كيف أجعل زوجي يهتم بي ؟ - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 03-02-2010, 04:54 AM
مجهولة هوية
عضو دائم
مجهولة هوية غير متصل  
مبرووووك ياعروووسه

الله يوفقك ويهنيك

عموما اللى شدني بموضوعك اني كنت امر بنفس حالتك يعني بعد شهرين من زواجي حسيت ان لهفة زوجي وشوقة لي خف عن اول وهالشي ضايقني وطبعاا صرت اوسوس كثيرر وخفت انو فيه شي غيره علي بس اهم خطوة سويتها انو صارحته بالموضوع والصراحه ارتحت كثير

لانه بين لي السبب وقالي انو الحب مازال موجود بس الحين وضعنا مختلف يعني اول ماكان عندي الا انتي وبس وعشان كذااا كان تركيزي فيك انتي وبس بس الحين المسؤوليات تكبرر والواحد صار يفكر في بيته ومستقبله وعمله ودوامه والمشاريع اللي بيسويها مستقبلاا وكل هالاشيااااء ممكن تشغلني كثير بس مو معناته انوو الحب والشووق راح العكس موجودين على طوول ...

عشان كذا حبيتي انتي ماتضايقين ابد وبما انك تحبي زوجك لازم تحافظين عليه وتحااولين انك ماتثيرين اي مشكله العكس استفيدي من بعدك عنه خليه يشتاق لك اكثرر واكثرررر
قديم 03-02-2010, 11:27 PM
القطه المشمشيه
عضو جديد
القطه المشمشيه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعاد 2000 مشاهدة المشاركة
احتمال يكون متضايق من الشغل

طيب قبل سفره كان كده ؟ .. يمكن ده طبعه

وجربي متتصليش كل يوم ......... كتر السلام ......وانتي عارفة الباقي

اعطيه فرصة يشتاقلك شوية
تسلميلي يا رب يا مدام سعاد ما اتحرمش منك يا رب
قديم 03-02-2010, 11:32 PM
القطه المشمشيه
عضو جديد
القطه المشمشيه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جرحني زماني مشاهدة المشاركة
حبيت أقوولك ألف مبروووووووووك

والله يسعدك

الله يبارك فيك يا روح قلبي وعقبالك يا رب لو لسا مش متجوزه ولو متجوزه ربنا يخليلك جوزك
قديم 03-02-2010, 11:36 PM
القطه المشمشيه
عضو جديد
القطه المشمشيه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس 2009 مشاهدة المشاركة
مهما كان البعد اقتربي منه اكثر

لاتزعليه حاولي لاتكونين نكديه عليه خليك عون له

سؤال
متئ بدء يتجاهلك او يبتعد عنك ؟؟؟

انا اتوقع انكم حصلت مشكله بينكم وهو الئ الان شايل شؤي باقي مانسئ المشكله

انتي لاتنكدي عليه
اهتمي فيه
ارسلي له هديه وتكون مفاجئه له بلمكان الي هو فيها ......هذا مثلا اذا انتي زعلتيه ......
صارحيه
قؤلي له ليش حبي منت زي اول احسك تغيرت علي....

صدقيني
ان
دوااااااااااااااااامه وبعده عنك هو منكد علئ اخلالالاقه وعيشته ؟؟؟
عبري له عن مشااااااااعرك
لاتبخلي عليه

وكلميه مسن صوت وصؤره
وفيه طرق عديده وكثيره للتخفيف عنه بلكلالالالام الحلو
بلموااازره له والتخفيف عنه
مثلا اذا طلع من الدوااااااااااااااااااام كلميه وقؤلي يعطيك العااااااافيه ووووو.......والله يكتب اجرك حبيبي....
,,,ومن هلكلالالالالالالالالام......

والاساس
مبدء الاحترررررررررررررررام عند اي مشكله
لاترفعي صؤتك تنااااقشي نقااااااش زوجه واااعيه ومحترمه
ناقشيه بهدوء مهما كانت المشكله
اذا عصب وهاوش ونفخ عليك\
قؤلي خلالاص
هد
وابدق عليك بعد شؤي
وبهلاسلؤب وهدوءك هو بيرتااااااااااح وبتكبري بعينه .
على فكره بكلمه ساعات صوت وصره وبيلب مني يشوفني كلي وانا بتخانق معاه على كده بس ساعات بلبس كات عشان يشوف وكده

وبتعامل معاه كويس والله يعني بشيل النكد لانه اللي منكد علينا قصه الورق

على فكره ماينفش ابعتله رساله لانه هو فدوله تانيه غيري خالص

اما اكمل الرد على الرسايل حقول الجديد عندي

تسلميلي يا رب على اهتمامك
قديم 03-02-2010, 11:40 PM
القطه المشمشيه
عضو جديد
القطه المشمشيه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجهولة هوية مشاهدة المشاركة
مبرووووك ياعروووسه

الله يوفقك ويهنيك

عموما اللى شدني بموضوعك اني كنت امر بنفس حالتك يعني بعد شهرين من زواجي حسيت ان لهفة زوجي وشوقة لي خف عن اول وهالشي ضايقني وطبعاا صرت اوسوس كثيرر وخفت انو فيه شي غيره علي بس اهم خطوة سويتها انو صارحته بالموضوع والصراحه ارتحت كثير

لانه بين لي السبب وقالي انو الحب مازال موجود بس الحين وضعنا مختلف يعني اول ماكان عندي الا انتي وبس وعشان كذااا كان تركيزي فيك انتي وبس بس الحين المسؤوليات تكبرر والواحد صار يفكر في بيته ومستقبله وعمله ودوامه والمشاريع اللي بيسويها مستقبلاا وكل هالاشيااااء ممكن تشغلني كثير بس مو معناته انوو الحب والشووق راح العكس موجودين على طوول ...

عشان كذا حبيتي انتي ماتضايقين ابد وبما انك تحبي زوجك لازم تحافظين عليه وتحااولين انك ماتثيرين اي مشكله العكس استفيدي من بعدك عنه خليه يشتاق لك اكثرر واكثرررر
ربنا يخليلك جوزك يا روحي وتعيشو فسعاده على طول وربنا يرزقكم الذريه الصالحه

انا عارفه انه مستحيل يرجع زي الاول لانه فتره الخطوبه كان خايف ابعد عنه ولا اسيبه وكده كان مهتم قوي عشان يضمني ليه وبعد الاجواز خلاص انا بتاعته بس برضو مش قوي كده ده احنا لسا فاولها

وعارفه انه مشاغله كتير قوي وهو غير الشغل عشان يحسن من مدخوله عشان الحياه الزوجيه ولما ربنا يكرمنا ان شاء الله بالاولاد وكده

بس برضو مش يطنشين قوي يعني برضو انا مراته والمفروض يبقى يتصل بيا

يعني لو مت وهو يادوب باعت رساله يستنى اهلي يتصلو يقولوله ده مش كلام صح خالص

ربنا يخليكي يا رب على كلامك الجميل يا روحي
قديم 03-02-2010, 11:43 PM
القطه المشمشيه
عضو جديد
القطه المشمشيه غير متصل  
بصو يا جماعه الجديد بتاعي النهار ده

الباشا بعتلي رساله بيقلي انه امبارح كان تعبان ومكنش عايز يشغلي وانه بقى كويس النهار ده بس مرحش الشغل امبارح والنهار ده

بتصل بيه مش بيرد عليا وبعتلي رساله بيقلي انا بقيت بخير الحمد لله

وبتصل بيه برضو وبعدين قفل الموبايل

تفسرو ده بايه بقىىىىى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا بعتله قلتله انا قرفانه من التصرفات دي وقفلت الموبايل
قديم 04-02-2010, 08:52 AM
اروع حنان
عضو دائم
اروع حنان غير متصل  
اختي فكري بايجابيه اكثر من السلبيه .. كيف تحكمين انه متغير وانه احساسه متغير ومو مهتم .. الرسايل والمكالمات مو دليل .. فديتك انتي ماتدرين شلون ظروفه بالديره الثانيه .. يمكن الشغل وايد يتعبه يمكن نفسيته وايد تتعب لانك بعيدة عنه .. خصوصا ان الريال اذا تزوج وجرب العيشة مع المرة " فاهمه قصدي" وايد صعبه عليه انه ينحرم منها وهالشي يأثر على نفسيه الريال وايد .. وبعدين لما رد عليج بالمسج كان ردة لطيف وقالك مرهق يا حبيبي يعني ما طنشك وراح يكلمك بعد ما يرتاح شوي .. والطلاق الا الطلاق والله قمت اتنرفز من هالكلمة اللي الكل يرددها على ابسط الامور وهالشي اعتبره ينقص من كون الشخص مؤهل للزواج .. لان اللي بيقولك انه متزوج وفاهم زوجته ومتفقين 100% اقولك انسان غير واقعي .. كل اثنين متزوجين بينهم مشاكل تختلف في مستوياتها منها العاديه ومنها الكبيرة بس بحكم العلاقة الزوجية والرابط بينهم تنحل المشاكل وبالاحرى يحاولون يوصلون لي حل لو كان صعب بس عشان الحياة تمشي وان كل شي يصير بالتفاهم .. واختي تره اصعب السنوات بالزواج السنوات الاولى .. ومع الوقت الكل يعرف الثاني وانشالله تتسهل الامور .. اختي كلميه وقت اللي يكلمك فيه ودلعيه وقوليله شوقك له بس بدون لوم وعتاب وهواش ونكد كفايه الغربه اللي اهو فيها وانك بعيده عنه .. والله ايسر اموركم انشالله
قديم 04-02-2010, 03:14 PM
القطه المشمشيه
عضو جديد
القطه المشمشيه غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اروع حنان مشاهدة المشاركة
اختي فكري بايجابيه اكثر من السلبيه .. كيف تحكمين انه متغير وانه احساسه متغير ومو مهتم .. الرسايل والمكالمات مو دليل .. فديتك انتي ماتدرين شلون ظروفه بالديره الثانيه .. يمكن الشغل وايد يتعبه يمكن نفسيته وايد تتعب لانك بعيدة عنه .. خصوصا ان الريال اذا تزوج وجرب العيشة مع المرة " فاهمه قصدي" وايد صعبه عليه انه ينحرم منها وهالشي يأثر على نفسيه الريال وايد .. وبعدين لما رد عليج بالمسج كان ردة لطيف وقالك مرهق يا حبيبي يعني ما طنشك وراح يكلمك بعد ما يرتاح شوي .. والطلاق الا الطلاق والله قمت اتنرفز من هالكلمة اللي الكل يرددها على ابسط الامور وهالشي اعتبره ينقص من كون الشخص مؤهل للزواج .. لان اللي بيقولك انه متزوج وفاهم زوجته ومتفقين 100% اقولك انسان غير واقعي .. كل اثنين متزوجين بينهم مشاكل تختلف في مستوياتها منها العاديه ومنها الكبيرة بس بحكم العلاقة الزوجية والرابط بينهم تنحل المشاكل وبالاحرى يحاولون يوصلون لي حل لو كان صعب بس عشان الحياة تمشي وان كل شي يصير بالتفاهم .. واختي تره اصعب السنوات بالزواج السنوات الاولى .. ومع الوقت الكل يعرف الثاني وانشالله تتسهل الامور .. اختي كلميه وقت اللي يكلمك فيه ودلعيه وقوليله شوقك له بس بدون لوم وعتاب وهواش ونكد كفايه الغربه اللي اهو فيها وانك بعيده عنه .. والله ايسر اموركم انشالله
تسلميلي يا روح قلبي على الاهتمام

على فكره احنا مدخلناش اصلا لانه تعبت ايامها وحسيت بوجع وبرضو دلع الصراحه ومسبتهوش كل شويه عياط فهو كان حنين وقالي لما ترتاحي وانا بقيت كل شويه ادلع

انا اللي بيغظني مش انه يكلمني كل يوم ميه مره لاء بس برضو كل يوم مره عادي يعني
وكمان اللي خلاني زعلت قوي موضوع امبارح وانه تعبان ومش بيقلي وحكايه مش عايز يقلقني مش داخله دماغي وكمان بتصل مش بيرد طيب يكلمني هو

على فكره انا مش بقدر امثل كتير يعني مش حقدر اكلمه بحب ودلع و انا شايله منه مش بقدر اعمل كده

يمكن الغط مني بس والله مبقيت عارفه اعمل ايه ولا ايه بقيت متلخبطه خالص
موضوع مغلق

مواقع النشر