بحب جوزى ونفسى نرجع لبعض - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 24-09-2013, 06:43 PM
روح الطير
كبار شخصيات المنتدى
روح الطير غير متصل  
رد : بحب جوزى ونفسى نرجع لبعض

لو رجعتي له ، برضو بيسمع كلام أمه و أخته ، و زوجته كمان ..

هل راح تتحملي ؟؟؟
قديم 24-09-2013, 08:16 PM
سوبرمان 1000
موقوف
سوبرمان 1000 غير متصل  

ما نعرف ما نقول لكي ان تسوينه بس الحيات ان صارت بينكم ستصير صعبتن جدن اذا هي كذا قبل لزم يتغير ويصير رجالن قد المسأولية
قديم 24-09-2013, 11:03 PM
نونة محمد
عضو جديد
نونة محمد غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روح الطير مشاهدة المشاركة
لو رجعتي له ، برضو بيسمع كلام أمه و أخته ، و زوجته كمان ..

هل راح تتحملي ؟؟؟
انا ممكن اتحمل امة واختة لانى اتعلمت كتير بعد اللى حصلى لكن عمرى فى حياتى ماهقبل اى اعيش معاه وفى واحدة غيرى على ذمتة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوبرمان 1000 مشاهدة المشاركة
ما نعرف ما نقول لكي ان تسوينه بس الحيات ان صارت بينكم ستصير صعبتن جدن اذا هي كذا قبل لزم يتغير ويصير رجالن قد المسأولية
تعرف المشكلة الرئيسية هى راس الحية امة واختة حسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى خرب بيتى
قديم 25-09-2013, 12:24 AM
بديع المعاني
قلم وفي
بديع المعاني غير متصل  

أختي الكريمة دام أمه و أخته لهم هذا التسلط على زوجك و يتحرك بأمرهم في كل كبيرة و صغيرة و يظلمك بأمر منهم و يتزوج الثانية كمان بأمر منهم ،،، فأرى العلة الأساسية في زوجك و إذا فعلا لم يتغير فما أتوقع تستقر حياتك معاه ،،، قد يكون ربي أراد بك خيرا،،، حاليا أختي الكريمة ركزي على صلاة الاستخارة بشأن الرجوع لزوجك إذا كان في رجعتك لزوجك خير لك في دينك و دنياك فالله سييسر لك الرجوع له و ان كان في الرجعة شر لك في دينك و دنياك فسيصرف الله عنك هذا الزوج ،،،
وفي نقطة انك لا تقبلي العيش معه بوجود زوجته الثانية فأتوقع من كلامك انك تنوين ان يطلقها كشرط لرجوعك له ؟ ؟
قديم 25-09-2013, 11:40 AM
العـ/الفريد/ـقد
عضو متألق
العـ/الفريد/ـقد غير متصل  

نعم إذا كانت الأم والأخت سيئتان فشخصيتك مع
زوجك ساعدت في زيادة الشق بينكما .. ومع الأسف
أختي الفاضلة أراك تتحركين باتجاهه رغم أنه لم يسأل
وكل همك الآن منصب على هذه الزوجة الجديدة
بدأتي تلعبين دور أمه وأخته وتنوين لها شراً مع أنها
لا تعرفك مطلقاً وتزوجته في فترة مشاكل وأنت في
بيت أهلك.. بالنسبة للأثاث ماذا تريدينها أن تفعل؟!
هل تقلب الدنيا على زوجها وتطلب أثاث جديد ككثير
من الحمقاوات التي تهدم سعادتها بيديها.. الأثاث ليس
مشكلة طالما أن الرجل يستحق...

الذين يجلبون لك أخباره أنصحك لا تعودي وتسمعي لهم
فكل ماتحدثوا به ظنون.. وأنت تعيشين في الماضي
والخاسر الوحيد لن يكون سواك...

أمامك ثلاث طرق .. إما إرسال رجل عاقل يحدث زوجك
ويصلح بينكما ( وليس لك شأن بزوجته الثانية فهذا
ليس من اختصاصك شرعاً إن كنتي تخشي الله واليوم الآخر)
أو أخذ حقوقك كالذهب والإنتظار لعله يستفيق ( وهذا يعتمد على مدى حسن تبعلك له في السابق)
أو طلب الطلاق والمضي قدماً في هذه الحياة..

أما المؤمرات وشن الحملات للتفريق بينه وبينها ظلم
عظيم وقد يبتليك الله بمن تفرق بين ابنتك وزوجها
فاتقي الله واتركي الخلق لخالقهم .. سواء كان بينهم علاقة قبل الزواج أم لا .. هذه ذنوبهم
وأوزارهم سيحاسبون عليها ..
قديم 25-09-2013, 06:56 PM
أم دان
عضو مثالي
أم دان غير متصل  

أعتذر منك أختي إن قسوت عليك ،، فوالله ما أريد إلا مصلحتك فنحن أحبة في الله.

أختي ما أريد أن أوصله لك أن الخلل في زوجك والعلة فيه هو ،،،
أنا لا أنكر دور أهله في تفاقم مشاكلكما ولكن زوجك حتى وهو بعيد عن أمه وأخته سيظل سيئ المعشر والخلق.
زوجك ياغالية نتاج بيئة أمه وأخته ،،، فماذا تتوقعين تكون أخلاقه؟!!!!!!
بديهي يا أخية لن تحصدين زهرة ببن أشواك..
الخلل في زوجك والمشكلة تكمن فيه فلا تلقي باللوم كله على أمه وأخته هذا ما أقصد.
أنا لا أحرضك على الطلاق
ولكن انظري بعين العقل لشريط حياتك الزوجية،،،،،، حتما بعد تحكيم العقل ستقررين الصح..

نصيحة مني لا تتبعي أخباره ولا أخبار زوجته..لن تجني أكثر من الحسرات واﻵهات.

التعديل الأخير تم بواسطة أم دان ; 25-09-2013 الساعة 06:58 PM
قديم 25-09-2013, 08:05 PM
زوجة وحيد
عضو جديد
زوجة وحيد غير متصل  

أختي نونة أنصحك بأن تفكري مليون ألف مرة قبل الرجوع لزوجك فما حدث بينكما ليس بمشكل عارض بل هي مشكلة سترافقكي مدى الحياة ﻷنكي لن تستطعي التخلص من تدخلات أمه و أخته في حياتكما و سامحني إن قلت لك أنه لا يستحق حبك و إحترامك فمن تخلى عنكي مرة و تزوج بأخرى تنفيذا ﻷوامر أمه فسيفعلها مرة ثانية و ثالثة فكيف لكي أن تشعري باﻷمان مع شخص كهذا، لا أقصد التحريض و لكن فقط يجب أن تفكري و تفكري و تفكري و الله الموفق لما فيه الخير و سامحني إذاجرحتك و أنا متفقة مع ما قالته أختي الفاضلة مكلومة صحيح نحن لا نعرف بعضنا البعض لكن لا نحب لبعضنا إلى كل الخير و التوفيق و لا نريد إلا النصح في الله.
قديم 26-09-2013, 03:38 AM
نونة محمد
عضو جديد
نونة محمد غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بديع المعاني مشاهدة المشاركة
أختي الكريمة دام أمه و أخته لهم هذا التسلط على زوجك و يتحرك بأمرهم في كل كبيرة و صغيرة و يظلمك بأمر منهم و يتزوج الثانية كمان بأمر منهم ،،، فأرى العلة الأساسية في زوجك و إذا فعلا لم يتغير فما أتوقع تستقر حياتك معاه ،،، قد يكون ربي أراد بك خيرا،،، حاليا أختي الكريمة ركزي على صلاة الاستخارة بشأن الرجوع لزوجك إذا كان في رجعتك لزوجك خير لك في دينك و دنياك فالله سييسر لك الرجوع له و ان كان في الرجعة شر لك في دينك و دنياك فسيصرف الله عنك هذا الزوج ،،،
وفي نقطة انك لا تقبلي العيش معه بوجود زوجته الثانية فأتوقع من كلامك انك تنوين ان يطلقها كشرط لرجوعك له ؟ ؟
فعلا العيب منة دايما ماما تقولى العيب منة مش من امة لانة سمح لامه يالتدخل فى حياتنا حسبى الله ونعم الوكيل تعرف بعد تفكير يومين وسهر وقلت اكل انا اكتشفت ان حياتنا كانت مستحيلة تستمر ولو رجع حتى ليه صعب انى اامن ارجع له تانى لانة فى طبعة الغدر والخيانة ومشكور ع ردك ارتاحت نفسيتى شوية ولله الحمد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العـ/الفريد/ـقد مشاهدة المشاركة
نعم إذا كانت الأم والأخت سيئتان فشخصيتك مع
زوجك ساعدت في زيادة الشق بينكما .. ومع الأسف
أختي الفاضلة أراك تتحركين باتجاهه رغم أنه لم يسأل
وكل همك الآن منصب على هذه الزوجة الجديدة
بدأتي تلعبين دور أمه وأخته وتنوين لها شراً مع أنها
لا تعرفك مطلقاً وتزوجته في فترة مشاكل وأنت في
بيت أهلك.. بالنسبة للأثاث ماذا تريدينها أن تفعل؟!
هل تقلب الدنيا على زوجها وتطلب أثاث جديد ككثير
من الحمقاوات التي تهدم سعادتها بيديها.. الأثاث ليس
مشكلة طالما أن الرجل يستحق...
انا مش بلعب دور امة ولا اختة بس اللى ماترضهوش على نفسها ماترضهوش على غيرها دة مبدئى وبالنسبة للاثاث يولعو بية فى مثل فى مصر عندنا ( اتلم تنتن على تنتن طلعو الاتنين انتن وانتن ) الخلاص ماجمع الا ماوفق لانهم عجينة واحدة وصدقى اقرب الناس لة قالوها كلمة ربنا بعتها له عشان تخلص منة اللى عملو فيه وانا وكلت امرى لرب العالمين حسبى الله ونعم الوكيل

الذين يجلبون لك أخباره أنصحك لا تعودي وتسمعي لهم
فكل ماتحدثوا به ظنون.. وأنت تعيشين في الماضي
والخاسر الوحيد لن يكون سواك...
فعلا انا الوحيدة اللى خسرت بس الحمدلله على كل حال وفعلا انا قطعت اى اتصال بينى وبينهم عشان اعصابى ماتتعبش اكتر من كدة
أمامك ثلاث طرق .. إما إرسال رجل عاقل يحدث زوجك
ويصلح بينكما ( وليس لك شأن بزوجته الثانية فهذا
ليس من اختصاصك شرعاً إن كنتي تخشي الله واليوم الآخر)
أو أخذ حقوقك كالذهب والإنتظار لعله يستفيق ( وهذا يعتمد على مدى حسن تبعلك له في السابق)
أو طلب الطلاق والمضي قدماً في هذه الحياة..
خلاص انا نويت الطلاق ولله الحمد على كل حال

أما المؤمرات وشن الحملات للتفريق بينه وبينها ظلم
عظيم وقد يبتليك الله بمن تفرق بين ابنتك وزوجها
فاتقي الله واتركي الخلق لخالقهم .. سواء كان بينهم علاقة قبل الزواج أم لا .. هذه ذنوبهم
وأوزارهم سيحاسبون عليها ..
انا اساسا ماكنتش موافقة انى اعمل كدة بس الزن على الودان اعمر من السحر والناس قالو لية اعمل كدة بس والله انا قولت لهم فى الاول الموضوع دة مرفوض بصراحة لانى عرفة انة مكشوف وهيعرف انة انا فمحبتش يكرهنى اكتر من كدة كفاية لما اقول عليك خلاص الحق يارب وكلت فاللى ظلمنى حسبى الله ونعم الوكيل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مكلومة مشاهدة المشاركة
أعتذر منك أختي إن قسوت عليك ،، فوالله ما أريد إلا مصلحتك فنحن أحبة في الله.

أختي ما أريد أن أوصله لك أن الخلل في زوجك والعلة فيه هو ،،،
أنا لا أنكر دور أهله في تفاقم مشاكلكما ولكن زوجك حتى وهو بعيد عن أمه وأخته سيظل سيئ المعشر والخلق.
زوجك ياغالية نتاج بيئة أمه وأخته ،،، فماذا تتوقعين تكون أخلاقه؟!!!!!!
بديهي يا أخية لن تحصدين زهرة ببن أشواك..
الخلل في زوجك والمشكلة تكمن فيه فلا تلقي باللوم كله على أمه وأخته هذا ما أقصد.
أنا لا أحرضك على الطلاق
ولكن انظري بعين العقل لشريط حياتك الزوجية،،،،،، حتما بعد تحكيم العقل ستقررين الصح..

نصيحة مني لا تتبعي أخباره ولا أخبار زوجته..لن تجني أكثر من الحسرات واﻵهات.
خلاص انا شيلتو من بالى شوية وادعولى انى امسحو خالص لانة ماينبكاش عليه وعادى ياروحى انا بس اللى حبة حد يطبطب علية ويواسينى لانى مظلمتوش وربنا اعلم وانا معتش بتابع اخباره لانى تعبت واعصابى تعبت وصحتى بدات تتدهور حسبى الله ونعم الوكيل فى اللى وصلنى للحال اللى انا فية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زوجة وحيد مشاهدة المشاركة
أختي نونة أنصحك بأن تفكري مليون ألف مرة قبل الرجوع لزوجك فما حدث بينكما ليس بمشكل عارض بل هي مشكلة سترافقكي مدى الحياة ﻷنكي لن تستطعي التخلص من تدخلات أمه و أخته في حياتكما و سامحني إن قلت لك أنه لا يستحق حبك و إحترامك فمن تخلى عنكي مرة و تزوج بأخرى تنفيذا ﻷوامر أمه فسيفعلها مرة ثانية و ثالثة فكيف لكي أن تشعري باﻷمان مع شخص كهذا، لا أقصد التحريض و لكن فقط يجب أن تفكري و تفكري و تفكري و الله الموفق لما فيه الخير و سامحني إذاجرحتك و أنا متفقة مع ما قالته أختي الفاضلة مكلومة صحيح نحن لا نعرف بعضنا البعض لكن لا نحب لبعضنا إلى كل الخير و التوفيق و لا نريد إلا النصح في الله.
والله كلكم معاكم حق انا بتكلم من منظور انى مجروحة ولسة زى مابيقولو السكينة حامية مع الايام هتبرد والزمن بينسى ومحدش عارف بكرة فية اية وربنا ييسر امورى وامور بنتى واموركم اجمعين امين يارب العالمين
قديم 27-09-2013, 11:42 AM
breakup.
عضو مميز
 الصورة الرمزية breakup.
breakup. غير متصل  

نونة حبيبتي الجواب باين من عنوانو
الزوج ضعيف الشخصية ورقيق القلب و مرهف الاحساس جداجداجدا مع امه واخته اعرفه اعز المعرفة
الزوج الذي يسمح لامه و لاخته بالتدخل في حياته الزوجية بكل كبيرة وصغيرة .. الزوج الذي لا يستطيع حماية زوجته من بطش امه ويترك زوجته عرضة للاذية وعرضة للاهانة في كل لحظة وهو ينظر بعينيه ولا حول ولا قوة له كانه طفل صغير قاصر لم يبلغ بعد سن البلوغ وسن اتخاذ القرارات ويترك نفسه لعبة بين يداي امه واخواته او اي امراة اخرى في العيلة

رجل كهذأ خسارته غنيمة
رجل كهذا البعد عنه هو الحل الوحيد
اقول لك هذأ عن تجربة عزيزتي وليتني انا تطلقت من زمان لارتاح من رجل مثل هذا
قديم 29-09-2013, 04:53 PM
نونة محمد
عضو جديد
نونة محمد غير متصل  

مرسى ياحبيبة قلبى ع ردك تعرفى والله والله والله هو دلوقتى معتش يهمنى غى اى شىء بجد بدات احس انه انسان عادى بالنسبة ليه متش حرقة القلب اللى كنت حاسة بيها معتش فى حالة الحزن اللى كنت حاسة بيها وعايشاها معتش فيه والحمدلله رب العالمين الاكتئاب اللى عندى تعرفى والله انا حاسة انى ماشية للافضل حالتى النفسية رجعت زى الاول وافضل بقيت بضحك وهزر وعادى عايشة حياتى ومبسوطة جداااااااااااااااااااااااااااا الحمدلله ولا اله الاالله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شىء قدير الكلام المعسول ده ماكنش بيفارق لسانى طول ما انا صاحية وطبعا غير باقى الاذكار وقرائة القران بجد والله فى كم يوم مكملتش اسبوع وحسيت انه معتش يهمنى بالمرة معتش يؤثر فيه بعده عنى او جوازة من واحدة تانية والله انا كنت بعمل صلاة استخارؤة وادعى ربنا انة يلم شملى تانى مع جوزى بجد بجد والله امبارح قومت النوم 6 صباحا ماكنش فارق عندى بالمرة ولا ماثر وجودة على قيد الحياة ولا لا احساسى دلوقتى والله نفس احساسى كإنه مدخل حياتى خالص من 3 سنين تعرفى انا دماغى دلوقتى بدات تفوق وتروق وتهدا وبدا عقلى يطرد كل الافكار والمواضيع والحوارات كل حاجة تخص بالانسان ده دلوقتى اقولك انا حاسة انى عايشة وحاسة باستقرار طبعا استقرار وهمى مؤقتا لحد ما اطلق منه لانه والله مايستاهل وبقولك دلوقتى هو كفاية عليه اللى هو فيه قضايا ومحاكم وفلوس هتندفع وزوجة تانية معاية ومصاريف ونفقتى انا وبنتى هههههههههههههههه دا هيطمرمط هههههههههههههه ويعالم الزوجة التانية دة هتخلف ولا لا لانى سمعت انها مش بتخلف تعرفى حاجة حصلت يوم الجمعة اللى فاتت فى ناس قالت لية اقف فالبلكونة عاش يشوفنى ويشوف بنتو وقلبو يحن قولت ماشى عملت كدة فعلا وبعدين كان هيتهبل وبقة يضحك ومبسوط اوى انه شاف بنتو المهم شافها الخميس 3 مرات واول مرة يشوفها فالشارع ماشية من سنة و5 شهور راح قال لاهلو وتانى يوم عادا من قدام البيت وانا وقفة مبصش على بنتو ولا اتلفت ليها خالص وكان وجهو اسود وشوية شوية كان ممكن تلاقى مكتوب ع الجبهة انا غليظ القلب وانسان جاحد بجد انسان زى دة انا ماشوفتش والله ماشوفت انسان قلبو جاحد زى ده وزى اهلو والله زعلت لان حسيت ان بنتو ماعديتش تاثر عنده وقولت لنفسى مدام هو ماحبش انه يلتفت لبنتو ولا يشوفها انا معتش هوريهالو وكل حى يشوف مصالحو وخلى القردة اللى اتجوزها تجيبلو 10 قرود ويبعد عنى انا وبنتو بس والله ماهسيب حقى ولا حق بنتى ان كان له ولا لغيره دا ربنا فوق شايف ومطلع ويابخت من بات مظلوم ولا بتش ظالم وكلتك يارب عليك خلاص الحق وحسبى الله ونعم الوكيل فاللى ظلمنى انا واهلى حسبى الله ونعم الوكيل
ومشكورة ياعمرى على مرورك العطر
موضوع مغلق

مواقع النشر