تقصير زوجي في حق أهلي - الصفحة 5 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 25-06-2015, 11:12 AM
أميرة بمملكتي
عضو نشيط جدا
أميرة بمملكتي غير متصل  
رد: تقصير زوجي في حق أهلي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهـرة الـرمـان مشاهدة المشاركة
والله لاحظت اغلب الازواج مايحبو يروحو لاهل الزوجة
ماعرف ايش السبب بالزبط
ويتضاااااايق اذا زوجتو قالتلو ودني لاهلي

وزوجي من ضمنهم الله يهديه ويصلحه بس
يااختي ارهاق نفسي

خلاص يحدد لها يوم بالاسبوع تروح لهم .. ما طلبنا اكثر

اختي لها متزوجة 7شهور وزوجها محدد لاهله يوم الخميس و لاهلي يوم الجمعه و مرتاحين من هالناحية .
واننا لي 5 سنوات و بعدني في نفس الدوامة .
حاليا راح اكمل 3 اسابيع ما رحت لهم .

واتصل علي ابوي من شوي انه بيمر يسلم علي
مااحد يحس فينا الا اهالينا .. بصراحة الزوج مقابل الاهل ......( اترك التعبير لكم )
قديم 25-06-2015, 02:14 PM
أميرة بمملكتي
عضو نشيط جدا
أميرة بمملكتي غير متصل  

اليوم جاء والدي لعندي
طبعا كان عنده خبر انه عمي و زوجي في الدوام يعني مب متواجدين . ودخل جلس ربع ساعه و طلع .
و خبرني انه لا تطلبين منه تجين عندنا . لكن لو قال من نفسه تعالي بس ما بخليج تردين
بخليج كم من يوم عندي
بصراحة مااستفسرت لو تميت عند اهلي شو المطلوب من زوجي .. يتعهد انه يوديني لاهلي كل اسبوع والا مجرد رد فعل لغيابي عن اهلي و خصوصا سفر والدي .

يقول لي .. اتركي نفسج بعيد . هالشي بيني و بينه انتي ما يخصج ولا بدخلج .

و ام زوجي بالعادة تقابل ابوي و يسولفون . باعتبارهم اهل
اليوم كانت واعية و ما طلعت
قديم 26-06-2015, 03:56 PM
عذاري1234
عضو نشيط جدا
عذاري1234 غير متصل  

ابوك ادرى خليه يتفاهم معه بالطريقه الي يشوفها
من الظلم يسكنك عند اهله ويمنعك عن اهلك
طالبي بحقك السكن المستقل شرعا من حق المرأه
الدنيا وسيعه ماضاقت الا ببيت اهله تسكنين
لاتقولين صعبه مع الدعاء كل شي سهل
واهله اذا يبيهم يروح لهم كل يوم لكن انتي من حقك تعيشين براحه ببيت يخصك
كلمي ابوك من هالناحيه وقولي كيف انك مو مرتاحه وهم بعد واضح متضايقين من وجودك بينهم وبيفروحون بطلعتك عنهم واذكرك
قديم 28-06-2015, 11:26 PM
أميرة بمملكتي
عضو نشيط جدا
أميرة بمملكتي غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عذاري1234 مشاهدة المشاركة
ابوك ادرى خليه يتفاهم معه بالطريقه الي يشوفها
من الظلم يسكنك عند اهله ويمنعك عن اهلك
طالبي بحقك السكن المستقل شرعا من حق المرأه
الدنيا وسيعه ماضاقت الا ببيت اهله تسكنين
لاتقولين صعبه مع الدعاء كل شي سهل
واهله اذا يبيهم يروح لهم كل يوم لكن انتي من حقك تعيشين براحه ببيت يخصك
كلمي ابوك من هالناحيه وقولي كيف انك مو مرتاحه وهم بعد واضح متضايقين من وجودك بينهم وبيفروحون بطلعتك عنهم واذكرك
متبعه كلام ابوي وساكته
واصلا ما بيدي حل ثاني
لاحظت مع سكوتي علاقتي مع زجي تحسنت والتوتر اللي بينا خف كثير . لانه رفضه او تاجيله لويارة اهلي توتر الجو بينا .
للحين زوجي ساكت ولا حاط في باله انه واجب علي ازورهم

و الله ياأختي ادري انهم مضايقين و ما يبوني (هالاحساس زمان كان يدمرني وكنت احاول اخل يالامور بينا تمام بس عشان لا احس نفسي منبوذه ... لكن الحين حبيت هالشعور .. حاسة اني الشريرة )

السكن حطيته في بالي والله يسهل .
زوجي كلمته و قلتله .. السكن المنفصل حق لي .. وانا تنازلت عنه وعشت عند اهلك لانك وحيدهم وفوق هذا مب مرتاخة وباهم وكل شوي مشكلة .
فيا ارتاح فالبيت يا تعطيني حقي ..حتى لو تاخذون بيت شعبي و يكون لي ملحق لو غرفة .
قال اعرف انه من حقج بس انا من البداية وضحت انه بنعيش و يا بعض.
قلتله يا ارتاح ومحد يطاول علي يا تعطيني حقي .
و الالم اللي بصدري بدا مع المشكلة اللي صارت مع اختك و بروح للدكتور و لو طلع فيني شي مستحيل ارد بيتكم .وداني نفس اليوم العيادة و طلب الدكتور تخطيط للقلب . طلع الحمدلله سليم
و شخص الحالة قلق و توتر ..

والحمدلله على كل حال

بصراحة انا اشةف اني محتاجة دروس في التعامل مع الناس .. و في التعايش
وفي حؤكات الحريم و الدهاء .
قديم 28-06-2015, 11:42 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

اعلمك انا حركات الدهاء وكيد الحريم ده انا سوسة بس بعد الفجر هكتبلك كل حاجة واقولك علي مواضيع تقريها هتبقي ميا ميا بس كله بالاحترام والادب عشان ربنا يرضي علينا ربنا يباركلك زوجك وبنوتتك وحياتك كلها ويسعدك دنيا واخرة
قديم 28-06-2015, 11:59 PM
أميرة بمملكتي
عضو نشيط جدا
أميرة بمملكتي غير متصل  

بانتظارك سوسو

لكن في شي بقلبي . قريت رد لانليمتد تقول فيه (ضع خطا احمر لزوجتك بان لا تغلط على امك باللفظ) .. فقاعده افكر هل انا غلطت على عمتي؟ .
مب متندمة عالكلام اللي قلته .. لكن اسلوبي ما كان مية المية . صوتي كان مرتفع وهي اصلا لما كانت تكلمني كلامها كان بنرفزة .حاليا .. ما بينا كلام

و لا افكر انه ينصلح الحال ..

سؤال يدور في بالي ... بما اني ساكنة معاهم .. هل لو حد مثلا ترك كتبه فالصالة او مثلا حد بيكوي او بيسوي اي شغله .. انا اتم ماسكة بنتي عشان
لااضايقهم .. او لا تتاذى ؟؟
والا اتركها وكل حد يدبر حاله .. مب معقولة اتم طول اليوم الاحقها . والهيها
قديم 29-06-2015, 05:29 AM
براءة!
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية براءة!
براءة! غير متصل  

اذا على كتب او دفاتر
شيليها عنها ونبهيهم كل وحدة تشيل اغرااضها ..
وحطي السبب انك ما تبغين اغراضهم تخرب او تتلف ،
نبهي مرة واثنين وعشرة !
واذا ما فهموا ذنبهم على جمبهم
بس ترى انت لما تمنعين بنتك .. هذي اسمها تربية .. عوديها انها ما تلعب وتتلف الاغراض

اما المكوى اكيد اللي بتكوي بتنتبه وانت انتبهي لبنتك لسلامتها
قديم 29-06-2015, 05:31 AM
براءة!
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية براءة!
براءة! غير متصل  

اما اذا قصدك .. انهم مثلا يحلون واجباتهم بالصالة او يسوون شغلة

كل وحدة تنتبه لاغراضها واذا جات بنتك عندهم يردونها

او يطلعون لغرفهم مو معقولة البنت تجلس مكتفة
قديم 29-06-2015, 08:42 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

مبدئيا امامك طريقين
الاول تكسبي حماتك. والثاني تتجاهليها. لان طريق المشاكل مش هيجيب غير المشاكل
تكسبي حماتك ياريت تحاولي تعملي ده هو اكيد مش سها عليكي بس لو حطيتي الهدف في دماغك هتوصليله وخاصة ان ده هيقربك من زوجك جدا وده تعمليه بإنك تعامليها كويس تستشيريها في كل حاجة عملت الاكلة دي ازاي ؟ اعمل في ده ايه؟ حسسيها انها مامتك وماتخليهاش تغير من علاقتك بابنها وخليكي زي الملايكة معاها مهما حصل ولو اتضايقتي زي ما قلتلك قبل كده اشغلي نفسك في اي حاجة اشربي ميا اعملي اي حاجة واهربي من النقاش الحاد معاها الهدايا طبعا وانتي خارجة اساليها اجيبلك معايا ايه دايما ادعيلها واشكري فيها امام زوجك واوعي تذكري عيب فيها لزوجك ابدا وحسسيها ان ابنها غالي عليكي اساليها بيحب ايه وامدحي في تربيتها ليه وقوليلها انه بيحبها اوي وساعديها ( قال الله تعالي ({ ادفع بالتي هي احسن فاذا الذي بينك وبينه عداوة كانه ولي حميم}
عن ابي الدرداء قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ,( اثقل شيئ في ميزان المؤمن خلق حسن , ان الله يبغض الفاحش البذئ) صحيح الجامع
طبعا انتي عارفة المعاملة الحسنة اد ايه بتغير قلوب الناس ومش محتاجة اقولك بس لو ركزتي علي الهدف ده هتوصليله
الطريق الثاني التجاهل وده لازم يتم بذكاء ومعاملة حسنة تخليكي سوسة كده وتحاولي تعرفي شخصيتك حماتك وتتعاملي معاها ازاي بحيث متجيبيش لنفسك مشاكل وتريحي دماغك وفي نفس الوقت تحيريها معاكي وتبقي غامضة وتعملي لنفسك قيمة كبيرة بينهم وطبعا ده محتاح كيد ووعي كبير وتخطيط بحيث محدش يمسك عليكي غلطة مثلا في واحدة بيتها لازق في بيت حماتها وحماتها قوية ومش بتسكت علي حاجة معاها ومع سلفتها لكن لو ولادها موجودين تعامل زوجاتهم احسن معاملة فقررت الزوجة تبقي ذكية ركزت مع حماتها وحاولت تتجاهل المشاكل وتعاملها كويس وحماتها قالت انا ولادي كلهم خدامين لزوجاتهم صحبتنا استغلت الكلمة لانها عارفة انها هتضايق زوجها راحت قالتله بس مش مباشرة فتحت موضوع معاه وقعدت تتكلم عادي لحد ماجت الفرصة انها تقول لجوزها مامتك قالت انكو كذا بس بهزار وذكاء وهو اتضايق. عرفت تهديه وتقوله خلاص مش لازم كل حاجة بتعملهالي او بنعملها تروح تقولها وحتي كمان عشان هي ماتزعلش وجابتها انها خايفة علي زعل امه وزعله ومابقاش بيعرف مامته كل حاجة انا بحكيلك القصة دي عشان تعرفي ازاي الست تستخدم ذكائها من مواقف وحاجات عادية ممكن متخديش بالك منها تقدري توصلي لحاجات عايزاها انا قلتلك قبل كده تتجاهلي مشاكلهم ازاي وتدلعي نفسك وتحيريهم في امرك خليكي غامضة مهما حاول حد يستفزك تعالي علي نفسك وهتتعودي ويبقي اسههل من ما تتخيلي ومع تجاهلك ابدأي واحدة واحدة كل كام يوم قولي كلمة شكر لزوجك علي مامته لحد بس ما يتأقلم ع الوضع الجديد حاجات. بسيطة كل فترة وزودي مع مرور الوقت
بالنسبة للمواضيع انا لقيتلك كتير مواضيع حلوة بس بيتهيالي مش هينفع اكتب الرابط هي مواضيع عن ذكاء الانثي في التعامل مع حماتها اكتبي في جوجل. ازاي تتعاملي مع حماتك المستبدة.
بس في كل الحالات تبقي طيبة وحنينة ووديعة اه لكن تتنازلي عن حقك لالالالالالا والف لا وكله بالادب والمعاملة الطيبة الحسنة خليكي فعلا بكل ما تعني الكلمة اميرة بمملكتك

مواقع النشر