الحباايب موجودين

عشووقة وجووودك له طعم غييييييييييييييييير لا تحرمينا منه .. وحشااااااني ياعسل ,,

حلومة .. لا شر عليك حبيبتي .. شفتي الخووف من المنظار ايش يسوي ....
عقبالل يااربي ما تحمد بسلامتك من الولاادة و نشووفك داايخة من السهر مع احلى بيبي شبهي

كرييستي يارب يصدقك احسااسك . وينك ماعاد اشوفك بالمسن
بوساااتي لاطافيلك

مرموووسة .. ربي يهدي سرك و يبارك لك في زوجك و يجعلك ملكة قلبه
و يرزقك احلى بيبي

منمن .. الحمدلله عرف السبب .. و ان شاء الله الحمل الجاي يثبت و تجيبي احلى توأم

زرووفة .. يارب الشهر الجاي تبشرينا بحملك و تجيبي اخ او اخت لبنوتك تنشغل بيه

نعيمة .. لا تقلقي من الفحص سويته بالحملين .. بس عينة دم زي ماقالت هالة بالضضضبط

كوكااريتا .. نورتي الكوييت و العالم كله وحشااني اوي اوي اوي
قولي لي اخبار مصر ؟؟ كنا ناوين نروح اجازة .. و مع الاحداث الاخيرة مترددين جدددا ايش رايك ؟؟
ربي يحمي مصر و كااافة البلدان ياارب
بوسااتي للعسولين

زهووورة وينك مختفية ؟؟؟؟ اشتقنا للقمر يطل

بنوتااات احبكم في الله جميعا ربي يسمعنا الاخبار الحلوة على قدوم السنة الجديدة يارب
قديم 26-11-2011, 10:31 PM
منوووووور
عضو مثالي
 الصورة الرمزية منوووووور
منوووووور غير متصل  
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مساءكم افراح ومناسبات حلوه وايام سعيده والله يعطينا خير هذا العام ويصرف عنا شره وعن جميع المسلمين

اخباركم وحشتوني كل يوم ادخل اتطمن عليكم وصحيح الصفحه مأثر عليها البرد شوي بس متنفسنا الوحيد ماعندي اخبار اقولها لكم عشان كذا مانكتب شيء بالصفحه

حلومه
الف الف مبروك حبيبتي والله يجعل مولودكم قره عين لكم

نعيمه الف الف مبروك حملك ويارب يتمم لك بخير وتشوفيه بصحه وسلامه بين يدينك

حلم حياتي الف سلامه عليك يالغلا وماتشوفين شر وخوفتيني ودي اسوي اشعه الصبغه ومتردده

كريستي زعلت يوم قلتي بقفل الصفحه حتى جتني صيحه تكفين لاتقفليها الا اذا بشرتكم بحملي وولادتي

مرموسه اكثري من قول اللهم سخر لي زوجي واجعلني ملك قلبه

باقي البنات احبكم في الله

ولاتنسون قوله تعالى "فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا"

التعديل الأخير تم بواسطة منوووووور ; 26-11-2011 الساعة 10:33 PM
قديم 27-11-2011, 02:38 AM
naima89
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية naima89
naima89 غير متصل  
tongue3

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بنات مشكورين بزاف بزاف على أجوبتكم وتفاعلكم الله يجعلها في ميزان حسناتكم ومايحرمني منكم ومن آرائكم يارب؛ وإن شاء الله سوف أعمل التحليل وبإذن الله خير.
منوور/ الله يبارك فيك ويرزقك يارب العالمين أنت وكل العاشقات يارب.
آخر مستجداتي
أبشركم الوحم إبتدأ يعمل عمايله معي الله يكون بالعون؛ وشكلي كماقالت نورا طرقت نفسي عين خخخخ الحمد لله على كل حال.
سلامي ودعواتي للجميع بالخير الكثييييير.
قديم 27-11-2011, 02:47 PM
jolie85
عضو مميز
 الصورة الرمزية jolie85
jolie85 غير متصل  
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
كيفكم أخواتي في الله ان شاء الله ربي يرزق كل وحدة لتتمنى ويفرحها يارب ياكريم
أختي نعيمة نصيحة لوجه الله لا تعملي التحليل مامنوش فادية انا عملت لما كنت حامل بابني البكر وكانت النتيجة سلبية وقال لي الدكتور تماسك اعصابك ممكن ابنك يكون منغولي عشان نتأكد لازم نعملك إبرة في البطن نأخذ عينة ونشوف لكن ممكن الجنين يموت وانا رفضت وبشدة وقلت لزوجي وانا أبكي لأني كنت منتظرته لي سنتين ونص قلت له احنا مؤمنين ولكاتب ربي رضيين به وخمس شهور وانا حاملة همو بس لما عملت ايكو الأخير قلت للدكتور ركز ع الرأس هل هو طبيعي أكدلي كل شئ طبيعي بس ما ارتحت غير لما ولدت والحمد لله كان طبيعي ومن سعتها رفضت هذاك التحليل في أولادي الاثنين ارجوك بلا وجع رأس أرفضي وما تمضي عليه لأنك مضيت خلاص بتكوني مجبرة تعمليه وعندي صديقتي نفس الشئ وافقت وقالوا ابنك حيكون معوق لازم تنزليه ورفضت ولما ولدت كان بصحة جيدة شوفتي حبيبتي ليه تجيبي لنفسك الوسواس انا عن نفسي نصحت كثيرمعارفي وما عملوه ربي يتمم لك على خير
هالة عزيزتي انت انت كمان وحشتيني كثير كيف أولادك يارب يحفظهم من كل سوء
كريستي حبيبتي مرة مرة اعملي لنا قرصت وذن وورينا العين الحمرا عشان نتعدل الحمد لله ان الوالدة في تحسن مستمر يارب يشفيها شفاءا تاما ويحفظها لكم ويطول في عمرها وكمان يصلحلك أولادك ويهديهم ويرزقك بارهم ويسعدك مع أبوهم ويخليكم لبعض اللهم امييييييييييين
منمن ياحبيبتي يارب يفرج همك ويرزقك الذرية الصالحة في القريب العاجل
يا اهلا وسهلا يا عشوقة الحمد لله ع السلامة توحشتك بزاف يارب ياكريم يفرحك ويرزقك بالخلف الصالح عاجلا غير آجلا
يا ام طيور الجنة ملوكتي والله اتأثرت بكلامك يارب يعوض صبرك خير ويرزقك بالتؤام ويكونوا بكامل الصحة وتمام الخلفة
زهور وينك ان شاء المانع خير كيفك وكيف الاولاد ربي يخليهم لك
كوكار الحمد الله على السلامة رجوعك للبيت انت وأولادك
منوووور يارب يحقق لك كل لنفسك فيه ويفرحك قريبا
في بنات كثير مختفيات ان شاء الله يدخلوا يطمنونا عليهم بالنا انشغل عليهم وحشتونا والله
نورا لك وحشة حبيتي كيفك وكيف أولادك
سلامي لكنن جميعا واحبكن في الله
قديم 27-11-2011, 02:48 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباح الخيرات و اللى جاى بأذن الله احلى بكتير من اللى فات

"جديد دا برضو اهه ، يا سلام عليا متجددة"

يا رب يكون الكل بخير

حلم حياتى الف سلامة عليكى انا مأخدتش بالى انك حتعملى المنظار معلش انا بقرا الردود فى السريع الجوانى و طبعا فى حاجات بتمر عليا
بس عرفت الموضوع من شوشو ربنا يطمنا عليكى و ان شاء الله يكون كل خطوة خطيتيها يكون فيها الخير ليكى بأذن الله

منى الله يسلمك و الحمد لله انك عرفتى السبب و ان شاء الله لما يتحلل دماغك تدوش من كتر العيال بأذن الله

هالة يا سكرة ربنا يرزقك باحلى عيلة تتمنيها ان شاء الله
كريم يا ست البنات الحمد لله الدنيا ماشية معانا بخير بس ساعات بتفلت فطاير بالليل بس خلال اليوم الحمد لله مكنتش احلم باننا نوصل للمرحلة دى الف حمد و شكر ليك يا رب
كرمة لسة بتحبى بس فى محاولات انها تقف لوحدها بس هى جبانة "بنتى" و طبعا طالعة شلق جدا جدا مش عارفة ليه احتمال برضو عشان "بنتى" بس مش عارفة دا انا الرقة كلها كل يوم بضربلى صينية رقاق على الصبح بس شكله مش محوق فيا الحمد لله

اما عن الوضع فى مصر فالحمد لله انا مبسوطة من اللى بيحصل فى الميدان مصر مش حتنضف الا كدة لانهم كانو غلطانيين انهم وثقو فى المجلس العسكرى و سابو الميدان اول ما المخلوع خلع بس ان شاء الله حتبقى خير و ذى الفل عاوزة شوية صبر و امل فى بكرة
و انا دايما مقتنعة ان اسؤ حاجة بنشوفها بتكون احلى حاجة بنشوفها (ان "مع" العسر يسر)
بوسيلى القطاقيط

نورا!!!!!! مين نورا؟!!!!!

اه اه افتكرت مش دى صاحبتى بتاعة زماااااااااااان قوى دى :P
من غير ضرب اصلك مش بتدخلى خالص على المسنجر
المهم يا سيتى
مصر هى مصر مش عاوزة تروحى ناحية الميدان خلاص مصر هى مصر و بعدين الميدان مافهوش للسياحة غير المتحف المصرى اذا فارق معاكى قوى المتحف استنى لحد ما يمشو مع انك برضو ممكن تروحى بس مش يوم جمعة و اهو بالمرة تشوفى الميدان و خصوصا بالليل بيكون لطيف و ممتع جدا و صدقينى حتتبسطى (طبعا اللى بقوله مخيف) بس الجو هناك "انى اتنفس حرية"
اما بقى عن موضوع لبانة الانفلات الامنى فالكلام هجايص انا قبل الثورة كنت بقول ان مافيش امن فى الشارع و اللى كان بيحمينى المارة الشرفاء
يعنى انا لما كنت فى مصر اول لما روحت كنت لازم اكون فى البيت 10 بالكتير و ذا اللى يعرف جو مصر كأنى راجعة المغرب بس قبل ما ارجع الكويت كان عادى جدا يكون فى انفلات و نرجع الساعة 1 صباحا و مافيش حاجة و ناس كتير راجعين معانا و الدنيا ونس "العادى بتاع مصر" بصى احنا نتكلم على النت و اعملك برنامج سياحى مخلكيش يبقى عندك دقيقة فاضية خالص فى مصر كله فسح و انبساط ان شاء الله و مصر تنور طبعا يا فندم

زجوووووووووووووول وحشانى موووووووت بجد ايه يا بنتى دا غبتى و قلتى عدولى؟ طب عدتلك و من كتر ما عديت بقيت مش عارفة اعد اصل خلصت الارقام اللى حافظاها اعمل ايه تانى؟

منوووور ازيك يا سكرة ايه اخر اخبارك طمنينا عليكى

نعومة
هع هع هع "دى ضحكة الشر" اصل حال البنى أدم دايما مش عاجبه شوفتى لما مكانش فى اعراض كنتى خايفة و لما بقى فى اعراض مبقاش عاجب عموما ان شاء الله تخلص فترة الوحم و تدخلى فى فترة الرفس ربنا يبلغة شوفة البيبى على خير بأذن الله

فكرتينى بوحمى فى عيالى "اللى هو نفسى ايه اكله" كريم اتوحمت عليه فى الخامس و كنت ادمان بطاطس محمرة جنب اى اكل لازم يكون فى بطاطس محمرة
و كرمة اتوحمت فى التامن لحد ما ولدت كنت حموووووت على النودلز و كانت حامية عليا فى الاخر كدة بس كنت مش قادرة لازم اكل نودلز لدرجة انى قبل ما اروح اولد اخر حاجة اكلتها قبل ما احضر نفسى للبنج كانت نودلز و يا سلام لو شميت ريحة ورنيش الجزم او الجاز الللللللللله هاهاها
نعومة انا بعد ما عملت مشاركتى لقيت كلام جولى ليكى اذا كان التحليل دا ذى ما هو باين كدة تحليل اهبل يبقى متعملهوش عشان متقعديش باقى الحمل على اعصابك و اعملى السونار رباعى الابعاد 4D دا بيحدد دماغ البيبى ذى ما جولى قالتلك و بيجيب من الاخر لانه بيبان و كمان حتشوفى البيبى احسن من السونار العادى
حبيبتى نصيحة بلااااااااااش اى حاجة ممكن تجيب قلق
شوفى دا ذى ما يكون ربنا باعتلك فى نفس ذات الصفحة 2 يقولولك ان التحليل دا اهبل و بنفس القصة بس فى تجربتين مختلفتين هالة و جولى
حبيبتى ابعدى عن القلق دا و سيبى تكالك على الله
و اقرة على النت المرض دا مش بيجى الا لما يكون عمر الام و الاب كبير و اذا كان فى وراثة فى العائلة
ربنا يحميكى و يحمى ابنك و يحمى ولاد المسلمين كلهم

جولى ربنا يكرمك و يفرحك باولادك يا رب

ربنا يفرحكم و يسعد قلبكم بأذن الله

باقى بناتى سكراتى بحبكم فى الله

التعديل الأخير تم بواسطة kokar_2001 ; 27-11-2011 الساعة 02:53 PM
قديم 27-11-2011, 05:19 PM
Crestalla
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية Crestalla
Crestalla غير متصل  
هاله
خلاص اتوب ماعاد اجيب سيرة الحمل لكي عالاقل في الوقت الراهن
الله يبلغك باولادك وان شاء الله تكون عيلتك كبيره زي ما تحبي

نعيمه
حسدتي نفسك كنت ابغى اقولك اصبري شوي جايك الوحم
بس قلت بلاش اوهم البنت خليها يمكن هي من النوع اللي من دون وحم
لانه بولدي عبودي اتاخر الوحم كثير وبعدين مسك فيا الين الاسبوع ال13 تقريبا
ما طول كثير
اما بولدي زياد اول ماعرفت اني حامل كنت حاسه نفسي خفيفه وكاني طايره من الخفه
وقلت يا سلام من اولها مريحه
بس خلص الاسبوع الخامس ويمسكني الوحم الين الاسبوع ال17 يا ساتر طول كثير وتعبت منه
بس الحمدلله وحم الم ما يهم اهم شيء يجو سليمين معافين ..
بالنسبه للاختبار لا تسويه لانه لا سمح الله حتى لو طلع فيه مشكله خلاص ما بيدك شيء تعمليه
بالنسبه لي كان فيه بالاسبوع ال13 كشف بالالترا ساوند ورى رقبة البيبي بيشوفو كمية السائل اذا طبيعي او لا وهذا بيعتبروه مؤشر لا سمح الله اذا طلع مش طبيعي ..وباولادي الاثنين عملتهم ..

جوولي
قد ايش افرح بدعواتك ليا
احس انك انسانه جدا طيبه
يا بخت اللي حواليكي بيكي
الله يباركلك بالاشبال والعصفوره الصغيره ويرزقك برهم..

كوكار
ومازال مسلسل التطنيش مستمرا

منوور
ان شاء الله مارح نقفل الموضوع
وان شاء الله تحملي وتولدي وتجي تشاركينا احاسيسك وخبرتك

حلم حياتي
الف لا باس عليك طمنينا عنك بالنا مشغول ربي يجعله في ميزان حسناتك
خلاص الفرج قرب وكاني اشوفه قريب باذن الله

منى
الحمدلله انه عرفتي السبب
يارب يارب يرزقك بتوام بنت وولد

والله ما غابت دقيقة عن العين أمشي مع العالم وقلبي معاها