الشعر الزائد - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

استفسارات الامراض النسائية عيادة خاصة بالامراض النسائية والعقم وتأخر الإنجاب. يتعاون المختصين والعضوات

قديم 21-10-2010, 04:56 PM
sosorose
عضو جديد
sosorose غير متصل  
الشعر الزائد

السلام عليكم لو تكرمتى يادكتوره انا بيظهر عندى شعر زائد فى الذقن هل له علاقه بالهرمونات انا عملت تحليل علشان الحمل وكان 10.6 FSH.و LH7.3 و البرولكتن 4.7 وانالا اعرف من هذا الشعر الذى فى ذقنى وشكله مش حلو والف شكر لحضرتك يا دكتوره
قديم 25-10-2010, 02:50 PM
الإستشارية الطبية
كبار شخصيات المنتدى
الإستشارية الطبية غير متصل  
يجب عمل فحص لهرمون الذكورة ايضا , و اذا تم عمل فحص للمبايض و ظهر تكيس به فهو سبب ظهور الشعر و العلاج يكون باستخدام حبوب ديان35 لتقليل هرمون الذكورة و تنظيم الدورة مع اخذ جلوكوفاج ثم عمل تنشيط للمبايض باستخدام المنشطات .
قديم 25-10-2010, 11:22 PM
sosorose
عضو جديد
sosorose غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الإستشارية الطبية مشاهدة المشاركة
يجب عمل فحص لهرمون الذكورة ايضا , و اذا تم عمل فحص للمبايض و ظهر تكيس به فهو سبب ظهور الشعر و العلاج يكون باستخدام حبوب ديان35 لتقليل هرمون الذكورة و تنظيم الدورة مع اخذ جلوكوفاج ثم عمل تنشيط للمبايض باستخدام المنشطات .
الف شكر يادكتوره على الرد وانا عملت فحص للمبايض والحمدلله رب العالمين لا يوجد تكيسات والدوره بتعتى لمدة 3شهور هى 2010/8/27 2010/9/23 2010/10/17 وكده لو مفيش تكيسات والدوره لوكانت منتظمه يبقى اعمل بردو تحليل هرمون ذكوره ملحوظه نسيت اذكرها ان امى عندها شعر فى ذقنها وكذلك اختى ممكن ان يكون وراثى وماذا الحل ومعذره على طول الحديث

مواقع النشر