لو كنت مكاني كيف تتصرفين ((موقف حصل لي اليوم)) - الصفحة 3 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 18-04-2010, 10:45 AM
غارقة في همي
عضو نشيط جدا
غارقة في همي غير متصل  
ليش الرجال يدافعون عن زوجج ..هل عشان يسوون لهم تصريح بالصراخ على زوجاتهم وياخذون موقفج دليل ويفسرونه على انه اهمال ! ما علينا خلينا من ها التساؤل ...

الحين انتي قلتي انه شاهد لج بأدبج وحسن اختيار ألفاظج ومتعود على أدبك وهدوئج يمكن انفعل لما شافج رفعتي صوتج وهو مو متعود منج ها الشي وزوجج شكله انفعالي و حبتين عصبي فلازم في الأماكن العامة حفظا لماء الوجه كلميه بهدوء تام علشان ما ينفعل ... هذا حل مؤقت

بس أيضا انتي قلتي إنه مب أول مرة يسويها. بقولج على شي : فيه ناس بيستخدمون الصبر في ها المشكلة والحيلة مع الزوج أما أنا انسانة ما تعرف الطرق الملتوية وصريحة وأعطي بالويه فاذا زوجي سوا لي ها الشي ماراح أسكت عنه بس طبعا ماراح أتمشكل معاه وأتشاجر معاه وأصارخ ...أنا أشوف الصراحة راحة مثل ما يقولون وهو أهم شي في العلاقة الزوجية تفاهمي معاه ووضحيله إنج ما ترضين ابدا اللي سواه وانه مو اول مرة يسويها .. أما اذا يشوف ان اللي سواه عادي وما ينزل من مستواج اضربيله مثل لو كان الموقف صار العكس وانتي اللي صرخت في وجه وقلتي له : انت أهبل!!! شو راح يكون موقفه قدام أهله والعامة !

بس ودي أسألج سؤال : هل لما حصل مثل ها الموقف أول مرة وغلط عليج اول مرة بينكم او قدام أهله سكتي عنه ولا ع طول "وقفتيه عند حده " مثل ما يقولون ؟

أتمنى لج السعادة حاسة فيج وعارفة ان الزواج والزوج مسؤووووووولية تعور الراس وأحيانا تحبط
قديم 18-04-2010, 04:34 PM
*( ملاك )*
عضو نشيط جدا
*( ملاك )* غير متصل  
يا اختي ليه تزعلو بس يقولو النساء عقلهم صغير

صراحة استغرب من المراة اللي عايشة عمر مع راجلها وتعرف الشي اللي يعصبه وتعند وتصر عليه

يعني يا حبيبتي يا عمري انتي عارفة ان زوجك سبق واهانك قدام اهله قبل كده والان يصارخ وعارفة ان لسانه ممكن يطلع منه اي شي ومع ذلك عاندتي واصريتي تكملي اللي تبيه قدام اخته وكل الناس وما اهتميتي لصراخه عليك

بالله عليك شوفي كم مرة يصارخ ويقولك لا وطلعيها وانتي طناااش وتعاندي وتقولي لا المسبح مو عميق الى ان انفجر وصار اللي صار

انتي غلطانة وهذه كلمة حق تبي تتقبليها والا ما تبي بس المهم تنقال كلمة الحق

لو اي امراة عارفة ان زوجها لسانه ممكن يفلت عليها قدام الناس تتجنب اللي يخليه يعمل هالشي هذا وهو قاعد يصارخ وانتي مصرة تكملين اللي قاعدة تسويه

وبعدين تكلم وكان يبي يطلب شاي وانتي بعد مصرة المفروض استغليتي هذه الفرصة الذهبية وتكلمتي مو الان مجبورة تتنازلي وتعتذري ربي بس يهديك

لو منه ما اتكلم ولا اعتذر لانه هو اللي بادر وحب يلطف الجو وينسى اللي صار وانتي ما رضيتي رغم انك انتي اللي عاندتي وما طعتي كلامه ولما يبي يكلمك زعلتي وما رديتي عليه

الان اعتذريله وتاني مرة ما تعاندي وتقولي لا لشي هو معصب منه وتصري تعمليه وبعدين تقولي كل مرة انا اللي اعتذر

طيب شوفي التصرف من الاول واحكمي

في هالموقف انتي الغلطانة

ربي يفرجها عليك ويهديكم ويسعدكم

التعديل الأخير تم بواسطة *( ملاك )* ; 18-04-2010 الساعة 04:37 PM
قديم 18-04-2010, 05:55 PM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
بصراحة يعني انتوا بتتكلموا كإن العصبية مثلا دي حلها سحري وكله بيقول .. من البداية !! من البداية !!

ياجماعة الانسان العصبي ده العيب بيكون فيه مش في مراته

هو انا انسانة وراد اني اغلط مش همشي على قشر بيض طول حياتي يعني .. انتو بتتكلمو في واحد ممكن اي حاجة صغيرة تخليه يولع نار ويطلق شرار مهما عملتي .. ومهما كنتي 100% ففي الاخر انتي انسانة

ولا ايه ؟؟!!!

لازم يكون صاحي وهو بيتعصب والكلام بيخرج من فمه

ولا بذمتكم محصلش من راجل قبل كدا انه برده عمل حركة غبية في عياله رغم تحذيرات الام خصوصا وان مش بيكون عنده الاحساس في التعامل مع الطفل زي اللي بيكون عند الام .. وتعديها برده

يعني بذمتكم لو الموقف خرج من مدير ليه في الشغل هيقوله انت أبله ،ولا هيبقى مدرك لنفسه ؟؟!! لو مش مدرك بأه يروح يتعالج لإن كدا ده مريض ،، ومش هيكون ناجح في حياته

مع اعتذاري للأخت لمني بالشوق الام ماتتشابهش بالشغاله .. مهما كان انا قلبي على عيالي اكتر منها .. ولما اغلط غير لما الشغالة تغلط.. او اي حد غريب يئذي عيالي بقصد او بغير ،، ولا هو انا بالنسبه ليه كمان زي الشغالة ؟؟!!

ياجماعة في فرق بين ان الست تكون واخدة بالها كويس وتطلع حاجة غصب عنها والراجل يتعصب وفرق بين واحدة تصرفاتها طول الوقت مزعجه وجوزها بيتعصب من كدا

الاخت دي بالذات واضح انها من الناس اللي بتحسبها كويس .. واحساسي بيقول انه مش من الناس اللي بيعذر ابدا .. يعني لو هي عملت حاجة مايعذرش

انا مع الاخت بياعةالورد2010 ومع فلسطيني و غارقة في همي

جوزك يا أخت مرعوبه لازم له واحدة واثقة من نفسها وثابته ولسانك حجته قوية .. بعقل مش زي العيال .. لما تكلميه في الموضوع كوني قوية .. وجبيله مواقف هو عملها ورددي الكلمة على اسماعه كويس كإنك بتقولهاله ،، وقوليله لو انا كنت قولت كدا كنت هتعمل ايه ؟؟!! وبعدين نزلي دمعتين في صمت بدون صوت وقومي .. سبيه يفكر

هيعتذر بعد مايقلبها في دماغه سواء بفعل او قول صريح او غير صريح تقبليهم ببساطتهم وخلاص .. طالما وضحت الصورة

بس

التعديل الأخير تم بواسطة helwaya ; 18-04-2010 الساعة 06:03 PM
قديم 18-04-2010, 06:20 PM
أم يوسف2
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم يوسف2
أم يوسف2 غير متصل  
حبيبتي انتو الاثنين غلطتوا

انت بعدم سماعك لتنبيهاته المتكررة وهو باستخدامه لفظ عيب انه ينقال لزوجته سواء بحضور احد او حتى بينهم
فالاحترام مطلوب بين الزوجين

لو كنت مكانك .. كنت بسوي مثلك .. بسكت هناك و لما باروح البيت بظلني ساكتة و زعلانه و مستنياه يفتح الموضوع
بس زوجك غير زوجي .. زوجي لو طولت بالزعل بيضطر يفتح الموضوع و يسأل مالك ... زعلتي؟ و ساعتها افضفض اللي بقلبي كله مع كم دمعة و انا عارفة انه ماراح يكررها ....

لكن انتي ادرى بزوجك .. هل النقاش بيفيد معاه؟ و لا الدموع ؟ و لا الطناش ؟؟و لا الدلع و لا الحزم ؟؟ مادري
بس برأيي ممكن اليوم تقعدي معاه و تقولي له بصريح العبارة ..ز انا معترفة اني غلطت
بس برضوا كان لازم تحترمني قدام الناس و تحافظ على الفاظك .. انت ترضى اني اناديك بهكذا القاب قدام احد مهما كان الغلط الي سويته ؟؟
وشوفي رده ....

الله يوفقكم
قديم 18-04-2010, 06:40 PM
مرعووبه
عضو نشيط جدا
مرعووبه غير متصل  
مساء الخير

قرأت جميع الردوووود....
وأشكر الجميع....

البعض فهم قصدي وأعطاني الرد الي كنت طالبته....

والبعض خلط ما بين كلمة ((تحليل)) و ((حــل)) اقصد قاموا بتحليل الموقف ووضع افتراضات لشيء قد حصل دون تقديم حلول عملية

ومع ذلك اقدر لهم مشاركتهم الوجدانيةوتفاعلهم والوقت اللي صرفوه ليكتبوا لي ردودهم....

اكرر شكري الجميع.....

سأعيد قراءة جميع الردود....وأحاول التفكير في الموضوع من زاوية مختلفة.....وأقرر كيف سأتصرف...

لكن أكثثثررر شي أنا متأكدددددددة منه إنه مافي رجل يقبل على نفسه كلمة ((أبله)) مهما كااااااااااان خطأه!!!
قديم 18-04-2010, 07:19 PM
ابوزيد
من كبار شخصيات المنتدى
ابوزيد غير متصل  
حقيقة كنت أريد التعليق على ردود الأخت الكريمة مشاعر مرهفه ولكن خشيت أن تفهمني خطأ

قديم 18-04-2010, 09:09 PM
مشاعر مرهفه
قلم مبدع
مشاعر مرهفه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوزيد مشاهدة المشاركة
حقيقة كنت أريد التعليق على ردود الأخت الكريمة مشاعر مرهفه ولكن خشيت أن تفهمني خطأ

أخي أنا ارحب بتعليقك ونقدك في كل وقت ..

تفضل وخذ راحتك ..

قديم 19-04-2010, 12:10 AM
ابوزيد
من كبار شخصيات المنتدى
ابوزيد غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشاعر مرهفه مشاهدة المشاركة
طلبتي أن تضع كل واحدة نفسها مكانك قبل أن تجاوب ..

بالنسبة لي .. أنا لن أقبل ابدا أن ينعتني زوجي بمثل تلك الصفة تحت أي مسمى من المسميات ..

ولا أن يخاطبني بمثل ذلك الخطاب وحتى لو لم يكن هناك سوانا ..

فمابالك أن يحدث هذا أمام ملأ من الناس !!!

ولو حدث هذا من زوجي فسيكون لي حساب عسير معه ..

أبد أنا ما أقصد أنتقدك إطلاقا ولكن حبيت أبين وجهة نظر

الزوجين في الغالب يغلب عليهم الحب بغض النظر عن الخلافات الطارئة والخارجة عن الإرادة
وكما تعلمين الحب يجمع ويقرب ويزيل الشحناء
وبما أن الحب هو الغالب على الزوجين
فمن الأفضل المسامحه وعدم المحاسبه

نحن نسامح الاخرين فكيف لانسامح من هو غالي على قلوبنا !

اشكر لك قبول مداخلتي

قديم 19-04-2010, 12:48 AM
][ لمني بشوق ][
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية ][ لمني بشوق ][
][ لمني بشوق ][ غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helwaya مشاهدة المشاركة
مع اعتذاري للأخت لمني بالشوق الام ماتتشابهش بالشغاله .. مهما كان انا قلبي على عيالي اكتر منها .. ولما اغلط غير لما الشغالة تغلط.. او اي حد غريب يئذي عيالي بقصد او بغير ،، ولا هو انا بالنسبه ليه كمان زي الشغالة ؟؟!!

بالعكس لا داعي للاعتذار عزيزتي .. كل شخص له رأي ووجة نظر نحترمها ... انا لم اشبه الام
بالشغاله ... مع اني لا ارى اي فرق بين الام والشغاله .. كلنا بشر .. وحتى الشغالة ممكن تكون ام
انا استغرب هذه التفرقه ..ومن قال تكون له شغاله ؟؟؟؟؟؟؟

أنا طلبت من الاخت ان تضع نفسها مكان زوجها ... واعطيت مثال على ان الشغاله عملت هذا
التصرف .. تعتقدين بتكون ساكته ..؟؟ او بتحسب حساب للناس الموجودين ؟؟؟ لا اعتقد
انا هنا ركزت على ردة فعل زوجها بأنها طبيعيه ..

وردي خصصته لها كزوجه متضايقه من تصرف زوجها ... وما ذكرت الامومه في الموضوع ..
وذكرت ان الغلط منهم هم الاثنين ولكن غلطها اكبر ... فقـــط ..

الله يحفظك يا غاليه .. ويسعدك ويجزيك كل خير ...
قديم 19-04-2010, 02:04 AM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ][ لمني بشوق ][ مشاهدة المشاركة
بالعكس لا داعي للاعتذار عزيزتي .. كل شخص له رأي ووجة نظر نحترمها ... انا لم اشبه الام
بالشغاله ... مع اني لا ارى اي فرق بين الام والشغاله .. كلنا بشر .. وحتى الشغالة ممكن تكون ام
انا استغرب هذه التفرقه ..ومن قال تكون له شغاله ؟؟؟؟؟؟؟

أنا طلبت من الاخت ان تضع نفسها مكان زوجها ... واعطيت مثال على ان الشغاله عملت هذا
التصرف .. تعتقدين بتكون ساكته ..؟؟ او بتحسب حساب للناس الموجودين ؟؟؟ لا اعتقد
انا هنا ركزت على ردة فعل زوجها بأنها طبيعيه ..

وردي خصصته لها كزوجه متضايقه من تصرف زوجها ... وما ذكرت الامومه في الموضوع ..
وذكرت ان الغلط منهم هم الاثنين ولكن غلطها اكبر ... فقـــط ..

الله يحفظك يا غاليه .. ويسعدك ويجزيك كل خير ...

والله انتي عسل ربنا يحفظك ردك هادي راقي زي صاحبته

شوفي انا فاهمة كويس وجهة نظرك انك بتحطيها مكانه .. بتخليها تبص على الموقف من بعيد

انا مقصدي كالاتي .. انا مش بقلل من قيمة الخادمة كإنسانه .. لأ لأ... مش ده قصدي بتاتا انا اقصد ازاي يشبهني بحد غريب ، كأم عملت كدا في بنتها مهما كان انا مش هئذي بنتي .. يعني نكون رفقاء على شركائنا ..

يعني انا معترضه على التشبيه ،انه تخيلي حد غريب عمل كدا مش هسامحه اكيد انما .. لو ابوها مش هبقى موجوعه لإني عارفة نيته.. وعارفة انه يفدي حياته لو حاجة تفاقمت

يعني مثلا غلطة الاب او الام الغير مقصودة .. مع ابنائهم ، غير الغلطة ماتكون من الغرباء معاهم مهما كانو

يعني لازم نراعي بعض لإن النية في النهاية صافية ناحية اولادنا اكتر من اي حد تاني

فاهمة قصدي

التعديل الأخير تم بواسطة helwaya ; 19-04-2010 الساعة 02:07 AM
موضوع مغلق

مواقع النشر