هل يتحول الحب الى صداقه - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

قديم 15-11-2014, 03:48 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  
رد : هل يتحول الحب الى صداقه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kooki3 مشاهدة المشاركة
يا عمو يا خلبوص
امتى حتبطل شقاوه جننت الحجه ربنا يكون في عونها
الجواب : ببساطه لان المرأه هي الخاسر الاكبر في الحب
وعاوزها صداقه ما يغور في ستين داهيه
شفت ازاي قد ايه انا اوبن مايند ومتحضره
اهلا كوكى ..
اسعدنى تواجدك يابنت ..
امتى بقى حنفرح فيكى عشان ما تقوليش يغور فى ستين داهيه .. ويهون عليكى برضه ..
لما نقول حسره عليها يا حسره عليها ..
جت رجليها ما جت رجليها .. ابقى سمعينى ردك ..
انا اتفق معاكى ان المرأه هى الخاسر الاكبر فى الحب او فى فشل الحب ..
العمر بيجرى بيها والخطاب بيقلو .. طبعا دى ضغوط تجعلها حانقه على الرجل وتحمله اسباب الفشل
لكن الامر يختلف بين الزوجين وبين الاطراف الناضجه .. لماذا لا تستطيع الزوجه او الزوج ان تقبل باى نوع من العلاقه بعد انتهاء الزواج الا علاقة العداء والكره والكيد ..
الا يصلح ان نصبح صديقين ..
كمان الغرباء الناضجين لما لا يتفهموا ظروف بعض ويقبلو بعلاقة الصداقه ولا نحول مشاعر الحب الى كره واحساس بالخذلان ..
اما الحجه لو عايزاها وقلبك عليبها تعالى خديها
قديم 15-11-2014, 04:22 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شوق اللقاء مشاهدة المشاركة
اولا اهنيك على الموضوع الحلو اللي اقترحته
شخصيا انا ارى الصداقة زي الاخوة، يعني انا ممكن اصادق كل اخواتي، و بالنسبة للحب، فدا مالناش يد فيه، و ممكن يكون (و الله و أعلم)، يكون مجموعة مشاعر و احاسيس فيها شئ من المودة بس لا يمكن يكون اخوة،
و انا ممكن ادي مثال بالست صديقة زوجين، لانها حالة بيجتمع فيها الاثنين بس من غير مايربط بين كل طرفين اكثر من رابط واحد، يعني يا حب يا صداقة او اخوة
من ناحية ثانية هل يمكن الحب يرجع صداقة، لا اعتقد ذلك، بل ممكن انه مع الحب تتولد الصداقة فتكون صفة مصاحبة ليه
تخيلى ماحدش قال ان الحب ممكن يتحول صداقه ..
هو انا عايش فى المدينه الفاضله ولا ايه ..
ليه ..ليه ياجماعه كده حتخلونى اكفر بحاجه اسمها حب وصداقه ..
لازم نتحكم فى مشاعرنا شوق ونرتضى بالصداقه مادمنا لم نحصل على ما نريد ومادام هو اهل لتلك الصداقه
قديم 15-11-2014, 07:07 PM
خاله بيتا
عضو المنتدى الفخري
خاله بيتا غير متصل  

لو صادقت زميلتك بالعمل ووجدتها توأم ليك بالأفكار والتوجهات وبكل حاجة .. وتزوجتها . وبعد كم أسبوع قالت لك خلاص يا رؤوف خلينا نتطلق ونرجع زملا أحسن

ايه ردة فعلك ؟؟ حتكون فرحان أوي بقرارها ؟ مش حتحس أنك كنت طالع درجات سلم ولما وصلت اخر درجة تراجعت ونزلت درجتين ؟
قديم 15-11-2014, 07:28 PM
ابغي حل؟
عضو نشيط جدا
ابغي حل؟ غير متصل  

الحب يتحول الى صداقه .... ؟؟؟؟؟؟ احس مجرد مسمى العلاقه بيختلف بس دام في تواصل بتبقى مشاعر الحب الاولى موجودة ولو بردت فتره .... الحب حياااااة الحب صداقه نادره الحب فرحة الحب نشوة الحب خوف شوق غلا لهفة قدر الحب عالم وردي بس لازم يكون فيه تفاهم في الشخصيه أصلا الحب يبدأ بصداقه .... وإلا بتئول آيه يا عّم رؤوف
قديم 15-11-2014, 07:38 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Beta2 مشاهدة المشاركة
لو صادقت زميلتك بالعمل ووجدتها توأم ليك بالأفكار والتوجهات وبكل حاجة .. وتزوجتها . وبعد كم أسبوع قالت لك خلاص يا رؤوف خلينا نتطلق ونرجع زملا أحسن
ايه ردة فعلك ؟؟ حتكون فرحان أوي بقرارها ؟ مش حتحس أنك كنت طالع درجات سلم ولما وصلت اخر درجة تراجعت ونزلت درجتين ؟
هو انا انكرت احساس الخيبه والخذلان
انا ما اتعجب منه اننا لماذا لا نتخطى تلك الاحاسيس وننحى بها لعلاقه ادوم واكثر احتراما ..
قد يكون مثالك غير صالح للقياس فليس الذكر كالانثى ولكن سافترض جدلا ذلك لكن هل الصداقه ممنوع تتحول لحب .. لا بتحصل اما ان الحب ينتهى وتطلب ان نتطلق ونرجع زملا احسن فذلك قمة التحضر وهذا ما اسعى اليه ..
مثلا كان بين الزوجين اطفال والضروره تحتم تواجد الاثنين اوقات كثيره فان لم نكيف العلاقه لتكون صداقه فسينعكس ذلك على الاولاد ومصلحة الاولاد ان تكون هناك علاقة ما ..
اما الاحساس اننى تراجعت درجتين بعد الانفصال فيحصل لا محاله ..
انما انتى مش شايفه ان مدة كام اسبوع طويله شويه على الطلاق ..
قديم 15-11-2014, 08:07 PM
خاله بيتا
عضو المنتدى الفخري
خاله بيتا غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RAOUF&RANA مشاهدة المشاركة
هو انا انكرت احساس الخيبه والخذلان
انا ما اتعجب منه اننا لماذا لا نتخطى تلك الاحاسيس وننحى بها لعلاقه ادوم واكثر احتراما ..
قد يكون مثالك غير صالح للقياس فليس الذكر كالانثى ولكن سافترض جدلا ذلك لكن هل الصداقه ممنوع تتحول لحب .. لا بتحصل اما ان الحب ينتهى وتطلب ان نتطلق ونرجع زملا احسن فذلك قمة التحضر وهذا ما اسعى اليه ..
مثلا كان بين الزوجين اطفال والضروره تحتم تواجد الاثنين اوقات كثيره فان لم نكيف العلاقه لتكون صداقه فسينعكس ذلك على الاولاد ومصلحة الاولاد ان تكون هناك علاقة ما ..
اما الاحساس اننى تراجعت درجتين بعد الانفصال فيحصل لا محاله ..
انما انتى مش شايفه ان مدة كام اسبوع طويله شويه على الطلاق ..
طب مش حتستغرب وتقول هو حصل ايه عشان نتطلق ونرجع زملا؟

أمر مفهوم أن يحاول الزوجين الإبقاء على علاقة طيبة بعد الطلاق عشان الولاد أو حتى عشان خاطر الذي مضى .. لكن الخذلان اللي قلت عليه وشعور التراجع ده هو اللي احنا بنتكلم عليه وبنقول انه صعب ترجع من حب لصداقة
قديم 15-11-2014, 09:11 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابغي حل؟ مشاهدة المشاركة
الحب يتحول الى صداقه .... ؟؟؟؟؟؟ احس مجرد مسمى العلاقه بيختلف بس دام في تواصل بتبقى مشاعر الحب الاولى موجودة ولو بردت فتره .... الحب حياااااة الحب صداقه نادره الحب فرحة الحب نشوة الحب خوف شوق غلا لهفة قدر الحب عالم وردي بس لازم يكون فيه تفاهم في الشخصيه أصلا الحب يبدأ بصداقه .... وإلا بتئول آيه يا عّم رؤوف
مقدرش اقول حاجه بعد كلامك ..
صح صعب على البنت انها تتحول من حب لصداقه ..
لانها تعيشه بكل مشاعرها ولا تتصور اى علاقه اخرى سوى الزواج فان لم يتم الزواج تنهار وتعتبر الرجل غدار ومالوش امان وتتجرع كاس المراره وخيبة الامل ..
لا تطيق تشوفه ولا تسمع اسمه مع انها لو فكرت قليلا فستجد ان ماجذبها له لا يزال موجودا ولا مانع من ان تطوع تلك العلاقه وتنقيها من انانية الحب لايصبحا اصدقاء ..
صعبه عليكو انا عارف
قديم 15-11-2014, 11:38 PM
شوك11
عضو مثالي
 الصورة الرمزية شوك11
شوك11 غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RAOUF&RANA مشاهدة المشاركة
شوك يابنتى انا متابع فضفتك واعلم كم هى كثيره الملفات السلبيه التى تختزن بداخلك وان مسحها ليس بالامر السهل فهو مخزون يرفض شعورك ادخال شئ محله ..
شوك هل قال لك من تعاملتى معهم ورسخ تلك الملفات السلبيه لماذا فعلو معك ذلك ..
هل انت على استعداد لتفهم منطقهم فى التصرفات والتماس العذر لهم ..
قد تقسى على ابنك يوما وتضربيه ضربا مبرحا وقد يتولد لديه شعور بالحنق عليك ولكنك كنت تفعلين ذلك معه حبا له وخوفا عليه وذلك بمفهومك ..
نحن لنا علاقات كثيره مرت بحياتنا منها السلبى ومنها الايجابى والحب فيه انانيه اه فيه ولكنها انانية اثره فتريد ان يكون المحبوب لها فقط ولا ضير من ذلك ولكن المحب يعطى لانه يحب ويبادل بالعطاء لانه محبوب ..ولكن عندما تحبى اكثر مما ينبغى ويحبك هو باقل مما تستحقى فهنا الميزان يميل ويتولد هذا الشعور ..
ارجو ان يجيء اليوم الذى تقولين لى فيه
عمى رؤوف لقد احببت زوجى .. لم اكن افهمه ولا اتفهمه .. كم هو رائع عمو
عمو رءووف

عمرك سمعت بطير يحب سجانه؟!
قديم 17-11-2014, 02:49 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

انتهاء الحب لوحده مش هو اللي هيخليني أكرهه .. التصرفات والأذية هي اللي هتكرهني فيه .. ولو محصلتش أذية فأكرهه ليه؟
السؤال: انت عايزها تتحول لصداقة ليه؟
شوف .. أنا ممكن أفهم أن الوضع أو طبيعة الرباط اللي بينهم هو اللي يحتم أن الحب يتحول لصداقة .. يعني قرابة .. جيرة .. زمالة .. لأن التواصل هيفضل قائم ولا مفر منه .... لكن بينكم مسافة أو بلاد .. عايز الصداقة في إيه؟
بعدين ليه تفترض إنها لما ترفض الصداقة يبقى كرهتك؟ .. مش ممكن تكون ما قدرتش تتغلب على مشاعر الحب؟ .. مش ممكن الصداقة دي تخليها تفضل عايشة تحت وطأة مشاعر تفضل تعذبها؟
ما هو مش زرار تدوس عليه!
رفض الصداقة ممكن يكون من باب حماية نفسها من الألم اللي بيحس بيه اللي حب ولا طالش.
ويمكن لأنها لا تؤمن بالصداقة أصلاً .. فأكيد مش هتستوعب رغبتك في استمرار العلاقة وتحويلها إلى صداقة.
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهره مشاهدة المشاركة
فرق يا خالو بين المشاعر والسلوك المرافق للمشاعر.
وأنا شخصياً مؤمنة جداً بأن العقل (السلوك) له القدرة على السيطرة على ال لب (المشاعر) .. وكون البنت حاطة على قلبها حجر فده مش معناه إنها ما بتحبش .. لكن معناه إنها يمكن شايفة إن مستقبل الحب ده عليه علامات استفهام.
أصل مش كل حب معناه علاقة وزواج ناجح.
ومش كل حب المفروض نمشي وراه عمياني.
انا اخرت الرد عليكى شويه لان كلامك مش بحب اعديه بالساهل وكمان لان جوانب ردك دايما شافيه ..
اولا انا معرفش ان العقل هو السلوك .. انا اعرف ان العقل مخزن بيانات ويحرك ويتحكم فى السلوك كالجوع والعطش والحاجات الاساسيه .
ثانيا من لا يؤمن بالصداقه كيف يؤمن بالحب ومعروف ان الحب يحتوى ضمن مايحتوى على الصداقه وهى علاقه وليست مشاعر ..
ليس المنتهى هو طلب الصداقه سواء كانت المسافات قريبه او بعيده ولكن سؤالى الجدلى هو عندما ترتبط بشخص وتحمل له مشاعر حب وود ولا تستطيع ان تترجمه الى علاقة زواج مثلا وهذا الشخص رجل او امراه يحمل صفات انت معجب بها اليس من الافضل استثمار تلك الصفات فى علاقة صداقه ام الانقطاع واعتبار الطرف التانى خاين وخذلنى ولم يرتبط بى ..
من ردودكم ايقنت ان الفتاه عندما تحب لا تقبل باقل من علاقة الحبيب وتطورها الى زواج ويمكن لانها لا تستطيع التحكم فى مشاعرها وتحملها للضغوط فتؤثر الابتعاد ..
وقد يكون راى الرجال كذلك ..
ولكنى يحكمنى مفاهيم معينه قد تكون فى نظر الكثير مغلوطه وهو ان الصداقه ادوم واقوى وان كان الحب لم يترجم فلنطوعه للصداقه بدلا من الهروب ..
قديم 17-11-2014, 03:01 PM
El3m Raouf
عضو مثالي
El3m Raouf غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شوك11 مشاهدة المشاركة
عمو رءووف
عمرك سمعت بطير يحب سجانه؟!
لا انا سمعت ان القط ميحبش الا خناقه ..
اما الطير بيحب سجانه فلانه لم يعتاد الطير بمفرده
ويوم ان تتعلمى الطير كما الفرخ الصغير وتحلقى فى سماء الحريه ستكسرى سلاسل السجن وتكرهى السجان
وحتما سيتحول السجان الى راعى لك ومشارك لك فى الطيران ..
لا اجيد الرمزيات كثيرا ولكن اعلمى ان قلوبنا جميعا معك ..

مواقع النشر