يوم زفافكم - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 04-12-2012, 02:03 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
رد : يوم زفافكم

الحمد لله الفرح ( او العرس مثل ما بتقولوا ) كان جميل واسلامى طبعا يعنى منفصلين النساء والرجال

وجبت فرقة بنات حلوة وخلت الفرح جميل الحمد لله ربنا يبارك.

لكن اللى ندمت عليه الحمد لله يعنى ......انه واحدة وانا بنت قبل الزواج بفترة قالت قدامى ( على سبيل الحكى ) انها يوم زفافها قعدت فالغرفة لوحدها 3 ساعات تبدل ملابسها وتجهز..........افتكرت انه دة العادى

وفعلا........دخلت وفكيت شعرى واخدت دش و حطيت مكياج و و و ......ومن هبلى بقوا فعلا حوالى 3 ساعات........

انا لله وانا اليه راجعون اللهم اجرنى فى مصيبتى واخلف لى خيرا منها..........طبعا ضيعت معظم الليلة.......وهى احلى ليلة........الحمد لله........

بكتب مخصوص علشام انصح اى بنت انه فى يوم عرسها ان شاء الله ( ربنا يرزق كل البنات المسلمات الازواج الصالحين يا رب )...........انها ماتضيعش وقت لوحدها..........

تحاول تستغل الليلة كلها جمب زوجها ........ولو غابت عنه ماتغيبش كتير..........

وكمان نصيحة تانية..........يوم كتب كتابى كنت بتزف فالسيارة وقعدت جمبى واحدة.......وقعدت ارحب بيها وانا فالنص بينها وبين زوجى..........لا عارفة اندمج معاها ولا عارفة اعيش اللحظة اللى انا فيها مع زوجى ...........قدر الله وماشاء فعل......طبعا ماكانتش حركة حلوة خالص.

لكن الحمد لله صلحتها فيوم الزفاف ومحش قعد جمبنا.

وكمان انصح كل عروسة انها تحاول تاكل ( تتغذى يعنى ) باى حاجة بس تهتم..........علشان انا فى يوم كتب الكتاب ويوم الزفاف.........الاتنين ما اكلتش كويس خالص .......ماكنتش قادرة اكل بالنهار.......

فيوم كتب الكتاب كنت فاكراهم هيعملولنا اكيد عشاء مخصوص ليا ولزوجى..........طلعوا انهم نسيوا.......الحمد لله وبعد ما الناس مشيوا ......كان الاكل تقريبا خلص بعضه او قرب يخلص ودورولى على اى حاجة آكلها.

فيوم الزفاف بقى........برضو كنت تعبانة وجعانة جدا والناس بيتعشوا .........ومارضيتش آكل معاهم علشان أطلع أتعشى مع زوجى.......طلع زوجى اتعشى هو مع الرجال........ولما طلعنا ماطلبش منى احط العشاء غير تقريبا الفجر.........وانا دة كله ماأكلتش حاجة طول النهار تقريبا غير ساندوتش او اقل وانا عند الكوافيرة..........

ولما حطيت العشاء مايتهيأليش برضو انى قدرت آكل اوى...........لولا الله يسترها اخت صحبتى فالفرح وانا عامة نفسى ذوق ومش راضية آكل الا لما اطلع مع زوجى........اكلتنى كام قطمة مكرونة كدة بايديها .........وكان طعمها جميـــــــــــــل...........وكان نفسى اكمل........بس عملت نفسى ذوق

فأنصح كل عروسة ماتبقاش تستذوق اوى كدة........لا تقع من طولها.......

من المواقف المضحكة برضو...........احنا دايما من النوع اللى بنتأخر.........ف فى يوم الزفاف عملت حسابى بقى واتفقت مع الكوافيرة انى اخلص بدرى فبالفعل ولأول مرة تقريبا تحصل عندنا انى انا العروسة اخلص وافضل مستنياهم واتصل عليهم علشان ييجو ياخدونى وهم اللى مش فاضيين او كان زوجى لس ماجاش .....حاجة زى كدة............المهم........جم خادونى اروح عالبيت عقبال ما يجهزوا نروح مكان العرس

وماكانش حد فالبيت.........ودخلت الحمام( اعزكم الله )..........وانا طالعة بقى براحتى بعدل فالفستان ( مفيش حد فالبيت غريب)............لقيت قدامى اخت زوجى......هههههه

أحرجت طبعا يعنى لما تشوفنى وانا عروسة تشوفنى وانا طالعة من الحمام.؟.

كنت عايزة بس اقول للبنات ما يقعوش فالاخطاء اللى وقعت فيها.

وجزاكم الله خيرا

والسلام عليكم ورحمة الله.
قديم 04-12-2012, 12:12 PM
نور الإيمان
العضو الماسي وكبار الشخصيات

نور الإيمان غير متصل  

سعيدة جداً بتواجدكم ، لي عودة إن شاء الله للرد على مشاركاتكم بإذن الله
قديم 04-12-2012, 12:20 PM
نور الإيمان

نور الإيمان غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noora مشاهدة المشاركة
الله يسعدك يا نور ايش جاب الموضوع دا على بالك ؟؟
حبيت اجيب على سؤال عزيزتي نورا قبل عودتي للرد على المشاركات الجميلة ، عن سبب فكرة الموضوع ، الحقيقة من اجل ثلاث اشياء :

1) حتى يتوقف الازواج شوي في زحمة الحياة والمشاكل ويتذكروا الأوقات الجميلة اللي مرت عليهم

2) لاني قرأت معلومة من طبيب نفسي تقول { تسجيل الذكريات السعيدة التي مرت بك أو عشتها في بعض اللحظات من أفضل الطرق لتحسين حالتك العاطفية }

3) حتى نتعرف على افراح اعضاءنا ونعيش معهم لحظات فرحهم وكيف كانت

ولي عودة إن شاء الله لقراءة ردودكم على مهل
قديم 04-12-2012, 09:21 PM
ناآاني
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية ناآاني
ناآاني غير متصل  

ذكريات حلوه
احب انصح كل وحده في يوم زفافها - تكون قويه وجريئه ولاتخاف عشان لاتضيع فرحة الليله
يعني لما تدخلين القاعه ( دخلة العروس) لا تبكين وتسوين حركات النص كم !! خليج طبيعيه وهاديه وريلاكس عشان الكل يفرح فيج اما تقلبينها مناحه انتي واهلج لا بليززز مو وقته!!
محتفظه بالبوماتي اكيد وصور زواجي وبين فتره وفتره ارجع لهم اتذكر الايام الخوالي!!
كل شي كان عاجبني وتمام التمام !! الحمدلله
/////////

اسعدني تواجدك نور الايمان

قديم 04-12-2012, 09:57 PM
متفائلة بالله35
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية متفائلة بالله35
متفائلة بالله35 غير متصل  

يوم العرس الصبح قمت من النوم الظهر وعلى طول على الصالون وكنت جوعانة ما افطرت ولا تغذيت ولا اكلت ولا شي
المهم رحت الصالون وكنت ميتة جوع وجاء وقت الليل العرس مع انه كان فيه بوفيه مفتوح وكيك وعصاير الا اني فضلت ما اكل علشان الابتسامة والمكياج هههه المهم رحنا الغرفة غيرت ملابسي واخذت شاور توقعت الاخ يطلب لي عشا وانا استحيت اطلب منه توقعت عنده ذوووق لكن للاسف يا بنات نمت وانا مقهورة وجوعانه وما صدقت يطلع الصبح علشان يجيبوا لنا الفطور ههههههههه
وحابة اقدم نصائح للعروسة علشان لا تغلط نفس اغلاطنا
أول نصيحة أن يكون مهرها قليييل حتى تكون من أكثر النساء بركة ,,

وألا يكون حفل الزفاف إلا بسيطًا حتى تحل عليه بركة الله وتأمن من العين و الحسد
وأن تحرص على عزيمة الفقراء فإن العزيمة لهم أوصانا النبي صلى الله عليه وسلم وخير الصدقة إطعام الطعام ,, سيفرح الفقراء في ليلتهم تلك وربما رفعوا أيديهم بالسعادة للعروسين ,, أما الأغنياء فهم ليسوا بحاجة وربما خرجوا ولم يتذوقوا شيئًا ,, ليذهبوا إلى المطاعم الأرقى ,,
وألا تبدأ أول لياليها بغضب الرب فتنتف من حاجبيها أو تقل من حيائها بالتعرّي ,, أو تنقص من الفرحة العظيمة في تلك الليلة بالأغاني الماجنة و الموسيقى الصاخبة ,, فتحضر الشياطين ,, وإذا حضرت كانت نظرات الحسد والعين أشد خطرًا , وبالأخص على العروس ,,
ونصيحة من كل قلبي أن تبدأ حياتها الزوجية بالغيرة على زوجها فلا تسمح له بأن يدخل معها في قاعة النساء فكثير من العرسان بات يفكّر في أخت العروس أو قريبتها أو صديقتها أو حتى المصوّرة ,, فتكون أول ليلة ألم وهم وغم ,,,

وأن تكون الزينة سمتها والنظافة ديدنها ,,

و ألا يشتم منها إلا أطيب ريح ,, وألا تلصق به فيملها ولا تبتعد عنه فييأس منها ,, ولكن بين وبين
و

ألا تغفل عن قوانين الحب " الهدية , النظرات الصادقة وبحب , الاهتمام بالذات قبل الاهتمام بالزوج , الدعاء للزوج عند خروجه , أن تحفظ نفسها في غيابه حتى بالنظر وألا تخرج إلا بإذنه وألا يدخل بيتها أحدًا إلا بإذنه ,,,"

التعديل الأخير تم بواسطة متفائلة بالله35 ; 04-12-2012 الساعة 10:04 PM
قديم 06-12-2012, 12:38 AM
نور الإيمان

نور الإيمان غير متصل  
tongue3 رد : يوم زفافكم

{ متلازمة رفضوني }

{ سما~ }

{ روح المساء }

{ هل ترانا نلتقي }

مراحب عزيزاتي سعيدة جداً بمتابعتكم الموضوع ، وعقبالكم يارب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noora مشاهدة المشاركة
الله يسعدك يا نور ايش جاب الموضوع دا على بالك ؟؟

تصدقي نسيت تفاصيل عرسي

بس اتذكر برجع
وانا بانتظارك لا تتأخري علينا يا أم يوسف
قديم 06-12-2012, 01:20 AM
نور الإيمان

نور الإيمان غير متصل  

{ بيتا }

الله يرحم ابوك وامك يارب ويدخلهم الفردوس الأعلى بغير حساب آميين ، قصتك رائعة تعرفنا فيها على جانب جديد من شخصيتك لما كنتي بنوتة جدا رائع ، وقصة زفافك تخللتها نصائح مهمة نابعة من تجربة ، واجمل شئ انك لستي نادمة على ازالة المكياج الحمدلله هذا يدل على قوة ايمانك ، وايضا نظرتك الايجابية لفرحك من جانب آخر ايضا اعجبتني ، وشوقتيني لمعرفة باقي المواقف ، لكن احترم خصوصيتك ، ولو كنتي ستعودي لتخبرينا ما عندي مانع ، وشكرا لك لمشاركتنا ذكرياتك .

{ ملَك شادي }

نساء غزة دائماً مناضلات حتى وهما عرايس ، وحتى للآن عندي صديقات كتر من غزة مازالوا يذهبوا لوحدهم لازواجهم وهم من غزة ايضا لكن يكون مع اسرته وتجلس عند اهله كم يوم حتى موعد الفرح وتتزوج بدون ما يكونوا اهلها حاضرين ، وفي يوم فرحها وهي جالسة في الكوشة يتصلوا بيها اهلها وهاتك يا بكى لما تسمع صوتهم وهم ايضا يبكوا لانهم ما شافوها وهي عروس وما حضروا فرح بنتهم ، لكن هذا نصيب اهل فلسطين لهم الجنة بإذن الله ،

جيد انك ذكرتي انكم سويتوا فرح تاني لاني كنت هاسألك هل عملتي فرح تاني لما ذهبتي لزوجك ؟ بالنسبة لصور فرحك العائلي تقدري تعالجي مشكلة لون العيون بالفوتوشوب عند مصور يستخدم هالخاصية لو كانت الصور تزعجك ، وكلامك صحيح بالنسبة للاسراف المهم ما بعد الفرح ، شكرا لمشاركتك

{ ام بدر وسميه }

ام بدر وسمية هذا مو زواج تقليدي الا زواج عن حب من طرف ابو الشباب ماشاء الله ، لكن شهرين بعد الفرح وانتي عند اهلك ؟؟؟ المهم بعدين تعوض اللي فات وعشتوا بسبات ونبات وخلفتوا صبيان وبنات ، شكرا على المشاركة عزيزتي

{ تعب }

يا عمري تأثرت بيوم زفافك ، لكن بكل اسف ما اقدر افيدك بشي لاني ما اعرف قصتك والا لوين وصلت ، لكن متاكدة ان لكل شي حل و طريقة صحيحة للتعامل مع الطرف الاخر تناسب شخصيته واسلوب تعامله تخلق توازن واستقرار في الحياة ، ربي يكتبلك ايام سعيدة وجميلة تسعد قلبك يارب وياريت تبدأي بمعرف جديد يناسب رقتك وانوثتك

قديم 06-12-2012, 02:05 AM
نور الإيمان

نور الإيمان غير متصل  

{ سما... }

وعليكم السلام ورحمة الله ، ماشاء الله ، اللي اعرفه انك من مصر { من لهجتك الكتابية } لو لم اكن مخطئة واللي اعرفه ان الافراح الغير المختلطة في مصر غير موجودة او انها شبه نادرة الا في الصعيد او المحافظات البعيدة فقط ، وكون فرحك غير مختلط هذا شئ جميل جدا يحسب لكم بإذن الله ، مواقفك جميلة ونصائحك مهمة جزاك الله خيرا وجعلها في ميزان حسناتك ، وشكرا لمشاركتك عزيزتي

{ ناآاني }
اتفق معاك تماما في ان البكاء ليس وقته وخاصة وقت دخول العروس ، ولا اعرف سبب البكاء صراحة ، والحمدلله ان كل شي كان تمام وكان فرحك رائع ونال رضاك ، اشكرك عزيزتي وكلمتك اثرت فيني انا ايضا سعيدة جداً بتواجدك معي في الموضوع .

{ متفائلة بالله35 }

اهلا بيك عزيزتي متفائلة ، جزاك الله خيرا على نصائحك الذهبية جعلها الله في ميزان حسناتك آميين واقر عينك بكل ما ترجيه عاجلا غير آجل ، سعدت بمشاركتك ، كل الشكر لك
قديم 08-12-2012, 09:12 AM
رذاذ.
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية رذاذ.
رذاذ. غير متصل  

والله اتذكر ان الكوفيره < قديم مسمى كوفيره ههه

مارضت تجي عندنا البيت لان كان زحمه ف اضطريت
اروح ع المشغل

والله ورحت انا واختي من الساعه 9 الصباح وصار رقمي
23

واكتئبت وصرت انام واطلع واتسوق وكانت معي عروس
تبي تتزوج بنفس القصر

والله وجا العصر ورحت المشغل اللي هي فيه من زود
الفراغ ههههههه

وشفتها منتهيه ولابسه الفستان والطرحه
وجلست ابكي هههههههههههه
بس من داخلي مرتاحه ان مكياجها ماعجبني
هههههه < حريم

ورجعت المشغل حقي ومن بعد المغرب زينوني
والساعه عشره ونص سووا لي التسريحه

واختي تساعدهم عشان يخلصون بسرررعه
ههه

دخلت القصر 12 وانا متوووووتره لاني تاخرت
بس الحمدلله طلعت في اجمل حله < حسيت اني فله

مرت مراسم الزفه جميييله الا اني تفاجئت كثثثثثثير
بالتورته اللي جايبينها من بعيييد
وزوجي يكلمني ولا اسمع من الصدمه

اثاري التورته حقتنا انسرقت ف القصر ؟

كييييف مدري .

بس والله اللي جابوها كانت هديه من محل
الحلويات اللي تبنى الضيافه
وكبيره ولذيذه ماعليها كلام اخذنا منها ووزعنا
على الاهل والحبايب ههههههه

انقذونا يوم اهدونا التورته

للأسف حرموني تورتة احلامي
ههههه

بس عوضتها في ذكرى زواجي
قديم 08-12-2012, 03:10 PM
نور الإيمان

نور الإيمان غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رذاذ. مشاهدة المشاركة
والله اتذكر ان الكوفيره < قديم مسمى كوفيره ههه

مارضت تجي عندنا البيت لان كان زحمه ف اضطريت
اروح ع المشغل

والله ورحت انا واختي من الساعه 9 الصباح وصار رقمي
23

واكتئبت وصرت انام واطلع واتسوق وكانت معي عروس
تبي تتزوج بنفس القصر

والله وجا العصر ورحت المشغل اللي هي فيه من زود
الفراغ ههههههه

وشفتها منتهيه ولابسه الفستان والطرحه
وجلست ابكي هههههههههههه
بس من داخلي مرتاحه ان مكياجها ماعجبني
هههههه < حريم

ورجعت المشغل حقي ومن بعد المغرب زينوني
والساعه عشره ونص سووا لي التسريحه

واختي تساعدهم عشان يخلصون بسرررعه
ههه

دخلت القصر 12 وانا متوووووتره لاني تاخرت
بس الحمدلله طلعت في اجمل حله < حسيت اني فله

مرت مراسم الزفه جميييله الا اني تفاجئت كثثثثثثير
بالتورته اللي جايبينها من بعيييد
وزوجي يكلمني ولا اسمع من الصدمه

اثاري التورته حقتنا انسرقت ف القصر ؟

كييييف مدري .

بس والله اللي جابوها كانت هديه من محل
الحلويات اللي تبنى الضيافه
وكبيره ولذيذه ماعليها كلام اخذنا منها ووزعنا
على الاهل والحبايب ههههههه

انقذونا يوم اهدونا التورته

للأسف حرموني تورتة احلامي
ههههه

بس عوضتها في ذكرى زواجي
ذكريات عرسك حلوة ودمها خفيف ، ضحكتيني وانا اتابع السطور ، يمكن التورتة راحت للعروس التانية لانها شافتك موعاجبك مكياجها فعوضتها بالكيكة ^ــــــ^

لكن الحمدلله كل شي مر بخير وسلام والفرح كان حلو وهذا المهم ، وعقبال الذكرى المئة لزواجكم يارب

مواقع النشر