أمرأه اخرى تفقدك عقلك - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 09-12-2009, 12:44 PM
قادمووون
عضو جديد
قادمووون غير متصل  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوتي الكرام..

سأقولها بكل اختصار .. الرجل ينظر الى اخرى لان زوجته لم تملأ عينه وغريزته فقط وهذا الكلام علمي وموثق جدا.

والزوجه الذكيه من تستطيع ان تملأ هذان الفراغان بحكمه وعلم.

قليل من الرجال من يهمه الكلمه الحلوه من الزوجه بقدر ما يهمه مظهرها وادائها في غرفة العمليات.. لذا يجب التركيز على هذه النقاط دوما.

وأنصح بالتجديد ثم التجديد في المظهر والاداء لانهما مربط الفرس.

وفقنا الله واياكم اجميعن.
قديم 09-12-2009, 01:13 PM
maimai
عضو نشيط جدا
maimai غير متصل  
يا لهوي يا فتوشي !! أنا افتكرت انت اللي كاتبة الكلام ده !

انا ضد مفهوم الحرب والصراع في الزواج والمشاعر عموما .. يعني ببساطة لا اهدد ولا اكلم الست التانية ، الموضوع في الزوج نفسه والعلاقة الزوجية .. نقعد نتفاهم واسمع وجهة نظره ولو شفت ان في مجال لتجاوز الأزمة بالحب والحنان اعملها ، لأن الراجل بيبان لو هو ناوي خير.

ولو الموضوع حرب وعصابات وهو (الجائزة الكبرى يعني .. بلا نيلة !!) ومين هتغلب مين يبقى مايلزمنيش .. واللي مش بيبذل نفس الجهد عشان حياتنا تستمر يبقى ما يستاهلش اضيع عمري في حرب هبلة مع دي ولا دي!
قديم 09-12-2009, 01:35 PM
أميرات
كبار شخصيات المنتدى
أميرات غير متصل  
عزيزتي فتوشي .. بارك الله فيك على هذا الموضوع الرائع ..

اعتقد ان المرأه متى ما ملئت قلب زوجها و عقله فانه لن ينظر الي غيرها ..

الا اذا كان هذا الزوج من النوع اللي عينه زاااايغه و وازعه الديني ضعيف .. فلو تشعل هذه الزوجه

اصابعها العشر شموع فلن ينثني الرجل عن البحث عن انثى اخرى غير زوجته ..

يعني المشكله في تركيبة الرجل نفسه ..

ياما تشوفي نساء ما شاء الله عليها جمال و عقل و حكمه لكن زوجها الله لا يوريك عينه زااااايغه ..

متى ما فهمت الزوجه هذا السر في زوجها فان الامر سوف يهون عليها ..

بعض الرجال ممكن يرتدع من اول مره تواجهه فيها زوجته و يستحي على دمه و البعض ما ينفع معه شي ..

تسلمين خيتووو فتوشي مره اخرى على الموضوع القيم ..
قديم 09-12-2009, 02:45 PM
الغربه مره
قلب المنتدى النابض
الغربه مره غير متصل  
نفسي اعرف من وين بلقون وقت
جد الوقت والنهار يجري
وما ملحقين ناخذ نفس

نفسي بشوية اكشن بحياتنا

شكلي باخانق نفسي حتى اعيش الجو
قديم 09-12-2009, 04:10 PM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
حلوايه نورتينى حبيبتى انا بتكلم فى نقطتين بس الفضايح اللى الستات بتعملها لو شمت خبر ان جوزها بيعرف واحده اهلها واهله والجيران والشغل احيانا فيه ستات بتفضح ازواجها فى شغلهم
والنقطه التانيه لما الزوجه تكلم الانثى اللى جوزها بيعرفها وتهدد وتتوعد وتروح بيتها وبيت اهلها وشغلها برضه وتعمل حواديت وقصص مع الانثى الجديده

انا شايفه ان مالهاش علاقه اصلا بالست دى
العيب عندها فى بيتها اللى هو جوزها يعنى الست الجديده مالهاش ذنب
والفضايح بتاعه الاهل بتبقى مخجله لبعض الوقت بس بعدها الراجل شوكته بتقوى والكراسى مواقعها بتتقلب
دى وجهة نظرى ....... الحل يكون ايه والله كل واحده بقى وخطتها وده اللى احب اعرفه منكم .
وانا بعض برضه يا حلوايه ؟؟؟؟؟؟
قديم 09-12-2009, 04:12 PM
أم يوسف2
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية أم يوسف2
أم يوسف2 غير متصل  
ام داليا .. شايفة الاستراتيجيات العسكرية ...
و انا معاك لو وصل الموضوع للخيااانة الكاملة فلااااااااا خلاص ما اعتقد اني بقدر اعيش معاه ..

غربة هذه هي المشكلة وقت الفراغ

اعتقد والله اعلم .. الدوام في الدول العربية ينتهي بدري و ماهو متعب كثير
فا يروح الواحد ينام و عنده وقت فراغ طويل ما يعرف يوظفه مضبوط فا يرجعوا للانترنت و دواوين الرجال و غيرها

بينما هنا في الغربة العكس .. الواحد يشتغل من 7 الصبح الى 7 الليل يروح و حالته حالة يتعشى و ينام عشان يلحق دوام اليوم الثاني و بالاجازات يالله يقعد مع اطفاله
قديم 09-12-2009, 04:20 PM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
قادمون
انا مالى انا ماليه عينه وللا مفضياها يا جماعه والله انا بتكلم فى نقط تانيه خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااالص
وربنا يرزقك باللى تملى عيونك .
معلش يا اخى بس والله القصه مستفزه انا اتكلم فى نقط محدده تماما
لو تريثت هتعرفها وانا وضحتها
الغربه مره حبيبتى الرجاله بيخترعون وقت..............
ماى ماى حاشا لله ده انتى تطلبى لى مستشفى المجانين بقى لو انا كتبت اللى انتى بتقولى عليه مش انتى ضرتى يبقى حقك يا قطه
أميرات مشكوره على كلامك حبيبتى والله عندك حق
بس كمان ساعات الراجل يبقى بيتكلم ضياع وقت يعنى كده وخلاص مع واحده زميله او اهو طق حنك تيجى الزوجه المغواره وصاحباتها الجيش العرمرم وينصحوها النصايح المهببه اللى انا كاتبه عنها وفجأه تنتقل من درجه زوجه لدرجه عدو
والزميله من زميله لفتاه الاحلام اللى هيحررها الشاطر حسن من الوحش اللى هو الزوجه
عرفتوا بقى انا بتكلم فى ايه؟
قديم 09-12-2009, 04:23 PM
fatoushi
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية fatoushi
fatoushi غير متصل  
نورا وام داليا وعسل الطائف ونانى
كلكم مشكورين ومداخلتكم بجد حلوه
قديم 17-12-2009, 04:45 AM
snowcat
عضو جديد
snowcat غير متصل  
أظن انة يجب ان تكون حازمة معة وموقفها واضع ولا يوجد مجال للمناقشة والتبريرات في موضوع الخيانة ومن تتتهاون معة وتناقشة في المشكلة يجد الف سبب وسبب وسيكررها بشكل عادي بعد هذا وربما لاتدري من يخون وطنة يعدم الذي يخون اقرب الناس الية زوجة واولادة الاولاد ليسو بعيدين عن هذة الخيانة لانةدمار لهم وأصبح قدوة سيئة لهم فالخائن لااستبعدمنة اي شيء
قديم 18-12-2009, 11:47 AM
بناتي غيروني2
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية بناتي غيروني2
بناتي غيروني2 غير متصل  
ايه يافتوشي ايه الكلام دا وايه المواضيع الكبيره دي ...

انا بفكر نفس تفكيرك كدا بالزبط لاني جربتي دا اوي واتعلمت اووووي....

ياستاات ياحباايب الوحده لما بتزعئ وتعيط وتولول مش حيفيد حاااقه خاااالص بس حتتعب نفسها وتخلي زوجها يبعد عنها اكتر وتكرهو بعيشتو معاها...

ارجع للهجتي العاديه هههه...

ياحريم اسمعوني انا جربت وعانيت واي وحده تعاني الحين تسمع كلامي لانه بيختصر عليها شوط كبيييير انا انصدمت وولولت وبكيت ولا استفدت ولا حااجه بس فضحت نفسي وزوجي وخليت الناس تعرف مشاكلنا والحبيب زعل علي والعدو فرحته بالي يصير معي ...
اليكم الخطوات...

بعد ما فقت من الصدمه وشغلت عقلي والغيت اي تفكير عااطفي حااسبت نفسي في علاقتي مع ربي سبحاانه لانه لو رضي عني بيرضيني هذا اولا اني ارضي ربي والجأله ما الجأ لمخلوق ...
ثانيآ..قويت نفسي شوي لاني كنت ضعيفه قدامه ..يعني كنت كل همي هو وما افكر بنفسي حتا الفلوس الي يعطيني اياها اخبيها له بوقت زنقته والجزاا خااانني؟؟؟عرفت ان تضحيتي ماتنفعه بشي .
جمعت عليه الادله الي مايقدر ساعتها ينكر فيها كلامي واجبرته يعترف وجمعت ادله كثيير وقويت قلبي وتحملت الي اسمعه انا غرضي من الادله اولا يعترف وثانيا افهمه وافهم الي يبغاه والشي الي هو فاقده عندي ..
مشواري طاال معااه بس الحمد لله جااب نتيجه ومن اهم الاشياء الي تخلي الرجل يخون بهالزمن هي الفتن الي منتشره وعلاجها انك تشبعيييينه جنسيييياااا والمقوله الي تقول الوصول الى قلب الرجل معدته انتهى زمنها وولى اللحين الحقيقه ان الوصول لقلب الرجل هو ادئك في غرفت العمليات ع قولت الاخ قاادمون وكل ما حبيتي نفسك اكثر واكرمتيها ومارضيتي عليها الغلط بس بحكمه كل ماتمسك فيك زوجك وانتي بهالطريقه قاعده تبني مكانتك بقلب زوجك وتعلميه يحبك لعقلك ولحكمتك ولجاذبيتك ولحنانك ولانوثتك ولجنسك واهتمامك ...

تعلمو يا اخوات كيف تواجهو مشاكلكم بعقل وتروي مو بعاطفه وانانيه؟؟؟وغباء قد يخسرك مكانتك واحترامك بين الناس وايضآ زوجك ...
عذرآ على الاطاله ولكن حبيت افيدكم بتجربتي..وابغى رايك فكلامي يافتوشي ..ابغى اعرف وجهت نظرك هل كلامي صحيح واذا كنتي تخالفيني الرأي او لا..
تحياااتي.....

مواقع النشر