معاً نحو الرشاقة ....الجزء الثاني (2) - الصفحة 69 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 11-01-2010, 12:13 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله انا فرحانه جدا انى أخيرا دخلت على الموضوع لقيت الناس بدأت تصحى وتتشجع من تانى
وبهذه المناسبه اود ان اوجه نداء عاجل للأخوات الغربة مرة و باريسا وهدوء المشاعر ووردهوأم لؤى وفلافل وووووووووووووووووووووووووووالخ
للدخول مرة أخرى ومتابعة الموضوع واخبارنا بآخر تطوراتهم مع الرشاقه
وأبدأ توجيه كلامى لأختى العزيزة جدا دودىالف حمدا لله على السلامة وأنا بجد مبسوطه انك قضيتى وقت كويس لأنى كنت قلقانه عليكى بعد حادثة سيول جده ربنا يديم عليكى الفرح والسعاده ويرزقك بالرشاقه وبالخلف الصالح يارب
وخلاص وعد بالنسبة لموضوع الأكل أنا ماعدتش هأرم حاجه ولو انك ما فهمتيش الموضوع صح قوى أنا يا حبيبتى مش بأرمى الأكل المتبقى مكاننا ولا حاجه انا بأتكلم انى مثلا لو عامله كيكة لذيذه يمى يمى وانتى بقى عارفه عاميل اختك ام عمار تجنن فبأبقى مش قادره احوش نفسى عن انى آخذ قطعة منها وأذوقها زى غيرى ولكن انا بقى ملتزمة بالرجيم وفى نصف الاسبوع وما ينفعش فأعمل ايه خصوصا وانا ضعيفة جدا قدام الحلويات يعنى لو بدأت بقطعه والله ما هأمسك نفسى الا واأنا قاضيه على الصينيه كلها فاللى بأعمله انى بآخذ قطعه زى بتاعه ابنى وجوزى مثلا وبدل ما آكلها وابتلعها بآكلها وأمضغها كويس جدا وأستمتع بكامل مذاقها فى فمى وفقط عند مرحلة البلع أحول مسارها بدل ما تروح على معدتى وتنزل فى جسمى فتتخزن هنا ولا هنا وأبقى محتاجه ساعات من الرياضة وأيام من الرجيم والحرمان للتخلص من آثارها المدمرة على جسمى أقوم احول مسارها للزباله وبكده ما أحسش بالندم لأنى بلعتها ولا أحس بالحرمان فى نفس الوقت
أنا مش بأعمل كده طول الوقت يعنى بس لما تجينى هفة الحلويات بس

أختى اسلام أهلا بيكى وأنا تحت امرك زى ما وعدتك
انا شدنى فى كلامك حاجتين مهمين
أولا انك ممكن تقعدى طول اليوم على حتة خبز وكوب شاى ودى أول وأهم غلطه انتى بتعمليها
انتى لازم تعرفى انك علشان تخسى لازم تأكلى طول اليوم وبشكل منتظم والا ففعلا لن تخسى لماذا؟
لأن جسمك علشان يحرق لازم تدخلى له اكل يحرقه فيزيد معدل الأيض اللى هو الحرق فى جسمك وبكده تحرقى الدهون المختزنه
يبقى اولا لابد من تغيير نمط غذائك ولتكن لديكى ثلاث وجبات اساسيه ووجبتين سناك ما بينهم
وتانى حاجه مهمة هى نوعية الوجبات دى
كثرى جدا من الخضار النيئة والسلطة والخضروات الورقيه لأنها تشبع ولا تزود فى الوزن
وكلى ثلاث ثمرات من الفاكهه يوميا ماعدا الموز والمانجو والبلح والتين والمشمش والعنب
وتناولى ثلاث ليترات من الماء الصافى يوميا اى الماء وليس الشاى او العصير فهذا ليس ماءا
وأفضل وقت لشرب الماء هو قبل الأكل بساعه او بعد اللأكل بساعتين
وداومى على ممارسة الرياضه يوميا وهذه هى تانى نقطه هامة حبيت اوضحها لك
الرياضه مش معناها انك تمشى كثير كده طول اليوم بشكل غير منظم لأ ابدا
الرياضه هى لازم تكون اكثر من نصف ساعة متواصله من المشى السريع مثلا او تمارين الأيروبكس او حتى الرقص ولكن بشر ان تكون متواصله اى بلا اى انقطاع لأى سبب
لأنك لما تعملى اى رياضه اقل من نصف ساعه فده بيحرق سكر الدم وليس الدهون المخزنة فى الجسم وبالتالى تحسى بالجوع وتأكلى فيزداد وزنك اما الرياضه المنتظمة لأكثر من نصف ساعه فتستهدف حرق الدهون المخزنة وتخليص الجسم منها
كمان لازم تنامى بدرى وتصحى بدرى لأن ربنا خلق جسمنا يحرق بالنهار وينمو بالليل فالمخ ينمو خلال فترة نومنا ليلا فنصبح مركزين وفايقين والجسم ليلا لا يحرق ويبدأ عملية الحرق نهارا فلا يجب ان نضيع ساعتا النهار الثمينة فى النوم فنقلل من معدلات الحرق بجسمنا
ويجب ان يكون النوم من ست الى ثمانى ساعات متواصله
آخر وصفة للرشاقه اليوم هى الا تتوترى
فقد ثبت علميا ان الانسان لما يتوتر جسمة يفرز ماده اسمها الكورتيزول وهى ماده تساعد على تخزين الدهون بمنطقة البطن والأرداف
فيجب عليكى التخفيف من التوتر والضيق والكآبة بأى طريقة
أختى لى معكى الكثير من النصائح الأخرى على شرط ان تبدأى بتطبيق هذه النصائح اولا وعلى مدى شهر كامل ثم تخبرينى بالنتيجة
أما عن الرجيم فراجعى موضوعنا من الأول وستجدى الكثير من الرجيمات وسوف انزل لكى رجيم مخصوص قريبا جدا وكمان وصفات الطبخ بتاعه كل وجبة ولكن لابد من ان تشترى ميزان مطبخ ديجيتال بالجرامات لأن كل وصفاتى محسوبة بالجرام حتى أستطيع احصاء السعرات الحرارية بها
ولكن عذرا لا تتعجلينى لأن الكمبيوتر بتاعى بايظ وأدخل من كمبيوتر زوجى فى وقت محدود جدا ولهذا لا اكون متواجده كثيرا
اتمنى لكى كل التوفيق
أختنا سمو الأميرة وأحلى اميرة فى منتدانا اهلا بكى معنا عضوة جديده فى نادى الرشاقه واى استفسار انا بالخدمة وربنا يوفقك
قديم 11-01-2010, 04:15 PM
islam12
عضو مميز
 الصورة الرمزية islam12
islam12 غير متصل  
السلام عليكم ام عمار عيني عليك باردة ما شاء الله تبارك الرحمن موسوعة. الف شكر على النصائح اوعدك ان شاء الله التزم بها. لكن اريد ان استسمحك في ان تصبري علي قليلا حتى اجهز كل مستلزمات التحدي ميزان و اكل ريجيم و غيره... لان اشتغل بالارياف بعيدة عن المدينة، و ايضا لدي امتحانات الجامعة هذه الفترة. سأبدأ بحول الله من اول الشهر. اتفقنا مرشدتي؟ في هذه الفترة سأكون جهزت ايضا النظام الذي ساتبعه وكل شيء. شاكرة اهتمامك. تحياتي

قديم 11-01-2010, 05:02 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
مسااااء الخيرات

رجعت من النادي قبل شووووووووووية

الحمدلله نقص وزنى بس مو مرررررره

كنت 84و200جرام

الان صرت 83 كيلو نقصت 800 جرام مع انى مشيت كويس على الدايت والرياضه بس مشكلتى الغده الدرقيه

الله يعين لغايه ماولصل 70 ياااااااااارب
قديم 11-01-2010, 09:03 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  

دا موشر وزنى راح اظبطوا كل اسبوع

ان شاء الله الاسبوع الجاى 80

التعديل الأخير تم بواسطة بنت مكة2008 ; 11-01-2010 الساعة 09:08 PM
قديم 11-01-2010, 09:37 PM
islam12
عضو مميز
 الصورة الرمزية islam12
islam12 غير متصل  
ان شاء الله كله عند الله قريب شدي الهمة شوي يا بنت مكة و نسمع اخبار تفرح الاسبوع الجاي باذن المولى تعالى. و عقبالي يآآآآآا رب.

قديم 12-01-2010, 07:40 AM
ام لؤي34
عضو نشيط جدا
ام لؤي34 غير متصل  
مبروك نزولك بنوتة بس ليش ماتاخدي علاج للغدة الدرقية بساعد عالتنحيف الله يشفيك ويعافيك حبيبتي وشدي الهمة اكتر واشربي عالريق ماء به خل التفاح وخلال النهار وكتري من اكل الملفوف والفجل الابيض والكرفس وشرب الكتان والمرمية بسمع انهم كويسين والله يوفقك حبيبتي
قديم 12-01-2010, 07:57 AM
ام لؤي34
عضو نشيط جدا
ام لؤي34 غير متصل  
ياهلا بالغلا حبيبتي sa33 بحس اني بتعامل مع مخابرات بس اكتب اسمك ههههههه كيفك ياقلبي انا محبطة حاولت والله لكن مافي فايدة الرياضة بتعب منها والمشي بكرهه جدا جدا نفسي احب المشي انتي شو اخبارك ياسنيورتي الاميرة قرات انك وصلت لوزنك واكتلر ربي يوفقك ومعلش لو عند وزنك شوي اتوقع انك بقيتي خيال لو نفخت عليك بطيري خبريني ايش شعور زوجك لمى شافك وصلت للوزن هذا ربي يتممم عليك السعادة ياقلبي
قديم 12-01-2010, 09:47 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
حبيبتى بنت مكة
الف مبروك
ونزولك كده رائع وان شاء الله الوزن المفقود ده مش هيرجع تانى
بس انتى كده خسيتى 1200 جرام مش 800 الف مبروك افرحى بقى
أختى اسلام اشكرك على اطرائك الرقيق وفى انتظارك
حبيبتى ام لؤى ربنا يشفيكى ويعافيكى
انا عايزاكى كده تتشجعى وتشدى حيلك
الرياضه مهمة ولكن لو مش هتقدرى عليها دلوقتى يبقى على الأقل ابدأى بالرجيم لحد مل وزنك ينزل شويه تبقى الرياضه اسهل بالنسبة لك وتبدأى فيها المهم ان تتخذى الخطوة الأولى
أما عن اخبارى فالحمد لله انا بخير وعلى فكره جوزى زى باقى الرجاله اللى فى الدنيا يعنى الموضوع عنده عادى وبيقول لى ان ده هو الجسم المظبوط يعنى انتى ماعملتش معجزة ولا حاجه انتى صلحتى غلط كان موجود اساسا والمهم بقى انك تحافظى على كده!!!!!!!!
قديم 12-01-2010, 04:46 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام لؤي34 مشاهدة المشاركة
مبروك نزولك بنوتة بس ليش ماتاخدي علاج للغدة الدرقية بساعد عالتنحيف الله يشفيك ويعافيك حبيبتي وشدي الهمة اكتر واشربي عالريق ماء به خل التفاح وخلال النهار وكتري من اكل الملفوف والفجل الابيض والكرفس وشرب الكتان والمرمية بسمع انهم كويسين والله يوفقك حبيبتي

الله يبارك فيكي

بااخد الثيروكثين يوميا يوم 100 ويوم 50 دي جرعه زايده الله يعين لو ماخدتوا كان زدت بدل ماانقص

مويه وخل صعب بس اخد خل مع خيارة تقريبا ربع فنجان شاي بس احسوا يقطع الحلق وبااشرب شاي اخضر بالزنجيبل

بااسوي كل شي الحمدلله وعندي بذرة الكتان مع كذا عشبه

تعبتتتتتت نزول بطي مع كل دااا

بس الحمدلله على كل حال الله يعين يارب
قديم 12-01-2010, 04:48 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
حبيبتى بنت مكة
الف مبروك
ونزولك كده رائع وان شاء الله الوزن المفقود ده مش هيرجع تانى