انتهت الاسره - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 03-01-2012, 11:53 AM
alaasal
عضو جديد
alaasal غير متصل  
Unhappy انتهت الاسره

السلام عليكم و رحمة الله
خلاص حياتى ذهبت بلا رجعه- و اسرتى اتفككت الى 3 اقسام- و انا هاقول لكم ازاى
انا من مصر اتجوزت عن حب سنه 97 و ربنا رزقنى ببنتين و مراتى توفت بلا مقدمات سنه 2000 فى شهر نوفمبر و كانت بنتى الكبرة عندها سنه و 10 شهور و الصغيره 3 هور و نص
طبعا كانت صدمه بنا ما يوريها لحد.
مراتى كانت ليها اخت لسه متجوزه و اختها كانت لسه فى الاعداديه (15 سنه ) و ده علشان ماحدش يقولى ماتجوزستش اختها ليه
اخت مراتى العروسه اللى كانت لسه متجوزه اخدت بنتى الصغيره معاها و انا اخدت الكبيره و عشت مع بابا و ماما
و طبعا هما كبار فى السن و خدمة بنتى الكبيره كانت صعبه – و بدأت النصايح انى لازم اتجوز و رغم انى كنت رافض بدأت ادور على عروسه و كنت بادور على واحده تكون بنت حلال و طيبه علشان خاطر البنتين
و الحمد لله ربنا وفقنى و لقيت واحده كانت بتشتغل موظفه فى الحضانه اللى فيها بنتى كانت من بلد ارياف جنبنا و مطلقه بعد جواز فتره بسيطه و مش معاها اولاد
و كانت بنتى بتحبها جدا بحكم انها فى الحضانه- و اتجوزنا و كانت معانا بنتى الكبيره بس و بعد كام شهر جبت بنتى التانيه
و بصراحه مراتى كانت مراعييهم بما يرضى الله و ده بشهادة كل الناس و حتى اهل زوجتى الاولى( على طول العيال نظيفه و لابسه كويس و مؤدبين ) و كان كل الناس بتدعيلها
و بعدين خلفت منها بنت تالته
و بصراحه هى مابتفرقش فى المعامله بينهم
لكن هى فيها مشكله و هى انها اتربت فى بيئه قاسيه قوى من والدها و ده انا عرفته من حكاويها و من معاملة اهلها مع بعض ( يعنى قلبهم قاسى على بعض و عندهم الخصام ده شىء عادى و الجفا متوفر بكثره )
و لللاسف ده كان اسلوبها فى البيت حتى معايا
و طول ال 10 سنين و نص اللى فاتوا كنت دايما اكلمها و اقولها انتى ربيتى العيال كويس لكن انتى مخوفاهم منك و حاولى تحببيهم فيكى اكتر و قربى منهم و فربيهم منك لكن مافيش فايدهو بعد كده ربنا زقنى منها ببنت رابعه و دى لسه سنتين ( هما دلوفتى 12-11-9-2 ) ده ترتيبهم
المهم ان هى عنيفه و شديده مع ال 4 بصراحه حتى الصغيرة و للاسف ماعندهاش موضوع انها تحضن ولادها و تقعد تضحك معاهم و الحاجات دى
بالاضافه انها عندها وسواس النضاقه و النظام و ان كل حاجه تكون مسطره و طبعا ده بتطلبه من البنات و بزعيق و شخط و ضرب
و من 10 ايام اتفجرت المشكله
مره واحده البنتين الكبار تذمروا و اعلنوا العصيان و بدأوا يشتكوا بصوت عالى و اعلنوا بصراحه ان هما زهقوا من العيشه دى و عايزين يعيشوا عند جدتهم والده مامتهم الله يرحمها
و ان البنت التانيه زهقت من الضرب و الكبيره زهقن من المعامله السيئه( و على فكره هما معاهم حق بصراحه بس هى طبعها كده و مش عايزه تتغير و من زمان كنت بتحايل عليها تتغير و هى تقولى انا كده لكن بصراحه معاملتها فى العيشه معاهم وحشه )
و لفيت عندهم كميه كره لمراتى مش عارف ليه و عمال اكلمهم و اقولهم دى مامتكم الى ربتكم و االى ياما عملت لكم و ياما بيمتكم و حمتكم و نضقتكم و ياما شالت البامبرو بتاعكم و انتم صغيرين
لمن البنتين قفلوا بطيقه غريبه
و برده مراتى اتصدمت من الكلام كده و لقيتها بتقول ان هى كمام كرهتهم و مش طايقه تشوفهم

دلوقتى مراتى هاتاخد البنتين ولادها و تروح بيت اهلها و ووجهة نظرها علشان ماحدش يقول انها مشيتهم من بيت باباهم و هى قعدت و انها محتاجه ترتاح شويه ( بس هى مش ناويه ترجع تانى)
و البنتين طبعا الكبار انا مش هاقدر اقعدهم معايا لوحدى فهيفضلوا عند جدتهم

و انا مش عارف اعمل ايه
قديم 03-01-2012, 02:41 PM
حلم وتحقق....
عضو مميز
حلم وتحقق.... غير متصل  
وعليكم السلام ورحمــة الله وبركاته

أتفهم شعورك أخي الفاضل وخوفك من تشتيت الأسرة وضياعها..خصوصاً إذا كان السبب من الممكن جدا معالجته
طبع زوجتك وتغييرهـ ليس صعباً..بناتك الله يرزقك برهن وطاعتهن لم يفهمن زوجتك ولم يعدن يطيقن أسلوبها

زوجتك تحتاج إلى علاج لتغيير سلوكها الصارم وطبعــها القاسي الذي اكتسبته من بيئتها
وهذا بالطبع سيحتاج إلى جهد منك ورغبة حقيقية منها

أسرتك ستكون بخير وهذه شده وتزول..فلا تقلق
أرى أن تسمح للبنتين بقضاء أيام عند جدتهن..إجازة فقط
وفي هذه الفترة امسك زوجتك..ولاطفها واجلس معها في جلسة ود وتفاهم

بعد عودة البنتين من بيت الجدة..بإذن الله
حدد لهن الواجبات التي لابد لهن من المحافظة عليها
من نظيف وترتيب غرفهن وعدم إهمالها

جمــع الله شملكم وألف ما بين قلوبكم ورزقكم الجنة وزيادهـ..,,,
قديم 03-01-2012, 04:50 PM
روح المساء
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية روح المساء
روح المساء غير متصل  
تم نقله للقسم الأنسب
فزورة مطبخنا اليوم
علينا اللون وعليك التنسيق مسابقة ممتعة وشيقة
امممممممم ماذا لوو
قديم 03-01-2012, 08:47 PM
**تهاني**
عضو نشيط جدا
**تهاني** غير متصل  
طيب ليش ماتخلي البنات عند جدتهم للابد وترسل لهم مصروفهم وتزورهم يومياً وتخلي زوجتك مع عيالها ببيتك هذا الحل مريح لجميع الاطراف

مواقع النشر