افكار سهله لتنظيف سريع - الصفحة 5 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الديكور والأعمال اليدوية عرض الجديد في عالم الديكور، وورش للأعمال اليدوية

موضوع مغلق
قديم 04-01-2010, 08:35 PM
toota2
قلم مبدع
 الصورة الرمزية toota2
toota2 غير متصل  
رووووعه وافكار مفيده وعمليه ....استفدت لكثييير وجاري التطبيق

شكرا لك وهنيئا لاسرتك هذا الاهتمام
قديم 04-01-2010, 09:25 PM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
الابنوسه السودا ربنا يكرمك
توته يارب يكون بفايده بس

ماى ماى ، الكتاب مش هتلاقيه فى مصر الاول ردى عليه لقيتيه عالنت وللا لاء
هتلاقى كمان الكتاب ممكن يتبعت لك بالبريد وتدفعى تمنه عادى سعره 7 دولار تقريبا

خدى اسم الكاتبه ودورى عليه عالنت برضه هتلاقيها لها كتاب تانى مكتوب عنه بكذا جريده عربيه محترمه
دورى فى جوجل مش فورشيرد الكتاب مانزلت له نسخه اليكترونيه لسه
انا فرحانه ان الخليط سهل عليكى وسلامتك يا قمر
مش بقولك fatoushi منتشره ......!!!
وممكن تلاقى فى اجابات جوجل أى حاجه فى الدنيا عاوزه تسألى عنها ، جربى وهتستفيدى اكيد جربى اى حاجه والله بثوانى هتلاقيها
مش هتخسرى حاجه بدل ما انتى بتلفى حوالين روحك......هههههههه
سلامتك الف سلامه..
قديم 04-01-2010, 11:23 PM
maimai
عضو نشيط جدا
maimai غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatoushi مشاهدة المشاركة
الابنوسه السودا ربنا يكرمك
توته يارب يكون بفايده بس

ماى ماى ، الكتاب مش هتلاقيه فى مصر الاول ردى عليه لقيتيه عالنت وللا لاء
هتلاقى كمان الكتاب ممكن يتبعت لك بالبريد وتدفعى تمنه عادى سعره 7 دولار تقريبا

خدى اسم الكاتبه ودورى عليه عالنت برضه هتلاقيها لها كتاب تانى مكتوب عنه بكذا جريده عربيه محترمه
دورى فى جوجل مش فورشيرد الكتاب مانزلت له نسخه اليكترونيه لسه
انا فرحانه ان الخليط سهل عليكى وسلامتك يا قمر
مش بقولك fatoushi منتشره ......!!!
وممكن تلاقى فى اجابات جوجل أى حاجه فى الدنيا عاوزه تسألى عنها ، جربى وهتستفيدى اكيد جربى اى حاجه والله بثوانى هتلاقيها
مش هتخسرى حاجه بدل ما انتى بتلفى حوالين روحك......هههههههه
سلامتك الف سلامه..
ههههههههههه عجبتني بتلفي حوالين روحك .. وصف دقيق فعلا ، انا على طول ملخومة ومشغولة بشو ما بعرف ، واسمعي انا بالواسطة بعرف اشارك في المنتدى يعني ما عمري لا اشتريت ولا بعت على النت ، بخاف يستولو على اموالي هههههههههههههه

بركاتك يا شيخة فتوشي ، تكشفي المستخبي وتعلمينا النت ... قطيعة تقطع النت على اللي نتتوه ... هههههه

انت عثل ... عثل ثافي
قديم 05-01-2010, 01:54 AM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
ماى المهم انتى الخلطه عجبتك ووفرت عليكى وقت فعلا وللا بتجاملى؟
يارب صحتم تكون احسن
ماعرفتى تدخلى اى شىء جديد فى الحياه اوكى......نظميها بقى...شكلك هتعتمدى على fatoushi وبس
انا لازم اخد اجر على النصايح دى
عملت لك جدول للحياه برضه مش منظمه الدنيا .....
اظن وقت عملك هو اللى تاعبك كده ......بس ممكن تنظميه بطريقه افضل
يعنى جدول للطبخ مثلا .........
ده هيوفر وقت ومجهود وتفكير.....
ثم الشراء من على النت سهل بكارت تبع النت من البنك بقيمه 10 او 15 دولار بس مثلا وسهل اوى
يا بنتى سهل جدا جدا .........
وعامة fatoushi فى الخدمه .....ههههه
طاب قولى ملخبطه فى ايه ؟ يمكن اعرف اساعدك واهو اكسب الدعا عالاقل والحساب يجمع
وللا ايه يا كتكوته
قديم 05-01-2010, 11:08 AM
maimai
عضو نشيط جدا
maimai غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatoushi مشاهدة المشاركة
ماى المهم انتى الخلطه عجبتك ووفرت عليكى وقت فعلا وللا بتجاملى؟
يارب صحتم تكون احسن
ماعرفتى تدخلى اى شىء جديد فى الحياه اوكى......نظميها بقى...شكلك هتعتمدى على fatoushi وبس
انا لازم اخد اجر على النصايح دى
عملت لك جدول للحياه برضه مش منظمه الدنيا .....
اظن وقت عملك هو اللى تاعبك كده ......بس ممكن تنظميه بطريقه افضل
يعنى جدول للطبخ مثلا .........
ده هيوفر وقت ومجهود وتفكير.....
ثم الشراء من على النت سهل بكارت تبع النت من البنك بقيمه 10 او 15 دولار بس مثلا وسهل اوى
يا بنتى سهل جدا جدا .........
وعامة fatoushi فى الخدمه .....ههههه
طاب قولى ملخبطه فى ايه ؟ يمكن اعرف اساعدك واهو اكسب الدعا عالاقل والحساب يجمع
وللا ايه يا كتكوته
لا لا لا ... فعلا زعلتيني شو بجامل وما بجامل ... يا ريت اكون من النوع اللي بيعرف يجامل ... يا بنتي فعلا طبقتها ، وعملت واحدة تانية فيها ديتول .. حتى دايما ريحة الحمامات (اجلكم الله) تكون فرش وحلوة.

انا عارفة انك حسيتي اني كسلانة وعايزاكي تعمليلي كل حاجة وانا ما اتحركش ، صدقيني ابدا ، انا بس عندي اكتر من موضوع داخلين على بعض بيخلو حياتي صعبة التنظيم ..

1- عندي دوامي طويل ومركزي يخليني ما اقدرش اخد مغادرات ولا اجازات ، يعني اجازاتي ما فيش الا للشديد القوي ... وعلى طول عندي لخبطة في الضغط ، بنام ساعات كتير ، يعني اكتر سهر ممكن اسهر للساعة 11 مساء ، ولو طولت عن هيك ما بقدر اكون منيحة اليوم اللي بعده .... وأيام بتمر بتنح يعني برجع عالبيت يا دوب بغير لبسي وعلى النوم على طول.

2- أنا مش عايشة في بيت لحالي ، انا وابني عايشين مع امي واخواتي البنات التنتين ، حاولت اعمل برنامج للطبيخ فترة ومشي الحال ، لكن امي الله يخليها ما بتحب الطبيخ البايت ، يعني ما بتآمن انها تطبخ وتحط بالثلاجة ، فايام ربنا بقدرها وبتطبخ هي ، ولما ما بتقدر برجع أنا بطبخ ، يعني بوصل البيت الساعة 5 مساءً .. يا دوب بصلي المغرب وعلى المطبخ .

3- انت عارفة بيت العيلة بيكون مرتبط بالأخوان والاخوات ، يعني لو حد عنده مشكلة ، أو عنده مشوار ومحتار في اولاده ، او عايز يتدلع على والدته وتطبخله طبخات تقليدية ... يعني أنا معنديش نظام خاص بي ، وطبعا مقدرش اقول انا اليوم مش رايقة مش عايزة حد يجي .. طبعا باحاول انظم نفسي وما اشارك في التجمع لو معنديش وقت او طاقة على قد ما اقدر.

4- ابني ربنا يخليه في فترة مراهقة ومحتاج متابعة مني وضبط اعصاب يعني يكون في حزم وبنفس الوقت اكون قريبة منه وصديقته حتى اتابعه واعرف بيروح فين ومين اصحابه .. الى جانب اني مطلوب مني اكون ام واب ومعالجة اي ردة فعل بتصير عند ابني لما يزور ابوه او يحكي معهم بتعرفي الأمور ما بتخلى من تنغيص ، وطبعا دراسته صارت اصعب وانا اللي بدرسه ، يعني موضوع الدروس الخصوصية مش وارد.

5- بتمر علي أيام اكتئاب ، بكون قمة في البلادة وقلة الحركة ، مع اني محتاجة انزل الوزن بشدة.

6- معنديش حياة اجتماعية ، يعني مفيش صداقات بمعنى الكلمة ، كل الموجود معارف وقرايب لا تتعدى العلاقة المجاملة، طبعا في جزء كبير بيرجع للحالة المادية ، يعني انا الحمدلله عايشة مرتاحة ومكفية طلباتي وطلبات ابني ، بس ما بيكون معي زيادة للراحة والترفيه .... ولما الانسان بيحس حياته مجرد روتين متكرر وما فيش تغيير او وقت شخصي لنفسه ، بيقل حماسه وحتى اسلوب انجازه بيقل.

انا مش عارفة اللي كتبته اله علاقة ببعض او لا ، بس هاد اللي اجى على بالي وكتبته بدون مراجعة ، يعني لو حسيتي انه لخبطة عادي ما تخديش في بالك

وبالنسبة للحساب والأجر .. انت تأمر يا جميل ... شوفي شو بتتقاضي على الاستشارة كام وانا جاهزة

هاد غير الدعاء بالخير والبركة والتوفيق .. وبعريس حلو زي القمر ضخم الجثة عريض المنكبين :14: ، ويكون حنون وذكي ويعرف يدخل بشويش لدماغك البركاني ويوصل للمفاتيح بتوعك ويهد الجدار اللي صنعتيه ، يا رب يرزقك بالخير والهنا والسعادة ويعوضك عوض الصابرين.

شوفي يا ستي يمكن تحسي انك بتنفخي في قربة مقطوعة ، وان الناس مش فاهمة او مش مقدرة اللي انت بتعمليه ... صدقيني ابدا .. طالما انت بتعملي هالشي لوجه الله ورغبة في عمل الخير ، صدقيني كلامك رح يمس ناس كتير وبطريقة لا يمكن تتخيليها ، بس مش دايما انت رح تعرفي مدى تأثيرك ... يبقى انت سيبيها على ربنا وربك لا يمكن يضيع تعبك وانشالله رح تشوفي نتايجه.

اوعدك اشوف موضوع كارت النت هاد ، سمعت فيه بس ولا عمري عرفت حد بستخدمه ، على كل ان تصل متاخرا خير من ان لا تصل ابدا ... ولا ايه يا فيلسوفتي الصغيرة ؟؟؟

بالمناسبة انا اكبر منك سنا واكبر خواتي ، وعندي احساس اني اكبر من والدتي فمتلعبيش دور الأم معايا ... ههههههههههههههههههههههههههه ،ولا اقلك خدي راحتك اهو تغيير برضه ...

قبلاتي لأحلى فيلسوفة
قديم 05-01-2010, 02:45 PM
colors
عضو متألق
 الصورة الرمزية colors
colors غير متصل  
تسلمين على الأفكار المفيدة

الله يعطيك العافية
قديم 05-01-2010, 03:28 PM
الغربه مره
قلب المنتدى النابض
الغربه مره غير متصل  
يا لذيذ يا رايق

ايه ده كله ايه ده كله

عظمه ياست

ايه التواضع ده كله

بس ما قلتيلنا عن جدول الطبخ بلتفصيل الممل
قديم 05-01-2010, 03:36 PM
maimai
عضو نشيط جدا
maimai غير متصل  
شفتي يا ست فتوشي !! هيهم ساكتين وبيستفيدوا على الجاهز ومن غير دفع استشارات !! >>>>>> تحريض على الغربة مرة خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
قديم 05-01-2010, 04:42 PM
بعيده هناااك
عضو نشيط جدا
بعيده هناااك غير متصل  
مع انك يا فتوشي طنشتيني ولا كأني مريت هنا
بس أنا هبأقى أحسن منك وهقولك اني جربت الكلوركس والخل والصابون والميه مع بعض في علبة بخاخ وبخيت على كراسي التواليت وبصراحه لمعاااااااااان ما حصلش متشكره أوي يا فتوشي على الأفكار الجنان دي ربنا يكرمك .
قديم 06-01-2010, 02:09 AM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
يعنى انا نظرى على قدى هشوفك وانتى بعيده هناك ازاى يا اختى قربى شويه
العتب عالنظر
كويس انى بقيت فتوشى لمعان ولا اروع خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
هعمل سايت عالنت فتوشى للتنظيف ههههههههههه

ماى حبيبتى تصدقى طول عمرى يغلبنى احساس الام
يارب تفهينى انا غيرت توقيعى يالبيبه .... وهفضل عليه هو وبس ماكانش ينفع يبقى كلام رجاله ههههههه فبقى ahokalamneswanومش هتجوز يا ماى وعند بقى ايه رايك ؟؟؟؟؟ظهههههههه.............يارب بقى بجد تقتنعى وتفهى fatoushi وبس ياناس !!!!!!! لاحسن انا اللى اتخنقت منك عالاخر......أكتئابك من الروتين الروتين قاااااااااااااااااااااااااتل
انتى مسكينه وربنا يكون بعونك والله وابنك قد ابنى تقريبا.....
انا عارفه انك تعبانه وزى ما قلت لك fatoushi فى الخدمه دايما
عارفه والله ادخلى جوجل اجابات وممكن تسألى ..........هتوصلى ..... ركزى بس انتى محتاجه ورقه مهام يوميه ...قولى كيف انظم حياتى ؟
او كيف اخلق لنفسى وقتا خاصا؟وهتلاقى اجابات على اى سؤال ، اى سؤااااااااااااااااال فى الدنيا
معلش ياقمر

الغربه مره فين تمن النصيحه
ماحدش ياكل حقى على هع

الوان يارب يسعدك

مواقع النشر