تزوجت أرمله ورفضتني بعد الزواج افيدوني بحكمتكم؟؟(مستجدات الرد 82) - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 22-12-2009, 11:16 PM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
[
align=center]استاذ الجامعه ودكتورها وعميدها ومدرس اصول الدين والفقه والشريعه

من غير زعل لان كلامى الجاى جامد بس انصر اخاك ظالما او مظلوما ..........زوانت عارف باقى الحديث بأن ارده عن ظلمه

انت طلبت التالته وحقك ......صح؟
ربنا وفقك لبنت ناس يتمناها اى راجل ست محترمه بنت عيله\

قالت لك اقعد عند اولادى وانت وافقت
وقبل ما تتسرع قلت فى رد لك هنا انك لاطاقه لديك لاستئجار بيت وانت اتجوزتها على اساس ان عندها بيت .........!!!!!!

- اين القوامه والرجوله وهى على فراش زوجها الاول وانت قبلت ..........اول غلطه نزلتك من نظرها
انت قلت ااجر لها بيت ليه وهى التالته وبكون عندها يومين بس...........حضرتك مش رايح فندق ده جواز يا استاذ الفقه يعنى بمنظورك ده لو اتجوزت اربعه الرابعه هتنيمها فين ودى لها بقى يومين بس!!!!!!!!!!!!!!!!!
- بعد الجواز بيوم حضرتك تروح لاهلك واصحابك لاء وكمان تتمشى وتتاخر............تانى غلطه خلتها شافت روحها مش ست محترمه ولا محبوبه وشافتك انانى ، هى نظامها مع عيالها اتلخبط ودخلت عليهم راجل فى مال ابوهم وممكن تكون كسرت بخاطرهم ، انما انت حياتك ماشيه زى الساعه لدرجه ان التلات ايام الاولى حسبتهم من نصيبها فى الاسبوع!!!!!!!!
- اليوم التالت حضرتك قدام التليفزيون ومطنشها تالت يوم فاهم يعنى ايه تالت يوم ..........حست ان اختيارها غلط .......وانك مش الشخص اللى هو بجد يملا مكان فى حياتها
- اجر لى بيت .........احنا اتفقنا تقعدى مع عيالك وده كان طلبك.......عيب انا بقولك ما كانش يصح، فين العدل ........ازاى انت ترضاها ، طاب تبقى قيم ازاى وانت داخل قدام الواد اللى عنده 18 سنه تنام مع امه على فرش ابوه
يا اخى اللى ماعرضت حتى تغير اوضه النوم .......

عارف هى اتطلقت ليه...........

لانك اهنتها حسستها انها كماله عدد
لانها شافت الاستاذ الدكتور القدوه دكتور الشريعه يدرس مالا يفعل ...خافت
لانها شافتك انانى......
ولانك فقدت اهم عنصر فى الزواج القوامه ............ قيم ازاى وانت عندها؟؟؟؟؟!!!!
لانك عاوزها متعه بس ويصعب على ست حره زيها انها تقبل ده......لانك مش واخدها زوجه بجد
لانك حطيت نفسك فى وضع مقارنه مع المرحوم وبتصرفك وريتها قد ايه هى وطت نفسها لما اتجوزت تانى حد اهانها بالشكل ده وما طلعش زى ماهى متصوره.....

بلاش ترجع لها
اذا من تالت يوم قدام التليفزيون ، امال طاقه ايه بقى
بلاش تهين ست محترمه كده قدام نفسها، بس صدقنى انت خسرت كتير
وياريت قبل ما تعدد على الاتنين اللى عندك ، تبص لامكانياتك جنسيا وروحيا ونفسيا وماديا وبعدين تاخد بنات الناس

عارف انا عنيفه كده ليه؟
لانى حبيت الست دى وحطيت روحى مكانها ..........ولانى حطيت نفسى فى موقف انى اتجوزت حد وعمل اللى انت عملته خاصه وانه مش اى حد لا ده استاذ دين ...........يعنى الضربه لى دوبل، عارف لو حد عادى مهندس وللا محامى وللا حتى موظف قد اقول لا يعلم انما لا، ده انت اللى تعلم ،وانت عارف ربنا بيحاسب صاحب العلم اشد من الجاهل به.
قديم 22-12-2009, 11:27 PM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
بكر
هى ليست زوجته ولا على ذمته طلاقها على مال وهو يدرى ذلك وان لم يكتبه فى القسيمه يعلم انه استرد مهره
وطلاقها بائن منه ولا يجوز له ارجاعها الا بعقد ومهر جديدين

انتى قلتى ، وصفت وهى ما تزال زوجتك فحبيت اوضح لك النقطه دى بس
قديم 22-12-2009, 11:27 PM
ملَك شادي
عضو متألق
ملَك شادي غير متصل  
اقتباس:
ولكن اجد فتح بيت ثالث مكلف وخاصه انها ليلتين فقط في الاسبوع
اخي انت رحت خطبتها على اي اساس؟مو على اساس انو هية امراة زي هالنساء وماعندها بيت وانت لازم تجبلها بيت

فكيف كنت حتتجوزها؟؟؟ازا كان حاسس الامر مكلف لليلتين في الاسبوع؟

كيف رحت تخطبها وازا كان انت وقع نصيبك على وحدة ماعندها بيت شو كنت حتعمل؟؟

كلامك غير منطقي الان اتزكرت انو مكلف؟
مدام مكلف وحاسس ماحتقدر ليش بدك تتجوز التالتة

انا قصدي من الاول اكيد عامل حسابك لفتح بيت تالت وحاسب التكلفة

فليش بخلان عليها الان

قديم 22-12-2009, 11:31 PM
× الرسمي ×
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية × الرسمي ×
× الرسمي × غير متصل  
الأخت آن الأوان

لك الحق في إبداء رأيك

وليس لك الحق في تخطأة رأي الآخرين

ولكن ألتمس لك العذر كما ذكرت أنت ( لقافة )

.
.

وأما رأيي فأنا لم أقل أن الأرملة ليس لها الحق أن تطلب زوجاً آخر

ولكن

في الغالب أن الأرملة يبقى قلبها معلق بزوجها السابق خصوصاً لو كانت تحبه بشده وسوف تتذكره في كل لحظة وكل مكان
قديم 22-12-2009, 11:43 PM
آن الآوان
عضو دائم
آن الآوان غير متصل  
اقتباس:
في الغالب أن الأرملة يبقى قلبها معلق بزوجها السابق خصوصاً لو كانت تحبه بشده وسوف تتذكره في كل لحظة وكل مكان
كل مكان يشغل بما يسده يحل محل السابق فليس مبرر ماذكرت

فان كان زوجها مثل السابق فلا ضير ان تجمع بين حبين

ولا ضير ان تميز الثاني ان ملك قلبها

ولاضير ان احبت المتوفى ولم تشعر زوجها

وكلن له رأيه وأبدًا ماخطأتك لكن انا انثى وادرى ببنات جنسي
قديم 23-12-2009, 12:59 AM
noriin
عضو مثالي
 الصورة الرمزية noriin
noriin غير متصل  
icon40

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عميد الجامعه مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك اختي الكريمه
نعم اقدر افتح بيت لكن ارى انه ليس من العقل افتح بيت وانا مااجيها الا كل ليلتين فقط بحكم انها الثالثه
وتعرفين فتح البيت يحتاج الى مصاريف كثيره جدا
وارى ان تنقلها من بيت لبيت صعب وتشتت لها ولطفلها الصغير
ايضا اخاف ان اتخسر وتظل متردده من ناحيتي ولاترتاح فتطلب الطلاق مره اخرى واكون خسرت ع الفاضي
بالنسبه لسؤلك لها مترمله 3 سنوات الا قليلا وتزوجتها فعليا وجلست معي فقط ثلاث ايام بلياليهن
بعد هذا الرد انا تحطمت!!!!!!
وانا جلست اقول انك رجل عاادل ونااادر اللي مثلك
وكنت اقول من اول ماااقول له اجر بيت راااح يقول بس كذا ويأجر
بس ماتوقعت ردك هذااا ابد ماتوقعت!!!!!
معقوله مافي معدد وعااادل يااخوااان؟
لاتلوموني ارجوكم بعد كذااا

اخي الكريم الاعضااء كفوو ووفو
كلام فتوووشي عييييين العقل
وملك شااادي كمااان

اما انا لساااني صاار مربوط من هووول الصدمه
يوم كتبت القصه رجل تاااني ويوم رديت غييير عن الاول

الله يصلح امورك ويهديك للصوااب

شفتو انو بهازمن مافي معدد عاادل
هذ انت اخي الكريم مدرس الشريعه وعميد الدراساات الاسلاميه
يعني مفصل كتاااب الله تفصيل
وتعمل كذاااا!!!!!وش تركت للباااقي!!!!!

لاتزعل اخي اعتذر بس حبيت انبهك
الغلط راكبك من راسك لساسك
قديم 23-12-2009, 01:22 AM
شيرة911
عضو دائم
شيرة911 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatoushi مشاهدة المشاركة
[

من غير زعل لان كلامى الجاى جامد بس انصر اخاك ظالما او مظلوما ..........زوانت عارف باقى الحديث بأن ارده عن ظلمه

وقبل ما تتسرع قلت فى رد لك هنا انك لاطاقه لديك لاستئجار بيت وانت اتجوزتها على اساس ان عندها بيت .........!!!!!!

- اين القوامه والرجوله وهى على فراش زوجها الاول وانت قبلت ..........اول غلطه نزلتك من نظرها
انت قلت ااجر لها بيت ليه وهى التالته وبكون عندها يومين بس...........حضرتك مش رايح فندق ده جواز يا استاذ الفقه يعنى بمنظورك ده لو اتجوزت اربعه الرابعه هتنيمها فين ودى لها بقى يومين بس!!!!!!!!!!!!!!!!!
- بعد الجواز بيوم حضرتك تروح لاهلك واصحابك لاء وكمان تتمشى وتتاخر............تانى غلطه خلتها شافت روحها مش ست محترمه ولا محبوبه وشافتك انانى ، هى نظامها مع عيالها اتلخبط ودخلت عليهم راجل فى مال ابوهم وممكن تكون كسرت بخاطرهم ، انما انت حياتك ماشيه زى الساعه لدرجه ان التلات ايام الاولى حسبتهم من نصيبها فى الاسبوع!!!!!!!!
- اليوم التالت حضرتك قدام التليفزيون ومطنشها تالت يوم فاهم يعنى ايه تالت يوم ..........حست ان اختيارها غلط .......وانك مش الشخص اللى هو بجد يملا مكان فى حياتها
- اجر لى بيت .........احنا اتفقنا تقعدى مع عيالك وده كان طلبك.......عيب انا بقولك ما كانش يصح، فين العدل ........ازاى انت ترضاها ، طاب تبقى قيم ازاى وانت داخل قدام الواد اللى عنده 18 سنه تنام مع امه على فرش ابوه

لانها شافتك انانى......
لانك عاوزها متعه بس ويصعب على ست حره زيها انها تقبل ده......لانك مش واخدها زوجه بجد
لانك حطيت نفسك فى وضع مقارنه مع المرحوم وبتصرفك وريتها قد ايه هى وطت نفسها لما اتجوزت تانى حد اهانها بالشكل ده وما طلعش زى ماهى متصوره.....

بلاش ترجع لها
وياريت قبل ما تعدد على الاتنين اللى عندك ، تبص لامكانياتك جنسيا وروحيا ونفسيا وماديا وبعدين تاخد بنات الناس

عارف انا عنيفه كده ليه؟
لانى حبيت الست دى وحطيت روحى مكانها ..........ولانى حطيت نفسى فى موقف انى اتجوزت حد وعمل اللى انت عملته خاصه وانه مش اى حد لا ده استاذ دين ...........يعنى الضربه لى دوبل، عارف لو حد عادى مهندس وللا محامى وللا حتى موظف قد اقول لا يعلم انما لا، ده انت اللى تعلم ،وانت عارف ربنا بيحاسب صاحب العلم اشد من الجاهل به.
فعلا كلام يتوزن بالدهب
قديم 23-12-2009, 01:37 AM
rahmatallah
عضو مثالي
 الصورة الرمزية rahmatallah
rahmatallah غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatoushi مشاهدة المشاركة
[

لانها شافتك انانى......

بلاش ترجع لها

عارف انا عنيفه كده ليه؟
اختي الفاضلة يعطيك العافيه علي هذا الكلام الموزون
تقبلي تحياتي
اما صاحب الموضوع الله المستعان
بدون تعليق
قديم 23-12-2009, 01:54 AM
دحوومي
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية دحوومي
دحوومي غير متصل  
ههههههههههههه
ياحليله صاحب الموضوع عطيتوه على راسه يالنسوان

عموما اذا انت شاريها بتستأجرلها بطيب نفس
قديم 23-12-2009, 01:55 AM
أطياف المجد
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أطياف المجد
أطياف المجد غير متصل  
الله يهديك غلطان مليون في الميه

أولا في خروجك أيام زواجك الأولى وتأخرك

ثانيا لما طلبتك تأجر بيت ورفضت

ثالثا لما أهملت مشاعرها كلها أسباب تظافرت لتبرهن على أنك مجرد بايع كلام قول بدون فعل فقط عندما يعنيك الأمر تلتفت لها فهي تحت طلبك

شوف بما أنها أرمله يعني عنده تجربه سابقة والله أعلم أنها كانت تجربه جميلة وكان زوجها رحمه الله مومقصر معها مدلعها

لأن اللي مثلها يستاهل الدلال لذا تجرأت على إعادة التجربة فمن تتعود على الحياة المستقرة والدافية يصعب عليه البقاء

بدون زواج لكنك لم تكن عند حسن ظنها وخيبت أملها وربما رأت أن البون شاسع بينك وبين زوجها السابق وهذا ما جعلها

تندم لأنها أستبدلته بك وعندما رأت إهمالك فضلت أن تتراجع لعلها تكون من نصيب زوجها السابق في الجنه إن شاء الله

لكن لو كنت أثبت لها أنها لم تخطأ الإختيار وأنك ستعوضها عن زوجها وأكثر من ذلك فلا أعتقد أنها ستطلب الطلاق
لذلك كان من المفترض أن تعلم أنها ليست زوجه لأول مرة بل سبق لها الزواج وتتعامل على هذا الأساس لأنه سيحدث
مقارنه حتى ولولم تقصد ذلك فإذا لم تستطع تكون لها خير من زوجها فلا أنصحك بمراجعتها

فكل حججها يمكن ردها باستأجار بيت جديد

أعذرني ربما كنت قاسيه ولكنك طلبت الصراحه

موفق

[استغفرالله وأتوب اليه.]

التعديل الأخير تم بواسطة أطياف المجد ; 23-12-2009 الساعة 01:58 AM
موضوع مغلق

مواقع النشر