عاشقات حلم الامومة - الصفحة 51 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 10-10-2010, 03:06 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
ملاك العراق ، ام يحيى

دى شوية معلومات عن التكيس

يا رب تكون مفيدة ليكم

1-شرح مبسط لكيفية حدوث التكيس:
اللي بيحصل ان الغدة النخامية ترسل الامر رقم 1 للمبيضلانضاج البويضة وبدلا من ذلك يحدث خلل فى المبيض فتبدأ عدة جريبات فى النضوج بدلامن واحدة وبالتالى ولا واحدة تصل للحجم المناسب للخروج.

الغدة النخامية تصدرالامر رقم 2 لخروج هذه البويضات وتبالغ فى كمية الامر لخروج هذا العدد من البويضاتلكن الموظف المهمل ( المبيض ) لن يستطيع انجاز العمل بسبب ان البويضات غير مستعدةللخروج لأنها صغيرةفيبقى الوضع على ماهو عليه ... الهرمون اف اس اتش قليللأن الغدة النخامية تعتقد ان هناك بويضات فى المبيض اخذت فى النضوج وتحتاج لهرمونالال اتش وليس هورمون الاف اس اتش...

طبعا ولا عشرة يقدروا يفهموا المدير العامانه فاهم غلط فالحل ايه بقى .... نقول للمدير متشكرين وندير الشركة من برة بأوامرجاية من مدير وهمى وهى عبارة عن هرمون الFSH اللى ينضج البويضات...ولكن مهلا؟؟؟؟......
مريضة التكيس لو اخدت تنشيط بدون علاج بعقار الميتوفورمين بيحصلها فرط تنشيط ليهبقى ؟؟ علشان البويضات الصغيرة اللى عندها ومش قادرة تكبر حتلاقى ضالتها فى الهرموناللى جايلها من برة وتبدأ كلها فى النضوج وده يعمل طبعا مشاكل مرعبة للست المتكيسةلأنها فى الحالة دى جسمها حيحبس مية كثير قوى ويحدث لها استسقاء وجسمها يورم وفىبعض الحالات ممكن لاقدر الله يحدث الوفاة ....

نرجع بقى لآليه علاج التكيس:
هو فى الواقع مش علاج ... لأن فيه خلل ( سوء تفاهم ) بين الموظف والمدير ... احنا حنسيبهم فى سوء التفاهم بتاعهم ونحاول نظبط الآثار المترتبة على ذلك ... العلاج حيحفظ توازن الهرمونين فلما يحصل تنشيط ممكن يحصل حمل بدون مخاوف فرطالتنشيط .... طيب ليه المريضة تستمر على العقار حتى بعد الحمل فى الشهور ال3 الاولى ... ده علشان هورمون الال اتش ميعلاش مننا ونحافظ عليه قليل فلا يسبب اجهاض فىالاثناء التى يعتمد فيها ثبات الحمل على الهرمونات ... لكن بعد تكون المشيمة ممكننوقف العقار ...

ليه زيادة الوزن بتبقى عدو الخصوبة؟
لما الواحدة وزنهابيزيد والدهون تتراكم حول المبيض بتعمل فيه حاجة غريبة قوى ... احنا قلنا الموظف دهقاعد مستنى امر المدير رقم
1 ( هرمون الاف اس اتش ) علشان يبدأ فى انضاج بويضة لكناللى بيحصل لما الدهون تبدأ تحاصر المبيض اللى هو نسيج رخو ... يبدأ المبيض المحاصريبقى عامل زى الموظف اللى مش عارف يشوف شغلة من مجموعة ناس بتغلس عليه وتشتت تركيزه ... فيكون النتيجة بدلا من انه ياخد حصة الاف اس اتش وينضج بويضة واحدة ... لا يقومبتوزيع الحصة على اكثر من بويضة فيبقى عامل زى الجرسون اللى جاب طلب غدا وبدل مايأكل زبون وزع الطبق على 10 فبالتالى ولا زبون شبع .... من هنا بيحصل التكيس ...

تشخيص التكيس:
يتم تشخيص التكيس عن طريق عمل تحاليل هرمونات ال LH و FSH فى أول أيام الدورة بدءا من اليوم الثانى وصولا لليوم السادس.....
و لا بد ان يكون هرمون FSH ضعف هرمون ال LH حتى نجزم أن المبايض سليمة و ما عدا ذلك يشخص تكيس مبايض....و هنا يجب أن نذكر انه لا يعنى عقم أو عدم القدرة على الإنجاب و إنما فقط هو يؤخر الحمل عن الطبيعى و علاجه من أسهل العلاجات و نسب نجاحه عالية جدا ول ا تحتاج لعمليات و خلافه...

أعراضه:
- تراكم الدهون فى منطقة أسفل البطن
- ظهور شعر زائذ فى الجسم
- فى بعض الحالات يرتفع هرمون ا لبرولاكتين
- ضعف التبويض

علاج التكيس:
لأن التكيس يظهر عن طريق ارتفاع ال LH...كما أنه يعبر فى بعض الأحيان عن سوء استعمال الجسم للأنسولين ....فبالتالى فإن العلاج الأول للتكيس هو
- تناول عقار الميتفورمين...وله فوائد عديدة
تحسين توظيف الجسم للأنسولين و بالتالى تحسين آداء المبيض.
الوقاية من فرط التنشيط عند البدء فى تناول المنشطات.
عند حدوث الحمل الاستمرار فى تناوله يقى من ارتفاع ال ال اتش
و بالتالى تقليل مخاطر الإجهاض.
- فقد الوزن....و أهميته لا تقل أبدا عن تناول الدواء
- المرحلة التالية....تنشيط جيد للتبويض و لمدة تصل لستة أشهر متواصلة ...مع مراعاة زيادة الجرعات تبعا لاستجابة الجسم
- آخر و أصعب مرحلة فى علاج التكيس...وفى حالة عدم حوث الحمل بعد ما سبق....تكون المنظار....و غالبا ما يتم فيه تثقيب المبيض...للمساعدة على حدوث التبويض....

أخطاء شائعة فى تشخيص و علاج التكيس:
1- التكيس يظهر و يشخص بالسونار ...(معلومة غير صحيحة)
لا يجب الاعتماد على السونار فى تشخيص التكيس لأنه أساسا خلل هرمونى يظهر بالتحاليل..و كثيرا ما يخدعنا السونار فيظهر مبيض سيدة سليمة و كأنها متكيسة...كمان أنه فى أحيان عديدة يظهر مبيض المتكيسة و كأنه سليم تماما....الفيصل هنا هى التحاليل.

2- ان التكيسات ممكن تتشال بالمنظار....(مقولة خاطئة)
لان ده خلل هرمونى...والتأثير اللى ساعات بيعمله هو إنه بيخلىا لبويضات تكبر لكن متوصلش لحجم النضج اللىيخليها تخرج من المبيض...و إنما تفضل فيه و تفضل تتجمع جواه......و ده نتيجةللمرض...مش ان ديه التكيسات و بتتشال.....و كمان التكيس ساعات بيبقى بسبب سوءاستخدام الجسم للأنسولين ...يعنى بسبب خلل فى مستقبلات الأنسولين...و بالتالى دهساعات بيعمل سمك فى قشرة المبيض و يمنع التبويض....

و الجراحة الوحيدة اللى سمعت عنها فى علاج التكيس هى تثقيب المبيضبالمنظار علشان يساعد الجسم على حدوث تبويض...بس ديه بتكون آخر الحلول...لان الحلولالأولى للموضوع ده هى فقد الوزن و أخد الميتفورمين و تنشيط التبويض......و حالاتقليلة أوي هى اللى بتحتاج للجراحة....و دول الى مش بيستجيبواللعلاج خاصة ان العملية دي ليها اثار سلبية منها انها ممكن تعمل التصاقات في المبيض خطيرة قد تؤدي لعقم دااااااااااائم و العياذ بالله....

حاجة كمان ... لما يكونمرض عبارة عن خلل هرمونى....احنا لو اتدخلنا بالجراحة و شلنا تأثيراته...و سبناالخلل الهرمونى زي ما هو.....هنبقى كده عملنا حاجة؟.....و لا لازم نعالج اصلالموضوع علشان نستريح....

3- الكلوميدبيعلى ال LHكما أنه يمكن التخلص نهائيا من التكيس (مقولة خاطئة)
الصح ان الكلوميد فى أوقات بيبقى هو علاجالتكيس لسبب مهم....و
هو ان التنشيط الصحيح بيتسبب فى حدوث تبويض و ده معناه خروج البروجسترون بشكل سليم و كمية كافية....و اللى قريته فى أكتر من موقع إنالبروجسترون بيتناسب عكسيا مع ال LH....يعنى البروجسترون لما يعلى ال LH بينزل......و ده مش معناه ان ال LH بينزل و يرجع طبيعى و إنما معناه ان لو فيه تكيسفاحنا بناخد الأدوية علشان نحجّم آثاره السلبية و بناخد تنشيط علشان نحسن التبويضاللى التكيس بيضعفه....
ملحوظة: زيادة مستوى هرمونالبروجيستيرون في الدم يؤدي إلى نقص مستوى هرمون ( LH). "...ده من أحدالمواقع الطبية الموثوق فيها"

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 10-10-2010, 03:21 PM
زهور الدعاء
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زهور الدعاء
زهور الدعاء غير متصل  
السلام عليكم يا بناااااااااااااااااات

والله وحشتوني جددا وكنت بدخل كثير واطمن واخرج وانا مكسوووووفة جدا جدا من اختي وحبيبتي واختي الكبيرة الي وقفاتها معايا كثيييييييييير والا محتاجاني وانا مشغولة عنها

الا وهي اختنا كلنا ......عشوقة

ياقلبي انا زعلت على فقدانك الحمل لكن كونه حصل هذا عزائي وبحول الله راح يتم من غير ماتحسي ومن حيث لاتحتسبي وربي كريم جزاء الصابرين عندهـ بغير حساب ربي يعطيكي لين يرضيكي.....

واعذريني انا كنت تعبانة ومع دخلت المدراس صرت مع دراسة الاولاد مشغوووولة والان صايرة بطريق العايلة الي يمشيء يمنين يسار

ملوكة حبيبتي

ادخلي طمنينا عنك اختفيتي فجأة الحمدلله انو الكتورة طمنتك وبالنسبة للكيس هو مختلف عن التكيس لانه التاني اصعب اما الكيس بيسبب الالام لكن بالعادة اما يروح بالعلاج او ينزل مع الدورة والاغلب عندك احس انه حينزل مع الدورة صديقتي عاانت منه 3 او 4 شهور وكانت الدورة تئالمها مرررة وحملت بعدين من غير منشطات حتى

عقبالك

ام يحيى
انا شايفه نفس كلام البنات انتي حساسة جدا ...هي اي وحدة حملت الناس حتقول عقبالك انتي عارفه قبل ما احمل كانو يحاولوا لما عديت السنتين انهم مايقولولي عشان يتحاشوا اثارة الموضوع معي صرت ازعل واقول بنفسي خلاص صرت ميئوس مني ...شايفه انو احنا احيانا بنتحسس

لا تنكدي على زوجك والله حيجي يوم ويقولك خلااااص حملتي حملتي ماحملتي انا زهقت الموضوع قرفني...

اتحملي واصبري وادعي واتقوي وواجهي الواقع
وبالنسبة للتكيس انصحك بالمشي حتى لو نحيفة وانصحك بالكثرة من قراءة القران واكل العسل عالريق او عادي في اي وقت
وفي سؤال بنفسي انتي كملتي السنة واخذتي منشطات وماحملتي طيب عملتي اشعة الصبغه وتحليل لزوجك؟؟؟

مرموسه حبيبتي

انا شايفه انو الناس ضاغطة عليكي وانتي معطياها وجه ...مافي داعي تقولي لهم قصة حياتك ....خلاص ربنا كريم
لانو انا جربت اذا قلت يرجعوا يسألوا لانو شافوا مني لين واذا ماقلت احس نظراتهم متغيرة بس لازمين حدهم
ربي يكرمك وينسد حلقهم مع انو ابدا ما ينسد حتى لما طولت بعد اولادي هلكوني عالجي زي ما عالجتي بأولادك كدا بالعربي الفصيح ....ليه لاني اعطيتهم وجه فلا تغلطي غلطي من الان وقفيهم عند حدهم ....

واحب اقولك ليا صديقة مدرسة تحفيظ وزوجة ثانية وقالت لنا من قبل 6سنين انو الدكاترة قالولها ماتحمل شفناها السنة دي بالمسجد برمضان وقالت لنا هذي بنتي يا فلانه مو الدكاترة قالوا انا ما اخلف شوفي هذي بنتي كانت مختصرة كلامها بس كان مؤثثثثثثثثثر وخرجنا انا واهلي متأثرين وفرحااااااااااانين

عقبال كل محروم ياارب

نورا حبيبتي الف الف الف مبروك وربي يعطيكي الذرية الصالحة الي خير لكي ياارب ويتمم حملك وتشيليه بين يدينك فرحت لكي كثييير

ربنا معك

الباقيين لا تزعلوا لاني هذا الي قدرت اعصر من مخي

ندااء لي

فلونا

وديدوا

ويورنا بشرينا ياللا ....

ماحقدر اطول لانو جلسة الكمبيوتر تتعبني

بس بقي حاجة لازم اقولها .....لوحدة لزوزة لما تعصب تخليني اضحك قدام الشاشة غبا عني هي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokar_2001 مشاهدة المشاركة
مش عارفة لما بسمع الكلام دا بحس انى عاوزة الم شباشب الجزامة عندى و اقعد احدف بيها الناس العجيبة دى

نصيحة يا بنات اى حد عجيب يفتح معاكو الموضوع بالسخافة دى يستاهل منكم انكم تاكلو مصارينه وش كدة ولا تاخذكم بيه رحمة ولا هوادة "عربى فصحى اهو" بجد يا روح ما بعدك روح

ربنا يهدينا جميعا و يبعد عنا الشر

خلاص انا شايفه انك مولعهوماينفع شبشب واحد فخلاص حتلمي الجزامة كلها ويصير رمي جمراااااااااااااااااات هههههههههههههههههههه

رهيبة ياكوكا رهيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييبة
اضحك الله سنك كما اضحكتيني

سلام يابنات

التعديل الأخير تم بواسطة زهور الدعاء ; 10-10-2010 الساعة 03:28 PM
قديم 10-10-2010, 05:23 PM
مُنتهـى
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية مُنتهـى
مُنتهـى غير متصل  
kokar

ان شاء الله حبيبتي ما تكون هذي علامات الدورة .. بس اليوم جاني مغص دورة تعبني وأحس برطوبة طول الوقت

وكأنه ماي ينزل مني .. وهالشي بالذات يصيرلي قبل الدورة كل شهر

خلاص الدورة موعدها بعد بكرة تقريبا .. وكل شي رح يبان

الله يرزقك ساعة ولادة سهله يا كوكار

^_^

التعديل الأخير تم بواسطة مُنتهـى ; 10-10-2010 الساعة 05:25 PM
قديم 10-10-2010, 05:28 PM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
 الصورة الرمزية dodi_dabdoobi
dodi_dabdoobi غير متصل  
كوكار المكورة دايما

كالعادة تسكتي تسكتي و تنفجري

يا بنتي هدي اعصابك ههههههههه

محدش واخد منها حاجة

احبكم جميعا

بس عندي كلمتين حابة اقولها هنا و لو انه مش مكانها

اليوم حاسة من ساعة ما صحيت بغصة مش طبيعية ابدا بس ابكي

و اتصل بزوجي طول الوقت ما يرد

و امس اسمع عن زواج واحد من اطيب انسان في العيلة اللي مستحيل اتخيل انه بيتزوج على مرته في يوم

و زوجي امس بيعاملني معاملة مو طبيعية يعني خيالية

و اليوم صحي بنفسه الصبح و راح الدوام من غير ما انا اصحيه

بنات في شي مو طبيعي هنا
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اتمنى اكون غلطانة
قديم 11-10-2010, 01:01 AM
الزرافة
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزرافة
الزرافة غير متصل  
كوكو كلامك عجبني وعصبيتك حلووووووووووووه مرررررررررررررره ربي يقومك بالسلامه

زهور الله يفرحك بولادتك وشوفة ضناك

دودي تعوذي من الشيطان هذه وساوس لا تخلي الشيطان يوقع بينكم ويخرب حياتك
قديم 11-10-2010, 01:13 AM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
سلامي كلكم كلكم بدوت استثناء

بنات يا ما سمعنا كلام من هنا و من هناك و لي يهمها امر زوجك اكثر و تقول لك بكل وقاحة ما تقنعي نفسك انك تزوجي زوجك عشان يخلف و هي مش محترمة لا مشاعرك انت و لا محنتك
و لي تتساءل بكل ذكائك و طبعا موجهة لك كلامها و سؤالها و تقول ليه يا ترى زوجك لحد دلوقت ما فكر يتزوج عليك ؟ و كلام كثير
لكني اقسم لكم بربنا اني اخذت عهد على نفسي ابتداء من السنة دي انه كل من سولت له نفسه يجرحني او يدخل نفسه في موضوعي لا اسمع له كلام من اجمل ما يكون لانه خلاص وصل السيل الزبى كنت في السابق اجيب على اسئلتهم بكل طيبوبة قلب و بعدين سمعوني احلى سمفونية لكن قررت و لا رجعة في قراري ان شاء الله

لذلك و لا يهمكم يا بنات لي يجرحكم بكلمة ردوه عليه بعشرة لانهم ما راح يكون موضوع حملنا او عدم حمبنا يهمهم اكثر مننا و ازواجنا

محتصر الكلام
ربي يشفي كل وحدة منكم و ينولها مرادها
ربي يفرج همنا جميعا و يفك كربتنا و نفرح بحملنا السليم الثابت يا رب يااااااااااارب

ما ذكرت و لا اسم حتى ما يزعل مني احد

كلكن في القلب
احبكن في الله
قديم 11-10-2010, 01:43 AM
ماريا؟2008
قلم وفي
 الصورة الرمزية ماريا؟2008
ماريا؟2008 غير متصل  
تسلمي كوكار على الموضوع المهم
طيب انا زمان كانو بيشخصولي تكيس بسيط و بعد الحمل الدكاترة بيقولو انه مافيش تكيس
لكن الدورة الماضية سويت تحاليل ولقيت هرمون fsh 3.7 , lh 5
عني عندي تكيس صح ؟
بعدين نفسي اسألك لو مايضايقك انتى بالأول حملتي بالأنابيب و التاني انابيب برضو و لا طبيعي و أظن المشكلة من زوجك ؟
وفعلا كلام الناس ونضرتهم صعبة لكن الحمد لله لو اطلعتم الغيب لخترتم الواقع
قديم 11-10-2010, 01:25 PM
الزرافة
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزرافة
الزرافة غير متصل  
السلام عليكم

للأسف نزلت الدورة اليوم الله يعوضنا جميع

أيش رأيكم أخواتي أرجع للمستشفيات أنا وزوجي ولا أعمل ع طول أنابيب مع إني متأكدة إنو زوجي مش حيوافق

عليها كلها نفسي أجيب بيبي عشان بنتي تحب الأطفال مره .... وأنا كمان ما أبغى أعملها بس أيش أسوي إذا

هي الحل الوحيد لأن مثل ماتعرفون متعبه ماديا وجسديا ونفسياً

تكفون أعطوني آرائكم نفسيتي تعبانه صرت عصبيه جدا حتى زوجي ملاحظ بس ماقدرت أفتح له الموضوع

اللهم إرزقنا جميعاً بالذريه الصالحه

التعديل الأخير تم بواسطة الزرافة ; 11-10-2010 الساعة 01:28 PM
قديم 11-10-2010, 02:09 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباح الفل يا قمرات

يا رب يكون الكل بخير

ابتدى منين النهاردة

الليستة طويلة

طيب حخدكم بالدور

زهورة ربنا يكرمك و يقومك بالف سلامة يا رب
و حاضر انا شكلى مقضياها الايام دى عصبية فتابعينى الايام اللى جاية و حتقضيها ضحك
بس حاسبى يقولو عليكى مجنونة
انا ماليش دعوة

فلفولة حبيتى
بصى يا قمرة

لو عملتى سيرش فى النت حتلاقى تشابه اعراض الدورة مع اول اعراض الحمل
مافيش حاجة تقدر تقولك دا حمل ولا دورة و اذا فاضلها يومين ذى ما بتقولى
ليه منعش اليومين دول متعلقين بامل ربنا الكبير انها مش دورة او على الاقل لسة مش متاكدين مش يمكن ربنا يكرمنا و نفرح يبقى قضينا كام يوم نكد بدل ما نقضى 9 شهور فرحة
ربنا يرزقك و يفرحك يا رب

دودى
مش عارفة اقولك ايه؟
ليه انتى حاطة فى دماغك الموضوع دا
و بعدين قريبك اللى اتجوز على مراته ملهوش علاقة بانه انسان طيب و كويس لأ ليه علاقة بمقهومه فى الحياة و معتقداته
يعنى انا طيب و كويس و حتجوز 4 عادى جدا
انتى عشان تطمنى نفسك جوزك هى دى معتقداته؟
يعنى اللى ممكن يتجوز اكتر من واحدة فى الاغلب بيكون مش موضوع الحمل هو السبب لأ بيكون طفاسة و بيحللها باى سبب
عاوز اجيب عيال
اصلها بقت مهتمة بالعيال اكتر منى
مبقتش شكلها حلو ذى الاول
مش حاسس انى بحبها
عيانة
يووووووووووووه تعددت الاسباب و الزواج واحد
استهدى بالله و اعيدى التفكير فى جوزك هو ممكن يعمل ايه و ميعملش ايه
و اعتقد ان اللى خلاكلا تفكرى فى الموضوع دا هو قريبك

شوشووووووووووووووووووووو
بيب بيب شوشو بيب بيب شوشو
ايه الجمال دة؟
نويتى تشمرى عن ساعديكى و تلطشى فى الناس
يالا شدى حيلك بجد اللى حتلطشيه يستاهل و صفريلى و انا اجى الطش معاكى

ماريا

مافيش اى مضايقة خالص
الغرض من تجمعنا الاستفادة من تجاربنا
بصى يا سيتى
انا الاول حملت بحقن مجهرى و المرة اللى بعدها "سبحان الله" حملت طبيعيى ازااااااااااااااى معرفش
لان فعلا المشكلة عند جوزى و اخر تحليل بتاع الحقن كان عنده 7 مليون يعنى لسة كتير قوى على النسبة اللى اقدر احمل بيها طبيعى
بس ربك لما يريد
اما بالنسبة للهرمونات بتاعتك
ادى معدل النسبة الطبيعى ليهم
FSH 3-20
LH <7 للتحليل فى اليوم التالت
فمش عارفة اعتقد انه كويس ولا ايه؟
انا مش دكتورة طبعا بس انا دورت فى ويب سايت عن المعدلات و هو دا اللى كاتبينه

الزرافة
معلش خيرها فى غيرها
انا شايفة انك تحملى شوية تحاليل بالاتفاق مع الدكتورة تشوفى ايه اخبارك بعد الحمل و الولادة عشان تظبطتى نفسك للحقن تانى
و على جوزك مكانش موافق فى المرة الاولى و اقتنع عليكى و على تشغيل الزنانة
اقعدى زنى فوق ودانه لحد ما يوافق تانى
و ربنا يوفقك المرة دى بأذن الله

فى موضوع بقى عاوزة اقوله من كلام دودى و شوشو
خلاصة السنين بالنسبالى
اى غلط بيعملوه الرجالة فينا احنا السبب جنس الستات
لييييييييييييييييهظ
عشان احنا اللى بنربى مش الرجالة
بصو حواليكم كدة امهاتنا هى اللى بتربينا ولاد و بنات
فاى مفهوم غلط بيتعامل معانا بيه الرجالة السبب فيه اللى اتزرع من الامهات
يعنى احنا الجيل الجديد اللى مفروض نزرع فى يعالنا مفاهيم جديدة محترمة نطلع بيها رجالة يعرفو يحترمو الستات
مش يبقى اللى مراته فيها حاجة يبقى عادى انه يتجوز عليها و اللى جوزها فيه حاجة تبقى قليلة الاصل لما تفكر انها تتطلق عشان تتجوز غيره

باقى البنات بحبكم فى الله

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 11-10-2010, 05:10 PM
Crestalla
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية Crestalla
Crestalla غير متصل  
دودي يا بنت
صلي عالنبي ايش الافكار دي ؟؟ اتعوذي من الشيطان
بس تدري هذا التفكير دافع ليكي انك تنتبهي لزوجك اكثر
طبعا اقصد انه تنتبهي ما تنكدي عليه وتعيشيه بضيقه يعني حاولي قدر الامكان انك تفرفشي قدامه وما تبيني انك مضايقه وايدك بايده ان شاء الله الين ما ربي يرزقك عاجلا غير اجل
وفعلا كلام كوكار صح
انا اطالع حواليا كل اللي متزوجين مثني وثلاث ما بيكون السبب التاخر بالحمل ابدا
اكثر سبب سمعته ودايما بيتكرر انه الزوجه نكده والبيت ازعاج ما ارتتاح فيه بسبب كثرة العيال ! تخيلي؟؟
وكمان قصة انه زوجتي تجيب بنات ومش بتجيب الولد وهذي كمان لاحظتها

تعالي اقولك قصة ولد صاحبة ماما
شاب زي الفل ناجح بعمله ومتزوج بنت سكره
تحطيها على الجرح يطيب صوت واطي ووجه بشوش ومبتسم وست بيت شاطره وعندهم عيال اولاد وبنات
وبرضه اتزوج عليها
امي كلمت الولد خاصمته لانها مره تحب زوجته وقالتله هذي جوهره ما تلقى زيها
قالها يا خاله حقها محفوظ عالعين والراس
بس انا لما ادخل البيت ابغى اشوف زوجه وصديقه وحبيبه مش بس ام
ابغى اطلع وادخل معاها ابغى اسافر والف الدنيا معاها وهي ما ترضى تجي معايا ولا تجاريني على اساس انه السفر باب فتنه وكمان العيال ما ترضى تتركهم عند اهلها ..

شوفي الاعذار؟؟
ها ايش رايك؟
وازيدك من الشعر بيت
شرط على زوجته الجديده مافي عيال وبعد كم سنه صارت تترجاه يسمحلها تحمل ببيبي واحد ولما وافق اشترط بس واحد وسبحان الله الى الان ربي ما ارادلها الحمل لها فوق ال3 سنين ..

خذي دروس وعبر من الحياة وانتي تتعلمي وترتاحي ..

عشوقة الطفوله
يارب يا كريم يرزقك ربي من اوسع ابوابه وجميع المسلمات وفعلا الرد يمكن يسكت اللي قدامك ويحطله حدود بس المشكله طيبة القلب والادب الزايد بيمنع الواحد يرد والادب والطيبه مش بتخدم في المواقف اللي زي كذا

كوكار
كلامك درر وفعلا تعددت الاسباب والزواج واحد والشاهد الموقف اللي حكيتلكم عنه ..نادر جدا جدا لما يكون تاخر الحمل سبب الزواج الثاني..

الزرافه
ربي يخليلك لمار ويبعتلها اخت و اخو
بس انا ماني فاكره انتي بحملك بلمار كان حقن مجهري او مجرد تنشبط؟
اذا كان تنشيط كم اخذك مدة العلاج ؟
عموما
هي كم صار عمرها لمار ؟
اذا فعلا حابه تدخلي في رحلة العلاج وحاسه انك خلاص مستعده للتجربه ثاني توكلي على الله وفاتحي زوجك
بس الافضل اعملي كل التحاليل المطلوبه منك قبل ما تفاتحيه عشان ان شاء الله لما يقتنع على طول تباشري العلاج
واختاري وقت كويس في مناقشة زوجك بالموضوع وانتي ادرى بزوجك متى يكون مروق وربي يسهل امرك..

والله ما غابت دقيقة عن العين أمشي مع العالم وقلبي معاها

مواقع النشر