أنا أنتهيت أعمل أيه أبو حكيم وsoqya(ابو مريم) - الصفحة 12 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

ساعدني لطلب مساعدة أحد الأعضاء في حل المشاكل الزوجية والاجتماعية

قديم 12-05-2015, 12:52 PM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  
رد: أنا أنتهيت أعمل أيه أبو حكيم و soqya

أختي الكريمه ..
كلامك سابقا كان متمحورا عن إحتمالية مشاهدة زوجك للإباحيات المبني على شكوك فقط
حسب طبيعة شخصيتك الشكاكه , وعندما لم تجدي دليلا يدينه حورت موضوعك باتجاه آخر
وبدأت الحديث عن الحمل والترفيه وبروده وفقدان اهتمامه , وكأنك تريدين فقط إقناع نفسك
أن زوجك مقصرا لتريحي ضميرك لو تركتيه .
أنت تعلمين تماما أن المخدر كما دمر حياتك , فهو أيضا دمر حياة زوجك
وكان سببا رئيسا لحالة الكسل والبرود والخمول التي خيمت عليكما , وأصبحت جزءا من حياتكما
بعدما كانت حالة طارئة في بداية التعاطي , وليس من الصواب لوم زوجك فقط على الوضع الذي آلت إليه حياتكما .

لم يكن من الملائم أصلا أن تفكري مجرد تفكير بالإنجاب عندما كنت أسيرة للمخدر
هل بظنك أن الجنين لن يتأثر سلبا أو يموت نتيجة تعاطي المخدر ؟
وكيف ستعتنين بطفلك , وأنت التي قلت أنك لم تكوني تفيقي حتى لنفسك بدون الجرعه !
وكل همك تناولها لتتوازني فقط , ناهيك عن القيام بواجباتك الحياتية الأخرى .

ما هي أخبارك وأخبار زوجك مع الترامادول وأعراضه الإنسحابيه ؟

التعديل الأخير تم بواسطة أبو حكـيم ; 12-05-2015 الساعة 01:00 PM
قديم 13-05-2015, 07:15 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

استاذي ابو حكيم مبدئيا انا بثق في كلام حضرتك جدا
بس بالنسبة ان كلامي كات متمحور حول مشاهدة زوجي للاباحيات والكليبات والمصارعة ده لانه حصل كتير ومش معني اني شكيت مرة وممكن اه وممكن لا ان دايما ده مبني علي ظنوني انا في خلال سنين زواجي اتاكدت كتير من موضوع الاباحيات وكان اول ما اواجهه يزعل وبعدين يجي يعتذر ويقولي انه زعلان من نفسه اكتر من زعلي منه ومش هنكر هو بقاله فترة ممكن تقريبا سنة ماشوفتش ده يا لاني مابقتش بدور وراه يا هو اتعدل الله اعلم يعني كان بيعمل كده بجد مش مجرد شكوك وبالنسبة للكليبات والمصارعة الحريمي هو لسة لليوم بيشوفها وبعلم مني بس وانا مش جمبه وده كان اتفاقنا مبقتش بشغل بالي وبقيت بفكر ف اي حاجة غيره لاني لو فكرت هتصعب عليا نفسي انه يفضل حاجات زي دي وعلي رايه تفاهات عن زعلي وده للاسف مخليني مش قادرة اشوفه الراجل اللي بتمناه فبهرب بالتفكير في حاجة تانية
بالنسبة اني بدور علي حاجة هو مقصر فيها عشان لو سبته يبقي ضميري مرتاح ممكن اه وممكن لا بصراحة مش عارفة انا احاسيسي كلها متلخبطه بس بيتهيالي اني مش محتاجة ده او مش عارفة بس انا لما اتكلمت عن بروده واهماله ليا مكنتش اقصد كده وكتبت ده برده في اول الموضوع ومش برمي الحمل عليه لوحده انا عارفة اني غلطانة فوق الخيال في حق ربي وحق نفسي وحقه وحق اهلي واهله بس انا لما دخلت الطريق ده كنت عشرين سنة كنت لسة صغيرة الي حد ما وهو كان بقاله 13 سنة مدمن يعني عارف كل ده وبرضه خلاني اخد اه انا استهبلت بعدها بس ضعفت هو كان راجل عاقل عنده 28 سنة ضاع. مننا خمس سنين مع بعض اتنين خططوبة وثلاثة زواج والخمس سنين كلهم كانو ضياع محلمتش اني اقضي حياتي كده اول شهور زواج كنت عايشة مع واحد مسطول 24 ساعة يعني عايشة لوحدي وكنت باخد ترامادول بس وده منشط ومسكن ومش بياثر علي الدماغ حاولت معاه كتتير يبطل لححد ما بقيت زيه يمكن بقول الكلام ده عشان عايزة اوصل لحقيقتي حد يفوقني ويقولي انتي كذا وكذا لاني بجد مبقتش عارفة نفسي
قديم 13-05-2015, 07:28 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

بالنسبة للانسحاب مدمر حياتنا مش عارفين نعمل اي حاجة الحياة سودة واكتئاب الانسحاب ده رهيب محدش يحس بيه غير للي فيه وجربه لو ماكنش الا نتحار حرام كنت عملتها ربنا يسترها علينا ويبعد كل المسلمين عن ده
قديم 13-05-2015, 10:41 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

في حاجة بالنسبة للترامادول كنت مترددة اقولها من كام يوم نزلنا نروح لاهلنا وهو جاي ياخدني اول مادخلت العربيه لقيته بيديني بسكوت ويقولي كلي وحاجة ساقعة وحباية ترامادول بصراحة مش هكدب علي حضرتك ضعفت وفرحت وخرجنا شوية وطول ما احنا برة ساكتين وهو مقفول. وانا دموعي في عيني وببص فوق للسما وروحنا اتخانقنا وقالي انتي مش عايزة تغيير وتخرجي هو ده اللي اقدر عليه دلوقتي فضلنا صاحيين يومين ومش بنكلم بعض نهائي ولا كلمةووعدني انه مش هيجيبه تاني. لان كده كل ما تعدي فترة من فترات الانسحاب نرجع نبداها من الاول ونتعب اكتر عشان كده مش بتعدي بس انا كرهت نفسي وكرهت ضعفي كان نفسي كل ماتسالني مايبقاش في ضعف واقولك انه انتهي لكن كل مرة لازم اقول اني استسلمت لنفسي وضعفي ربنا يسترها علينا وعلي كل المسلمين
ربنا يجازيك كل خير ويسعدك دنيا واخرة
قديم 13-05-2015, 11:10 AM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saso soso مشاهدة المشاركة
بالنسبة للانسحاب مدمر حياتنا
مش عارفين نعمل اي حاجة
الحياة سودة
واكتئاب الانسحاب ده رهيب محدش يحس بيه غير للي فيه وجربه
لو ماكنش الا نتحار حرام كنت عملتها ربنا يسترها علينا ويبعد كل المسلمين عن ده
لن أعلق على المشاركة السابقة لهذا المشاركة ولا المشاركة اللاحقه
لأن ما ورد بهذه المشاركة أهم من كل ما عداه الآن , حيث ذكرت أربعة أمور توجب التفكير الجاد
بطلب مساعدة نفسية عاجلة طبية كانت أو استشارية , لا أدري تحديدا
ولكن عليك طرق باب الطب النفسي حالا لمساعدتك ولتقوية إرادتك وقناعتك للإقلاع التام عن الترامادول
وليساعدك على تجاوز الأعراض الإنسحابية أولا , وعلى فهم نفسك وماذا تريدين من زوجك وزواجك ثانيا .

كان الله بعونك .
قديم 13-05-2015, 01:11 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

جزاك الله كل خير علي مساعدتك ليا للاسف زوجي رافض نهائي يوديني لطبيب نفسي لاني فعلا محتاجاه من اول شهر زواج بطلب منه ده وهو رافض ويقولي هعالجك انا وقالي انه لو جاب ربع حباية تاني هيروح يتعالج في مستشفي لعلاج الادمان وانا عارفة انه مش هيروح بس عندي امل مايجبش تاني لكن انا رافض تماما يوديني وعموما انا بإذن الله هقاوم اي اغراءء ربنا يسهل واسفة لو تعبتك معايا
ربنا يسعدك دنيا واخرة ويرزقك الفردوس الاعلي امييييين ياااارب
قديم 14-05-2015, 05:15 AM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

جزاك الله خيرا على حسن ظنك وعلى دعائك الطيب
واسأل الله تعالى لك بمثل , واسأله أن يسعدك في دنياك وآخرتك .
أرجو الله أن تكوني قد استفدت من الموضوع , ولو بجزء يسير على قدر استطاعتي وأن يسخر لك من يساعدك
كنت أتمنى أن ينتهي الموضوع وقد انتهت معاناتك تماما , ولكن من ناحيتي لم يكن بالإمكان أفضل مما كان
وأعتذر لك عما قصرت به أختي الكريمه .

لديك يأس وإحباط وسوداوية تتطلب العلاج النفسي الفوري بدون تأخير أو انتظار أمل قد لا يتحقق
كان الله بعونك , وعلى الرحب والسعة لو جد جديد .
قديم 17-05-2015, 02:32 PM
*علو الهمه *
VIP
*علو الهمه * غير متصل  

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
مع إحترامي لزوجك ياسوسو لكن من الظلم والأنانية أن يحرمك من العلاج للتخلص من الإدمان وهو عايش حياته بالطول والعرض.
صحتك أمانة وتعرفي لما موقفك صغيف لأنه رأى فيك استسلام وظللت محافظة عالسر كي لا يخرج لأهلك.
كفى سلبية وأذية أنت بحاجة للعلاج للتخلص من الأدمان الترامادول.
هذه المرة كوني قوية واخبريه إما اتعالج أو أخبر والدي بكل شيء
الضعف في حالتك مايفيد بل خطأ لا تقولي مش عايزة أتعب بابا وماما مايصح هذا الكلام.
ما ينفع علاج من عندك زمقاومة لازم في تدخل متخصصين ومصر مليانة..
إلا يكفي بأنه خدعك وقال لك هذا مسكن وجعلك تدمينه؟!
صحتك أمانة حبيبتي.
أرجوك تحركي
قديم 17-05-2015, 02:34 PM
*علو الهمه *
VIP
*علو الهمه * غير متصل  

نسيت أمرا أخر لن تستطيع فعل شيء ولا الإهتمام بحياتك وحياتكما معا حتى يتم تخلصك من الأعراض..
اريد بشارة ياسوسو من أجل التحرك بوضعك.
قديم 17-05-2015, 03:36 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
والله يا سقيا عندك حق بس غصب عني انا لو قلت لماما وبابا هيحصلهم حاجة انا ليا اخ واخت دمروهم اخ بقاله كام شهر اكتشفو انه بياخد هيروين. وبابا مابقاش بيرجع في نص اليوم مابين المستشفي والعيادة عشان يرتاح بقي ماشي في الشارع كده وخلاص يرجع بليل ويتعشي وينام. من يئسه مع اخويا سابه لابو زوجته يتصرف معاه واخت سابتهم وسافرت سوريا اروح انا اكمل عليهم ده انا لما بروح لهم ساعة برجع عندي اكتئاب اكتر من كتر مابشوف دموع امي وتعب ابويا واختي التانية عايشة معاهم مكتئبة وقطعت علاقتي باخويا بسبب بهدلته ليهم اروح انا ادمرهم اكتر كانو فرحانين اوي لما عرفو ان زوجي بيبطل اقولهم ايه بس لو قلتلهم ابقي بجني عليهم اكتر وهما عندهم سكر وضغط وقلب ربنا يشفيهم ويصبرهم والله كنت اتمني اروح ارمي نفسي في حضن امي واحكيلها بس صعب ومستحيل مش خوف منهم والله خوف عليهم هما طيبين ومش,هيعملو حاجة ليا غير انهم يبقو جمبي بس قلبهم هيوجعهم اوي وانا اموت احسن ما ادمرهم اكتر انا خلاص مش هاخد تاني لو هموت وهعدي فترة الانسحاب ان شاء الله ربنا يقدرني ومش هفكر في اي حاجة تانية الا اما اخلص من كل ده
شكرا سوقيا علي اهتمامك جزاك الله كل خير ربنا يكرمك ويسعدك دنيا واخرة ويرزقك الفردوس الاعلي

مواقع النشر