عاشقات حلم الأمومه (ابريل - ديسمبر2009) - الصفحة 34 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 13-05-2009, 01:05 AM
ديدو 77
قلم وفي
 الصورة الرمزية ديدو 77
ديدو 77 غير متصل  
مساء الخير حبيباتى يارب تكونوا بخير وفى احسن حال

دودى حبيبتى انا لسه معملتش الحقن المجهرى لان الطبيب طلب منى الانتظار بعد عمل المنظار على الاقل شهر حتى يستريح الرحم وانا من عندى ناويه اخليهم شهرين وطبعا مساعدنى على ذلك ان الدوره عندى غير منتظمه تمام وممكن تغيب عنى شهرين ده عادى طبعا بسبب التكيسات والدكتور قال لى نسيبها تيجى طبيعى من غير ما اخذ لها اى شىء علشان تنزل حتى لو هتغيب ثلاثه شهور وبينى وبينك انا كمان عايزه ارتاح شويه لانى احس ان البنج بيخلينى عصبيه شويه مش عارفه ده طبيعى ولا انا بيتهيئلى وطبعا ان الفتره اللى فاتت ماشاء الله اخذت بنج كتير جدا لانى فى المحاولات السابقه كنت باخذ بنج للسحب وايضا فى ترجيع الاجنه الحمدلله على كل شىء والله المستعان يقدم ما فيه الخير لى ولكم جميعا واشكرك جدا حبيبتى على سؤالك عنى يارب يرزقك ويرزقنا جميعا الذريه الصالحه فى القريب العاجل باءذن الله

حبيباتى عاشقات حلم الامومه تقبلوا جميعا حبى ودعائى

رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
قديم 13-05-2009, 03:45 PM
مرميس
عضو مميز
مرميس غير متصل  
اختي ديو بارك الله فيك

وهذا قضاء وقدر وانا رضيت فيه
بس الي مأزمني شوية هو لوم الناس ليه ..الي تقولي اكيد شلتي شي ثقيل والي تقلي اجهدتي نفسك والي تقول ....ز...كلام ما ينتهي

الحمد لله على كل شي

حبيبتي انصحك كمان لا تسوي شي قبل ما تتأكدي ان كل امورك تمام الله يكتبلك الخير كله

آخر اخباري

انا توني جاية من عندي الدكتورة قالتلي لازم تسويلي الاسبوع الجاي منظار علشان تشوف الرحم ايش فيه مشكلة وتحلها
وقالتلي ان سبب الاجهاض واحد من اثنين اما صار معايا التهاب سريع وما اتعالج ولا كان باين سبب الاجهاض او ان جدار الرحم عندي ضعيف
ما اري وايش علاج ضعف بطانة الرحم
لاني اجهضت اربع مرات واثنين منهم في الشهر الخامس خلاها تحتمل انه يكون عندي بطانة الرحم ضعيفة وقالت راح تسويلي فحوصات بس لسة قدام شوية
الله ييسر الامر بإذنه
قديم 13-05-2009, 06:05 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
حبيبتي ميرميس ربي يعجل بفرحتك و يرزقك و يعوضك و يثبت حملك عما قريب يا رب
قولي يا رب
قديم 14-05-2009, 03:40 AM
غلا جلاجل 2
عضو متألق
غلا جلاجل 2 غير متصل  
مرميس الف الحمد لله على سلامتك والله يعوض صبرك خيررر الحمد لله ربي عطى وربي اخذ الله يجعلهم شفعاء لك باذن الله الفرج قريب ان شاء الله ويرزقك توائم عاجلا غير اجل اكثري من قول الحمد لله ومن الاستغفار وباذن واحد احد يربط على قلبك ربي وتحملين بتوائم وتفرحينا بسلامتك وسلامتهم
اخواتي لاتنسون الاستغفار وقراءة سورة البقرة
الفرج قريب باذن الله بس شوي صبر
قديم 15-05-2009, 03:10 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباح الخير يا بنات

حلومة حبيبتى معلش انا مأخدتش بالى على موضوع التعب اللى عندك بس الحمد لله انك بقيتى احسن
خلى بالك من نفسك و متتعرضيش لاى تيار هوا و اذا سمعتى عن حد عيان متروحيش ناحيتو خالص
الموضوع غير العدو انتى مش حتعرفى كمان تتعالجى ربنا يقومك بالسلامة يا رب

ديدو حبيبتى وحشتييييييييييييينى جدا جدا جدا
و ايه الغيبة الطويلة دى؟
ربنا يكرمك و يفرح قلبك يا حبيبتى و بجد متغبيش علينا كدة تانى

مرميس حبيبتى ربنا يعوضك يا رب
و متسمعيش كلام الناس محدش فيهم حيكون كان قلبو على اللى فى بطنك اكير منك و انتى عارفة انك مأثرتيش خلاص خلى اللى يقول يقول و ربنا يكرمك و يفرح قلبك
خليكى ورا الدكتورة و شوفى اخر التحاليل حتقول ايه
المهم نوصل للسبب بأذن الله
طيب سؤال
هل ممكن يكون الالتهاب دا بسبب عملية الربط؟
يعنى جالك فيروس و انتى بتعمليها؟
اسأليها عن احتمال دا عشان برضو تكونى عارفة كل حاجة للمستقبل و ربنا يبعد عنك الشر و يفرح قلبك

غلا حبيبتى ربنا يكرمك و يطمنك على ابنك يا رب
طمنينى عليه؟

باقى البنات تقبلو تحياتى

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 15-05-2009, 03:23 PM
ديدو 77
قلم وفي
 الصورة الرمزية ديدو 77
ديدو 77 غير متصل  
ازيكم يا احلى اخوات فى الدنيا
يارب تكونوا جميعا بخير
ليه السكون اللى فى الصفحه ده

كوكار حبيبه قلبى بنت بلدى انتى كمان وحشتينى جدا جدا جدا وازى البيبى العسل بتعنا يارب يقومك بالف سلامه ويقر عينك بيه وتشوفيه احلى راجل فى الدنيا

مرميس حبيبتى ولا تسألى فى كلام الناس لان الناس اساسا مش بيعجبهم حاجه اهتمى بنفسك وشوفى السبب وراء الاجهاض ولا يهمك غير نفسك وان شاء الله ربنا هيعوض صبرك خير
اما بالنسبه لى فانا فعلا لن ابداء اى شىء الا لما اتاكد انى تمام وكمان نفسيتى تكون مرتاحه علشان اكون هديه لان الموضوع اصلا بيكون فيه توتر والله المستعان يرزقنا لما فيه الخير لنا جميعا

كل الاخوات الغاليات تقبلوا حبى ودعائى لكم

رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
قديم 15-05-2009, 03:46 PM
ملفوفة الحب
عضو دائم
 الصورة الرمزية ملفوفة الحب
ملفوفة الحب غير متصل  
مساء الخير يا احلى امهات ان شاء الله الصحة تمام

انا طولت عليكم لاني قاعدة عند حماتي لاني ما بشتغلولا اشي خايفة على البيبي لاني باخذ ابر تثبيت وهلأ صرت ماخدة 7 ابر تثبيت وباخد ابر كلكسان كل يوم تحت الجلد ومدرول واسبرين وفوليك اسيد
ادعولي ربنا يتمم حملي على خير

انا هلأخلصت الشهر التاني وداخلة بالتالت

عقبال عندكم يا رب

التعديل الأخير تم بواسطة Crestalla ; 15-05-2009 الساعة 04:07 PM السبب: تعديل لفظ المشيئه ( ان شاء الله )
قديم 15-05-2009, 05:11 PM
مرميس
عضو مميز
مرميس غير متصل  
غلا جلاجل

حبيبتي ياااااااااااااااار يسمع منك وانا الحين الحمد لله احسن بس لسة فيني ألم شوي لما اتذكر شكلها
ويااااااااااااااااااااارب يعوضني بالاحسن منها يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اارب بس والله مكانتها بقلبي كبيرة واخوها اكثر

والفرج قريب ان شاء الله

كوكاريتا

حبيبتي انا المشكلة ان كلام الناس ما يهمني بس زوجي صار يقولي انتي مشكلتك انك فركتي بالحمل قبل ما تفكري ان عندك مشكلة في الرحم وكلامه صحيح بس كنت لما اقول للدكاترة الي كنت اراج عندهم ما كانو يهتموا ويقولولي ان الحل هو ان رحمي ذو القرنين ولازم ربط وانا ما كنت ادري ان مشكلتي اكبر من كدا الله ييسر أمري

وبالنسبة لللتلتهاب هي الدكتورة ما استبعدت شي لكن راح أسوي كل التحاليل وعندي منظار يوم الاثنين القادم وياااااااااااااااارب يبشرني بالخير وتعرف السبب ويكون حل المشكلة سهل يااااااااااااااااااااارب

ديدو
حبيبتي
كلامك صح ولنل قلت نفس الي واقنعت زوجي هالفترة لازم اعرف السبب ان شاء الله س ما راح افكر بالحمل الا ان شاء الله بعد رمضان وقررت اوزن ميزانيتي واخ اجازة أمومة (رعاية طفل )لمدة سنة كاملة ارتاح فيهم اذا صار حمل من غير ما اروح الدوام وربي يفرجها من عنده يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااارب
الله ييسر لنا جميعا حبيبتي

ملفوفة الحب
مسائك عسل يا حلوة
طمنينا عليك حبيبتي بس لازم تلتزمي الراحة التاااااامة ويارب يكمل حملك على خيييييييييير يارب وتشوفي ضناك قدامك وتفرحي فيه انتي وابوه وكل أهلك يااااااااااااااااارب
قديم 15-05-2009, 05:43 PM
حلمي قريب
عضو مميز
 الصورة الرمزية حلمي قريب
حلمي قريب غير متصل  
مرميس

زعلتيني يامرموسه بكلامك .. انك كنتي تداومين لما كنتي حامل ... احس وضعك ماكان يسمح بالعمل والاجهاد وانتي كانت حالتك حساسه شوي ... اسفه حبيبتي لو تدخلت .. وانا زيك احب الشغل وماحب جلسة البيت ... لكن في امور لازم تكون لها الاولوية .. انا حاليا ماخذه اجازه من اول ماشفت الدم ينزل ...

وللاسف تجيني زي الام الدوره وزي العصره .. كأني ادفع غصب عني وجسمي يعرق ... واحس بالخووووووووف احس ان البيبي بينزل اي لحظه لاسمح الله .. لكن على طول استريح وتروح النوبه ...

يعني اهم شي كمان في العلاج الراحه

شوفي احسن شي قلتيه انك راح تاخذين بالاعتبار كل الخطوات والتعليمات واهمها الراحه
الراحه ثم الراحه

باقي البنات
لاجديد معاي الا اللي قلته لمرميس ... وادعو لي ان يثبت البيبي

طمنونا عنكم
قديم 15-05-2009, 05:57 PM
مرميس
عضو مميز
مرميس غير متصل  
tongue3

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمي قريب مشاهدة المشاركة
مرميس

زعلتيني يامرموسه بكلامك .. انك كنتي تداومين لما كنتي حامل ... احس وضعك ماكان يسمح بالعمل والاجهاد وانتي كانت حالتك حساسه شوي ... اسفه حبيبتي لو تدخلت .. وانا زيك احب الشغل وماحب جلسة البيت ... لكن في امور لازم تكون لها الاولوية .. انا حاليا ماخذه اجازه من اول ماشفت الدم ينزل ...

وللاسف تجيني زي الام الدوره وزي العصره .. كأني ادفع غصب عني وجسمي يعرق ... واحس بالخووووووووف احس ان البيبي بينزل اي لحظه لاسمح الله .. لكن على طول استريح وتروح النوبه ...

يعني اهم شي كمان في العلاج الراحه

شوفي احسن شي قلتيه انك راح تاخذين بالاعتبار كل الخطوات والتعليمات واهمها الراحه
الراحه ثم الراحه

لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااا

حبيبتي حلمي انا قصدت اني راح اخذ سنة كاملة علشان ما أفكر كل شوي بالدوام ومتى ممكن تخلص اجازتي واداوم
انا من اليوم الي عرفت فيه اني حامل اخذت اجازه على طوووووووووووووول لاني ما كنت اخذ اجازات بالمرة وكنت محوشتها علشان الظروف هادي وكانت حوالي ثلاث شهور متواصلة اخذت منهم شهرين وشهر واسبوعين مرضي
يعني للان انا ماداومت من نهاية محرم والى الان انا في البيييييييت

لا تخافي علي حبيبتي انا مخططه للاجازة كويس ههههههههههههههههه

الله يسعد قلبك يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب وتشوفي ضناك قدامك وتفرحي فيييييييييييييييه

مواقع النشر