كيفية التصرف الصحيح مع الزوج المهمل ؟؟ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 10-07-2009, 06:18 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
كيفية التصرف الصحيح مع الزوج المهمل ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة عايزة اخد رأيكم فى موضوع

هو لو زوج مهمل شوية ومتعود على كدة طول عمرة

بمعنى................

انه بيسيب اى حاجة وراة...........يسيب الأنوار مفتوحة

يسيب اى درج مفتوح وراة

أى درفة مفتوحة وراه

يرمى هدومة وراة

أى حاجة يفتحها يسيبها وراه.........بطريقة صعبة

يبقى اية التصرف الصحيح من الزوجة اللى المفروض تتبعو؟

هل أنها تشيل كل حاجة وراه وتقفل الأنوار وتظبط كل حاجة وراه

واللا..........

تسيب أى حاجة هو يسيبها علشان لما يلاقيها لس زى ما هى يمكن يشيلها ويتعود على الصح ويتعود انه يصلح الخطأ وراه؟؟؟

حتى أهلة بيقولو انه كان بيسيب الأنوار مفتوحة وراه............

أية التصرف الصحيح اللى المفروض تعملو علشان تكون زوجة صالحة؟

علما بأنها نفسها يتعود على الصح ..لأنه أكيد بيتعامل مع غيرها فى الشغل وغيرة اكيد بنفس الاسلوب

وكمان لأنه ان شاء الله بعد كدة هيكون قدوة لأولادة......

وجزاكم الله كل خير

والسلام عليكم ورحمة الله
قديم 10-07-2009, 06:30 AM
ام سنو
عضو مثالي
ام سنو غير متصل  
السلام عليكم ورحمه لله وبركاته
اختي العزيزة كلامك صحيح ويجب ان تنببهي على هاذه النقطه ولكن بالليييييييييييييييييييييييييين وليس بصيغه الاوامر
يجب ان تفهميه ان هذه الامرو تضايقكي وتريدين تغيرها حاولي معه ولكن باللين والكلام الجميل وان شاء الله سوف يسمعلك انا زوجي مشكله نفس الشي وانا ايضا اعدل وراه وارتب واحفظ اشايءه واذا ضاع غرض انا الملامه دوما حتى انه يضيع اغراض مهمه مثل هوايات ومحفظه وغيرها وينسى اين تركها هوة مسكين في باله الف شغله وشغله ومشاغل الحياة متعبته ابد ماالومه على انه نسى شي او انه اضاع شي تخيلي عيد زواجنه ناسي وايضا لم اعاتبه ولم ازعل منه ولكني لمحت له بالامر بصورة غير مباشرة حتى انه تعذر مني
التي تعانين منه انا اعاني منه وذالك بسبب الدلال الذي كان يشعر بيه في بيت اهله لاتخلين الحياة الزوجيه تكون اقسى من حياته مع اهله اخاف يقارن لذالك خليكي معه عطوفه واشعريه انك زوجته وانكي امه ايضا باللين والصبر صدقيني يتغير
وان شاء الله ربي الحياة السعيده للجميع
قديم 10-07-2009, 07:40 AM
سما...
عضو متألق
سما... غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سنو مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه لله وبركاته
اختي العزيزة كلامك صحيح ويجب ان تنببهي على هاذه النقطه ولكن بالليييييييييييييييييييييييييين وليس بصيغه الاوامر
يجب ان تفهميه ان هذه الامرو تضايقكي وتريدين تغيرها حاولي معه ولكن باللين والكلام الجميل وان شاء الله سوف يسمعلك انا زوجي مشكله نفس الشي وانا ايضا اعدل وراه وارتب واحفظ اشايءه واذا ضاع غرض انا الملامه دوما حتى انه يضيع اغراض مهمه مثل هوايات ومحفظه وغيرها وينسى اين تركها هوة مسكين في باله الف شغله وشغله ومشاغل الحياة متعبته ابد ماالومه على انه نسى شي او انه اضاع شي تخيلي عيد زواجنه ناسي وايضا لم اعاتبه ولم ازعل منه ولكني لمحت له بالامر بصورة غير مباشرة حتى انه تعذر مني
التي تعانين منه انا اعاني منه وذالك بسبب الدلال الذي كان يشعر بيه في بيت اهله لاتخلين الحياة الزوجيه تكون اقسى من حياته مع اهله اخاف يقارن لذالك خليكي معه عطوفه واشعريه انك زوجته وانكي امه ايضا باللين والصبر صدقيني يتغير
وان شاء الله ربي الحياة السعيده للجميع

اختى شكرا على ردك

لكن اكيد الزوجة بتقولة كتير بطريقة حلوة بس اللى متعود على حاجة متعود عليها..........فكنت عايزة اعرف اسيبها انا كمان وهو لما يلاقى مثلا اللمبة مهما سابها مفتوحة هيرجع برضو يلاقيها مفتوحة يمكن يتعود انه من الاول يقفلها لانه خلاص فى بيته هو بقى اللى هيدفع الفواتير

تانى حاجة كنت عايزة أعلق عليها........حبيبتى أكيد كلنا متفقين ان مافيش سعادة الا فى طاعة الله وان معصية الله مش بييجى من وراها خير ابدا.......

عندنا عند المسلمين هم عيدين فقط عيد الفطر وعيد الأضحى وكمان ممكن يوم الجمعة عيد للمسلمين........
غير هذا فهو عند غير المسلمين وأكيد ربنا مش هيبارك لكم فى حاجة حرام.......أرجو انك تاخدى بالك ان حكاية أعياد الميلاد واعيد والزواج وغير هذا من اعياد غير المسلمين فهى خطأ

وجزاكى الله كل خير ووفقنى واياكى لما يحب ويرضى وكل المشاهدين
قديم 10-07-2009, 11:55 AM
ماريا
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ماريا
ماريا غير متصل  
حاولي التنبيه و بطريقة لطيفة و عمليها مزاح
و باعدي بين فترات التنبيه
يعني مو كل يوم و مو على نفس الموضوع
بحيث يعرف الخطأ بدون ما يحس انك بتزني على راسه كل يوم
و مع الوقت يمكن تحصلي تغيير لكن لا تتأملي تغيير كبير
لأن من شب على شيء شاب عليه