إشتياق زوجتي إلى متى ؟؟؟؟ - الصفحة 4 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 18-05-2012, 07:38 PM
انتظار الفرج
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية انتظار الفرج
انتظار الفرج غير متصل  
رد : إشتياق زوجتي إلى متى ؟؟؟؟

أخي الفاضل برجاء لا تقرأ رسائل زوجتك لأنك ستفتح على نفسك باب انت بغنى عنه

وردها على صديقتها عادي جدا فلا تحمل الكلام مالا يحتمل

وشوقها لأهلها امر طبيعي بل وغريزي
عني انا مر على زواجي سنة وهذه السنة الثانية ومازلت إلى الآن احن واشتاق لمدينتي التي ولدت فيها وعشت فيها سنوات عمري حلوها ومرها رغم أن امي وابي رحمهما الله قد فارقا الحياة لكن مازالت نفسي تهفو إليها واحيانا تدمع عيناي شوقا لأخواتي في الله وجيراننا وأشقائي

إذا كثُر الاستغفار في الأمة وصدَر عن قلوبٍ بربّها مطمئنة دفع الله عنها ضروباً من النقم، وصرَف عنها صنوفًا من البلايا والمحن،
{وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ}

التعديل الأخير تم بواسطة انتظار الفرج ; 18-05-2012 الساعة 07:41 PM
قديم 18-05-2012, 09:48 PM
roOose
عضو نشيط
roOose غير متصل  

انا ما تأقلمت الا بعد 7 سنيييين بس تأقلمت غصب لاننا نقلنا بعيد عن اهلي
قديم 19-05-2012, 12:06 AM
دانة سوريا
قلم مبدع
 الصورة الرمزية دانة سوريا
دانة سوريا غير متصل  

أنا لازلت مع التجاهل وعدم المبالغة في التركيز على هذه النقطة ... ليس ذنبا في رقبتك إن كان عملك وسكنك بعيد عن أهلها ... هذه سنة الحياة الفتاة تتزوج وتترك بيت أهلها وأحيانا تسافر وتتبع زوجها أينما كان .. عليها أن تتأقلم لاأن تبقى رهينة لهذه المشاعر .. وأنت ماشاء الله لم تقصر معها اذا لاداعي لتشعر بالذنب بتاتا .. لابأس بالحزم أحيانا قل لها هذه ظروفي وأنت قبلتي بها وبإذن الله ستذهبي لزيارة أهلك عندما تسمح الظروف ووضعك أفضل من غيرك بكثييييييييير فهناك فتيات تزوجن وغبن عن أهلهن لسنواااات .. ولاتأخذ أبعادا كثيرة لكلامها مع صديقاتها هي حرة تتكلم كما تريد ولايرغمك هذا بشيئ فأنت تتصرف بما يريحك وحسب ظروفك .. الظروف هي من تحكمنا في مثل هذه القرارات وليس العواطف .. وربي يختار الخير
قديم 19-05-2012, 02:41 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  

انا اول زواجى كنت بحب ازور اهلى كتــــــــــــير وبحس انهم وحشونى اوى اوى...........لدرجة لما والدى زارنا فالاول وهو ماشى دخلت غرفة نومى وجلست ابكى علشان حاسة ان والدى بيحبنى ........ربنا يبارك فيه وفامى يا رب
واتضايقت لما زوجى ماجاش يطيب بخاطرى

وكنت دايما عايزة ازورهم وابات عندهم لانهم بعيد ولازم الزيارة بتكون كام يوم...........المهم كانت فى مشاكل بيننا على الموضوع دة فالاول ......وكنت دايما اتحايل على زوجى ونتفق على عدد ايام معين وبالعافية

لكن بعد مازوجى سابنى براحتى اروح واقعد زى ما انا عايزة وبعد ما جبت اولادى وكبرت مسؤولياتى .........بقيت انا اللى مش بحب اروح كتير........ يعنى انا اللى مش بفكر اروح الا بعد كل مدة كبيرة .......لان بيتى بقى اريحلى وفى كل حاجتى وحاجة اولادى.......وكمان لما بروح بحس ان زوجى بيستريح شوية من تعب الاطفال علشان هم طفلين صغيرين ورا بعض.......

الآن..........الحمد لله نفسيتى مرتاحة من الموضوع دة لانى عارفة ان فى اى وقت هقول لزوجى عايزة اروح هيودينى .......لكن انا اللى بقيت احب بيتى واستريح فيه اكتر.

انا من رايى ان الممنوع مرغوب (( مش عارفة مع كل الناس واللا انواع معينة من الناس ومنهم انا ))......
فلما كنت حاسة انى ممنوعة انى اروح كتير وبالذات فالاول الزوجة بتكون لس مرتبطة ببيت والدها واهلها وبتاخد فترة عقبال ما تتاقلم على الوضع الجديد.......الفترة دى ممكن تكون شهور او حتى سنة.......لغاية ماتجيب بيبى وتكبر مسؤولياتها.......بصراحة انا مش فاكرة انا قعدت اد اية لكن اعتقد انه مش اقل من شهور

لكن لما سابنى براحتى.........بقيت انا اللى مش عايزة اروح.......وبقيت اتضايق لو حسيت انه مش عايزنى اكون موجودة .......

ارجو انكم تدعولى....والسلام عليكم ورحمة الله
قديم 19-05-2012, 02:43 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  

انا متزوجة بقالى حوالى 3 سنين ونصف
قديم 19-05-2012, 02:44 AM
هشام التركزي
عضو دائم
هشام التركزي غير متصل  

[QUOTE=never for ever;2803518][B][COLOR="DarkSlateBlue"]لا تقلق يا أخي
فهذه كبداية لحياتكم
وبعد فترة بسيطة سوف تتأقلم
قديم 19-05-2012, 02:46 AM
هشام التركزي
عضو دائم
هشام التركزي غير متصل  

أحسنت القول أختي سما و أنا ايضا بدأت بهذه السيرة لكن سرعان ما تم حسمها من كلانــا.
قديم 19-05-2012, 02:48 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاتم آهات مشاهدة المشاركة
مشكورررررة جدأ أختي عصفورة على ردك بصراحة أعتقد أنسب حل ورأيك جاء في محلة وهذا أعتقد الذي بعمله في الفترة المقبلة

انا كمان من راييى كدة.............واحب اقولك انه كمان لما كانت بتحصل بيننا مشاكل واكون متضايقة اوى وتتسد الطرق
لما اروح ازور اهلى كام يوم.........بحس بعد يومين تلاتة انى بحب زوجى تانى وبشتاقلو وبتتحل المشكلة اللى ماكنتش عارفة احلها ابدا وانا موجود فبيتى

يعنى تغيير الجو والبعد لمدة يومين تلاتة من رايى انه مفيد وبيساعد ان الزوجين يشتاقو لبعض تانى

ربنا يصلحلكم الاحوال
قديم 19-05-2012, 02:53 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  

وكمان اختى قعدت فترة كبيرة بعد الزواج يمكن سنوات تحب تروح كتير...........لكن الآن هى اللى حابة تستقر فبيتها......حاسة انه طبيعى الزوجة بطبيعة فطرتها انها حساسة .......تحن لبيت والدها واهلها ويوحشوها وحتى البلد اللى عاشت فيها تحن لها وتوحشها وتبقى عايزة تزورها كتير..........بتاخد فترة عقبال ما تتعود على البعد وعلى المكان الجديد
قديم 19-05-2012, 03:04 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانة سوريا مشاهدة المشاركة
أنا لازلت مع التجاهل وعدم المبالغة في التركيز على هذه النقطة ... ليس ذنبا في رقبتك إن كان عملك وسكنك بعيد عن أهلها ... هذه سنة الحياة الفتاة تتزوج وتترك بيت أهلها وأحيانا تسافر وتتبع زوجها أينما كان .. عليها أن تتأقلم لاأن تبقى رهينة لهذه المشاعر .. وأنت ماشاء الله لم تقصر معها اذا لاداعي لتشعر بالذنب بتاتا .. لابأس بالحزم أحيانا قل لها هذه ظروفي وأنت قبلتي بها وبإذن الله ستذهبي لزيارة أهلك عندما تسمح الظروف ووضعك أفضل من غيرك بكثييييييييير فهناك فتيات تزوجن وغبن عن أهلهن لسنواااات .. ولاتأخذ أبعادا كثيرة لكلامها مع صديقاتها هي حرة تتكلم كما تريد ولايرغمك هذا بشيئ فأنت تتصرف بما يريحك وحسب ظروفك .. الظروف هي من تحكمنا في مثل هذه القرارات وليس العواطف .. وربي يختار الخير

عفوا......بس انا ضد هذا الكلام تماما..........كدة المشاكل هتكتر اوى
وهى هتحس بلا مبالاة من زوجها .......حبه هيقل فقلبها

انا كنت اتمنى ان زوجى كان يكون مدرك للنقطة دى من اول زواجنا......لكن الحمد لله آدينا دلوقتى كويسين.

ولية ما نحاولش نهيا الظروف لتراعى العواطف..........ويكون الحب ومراعاة الطرف الآخر والاحساس بمشاعرة هى عنوان البيت........وخصوصا انها حاجة طبيعية .....مش زوجته بس هى اللى كدة.....وعلاج االموقف دة بيكون بذكاء التعامل فالاول والصبر لفترة....

انا متفاعلة اوى مع الموضوع دة..........مع انى بقالى كتير اوى ما بدخلش المنتدى ولا برد على مواضيع
لكن بصراحة انا كتبت اللى كان نفسى زوجى يبقى مستوعبة فالاول
فما صدقت ان زوج يسأل ..........وانا عندى تجربة.........والزوج هو اللى بايدة الحل باذن الله.....

يا رب اصلحلنا كلنا الاحوال.........واسعدنا احنا وازواجنا وزوجاتنا يا رب......اللهم آمين

مواقع النشر