معاً نحو الرشاقة ....الجزء الثاني (2) - الصفحة 60 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 12-12-2009, 09:05 AM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
 الصورة الرمزية dodi_dabdoobi
dodi_dabdoobi غير متصل  
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وحشتوني يا قماري
بنات ابشركم و الحمد لله تمت السيطرة على النفس مرة تانية قبل لا يفوت الأوان و لو انه قدامي شوط كبييييييييييييير عشان ارجع انزل مثل اول

قبل العيد كان خلاص قريب ال108

و الآن للأسف 111 فاجعتني زي الجبل اشوفها في الميزان الحمد لله

و خرجت امشي اليوم و دوبي رجعت و الجو روعة

بنات ابا اطلع اللي في قلبي والله واجعني

قبل يومين عزمت اهل زوجي كلهم على البحر و كانت خرجة رووووعة و الحمد لله كل شي جهزته عجبهم و انا لما اشوف الناس يفرحو افرح لاني قدرت اريحهم و اسعدهم والله شعور لا يوصف

لكن قبل ما تنتهي الطلعة بشوية اشوف سلفتي اللي تخاف اني اعرف انها حامل تصلي و هي جالسة على الكرسي و وجهها مقلوب و تعبانة و اختارت تصلي ورايا عشان لا اشوفها !! يمكن !

لكن اتلفت و شفتها و سألت ام زوجي ليش تصلي جالسة قالت عشان التراب في الارض

و الكل كان بيصلي على الارض و التراب مو كثير و الارض نظيــــــــــــــــــــفة !!

ساعتها ايقنت انها حامل و ان اهل زوجي رجعو يدسو عليا اخبار الحريم الحوامل

حسبي الله و نعم الوكيل

قد كده خايفين مني ليش اني انا صايرة عيني قوية

والله عيني مو قوية ابدا و لا عمري نظرت لغيري و لو اني فعلا زي ما بيقولو فيني من اول ما اتزوجت ما كانو يقولو كده انا صار لي 5 سنين ما خلفت و ما كنت مهتمة و ما دققت في هذا الموضوع لاني مرتاحة بصراحة

لكن الله لا يريح قلوبهم هما بتصرفاتهم و خوفهم حسسوني بالنقص و لا كأني الا عقيم اعوذ بالله

نكدو عليا الطلعة الله لا يريحهم حسبي الله عليهم

و من يومين و انا افكر اني اغير حياتي يمكن يخفو عني شوية

و قررت

اخيرا

قررت
اني اتركهم فترة و اطنشهم و ارجع لريجيمي و المشي و ااااااكييييييييييييد اذا نحفت شوية و جسمي اتصلح نفسيتي ح تتحسن و انشغل عنهم و عن قرف افكارهم البايخة والله اني يوم كنت اخرج و امشي كنت مرتاحة منهم على الاقل المشي متنفس من الكبت اللي انا فيه و الحركات هذي اللي مالها داعي ما كانت تفرق معايا ايامها و لا تهمني اخبارهم اللي بيفكرو ان الله ما عاطى الا لهم بس و ما اعطى غيرهم

استغفر الله
استغفر الله
استغفر الله العظيم من كل ذنب و أتوب اليه

اوه نسيت اوضح اني ان شاء الله حامشي هذي اليومين على الفواكه و الخضار و حليب و لبن و سوايل هذا اللي اعطاني هو الدكتور لازم قبل الريجيم ينظف القولون يقول والله اعلم و لكنه يريح مرة لان الاكل في اي وقت و باي كمية و باي خليط

و اللي فوق المية ينزلهم 4 كيلو او اكثر اسبوعيا و اللي تحت المية يمكن من 2 ل 3 كيلو اسبوعيا

بكورة شدي الهمة انا ان شاء الله راجعة و في نفسي شوية كبت و قهر حاطلعهم بالرياضة الله يعينك الين تغلبيني

سامحوني طولت عليكم و طفشتكم
قديم 12-12-2009, 09:32 AM
(أم جمانة)
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية (أم جمانة)
(أم جمانة) غير متصل  
دودي رب ضارة نافعة

اللي صار اعطاك حماس وقوة بإذن الله للرشاقة

فاشكريهم على اللي صار ولاتزعلي

وبعدين يمكن يااختي قصدهم انهم مايجرحونك ويضايقونك لما يقولوا لك انها حامل

دائما عودي نفسك تحسني الظن بالأخرين حتى لو نيتهم سيئة مهما كان يعتبر ظن و( إن بعض الظن إثم)

وبعدين لاتدققي على كل شيء بالعكس كان انت بنفس سألتي سلفتك وقولتي له : ماشاء الله تبارك الرحمن أكيد انك حامل ومخبية علينا ويارب يتمم حملك على خير ويرزقك ذرية صالحة .

وبكذا تكوني احرجتيهم بكرم اخلاقك

ولاتنسي يادودي قوله تعالى ( والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس) اكظمي وسامحي ولاتضيعي الأجر على نفسك بدعائك عليهم بل ادعي لهم بالهداية

وهيا الحمد لله بدأت انا وإياك نتحكم في الفجعنة اللي مالها داعي وأفكر أشاركك في ريجيم الفواكه والحليب بما انه بأي كمية على الأقل كل ماتفجعنت اكل فواكه وخضار
قديم 12-12-2009, 10:26 AM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
سلام
انا من امس بديت مشى
وبخفف من اكلى
كنت نحيفه وقت زواجى فحملت على طول
لكنى اجهضت
كنت العب ايروبكس وامشى واستغنى عن وجبه العشى
بعد زواجى زوجى يزعل ان ما تعشيت معاه
وعلاوه على هذا كان يحبنى اسمن
وكنت اخاف العب رياضه او امشى وكون حامل وما اعرف

اللهم احفظ لى ابنى
قديم 12-12-2009, 11:08 AM
مُنتهـى
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية مُنتهـى
مُنتهـى غير متصل  
مساء الخير

وزني رجع ل 66 كغ

كله بسبب الإجازة

:______________(

الله يعين

هالأسبوع رح أعاقب نفسي

:____(

ودي أبكي والله لما شفت الميزان

طـريقك الشخصي الى الحمـل (1) (2)
قديم 12-12-2009, 12:35 PM
ماريا
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ماريا
ماريا غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلافـل مشاهدة المشاركة
ماريا .. انا أمارس المشي تقريبا من 3 لـ 4 أيام في الأسبوع لمدة 45 دقيقة

وطبيعتي حركة .. ما أجلس

شوفي انا طبيعة جسمي وقت ما قبل الدورة أزيد من كيلو لـ 3 تخيلي ... وأول ما تنزل الدورة وتخلص تروح كل النفخه ويرجع وزني طبيعي

وقرأت كثير ان هالشي طبيعي (ان الوزن يزيد قبل الدورة من 2 ل 3 كيلو) بسبب النفخه ..

صحيح مبارح قرأتها
الله يكون بعونك شي صعب
بس معلش اذا هية زيادة سوائل بتروح ان شاء الله انتي استمري عالرياضة و الريجيم و لا تتطلعي بالميزان حتى تنزل الدورة

استودعتك أهلي في سوريا يا من لا تضيع ودائعه
قديم 12-12-2009, 12:39 PM
ماريا
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ماريا
ماريا غير متصل  
4 أيام رياضة الاسبوع الماضي .... نزلت 800 غرام فقط
الحمد لله
سأستمر

استودعتك أهلي في سوريا يا من لا تضيع ودائعه
قديم 12-12-2009, 01:22 PM
الاوزون
قلم مبدع
 الصورة الرمزية الاوزون
الاوزون غير متصل  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفكم يابنات ......عدنا ولله الحمد

انا بديت في الرجيم من السبت الماضي والحمدلله نزلت 2 كيلو

ما قدرت اتابعكم هالاسبوع الماضي لان النت عندي مفصول

دودي وسعي صدرك وكلام ام جمانه صحيح ممكن ما يبغوا يضايقوك والله يرزقك ويرزقني

ويرزق كل محروم

كل البنات اللي نزلوا هالاسبوع اقولهم مبروك

واللي ما نزلت ان شاء الله الاسبوع هذا تنزل

التعديل الأخير تم بواسطة الاوزون ; 12-12-2009 الساعة 01:25 PM
قديم 12-12-2009, 05:33 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
السلام عليكم
طبعا زعلانه منكم كلكم جدا
وكنت قررت اعاقبكم وما ادخلش ولا اكتب ولارد
لكن رجعتوا صعبتوا على
ايه ده يا رشيقات المستقبل
ايه ده
يعنى ييجى العيد نتهبل ونلخبط بالشكل ده
يا بنات لازم تعرفوا ان احنا مش فى مرحلة رجيم وبعدين هنبطل اول ما نوصل للوزن اللى عايزينه
لأ
ده ماكانش هدفنا من الأول
هدفنا منذ البدايه واضح ومحدد
تغيير نظام حياتنا ككل الى نظام صحى ابدى
فاهميينى
للأبد
خلاص اتعودنا لازم نشرب ليتر ماء قبل كل وجبة بنصف ساعه
لازم نمشى ساعه يوميا ماعدا اول 3 ايام فى الدورة
لازم ما ندخلش دهون ضاره للأكل ولا تتعدى نسبة الزيوت فى اليوم الواحد اكثر من 3 ملاعق صغيرة وتكون زيوت سائلة وليست صلبة
لازم ننسى امر كل الحلويات الشرقية والغربيه ولا نتذكرها وان كان لازم ولابد يبقى يوم الجمعه فقط وتكون قطعة بحجم علبة الكبريت ولا تتكرر ابدا الا الجمعة القادمة
لازم ندخل كل العناصر الغذائية الى نظام اكلنا (مافيش حاجه اسمها خضار وفاكهه بس لأن النشويات مهمة جدا وكمان البروتين اهم حاجه علشان الوزن اللى ننزله ننزله من الدهون وليس من العضلات والا تبقى كارثه
يا بنات لازم العوده فورا الى الهرم الغذائى والا كل اللى هتعملوه من انظمة وهتتعبوا نفسكم فيه وهتنزلوا عن طريقه فى الوزن هترجعوا تكتسبوة وزياده كمان
ما تفرحوش قوى بنزول 2 او 3 كيلو على الميزان بعد رجيم الفاكهه والحليب او رجيم ادكينز او الرجيم الكيميائى او غيره لأن هيحصل معاكم نفس اللى حصل فى العيد اول ما ترجعوا تأكلوا اكل عادى وحتى لو بكميه قليله هترجعوا تكسبوا الوزن الزائد تانى وبمنتهى البساطة وما يلى ذلك من عواقب وخيمة تتلخص فى الاحباط واليأس والشعور بعدم الرغبة فى مواصلة المسيرة وبالتالى اكتساب المزيد من الوزن وهكذا
انا داخله النهارده مخصوص علشان اشدد عليكم النصيحة باتباعرجيم الهرم الغذائى
وعلى فكره انا لاقيت موقع اكثر من رائع للهرم الغذائى يحدد لك فيه على حسب طولك ووزنك ونوعك ونشاطك اليومى الكمية اللى لازم تتناوليها من كافة العناصر الغذائية فى اليوم والسعرات بتاعتها قد ايه بس خدوا بالكم هو بيكتب لكم السعرات والكميات على اساس ان وزنكم يثبت لكن لو عايزينه يخس يبقى تقللوا من الكمية دى من 300 الى 500 سعر باليوم
الموقع هو

يمنع وضع روابط خارجيه..الاشراف

اتمنى تستفيدوا منه
وعموما انا ماشيه دلوقتى على نظام غذائى 1100 سعر
اللى حابه تمشى معايا عليه
انا ممكن انزله لكم هنا وفيه تخطيط كامل لوجبات الاسبوع كلها من السبت للجمعه
مع طريقة عمل كل وجبة وسعراتها بالضبط حتى السلطات محسوبه فيها
ولكن بشرطين
1- ان يكون عندك ميزان ديجيتال بالجرام لأن الأكل كمياته بالجرامات
2- الالتزام التام بالرجيم مع الرياضه كمان ( لازم ساعة رياضه)
قياس الوزن مره واحده فقط بالاسبوع يوم الجمعه بعد النهوض من الفراش ودخول الحمام وقبل تناول اى طعام او شراب و قياس وزن الملابس وخصمه من الوزن
اتمنى ان نبدأ سويا على خطى صحية ثابته وواضحة والا نحيد عنها حتى نصل لهدفنا المنشود
أما عن اخبارى فوزنى ثابت ولله الحمد على 47,5 كيلو ولا يزيد ولا ينقص واتمنى ان اصل لل45 كيلو ولكن على مايبدو انه صعب لكننى مواصله على امل ان ينقص ولو 100 جرام اسبوعيا
على مايبدو اان نسبة الدهون فة جسمى قلة لدرجة كبيرة والحمد لله وأهم شيئ الا يكون النزول بعد ذلك فى العضلات والا تبقى كارثه
لذلك انا لن اتعجل نزولى
وسأسرد عليكم تجربه بسيطة لى عانيت منها الاسابيع السابقه حتى تتأكدن جميعا انه ليس النزول مهما بقدر اهمية ان يكون صحى وبطيء والا نجرى وراء اى نوع من انواع الرجيم
انا استعجلت فى الشهر الماضى نزولى وقلت كل اللى فاضل لى 2كيو و نصف واوصل لهدفى وطالما ان وزنى مش راضى ينزل يبقى اتبع اى نظام سريع وأخلص فاتبعت رجيم فاشل بمعنى الكلمة اسمة رجيم سريع ينحف اربعه كيلو بخمس ايام وقلت لو حتى جاب نتيجة معايا 2 كيلو يبقى رائع
وفعلا بعد اسبوع وزنت ولقيت نفسى خاسه حوالى 2 كيلو وفرحت جدا وصل وزنى ل46,4 لأول مره بحياتى
وتركته بعدها ورجعت لنظام السعرات على امل اخفف اكثر واتبعت رجيم سعرات 800 سعر باليوم ومع الأسف لم اخس عليه ولا جرام وجاء يوم العيد ولبخت فى الأكل فزاد وزنى لل47,4
وزعلت جدا واحبطت ولكن رجعت اعدت حساباتى وكثفت قراءتى فى هذا المجال فاكتشفت ان ما ينفعش ابدا الجسم ما يأخذش حاجته الأساسيه من السعرات فى اليوم والا معدلات الحرق هتنخفض ومش هنخس
بمعنى ان كل انسان فينا جسمة محتاج لعدد معين من السعرات باليوم كى يقوم بوظائفه الحيوية الأساسيه من دقات للقلب وضخ للدم وتنفس وحتى حركة العين والهضم .................... فلابد من تناول هذا القدر يوميا من السعرات وهذا يكون الحد الأدنى للسعرات المتناوله يوميا
والكلام ده انا بأكتبه هنا بعد قرائتى لمشاركة نوره وفلافل والجورى وغيرهم اللى بيقولوا انهم مش بياكلوا غير خبز وجبن وسلطة وما اعرفش ايه
انا بأقول لكم كلكم انكم بكده بتدمروا نظام الحرق فى جسمكم ومش هتخسوا ..........
ما تزعلوش منى لو اسلوبى جاف معاكم المره دى بس ده لمصلحتكم ولأنى كمان بأكتب فى عجاله شديدة
ولكم منى كل اأمنيات بالتوفيق
ومنتظره ردودكم

التعديل الأخير تم بواسطة Crestalla ; 12-12-2009 الساعة 06:28 PM
قديم 12-12-2009, 08:57 PM
أم يوسف2
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم يوسف2
أم يوسف2 غير متصل  
حبيبتي ام عمار.. بحي فيك حرصك علينا و على صحتنا حبيبتي الف الف شكر

كلامك تقريبا هو قريب من ردي اللي قلت فيه خلونا ننظم حياتنا و مش بس نفكر بالرجيم لمدة معينة
خلونا نخليها نظام حياة متوازن

و اطمني عليا حبيبتي . اكلي ما اتغيرش كثير بس بقى اخف و وقفت الرز و الشاي و العشا صار ابكر من اول
زمان كنت بتعشى و على طول انام ..
عدا عن كدا زودت نسبة الفواكه و الماء و الخضروات و السلط ..
بحال اخليه نظام متوازن على قد ما اقدر.. الحليب مش بقدر اشربه لانو عندي تحسس منه فا بعوض بالجبنة
والزبادي
عدا عن كدا فا اكلي بشوفه متوازن و صحي يمكن الي مكمني انه اكلي تمام هو صحتي العامة
عادة لما بعمل رجيم قاسي وبحرم نفسي وجهي بيخس و شكلي بيكون تعبان و بتجيني دووخة

لكن مع نظامي الجديد لي اسبوعين عليه تقريبا و الحمدلله وجهي لازال منور و صحتي تمام

ماتخافيش حبيبتي ..و ان شاء الله يارب ننحف بصحة و عافية
قديم 12-12-2009, 10:43 PM
الاوزون
قلم مبدع
 الصورة الرمزية الاوزون
الاوزون غير متصل  
ام عمار كلامك كله صحيح

انا مجربة وعانيت من الرجيمات المختلفة

وهذي اول مرة بنزل وزن عن طريق التخفيف في الاكل والبعد عن الدهون المشبعة والسكريات الزائده

وتنويع اكلي في اليوم والصراحة حسيت نفسي افضل عايشة حياتي طبيعي مع زوجي يعني اكل معه

على السفرة وغيره اذا خبصت لو شهر ما يرجع وزني بسرعه ابدا اما الرجيمات الثانيه اول ما اتركها يرجع وزني

بسرعه كبيرة

فالنزول الصحي افضل وعدم الاستعجال

شكرا لك

مواقع النشر