عاشقات حلم الامومة (مارس 2008 - ابريل 2008) - الصفحة 152 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 09-04-2008, 04:06 AM
مياااااااااا
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية مياااااااااا
مياااااااااا غير متصل  
......

التعديل الأخير تم بواسطة مياااااااااا ; 09-04-2008 الساعة 04:09 AM
قديم 09-04-2008, 04:08 AM
مياااااااااا
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية مياااااااااا
مياااااااااا غير متصل  
بروح انام تصبحون على الف خير

قديم 09-04-2008, 07:29 AM
الزرافة
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزرافة
الزرافة غير متصل  
صباح الخير لأحلى أمهات

أندين أنا ماعندي شيء أقوله البنات قالوا كل شيء بس تذكري إن ربك قادر ولا يعجزه شيء فقد وهب لمريم الولد من

دون زوج ووهب زكريا وهو شيخ كبير وامراته عجوز وعقيم ..... فرج الله همك ورزقك من حيث لا تحتسبي

بناااات يمكن أغيب فتره لأني بأسافر مدينة الرسول عليه أفضل الصلاة والسلام ويارب أرجع وفيه أخبار حلوه

إستغفر الله ,,,, إستغفر الله ,,,, إستغفر الله ,,,, إستغفر الله
قديم 09-04-2008, 09:06 AM
*&ندى الورد&*
عضو جديد
*&ندى الورد&* غير متصل  
rolleyes

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokar_2001 مشاهدة المشاركة
ندى ايه يا بنتى القصة دى كل دا عشان تنفدى من العصاية؟
ربنا يعفو عنك و عن زوجك بس سؤال زوجك ايه نوع المشكلة اللى عنده بالظبط و ابتدى العلاج امتى؟
و متخافيش اديكى نفدتى انتى و الامومة حلمة من العصايا
مع الاسف مش حعرف امارس هوايتى يالا ادور على ناس تانية

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين

كل شكري وعظيم دعواتي لمن رد على موضوعي

وبالنسبة للعصا الدنيا كذا يبي لها شطاره

ولا تبيني اكسر بالعصا والناس تتفرج

عموما الله يطمنا جميعا

وكوكار تسلمين والله ارتحت لك وللجميع

بس بصراحه انصدمت امس دخلت بالليل أرد لقيت الصفحات ماشيه
عرفت انكم ماشاء الله عليكم تدخلون كثير

فخليتها للصباح مرره وحده عورتني عيوني وأنا أقرا ولسا باقي الأربع صفحات الأخيره

بس ما ني صابره قلت أرد اشكرهم

وعلى فكرة صراحه أنا اعتبرتكم خوات لي بس لسا ما حفظت الأسماء زين وما بعد عرفتكم

عرفت كوكار الله يسعدها وهذي اللي تنتظر ولادة نورا وعاشقة الأمومه وكرستالا وماسا وفراشة لسا ما عرفت وضع كل وحده فيهم بس والله دعيت لكم كلكم

بس من جد أمس يوم قريت أن موعد تلقيح كوكار حزنت تمنيت أني دريت بوقتها عشان ادعي لها ودعيت لها من قلب

الله لا يحرمها

بس عندي سؤال وش الفرق بين التلقيح وطفل الأنابيب

ومتى يضطرون لهذي الوسائل ؟؟

دمتم في حفظ الله ورعايته

الحزينه

دعواتكم لي لا حرمكم الله ما تتمنون

إضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم العادي
قديم 09-04-2008, 09:52 AM
حلمي قريب
عضو مميز
 الصورة الرمزية حلمي قريب
حلمي قريب غير متصل  
صباح الخير بنوتات
حبيت اصبح ..
كوكاااااااااااار
الله الله بالراحه ثم الراحه.. بسألك الحين كيف عايشه نظام حياتك؟ .. اقصد تنظيف وطبخ و.. و ,, و الخ ... اوعي يا بنت تعملي حاجه .. ترا الراحه هي اهم شي يا حبيبتي .. وماراح ينفعك شغل البيت اذا لا سمح الله تعبتي وما نجحت العمليه ...

بس حبيت اتطمن عليج واسفه لو تدخلت في خصوصياتك

الزرافه
حبيبتي تروحين وترجعين بالف سلامه ولاتنسيني وتنسين خواتنا بالدعاء ..

ندى الورد
اهلا حبيبتي .. وانا بعد انتظر ولاده بس انا بعد يومين راح ادخل التاسع .. وانا حملت بعد ماشتركت مع هالبنات الطيبات
بفضل الله وفضل دعائهم لي .. كان وجههم خير علي وبالفعل صار حمل

اندين
صباح العسل حق طباختنا الرائعه .. ان شاء الله صحتك احسن ... ونفسيتك احسن واحسن .. وانا مع كلام اختي كريستالا
ان دام عندك كل ادوات الحمل .. رحم ومبيض وتجيك الدوره .. ماعتقد شي يمنع الحمل
وخليني اذكرك بقصه سمعتها من دولة البحرين
كان في وحده (عروس) جنينها ميت في بطنها وعملو لها موعد في اليوم الفلاني عشان ينزلونه ... ونفس اليوم كان في مريضه ثانيه .. وبعيد الشر ... كانو راح يستأصلون لها رحمها ... بس للاسف صارت لخبطه في ملفاتهم .. ودخلو مكان العروس الست اللي بيستأصلون لها الرحم و العروسه دخلوها في مكان الست اللي بيسـاصلون رحمها .. وبالفعل المسكينه العروس شالو رحمها كامل .. بالغلط ...

لما افكر شمصيرها وهي كانت تنتظر حياه مليئه باطفال .. والحين خلاص راح منها اي امل .. وعلى قولة كريستالا .. احد ادواتها المهمه للحمل انفقدت وهي الرحم

وانتي الحمد لله تملكين كل شيء بفضل من الله ... فياليت تتفائلين يا اختي الغاليه .. وان شاء الله ان شاء الله الدعاء والصدقه والاستغفار سينفعونك .. فلا يرد القضاء الا الدعاء
قديم 09-04-2008, 11:19 AM
حلمي قريب
عضو مميز
 الصورة الرمزية حلمي قريب
حلمي قريب غير متصل  
بنوتات وينكم نايمين ولا ايش؟
قديم 09-04-2008, 01:37 PM
الزاجله
عضو مميز
 الصورة الرمزية الزاجله
الزاجله غير متصل  
هلا بنوتات شخباركم وياكروشات شخباركم الله يوسع على الكل ويفتح على الكل ان شاء الله ويرزقكم من حيث لاتحتسبون
قديم 09-04-2008, 01:48 PM
mashamesho
عضو مميز
 الصورة الرمزية mashamesho
mashamesho غير متصل  
غلا جلاجل طمنيني على الوالده تحدد ميعاد العمليه ولا لا يارب يتم شفاها على خير

كوكاره صباح الخير يا قمر طمنينا ايه الأخبار مسمعتش حاجه امبارح يعني

حلومه ازيك يا قمر اخبار مزاجك ايه النهارده يارب يكون احسن ربنا يقومك بالسلامه يا رب انتي ونورا وكل الحوامل يارب

ندى الورد اهلا بيكي معانا يا قمر احنا موجودين هنا كل يوم

هشوقه مختفيه ليه النهارده يا جميله واخبار الكحه معاكي ايه يارب بقيتي احسن

الزرافه تروحي وترجعي بالسلامه ولا تنسينا من جعائك هماك

ماسا اخبار ظهرك ايه النهارده يارب يكون ارتاح شويه

اموله ها يا حبيبتي سمعتي نبض البيبي الله ييسر لك امورك يارب

زجزلتي اخبارك لكي وحشه يا قمر يلرب تفرحينا بحملك هذا الشهر انتي وكوكاره

سعووود فينك بقالي مده ما سمعت منك حاجه
قديم 09-04-2008, 02:01 PM
mashamesho
عضو مميز
 الصورة الرمزية mashamesho
mashamesho غير متصل  
ايمي ليه مش بتكتبي حاجه
قديم 09-04-2008, 02:36 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
صباح الخير يا حبايبى اخباركم ايه؟

انا بخير و الحمد لله المهم انتو بخير

كريستالا و حلومة انا مش بعمل حاجة خاااااااالص و على طول نايمة برغم انى مش مقتنعة انى المفروض انام كدة لانى عملت تلقيح صناعى مش حقن مجهرى
بس برضو انا محافظة على الراحة متخافوش بس اعتقد من الغد حبتدى اطبخ و ان شاء الله ربنا يحمينى

امبارح انا و زوجى كنا بنصلى العشا جماعة و بعد الصلاة جلسنا على سجاجيد الصلاة و لقيته بيبصلى و مبتسم فبقوله مالك انت بتفكر فى ايه
فبيقولى انه متفائل بس خايف جدا جدا و خايف يطلق لنفسه العنان ليصحى يلاقى نفسه واقع على بوزه و ميلاقيش حاجة
فقلتله بص اذا كان الموضوع ممكن يحصل عشانا فانا معتقدش اننا حيحصلنا حاجة بس انا متفائلى بس عشان ربنا هو اللى فى ايده كل حاجة و ان شاء الله مش حيخزلنا
و بعدين بقوله انه اذا محصلش نصيب مش حزعل عشان احنا عملنا اللى علينا كله و اجتهدنا و الباقى كله على الله
فقالى انا حزعل جدا اذا ما حصلش انا نفسى اشوف حتة مننا ماشية على الارض و نراعيها و نهتم بيها و كمان انا زعلان انى شايفك متبهدله بسببى
قلتله دا نصيبى و انا راضية بيه و ممكن ربنا بيختبرنى او حابب يكفرلى ذنوبى يعنى احنا فى نعمة ولازم نستفيد بيها
بجد صعب عليا جدا و بقيت مش عارفة اعمله ايه
يالا الحمد لله على كل حال احنا حسن من غيرنا بكتييييييييييييييير و الحمد لله على كل حال

الزرافة تروحى و ترجعى بالف سلامة و متنسيناش من الدعاء عند الرسول عليه الصلاة و السلام

ندى الورد متغبيش عننا عشان بتوحشينا
و حقولك الفرق بين التلقيح الصناعى و اطفال الانابيب
التلقيح الصناعى ذى الحمل الطبيعى بالظبط بيختلف عنه انه بياخده السائل المنوى من الزوج و يحسنوه بالادوية و الفيتامينات فى خلال ساعتين او 3 و يحقنوه فى رحم الزوجة
اما اطفال الانابيب فبياخدو البويضة و الحيوان المنوى و يتركوهم مع بعص الى ان يحدث تلقيح للبويضة و بعد ذلك بيدخلوها لرحم الام
التلقيح الصناعى محتاجة الى اكتر من 5 مليون حيوان منوى و اطفال الانابيب يحتاج الى حيوان منوى واحد بس

سود حبيبتى انا ححكيلك على اللى حصل معايا
انا اخدت كلوميد من تالت يوم للدورة و روحت للدكتور فى اليوم الـ 13 وجد عندى البويضة حجمها مناسب فاعطانى ابرة تفجيرية و حددلى تانى يوم ميعاد للتلقيح و اكن ميعادى من 9:30 الى 10:00 و بعدين زوجى راح المعمل اداهم العينة الساعة 6:00 و بعدين روحنا و ابتدينا الساعة 11:25 بالظبط و كانت عبارة عن الجهاز المستخدم للكشف على عنق الرحم اللى هو المعدن دا الدكتور دخله فيا و بعدين العينة حطها فى السرنجة اللى كان بتاخد بس 1 مم و هى عبارة عن سرنجة عادية بس بدل الابرة اللى بتكون فى الاخر بيكون فى تيوب طويل و بعدين جزء اسطوانى و بعدين تيوب تانى طويل و دخل التيوب ده فى عنق الرحم و ابتدا يحقن بطييييييييييييييئ جدا الى ان حقن كل العينة و فضل سادد بالجزء الاسطوانى فتحى عنق الرحم لمدة ربع ساعة عشان يكون متأكد ان مافيش حاجة من العينة تكون وقعت فى الخارج و بعدين طلع السرنجة و شال الجهاز المعدنى دا و كنت منتهية الساعة 11:45 بالظبط و بعدين فضلت نايمة على ظهرى لمدة ساعة الا ربع و هو قالى نص ساعة بس انازودت من عندى و نزلت انا و زوجى ركبت العربية و رجعت الكرسى على الاخر عشان انام لحد ما اوصل الى البيت و لما طلعت برضو نمت لحد تانى يوم و كتبلى الدكتور على دوفاستون حبتدى اخده من بكرة لمدة اسبوعين و اذا بعد الشر جت الدورة حوقفه و اذا مجاتش ان شاء الله و ان شاء الله مش حتيجى حستمر عليه اول 3 شهور

يا رب يكون الموضوع كده بالنسبالك واضح و اى سؤال انا فى الخدمة

يا بنات دعواتكم ان ربنا يكرمنى انا و زوجى

مشمشة حبيبتى انتى عاملة ايه يا رب تكونى احسن من الاول

شوشو اخبارك ايه و ازاى الكحة معاكى؟ طمنينا عليكى يا قمرة

نورا ربنا يقومك بالف سلامة و ان شاء الله تفرحينا بالبيبى الجميل بأذن الله

اندينا يا ريت تظهرى تطمنينا و تفهمينا ايه اللى قالتهولك الدكتورة بالظبط

رب لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين

مواقع النشر