مشكلتي قلة زيارة الناس لي - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

العلاقات الأسرية والإجتماعية أفضل الحلول لقضايا الأسرة والمجتمع والمراهقين والأطفال .

موضوع مغلق
قديم 29-07-2009, 02:40 PM
فيافي نجد
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية فيافي نجد
فيافي نجد غير متصل  

اختي مافيه احد الحين يطق الباب ويدخل

لازم تتصلي تعزميهم وتحددي يوم وتاكدي عليهم

ويالله يزورونك

الشكليات والماديات طغت علينا

صار نا نشيل هم اذا بنعزم احد من كثر مانلاحقهم
لاتقل أنا طيب فالكل طيب! ولا تقل أنا متعب فالكل متعب! ولا تقل أنا حزين فالكل حزين! بل قل فقط الحمد لله صبحاً ومساءً ، ليخف أنينك وتضمحل أوجاعك وتقل أمطار دموعك ... وعش هانئاً مؤمناً...متسامحاً عفواً متعاطفاً مع الغير..و ابتعد عن النزاعات والأحقاد والانتقام فلن يكسبوك سوا الندامه في الدنيا والآخره..
قديم 29-07-2009, 04:21 PM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
حبيبتى انا زيك وأكتر كمان انتى بتتكلمى عن جيران يعنى ماهم اقارب طب تعملى أيه فى اخوات زوجك انا أعده فى بيت عيله زوجى وماحد بيطل عليا ولا يجى عندى الا نادر جدا وانا وربى يعلم بعاملهم احسن معامله بس هما يريدوا يكونوا مع بعض ويكونوا متحدين مع بعض لانهم اخوات وانا بره الموضوع

انتى بتقولى بتحفرى فى الصخر انا بعمل اللى أكتر بكثير من كده بحاول افتح مواضيع لكن تحسى الرد على قد الكلمه وخلاص مع انى قبل زواجى ومازلت الحمد الله ليا اصدقاء كتير واقارب بنات وكنت دايما ضحك وهزار يعنى الحمد الله حياتى كانت اجتماعيه جدا ومليئه بالناس
لكن من يوم تزوجت وقعدت مع اهل زوجى والحال كما قلت لكى أكيد أحساس سئ لما تحسى ان كل اللى حواليك عاوزين يخرجوكى من دائره وجودهم

والله لما حكيتى انك بتعدى فى الغرفه لوحدك أفتكرت نفسى انا زيك بالظبط لكن الحمد لله على كل شئ بس انا حبيبتى لسه ربنا ما رزقنى
والله كتير بدعى ربنا ياريت ربنا يرزقنى باللى يغننينى عنهم كلهم عشان ماتزللش لحد انه يجى يزورنى او يكلمنى
اقلك ايه حبيبتى ....تصدقى أن حتى اولادهم لما ينزلزا فى بيتى وهما بيحبونى جدا وبيبغوا يعدوا عندى على طول بينزلوا يأخدوهم من عندى كانهم عاوزينى أفضل لوحدى
ربى يعلم أنى ما عملت حاجه سيئه فى حد بل بالعكس لما حد بيطلب منى طلب او شئ مساعده فى شئ بعملها على اكمل وجه أولا بساعد لله طبعا وثانيا عشان اتقرب لهم ونكون صحاب لكن مفيش فايده لما اخلص لهم الحاجه اللى يطلبوها أو شئ ما حد يكلمنى يعنى من الاخر مصلحه وخلاص

انتى الحمد لله والشكر لله حالك احسن بكتيرررررر أقفلى بابك عليكى وعيشى لبنك و زوجك اللى يحب يزورك أهلا وسهلا واللى ما يحب خلاص انتى ما عملتى شئ غلط بالعكس كانت اخلاقك كريمه جدا مع الجميع
يا حبيبتى احنا بنعامل ربنا مش الناس بنعامل كويس وخلاص وهناخد ثواب على ذلك أما عكس ذلك من تصرفات ف كله عند الله
قديم 29-07-2009, 04:24 PM
سحابة الصحراء
قلم مبدع
سحابة الصحراء غير متصل  
تصدقين ان الزيارات الكثيرة متعبة ومضيعة للوقت بدون فائدة ولكن حاولي يكون هناك دورية شهرية للجيران واهل زوجك زوريهم بقدر محدود اذا كانوا يطلعوا من الغرفة التي انتي فيها واستخدمي الصمت لان الصمت حكمة حاولي تدخلي دار قرآن او دورة واشغلي وقتك بالنفع
قديم 29-07-2009, 07:22 PM
َيارا
عضو جديد
َيارا غير متصل  
أنا مثلك ياأختي لأني في الغربه مااحدا يزروني نهائيا لأني أصلا ما اعرف حد وفي البداية تعبت لاأهلي ولا صديقاتي ولا ولا حد بس مع الوقت تعودت ولقيت هالشي أحسن خاصة الجيران لاتفتحي العيون عليكي وخليكي رسميه زي ماقالوا البنات
قديم 29-07-2009, 10:05 PM
ياخذني الوله
عضو نشيط جدا
ياخذني الوله غير متصل  

الناس ماتجي بدون دعوه وبرضوا لازم تحددين موعد مو بس دعوه وبس
الناس ماتعرف وقتك اللي تستقبلين فيه الناس وانتي مرتاحه
قديم 29-07-2009, 10:31 PM
(نهر الامل)
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية (نهر الامل)
(نهر الامل) غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكسائي مشاهدة المشاركة
أنت الرابحة مالك ومال الناس خلك في حالك وفي زوجك وأولادك الناس أن ضروا ولا ماسروا

أحيانا الوحدة زينة كي تتفرغي لربك ولنفسك ولزوجك وذريتك

أستغلي وقت فراغك في حفظ القرآن والاستغفار وقراءة الكتب المفيدة

بس يا اخي الدنيا من دون ناس ما تسوى لمن الناس تجيك و تزورهم تحس انك عايش بالدنيا

خاصة انك جالس لوحدك في البيت
قديم 29-07-2009, 10:33 PM
(نهر الامل)
كبار شخصيات المنتدى
(نهر الامل) غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحبة لاستغفار مشاهدة المشاركة
سبحان الله نفس وضعنا
ممكن لاننا سكانين فى منطقة بعيدة
معاك حق تحسين بالتضايق لانك جالسة ماحد يزروك
وفى مثل يقول (الجنة من غير ناس ماتنداس)
انا امى كانت كذى مايجيها احد
بس اتذكرى انك تخلصت من قعدة الحريم والغيبة والنميمة ومايتبعها من فساد

انا قبل ما اتزوج ب5 او 6 سنوات الناس قلت مع اننا كنا نجي لبعض اسبوعيا نتقابل

بعدين تركونا مع ان الوالدة تزورهم بس ما عادوا يزورونها احنا بس اما هم دايما مع بعض

تحسين انك مسويه جويمه عشن محد يجيك
قديم 29-07-2009, 10:40 PM
(نهر الامل)
كبار شخصيات المنتدى
(نهر الامل) غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ورد وذبل مشاهدة المشاركة
صحيح يا اختي انا عندي نفس المشكله لكني تعودت عليها ...

وصرت مشغوله عنها بس اذا حسيت اني محتاجه للناس اروح لهم او بالعاده اعزمهم .. وترى الناس هاليومين ما تجي بدون عزيمه...

انتي اعزميهم ... يعني دقي على كل وحده منهم وقولي تعالوا لي باليوم الفلاني وانبسطوا...

شيء ثاني يمكن عشان عندك بنوته وحده يحسبون انك ما تبين احد يعني لسى عروس ولك جوك ...
يمكن هم محترمين هالشيء ...

ما ادري ... بس لا تعلقين خاطرك بأحد واشغلي وقت ...روحي تحفيظ قرآن بتكونين هناك صداقات يمكن تتزاورين معاهم
يا اختي انا لو اعزمهم يتعذورن و اخر شي تدرين انهم راحوا لناس غيرك

مع انك متفقه معاهم من بدري تحسين انهم ما يبغونك مع اني ازورهم و ما اقطع احد

و الله حتى اتصالات محد يتصل علي انا اتصل عليهم بين فترة و فترة
قديم 29-07-2009, 10:43 PM
(نهر الامل)
كبار شخصيات المنتدى
(نهر الامل) غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فيافي نجد مشاهدة المشاركة

اختي مافيه احد الحين يطق الباب ويدخل

لازم تتصلي تعزميهم وتحددي يوم وتاكدي عليهم

ويالله يزورونك

الشكليات والماديات طغت علينا

صار نا نشيل هم اذا بنعزم احد من كثر مانلاحقهم

صح انا اشيل هم لمن احد يجيني بس ادبر نفسي المهم احس ان في احد يجيني و يدخل بيتي و

يتذكرني

انا لمن اتفق مع احد و اكد عليهم يعتذرون بس تتفاجاين انهم بنفس اليوم اللي انتي متفقه معاهم

خرجوا عند ناس غيرك و هذا شي يقهر
قديم 29-07-2009, 10:47 PM
(نهر الامل)
كبار شخصيات المنتدى
(نهر الامل) غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flouna مشاهدة المشاركة
حبيبتى انا زيك وأكتر كمان انتى بتتكلمى عن جيران يعنى ماهم اقارب طب تعملى أيه فى اخوات زوجك انا أعده فى بيت عيله زوجى وماحد بيطل عليا ولا يجى عندى الا نادر جدا وانا وربى يعلم بعاملهم احسن معامله بس هما يريدوا يكونوا مع بعض ويكونوا متحدين مع بعض لانهم اخوات وانا بره الموضوع

انتى بتقولى بتحفرى فى الصخر انا بعمل اللى أكتر بكثير من كده بحاول افتح مواضيع لكن تحسى الرد على قد الكلمه وخلاص مع انى قبل زواجى ومازلت الحمد الله ليا اصدقاء كتير واقارب بنات وكنت دايما ضحك وهزار يعنى الحمد الله حياتى كانت اجتماعيه جدا ومليئه بالناس
لكن من يوم تزوجت وقعدت مع اهل زوجى والحال كما قلت لكى أكيد أحساس سئ لما تحسى ان كل اللى حواليك عاوزين يخرجوكى من دائره وجودهم

والله لما حكيتى انك بتعدى فى الغرفه لوحدك أفتكرت نفسى انا زيك بالظبط لكن الحمد لله على كل شئ بس انا حبيبتى لسه ربنا ما رزقنى
والله كتير بدعى ربنا ياريت ربنا يرزقنى باللى يغننينى عنهم كلهم عشان ماتزللش لحد انه يجى يزورنى او يكلمنى
اقلك ايه حبيبتى ....تصدقى أن حتى اولادهم لما ينزلزا فى بيتى وهما بيحبونى جدا وبيبغوا يعدوا عندى على طول بينزلوا يأخدوهم من عندى كانهم عاوزينى أفضل لوحدى
ربى يعلم أنى ما عملت حاجه سيئه فى حد بل بالعكس لما حد بيطلب منى طلب او شئ مساعده فى شئ بعملها على اكمل وجه أولا بساعد لله طبعا وثانيا عشان اتقرب لهم ونكون صحاب لكن مفيش فايده لما اخلص لهم الحاجه اللى يطلبوها أو شئ ما حد يكلمنى يعنى من الاخر مصلحه وخلاص

انتى الحمد لله والشكر لله حالك احسن بكتيرررررر أقفلى بابك عليكى وعيشى لبنك و زوجك اللى يحب يزورك أهلا وسهلا واللى ما يحب خلاص انتى ما عملتى شئ غلط بالعكس كانت اخلاقك كريمه جدا مع الجميع
يا حبيبتى احنا بنعامل ربنا مش الناس بنعامل كويس وخلاص وهناخد ثواب على ذلك أما عكس ذلك من تصرفات ف كله عند الله

لا حول و لا قو الا بالله انا ساكن لوحدي و اهله بمنطقة و انا بمنطقة

ما دام حتى اطفالهم ما يبغونهم يجون عندك ليه اختاروك تكوني زوجه لولدهم

الوحدة مو حلوه و الله انا صرت اتكلم مع نفسي حتى بنتي تقول تتكلمين مع مين

انا ما اقصر معاهم في شي زيك بس اخواته تغيروا فجأة علي

مواقع النشر