عاشقات حلم الأمومة (قبل الرد الالتزام بالمذكور في المشاركة # 210) - الصفحة 29 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 03-05-2010, 06:56 AM
الزرافة
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزرافة
الزرافة غير متصل  
فلونا:ربي يفرج همك و ييسر لك شوفي حبيبتي إستخيري وأعملي الحقن لاتضيعي الوقت الله يختار لك الطيب ولاتيأسي ولا تتضايقي خلي أملك ف الله كبير وتذكري الحديث القدسي{أنا عندحسن ظن عبدي بي }
ربي مايعجزه شي إدعي وإستغفري وصلي وإقرأي قرآن وتصدقي صدقيني رح تنفرج قريب بس إصبري

زهور : الحمد لله إنك طيبه بس أخاف روقانك هذا يطول ههههه إستعجلي شوي

أم كريم :وينك ؟

أم مرهوني :أخبارك مع الحمل والوحم؟

حلومه : شو آخر أخبارك مع التحاليل ورحلة العلاج ؟

أنا أحاول أنسى فكرة الحمل وأعيش حياتي وعندي أمل في الله كبير إني رح أحمل طبيعي

تحياتي لكن جميعا
قديم 03-05-2010, 07:34 AM
زهور الدعاء
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زهور الدعاء
زهور الدعاء غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flouna مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اخواتى
الحمد لله اليوم عملت المنظار....شكرا ليكى مرميس واختى أم مرهونى لسؤالهم عنى.........
ولا حول ولا قوه الا بالله .....الطبيب وجد قناه مسدوده وقناه فيها التهابات شديده
والله هتجنن انا عملت اشغه الصبغه من عام و3 شهور بالظبط وكانت القنوات الاتنين مفتوحتين وشاف الاشاعه اكثر من 4 اطباء وكلهم قالوا القنوات تمام الرحم كمان ....ليه انا نفسى وانا بعمل اشغه الطبغه شوفت الضبفه بتتطلع من جوانب القنوات ....وطبيب الاشعه ايضا قالى مفتوحه

عندكوا تفسير للى حصلىى ده تفتكروا القنوات ممكن تتفقل فى خلال عام وايه السبب؟ هموووووووووت من الحزن . الطبيب قالى ما فى غير الحقن المجهرى ...
اما عن المبايض الحمد لله سليمه ومافيش تكيس والرحم سليم ومافيش فيه اى عيوب الحمد لله
محتاجه لردكوا قى يابنات ربى يعلم بحالى
ربى لاتذرنى فردا وأنت خير الوارثين
وعليكم السلام يا فلونا يا حبيبة قلبي...

اولا ...حمدلله على سلامتك والف سلامة عليكي ....

ثانيا...نجي لموضوع نتيجة المنظار...
كونك لقيتي سبب نعمة من الله انو في سبب تخيلي كثير بيكونو سليمين 100 ال100 ومافي حمل وهنا الطب يعجز ياحبيبتي ...
انا صحيح ما انكر انو النتيجة السليمة افضل بس خلاص ربنا اراد كدا واكيد له حكمة وافضل من انك تلفي وتدوري ومافي تقدم ...
وبرضوا والنتيجة كدا مافي يئس من رحمة ربنا وحمل حبيبتنا كوكار اكبر دليل انو كله بامر ربنا وبميعاد ...
وانتي اكيد مفتكرة الاخت رحمة الي نقلوا قصتها انها عانت من اسداد الانابيب وما حملت طوال 26سنة لكن لمن ربنا اراد تحمل حملت وحتى من غير ماتجيها دورة اصلا وهي بسن اليأس..تخيلي !!
هو النتيجة دي مو نهاية العالم صدقيني ...
هي بداية وصولك للحظة حتضمي فيها ضناكي باذن الله لصدرك ...ربنا كريم واكثر مماتتصوري يافلونا حبيبتي...
اتذكري بشرة ربنا ليكي والحلم الي شفتيه والله هو رؤيا حق وبشرى لكي بالذريه الصالحة الطيبة المباركة ...
لاتيأسي ارجوكي ولا تحزني خلاص ...
وكون الانابيب انسدت فهو جايز عشان كذا هما بيعيدوا اشعة الصبغه لانو تغير صحة الشخص وارد سواء ف الخصوبة او غيروا انا كل مرة اعمل حقن بيطلبوا تحليل لزوجي لانو ممكن يجي وقت بيكون في تغير يتطلب اجراء اخر لا قدر الله
انا عارفه كلامي ملخبط ومش ممكن يطفي النار الي بقلبك والحزن الي حاساه لكن يظل الايمان بالقضاء والقدر هو مخرج لنا واستسلام لله بعجزنا وضعفنا امام ارادته النافذة
ولا تنسي بشرة ربنا ليكي وحتجي وحتبشرينا يافلونا والايام سريعا تنطوي لا تطوليها بالحزن
انا العام الماضي رغم كل حزني ظليت اتذكر كل يوم الرؤيا الي بشرتيني واهو انا حامل وانتظر تحققها واحمل ضنايا يارب هي بأمر الله لانه رحيم بنا يؤنس ايام محنتنا ويريد لنا الصبر والاجر سبحانه ما ارحمه واكرمه ...
اسأل الله ان يفرج همك ويجعل لك بعد عسر يسرين
أأمييييييييييييييييييييين
قديم 03-05-2010, 11:02 AM
يورنا
عضو مميز
 الصورة الرمزية يورنا
يورنا غير متصل  
صباح الخير لاحلى عاشقات
دخلت اليوم اطمنكم اني انا والجنين بخير وهي بنوتة ربنا يحفظها وتكون أنيسة لأختها آية
بالنسبة للتحاليل فقد طمننا الطبيب وحدد موعد الولادة بيوم 25 سبتمبر إن شاء الله وعلى فكرة هي العملية الرابعة وحسب كلام الطبيب انها لن تكون الأخيرة لان حالة الرحم تسمح بذلك.

ربي احفظ كل الحوامل ويسر حمل العاشقات
قديم 03-05-2010, 11:33 AM
جناح الرحمه
عضو نشيط جدا
جناح الرحمه غير متصل  
سلام عليكم
اخباركم جميعا
اعذروني سألتكم ومشيت ول رجعت اطمنكم بس امتحاناتي النهائيه في هذي الفتره
والالام على طول وخصوصا في الليل اول شي كان بس في ظهري بعدها صادني في ظهري واسفل بطني
الدكتوره لما رحت قالت في طلق خفيف اتمنى من كل قلبي اكمل امتحاناتي وبعدها اولد
لكن اذا الله اراد قبل فالحمدلله
دعواتكم لي بتسهيل الولاده وتوفيقي في امتحاناتي
قديم 03-05-2010, 12:23 PM
mona777
VIP
 الصورة الرمزية mona777
mona777 غير متصل  
سلامى للجميع
اهلا حبيبتى زرافه
يورنا يارب تشوفى بنتك بين ايدك
ارجو منكم الدعاء لى ولكل عاشقه حلم الامومه
تبلغكم روح سلامها الحار وتقول لكم انها كل يوم بتدخل بتشوف اخباركم وتطمن عنكم وهي الان طالبة منكن ومحتاجة الدعاااااااااااااااااااااااااااء
اخيرا جيتى طمنتينا زهور الدعاء
انا زعلانه منك
كنتى تقولين مغص وترجعين تقولى زاد المغص ادعولى
وبعدها غبتى وقلتى عدولى
غبتى ونحن عاوزين خبر منك نتطمن عليكى
لكن حمد لله البيبى بخير الله يثبته يارب
روح يارب تلحقى تمتحنى
وحتى ان لم تلحقى بتمتحنى لاحقا
الله يسهل ولادتك
اذكروحده ايام دراستى بلجامعة جتها بوادر طلق وهى تمتحن
وكملت الامتحان

اللهم احفظ لى ابنى

التعديل الأخير تم بواسطة mona777 ; 03-05-2010 الساعة 12:28 PM
قديم 03-05-2010, 01:40 PM
ام يحيz
عضو نشيط جدا
ام يحيz غير متصل  
كيفكم حبيباتي
روح شيفاكي موجوده يارب تكوني بخير
كوكا اننتي بتدخلي وبتخرجي في صمت طمنينا عليكي
فلونا ثقي تمام الثقه ان لكل شيئ في قضاء الله حكمة ورحمه ومثل ما قالت زهور ان الحمد لله انه فيه سبب وعرفناه نفس الكلام ده قالته لي دكتورة الاشعه اللي انا بتابع معاها التبويض
وان شاء الله ربنا هيفرجها عنك في القريب العاجل
اخباري لاجديد لسه ست الحسن مشرفاني وربنا ييسر مفيش دكتوره الشهر ده وهنشوف ايه اللي هيحصل
دعواتكم وسلامي لكن جميعا
قديم 03-05-2010, 01:47 PM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
يابنات استحلفكم بالله تدعولى من قلوبكم ......عارفه انى بصقل عليكم لكن محتاجه دعؤكم قوى ....حاسه ان الدنيا خلاص ما بقى ليها اى لزوم ....والله بكتب لكم وانا دموعى تنهمر ...وجرح المنظار ألمنى جدا لكن ألمى النفسى لا أستطيع وصفه لانه أكبر بكتير من أى ألم حسيت بيه فى حياتى ...حاسه انى بموت كل لحطه من ساعه ما عرفت هذا الخبر
انا متكله على الله ...وعارفه ان ربنا مش هيخذلنى ابدا لانى املى كله فيه ...ولانى بجد ما عملت شئ وحش فى حياتى أستحق عليه كده ...انا من دراستى الجامعيه على الزواج ....وحتى فى زواجى محبوسه بين 4 حيطان بعيد عن امى واهلى
مش عارفه انا بكتب الكلام ده كله ليه بس محتاجه حد افضفض له ...محتاجه اضرخ من الالم اللى فيا
مش عارفه هعيش بقيه حياتى ازاى وانا كده وانا ناقصنى اغلى شء فى الدنيا ...ازاى حملى هيكون متوقف بس على الحقن المجهرى ....دماغى مشغول بكل حاجه وحاسه انى ففى دوامه كبيره ...

من ساعه ما عرفت الموضوع ده امبارح بعد ما رجعت من المنظار ...وانا شويه لبكى ولما امى تكلمنى وتتهدينى اسكت بس ودلوقتى لقيت نفسى ابكى وابكى بحرقه شديده ما لقيت قدامى غير انى اكتبلكوا وافضفض بالى جوايا

لسه امبارح وانا عالنت ببحث عن الحقن المجهرى لقيت قصه حمل كوكار بالحقن حملها فى كريم ...صدقتى والله يا كوكار فى فرحتك يارب اكون مكانك والحقن بتاعى ينجح من اول مره
ارجوكم يا بنات تدعولى انا فى اشد الحاجه لحد يدعيلى .......ربى لاتذرنى فردا وأنت خير الوارثين
قديم 03-05-2010, 02:09 PM
منوووووور
عضو مثالي
 الصورة الرمزية منوووووور
منوووووور غير متصل  
فلونااا يارب يفرج همك

وينفس كربك وييسر امرك ويجعل لك نصيب من الذريه في الدنيا

جلست ابكي بعد ماقريت كلامك وش نسوي هذا حالنا وهذا اللي كتبه ربي لنا

بس لاتنسي لايرد القضاء الا الدعاء

يارب صبرنا واربط على قلوبنا ان رزقتنا فلك الحمد وان منعت عنا فلا حول ولاقوة الابالله

رب لاتذرني فردا وانت خير الوارثين
قديم 03-05-2010, 02:48 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
زهور الدعاء الحمد لله انك بخير ربي يتمم حملك على خير
جناح الرحمة ربي يرزقك ساعة ولادة سهلة يا رب و تقومين بالف سلامة انت و البيبي يا رب

فلونا شوفي الجسم بتغير كل سنة حتى انه في دكتور قال لي انه الجسم ممكن يتغير في ست شهور يعني مثلا لو كانت هرموناتك في اخر تحليل سليمة ممكن تتغير في مدة اشهر
و ردا على سؤالك عن سبب انسداد الانابيب فمن بين الاسباب هو الالتهابات الشديدة التي تصيب الرحم لذلك نصيحة لكل البنات لا يجب اهمال اي التهاب و لو بسيط يجب الاسراع بعلاجه
اسمعي مني كلمة و انا اكبر منك لا تيأسي و لا تستسلمي لوساوس الشيطان الحمد لله انك عرفتي السبب و الحقن المجهري ليست تهاية العالم او نهاية الحلم بالعكس هذه خطوة كتبها لنا الله حتى نحقق اعز و احب حلم
لا تقنطي من رحمة الله و الخير فيما اختاره الله
رددي الحمد لله في كل لحظة خليكي قوية
الف الحمد لله على سلامتك
ان شاء الله راح نبارك لك عما قريب
اعطي لنفسك راحة انت لسى خارجة من العملية
ادعوه تعالى ان يفرج همك و يرزقك الذرية الصالحة السليمة المعافاة يارب يا رب يا رب

التعديل الأخير تم بواسطة عاشقة الطفولة ; 03-05-2010 الساعة 03:10 PM
قديم 03-05-2010, 03:07 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
مساء الخير يا بنات

يا رب يكون الكل بخير

معلش الفترة اللى فاتت مكنتش حتبة اشارك بالكتابة خالص بس كنت طبعا بدخل كل يوم اتطمن عليكم
انا بخير الحمد لله و كله تمام

بس انا كنت متضايقة من اسلوب الادارة فى انى حسيت انهم بيمنو علينا
انا مقدرش انكر فعلا انهم مدلعينا عن غيرنا انا عارفة
و مقدرش انكر برضو ان اللى حصل من اخواتنا كان غلط فى غلط

بس برضو انا محبش احش ان حد بيتعطف علينا او ان حد بيمن علينا او اننا يتقال علينا حالة انسانية
حالة انسانية ليه؟
احنا ناس ربنا بيحبنا اكتر من غيرنا ابتلانا و فضلنا على غيرنا فى البلاء دا
احنا مش ناقصين لا ايد ولا رجل
و حتى لو ناقصين ايد او رجل ربنا عوضنا بحاجات تانية كتير مش موجودة عند غيرنا
ايه يعنى ربنا مانعمش علينا بالخلفة
الف حمد و شكر ليك يا رب

كارمنا بحجات كتير
عندنا عنين و ايدين و مخ و رجلين و و و و و و و عارفين قادرين ناخد نفس غيرنا بياخده باعجوبة
لكن اسلوب احنا بنعطف عليكم "حتى لو صحيح" لأ و الف لأ
غلطنا اللى غلطت اتعاقبت الباقى ماله و ذنبه ايه؟ ولا حاجة
يعنى لو اخويا غلط بابا يجى يضربنى انا؟ّ!!!!!!!!!!! طب ما اخويا قدامه و دا اللى حصل فقدو عضويتهم و فقدو متنفسهم معانا

بجد افتكرت مشهد من مسرحية مدرسة المشاغبين
لما حسن مصطفى كان بيقول لاحمد ذكى انه فضله عليه و ان هدومه بيديهاله و انه و انه و انه
ما كان من احمد ذكى الا انه قاله انا عارف كل دا بس مش لازم تقولهولى

اخر كلامى فى الموضوع دا يا بنات

احنا مش اقل من غيرنا بل بالعكس ممكن نكون احسن من غيرنا و كتير قوى كمان
و الف حمد و شكر ليك يا رب على نعمك علينا

كلامى دلوقتى ليكى يا فلونا

ايه يا حبيبتى كل الكأبة اللى عملاها دى؟
انابيب مسدودة طب ما انتى عندك رحم و مبايض
غيرك معندهوش
عندك امل فى انك تكونى ام غيرك معندهوش
ليه سيبتى باقى نعم ربنا عليكى فى جسمك و مسكتى فى انبوبة مقفولة

طب عارفة انا عندى واحدة صاحبتى انابيبها بتنزل مادى على الرحم بتمنع انها تخلى جنين يعيش
عارفة الدكتور عملها ايه قفلها الانابيب
و البنت دى عايشة و مماتتش عملت حقن مجهرى و بتحاول و بتجرب
الحمد لله ان ربنا اداكى باب امل مقفلهاش فى وشك خالص
يبقى نحمده و تنفضى الهم و الحزن اللى فيكى دا و تفكرى فى قدام
معايا فلوس الحقن طب ححوشها ازاى طب حعملها عند مين فكرى فى بكرة سيبك من امبارح و اللى حصل فيه البكاء على اللبن المسكوب مش حيجيب نتيجة الا انه حيأثر على باقى الجسم اللى شغال و احنا مش ناقصين احنا قدامنا هدف و مش عاوزين حاجة تعطلنا فى تحقيقه

انتى استهدى بالله و قومى صلى لربنا و اشكريه ان عندك انابيب مقفولة
بالظبط كدة على انابيبك المقفولة مش على باقى جسمك الشغال
لآ على اللى ربنا حرمك منه
تخيلى رد ربنا عليكى ممكن يكون ايه؟
فكرى فيها كدة

انا مش عاوزة روح اليأس تتسرب فينا بصراحة معندناش وقت نيأس
كل واحدة فينا جواها حلم و حلم كبير و جميل و انا بقول الكلام دا بعد ما ربنا كرمنى بكريم لانى قبل كدة مكنتش عارفة و مقدرة النعمة دى قوى ذى دلوقتى
و عشان كدة بحس ان اى واحدة فيكم لما بتقعد مع حزنها ببقى عاوزة اجى و ازقها يالا قومى الحلم دا حلو قوى طعمه حلو
متضيعيش وقت فى قعدتك كدة و قومى دورى حتحققيه ازاى

بجد انا بحبكم جدا و انتم قريبين جدا من قلبى و نفسى افرح بيكم واحدة واحدة بس ساعدونى و ساعدو نفسكم اننا نفرح و نفرح اهالينا بينا و بعيالنا

معلش انا اتكلمت كتير بس قلبى عليكم و عاوزاكم تفرحو و تفرحو قوى

بحبكم فى الله

و اعزرونى لو فى كلامى اى حاجة تضايق

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين

مواقع النشر