مشكلة بحب بنت صغيرة - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 30-03-2010, 08:12 AM
يحيى صلاح
عضو جديد
يحيى صلاح غير متصل  
اخ عزوبى بس رجل انا اقتنعت بوجهت نظرك بالنسبة للناس الى اعترضت والله مكنت بفكر بالوحشية دى كل ما فى الامر انها قريبتى والى يضرها يضرنى وانا مش ممكن اعمل فيها حاجة وحشة وكلامى كان واضح كنت عاوز اعرف استناها لما تكبر ولا لا والحمد لله كلام الاخ عزوبى اقتنعت بيه مستحيل اقعد لسن 32 مستنيها شكرا ليك اخويا والله انت احسن رد وصلنى ويارب اقع فى بنت الحلال الى تعفنى عن المعاصى

بس يجماعة نفسى اتاكد من حديث شفته فى احد المنتديات ومش عارف حديث صحيح ولا لا

فيما معناة ان لو الشاب عاوز يتجوز علشان يتعفف وجب على الله انه يساعدو

استغفر الله العظيم والله مكنت عاوز اكتب كلمت وجب دى بس يريت الى يعرف احديث يقلى الحديث دا صح ولا اية علشان انا مش متاكد من صحتو

التعديل الأخير تم بواسطة يحيى صلاح ; 30-03-2010 الساعة 08:22 AM
قديم 30-03-2010, 08:52 AM
يحيى صلاح
عضو جديد
يحيى صلاح غير متصل  
اية يجماعا محدش رد عليا
قديم 30-03-2010, 09:44 AM
الشهومى
عضو مميز ومثالي
 الصورة الرمزية الشهومى
الشهومى غير متصل  
يا اخى فكر شويه بمنطقيه البنت لو قلت لنا انه عمرها عشر سنوات ممكن نسايرك على الاقل ..ولكن 6 سنوات ما اعرف شو حبيت فيها ممكن انت مشدود لشكلها ولجمالها بس شو الذى دعاك للارتباط بها ؟؟؟؟؟؟حتى شخصيتها لم تتشكل وتوضح بالنسبة لكل؟؟
ما كنـتُ أوثــر أن يـمتد بي زمني** حــتــى أرى دولــة الأوغـاد والسفـــــــــــــل
أعــــــللُ النــفــس بالآمال أرقبها** ما أضيق العــيــش لولا فُســــــــــحــة الأمل

قديم 30-03-2010, 12:03 PM
جمااال الروح
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية جمااال الروح
جمااال الروح غير متصل  
6سنواااااااااات..............اسمع ياأخي دور على بنت ثااانيه تحبها وتتعلق فهااا وبعدين إن شاء الله راح تنسى

هالنونو........................

التعديل الأخير تم بواسطة ملاك الغربة ; 30-03-2010 الساعة 10:17 PM السبب: تعديل لفظ المشيئة
قديم 30-03-2010, 12:44 PM
صقر الشرقية
عضو مميز
صقر الشرقية غير متصل  
لا اعتقد انك تحبها بل قد تكون معجب بشكلها ,,,
فتاة في السادسة لم تنظج فكرياً و لا جسدياً و لا زالت تفكر كالاطفال و لا اعتقد انها يمكن تعجبك كزوجة مستقبل ..!
لو فرضنا انك ستنتظرها الى ان تبلغ 14 و تتزوجها في هذا العمر سيكون امامك الانتظار 8 سنوات قادمة ... هل تستطيع الانتظار كل هذه المدة ؟

انصحك بالبحث عن فتاة اخرى تكون في عمر 14 فما فوق
قديم 30-03-2010, 04:32 PM
عزوبي بس رجل
من كبار شخصيات المنتدى
عزوبي بس رجل غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يحيى صلاح مشاهدة المشاركة
اخ عزوبى بس رجل انا اقتنعت بوجهت نظرك بالنسبة للناس الى اعترضت والله مكنت بفكر بالوحشية دى كل ما فى الامر انها قريبتى والى يضرها يضرنى وانا مش ممكن اعمل فيها حاجة وحشة وكلامى كان واضح كنت عاوز اعرف استناها لما تكبر ولا لا والحمد لله كلام الاخ عزوبى اقتنعت بيه مستحيل اقعد لسن 32 مستنيها شكرا ليك اخويا والله انت احسن رد وصلنى ويارب اقع فى بنت الحلال الى تعفنى عن المعاصى

بس يجماعة نفسى اتاكد من حديث شفته فى احد المنتديات ومش عارف حديث صحيح ولا لا

فيما معناة ان لو الشاب عاوز يتجوز علشان يتعفف وجب على الله انه يساعدو

استغفر الله العظيم والله مكنت عاوز اكتب كلمت وجب دى بس يريت الى يعرف احديث يقلى الحديث دا صح ولا اية علشان انا مش متاكد من صحتو

حياك الله اخوي والفضل لله أولا وأخيراً

بالنسبة للحديث هذا نصه : جاء عن أبي هريرة - رضي الله تعالى عنه - قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم -: ثلاثة حق على الله عز وجل عونهم : المكاتب يريد الأداء، والمتزوج يريد العفاف، والمجاهد في سبيل الله رواه أهل السنن إلا النسائي . وقال الترمذي هذا حديث حسن.

لذلك اسعى للإختيار الصحيح والفتاة الصالحة الطموحة ،عندك فتيات من أعمار 17 فما فوق
وإذا كان من حولك يشجعك فاطلب دعمهم أي كان
وأسعى بالموضوع

الله يكتب لك الخير ويرزقك من واسع فضله

عزوبي بس رجل
قديم 30-03-2010, 05:13 PM
noriin
عضو مثالي
 الصورة الرمزية noriin
noriin غير متصل  
سامحيني اخي

الله ييسر لك امر زوااجك وينور طريقك ياااارب

الحمدالله انك اقتنعت
قديم 30-03-2010, 09:18 PM
يحيى صلاح
عضو جديد
يحيى صلاح غير متصل  
والله يا اخى انا فرحت انى الحديث طلع صحيح معنى كدا انى لو كل واحد نوى انو يريد الزواج حتى لا يقع فى الزنا والحرام يبقى ربنا حيساعدو وانا والله العظيم عاوز اتجوز علشان مزنيش

تعرفو يا جماعة والله حصلى موقف مع بنت وكانت هى الى تطلب انى افعل الفاحشة بس انا فعلت حجات كان نفسى فيها بس عند الزنا ومرضيتش ومشيت وكان الجو مهيا لى انى افعلها ولم يكن احد معنا والفتاة اكبر منى ب3 سنين وع كل هذة الظروف رفضت ابتغاء مرضاة الله وانا نفسى اتزوج لعلى لا اقع فى مثل هذة المواقف التى يمكن ان تلى بك الى الهاوية بس المشكلة الفقر مين الى يرضا بى ومش معايا ولا شقة ولا وظيفة ولا شهادة دنا جاتنى كلية لغة عربية مرحتهاش بسبب الفلوس وضاع مستقبلى ادعولى اخوانى ربنا يكرمنى والله انا طول عمرى مش بحب اازى حد وفى حالى يمكن انانى شوية وبحاول اتخلص من الحتة دى بس الظروف وحشة وكل الظروف الى الواحد فيها تدفعو للحرام بس احنا صبرين نفسى فى وظيفة حكومى تعيشنى بس مفيش كل حاجة مفيش اللحمة مش بناكلها بالشهور والحمد لله بس اى حد يتمنى مستوى احسن من كدا
قديم 30-03-2010, 09:39 PM
عزوبي بس رجل
من كبار شخصيات المنتدى
عزوبي بس رجل غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يحيى صلاح مشاهدة المشاركة
والله يا اخى انا فرحت انى الحديث طلع صحيح معنى كدا انى لو كل واحد نوى انو يريد الزواج حتى لا يقع فى الزنا والحرام يبقى ربنا حيساعدو وانا والله العظيم عاوز اتجوز علشان مزنيش

تعرفو يا جماعة والله حصلى موقف مع بنت وكانت هى الى تطلب انى افعل الفاحشة بس انا فعلت حجات كان نفسى فيها بس عند الزنا ومرضيتش ومشيت وكان الجو مهيا لى انى افعلها ولم يكن احد معنا والفتاة اكبر منى ب3 سنين وع كل هذة الظروف رفضت ابتغاء مرضاة الله وانا نفسى اتزوج لعلى لا اقع فى مثل هذة المواقف التى يمكن ان تلى بك الى الهاوية بس المشكلة الفقر مين الى يرضا بى ومش معايا ولا شقة ولا وظيفة ولا شهادة دنا جاتنى كلية لغة عربية مرحتهاش بسبب الفلوس وضاع مستقبلى ادعولى اخوانى ربنا يكرمنى والله انا طول عمرى مش بحب اازى حد وفى حالى يمكن انانى شوية وبحاول اتخلص من الحتة دى بس الظروف وحشة وكل الظروف الى الواحد فيها تدفعو للحرام بس احنا صبرين نفسى فى وظيفة حكومى تعيشنى بس مفيش كل حاجة مفيش اللحمة مش بناكلها بالشهور والحمد لله بس اى حد يتمنى مستوى احسن من كدا
ربنا يكرمك بالرزق الحلال والزوجة الصالحة والذرية الطيبة ويرزقك سعادة الدارين

أنت باين عليك واد جدع وابن حلال وابن بلديات ،،،،،،،

شوف ممكن أعطيك حاجة تفيدك لكن ممكن ترسل للإدارة وتكتب موضوع بإسم الأخت وردة بن الثلوج على قسم الرسائل الخاصة وهي ترسل لي ،،،،

أعطيك حاجة تعجبك !!!!!!!!!!!!!!!!!

ماشي

قديم 31-03-2010, 05:26 PM
راقصه على جثته
موقوف
راقصه على جثته غير متصل  
اخي الكريم

هل؟؟

تضمن حينما تكبر ان توافق عليك؟؟

هل؟؟

تضمن انها ستحبك؟؟

هل؟؟تضمن الان ان اهلها سيوافقون عليك