هل ابدأ حياتي بعيداً عن زوجي ام اسامحه - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 09-03-2009, 12:25 AM
علمتنى الدنيا
عضو جديد
 الصورة الرمزية علمتنى الدنيا
علمتنى الدنيا غير متصل  
هل ابدأ حياتي بعيداً عن زوجي ام اسامحه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاه والسلام على سيد الخلق اجمعين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلام

ساطرح عليكم مشكلتى واتمنى ان تفيدونى بلنصيحه واتمنى ان يستفيد من مشكلتى من يقراءه انا امراءه عندى 30سنه متزوجه من 10 سنين وعندى بنتان وولد تزوجته عن حب وكان سر حبى وتمسكى بزوجى قبل الزواج انه شاب ملتزم ومتدين وتزوجنا بعدعناء من رفض الاهل ولكن كان حبنا اقوى تزوجنا وكان زوجى مزال فى الكليه اسنه الاخيره هندسه نسيت نفسى وما تحتجه العروس من مشاعر وخروج ووجود زوجها بجانبها من اجل نجاح زوجى وبعد النجاح سافر زوجى الى بلد عربى ولم يطيق الحياه بدونى وبعد 6 اشهر ارسل لى وذهبت للعيش معه فى الغربه ولقيت هنا فى الغربه ما لقيت من متاعب وعناء وكنت دائمه التمس لزوجى العذر لانه دائما مشغول وعنده مشاكل وديون وكنت دائما معه اصبره وافكر معاه كان اعز عندى من اولادى كنت اعامله كانه ابنى من دلع وحب واهتمام لكن زوجى بعد الزواج اصبح لايعرف شئ عن الرومنسيه والحنان كنت وانا معه دائما ااحساس بالوحده وبعد مرور السنين كنت انتظر منه التغير معى انتظر الاهتمام والرعايه والحب والحنان كان زوجى منذ زواجنا مشغول جدا ليس بشغل فقط بل بالدعوه الدعوه لله فهوا داعيه لبق ومتحدث جيد ولكن فى البيت لا يهتم باولاده ولازوجته وكنت دائما اشكى الوحده وخروجه الدئم وانى واولاده لينا حق فيه وان الدين زى محفذ على الدعوه خارج البيت فكمان فيه دعوه داخل البيت من حق اولادك ان تعلمهم وتشارك فى تربيتهم ولكن دون فائده وبعد مستقر فى شغله وحياته نسى ان له زوجه رومنسيه وحنونه تحبه وتخاف عليه اكثر من نفسه ونسى انى لى حق عليه وانشغل اكثر واكثر بالدعوه وتركنا ومن اجل ان يشغلنى عنه علمنى على النت وعرفنى على ما يسمى بالشات ولقيت فيه اشباع لما احتاجه احتاج لاحد اتكلم معاه وكنت ادخل واتكلم ولا اعرف من اكلمه ولكنى كل الذى اريده ان اتكلم فقط وكان زوجى يعلم ما افعله وكان من وقت لاخر ينبهنى ان الشات فيه مشاكل وانى لا اعلم مع من اتحدث وحصلت مشكله كنت تعرفه على صديقه واخذت ارقام تليفونى وبعد فتره طويله اعترفت لى بانه شاب ويحبنى ورئى زوجى رساله منه وفكر سعتها فى طلاقى ولكنى فهمته الحقيقه ولكنه فضل يشك فيه وسار بنا مشاكل كتير وتغير زوجى تماما وعلى الرغم من انه قال انه سامحنى الا انه تعمد المشاكل معى وتعمد بعده الدائم عن البيت وانتهز مشكله بسيطه بنا وطلقنى ولانى معه فى الغربه بعيد عن اهلى استمريت معه فى المنزل حتى اجهز لسفرى وحولت فى الفتره دى استسمحه وافكره بذكريتنا وحبنا وكان معى فى منتهى القسوه والتجاهل الذى كان دائم التعامل معى من اول زواجنا والى وصلنى للاكتئاب نعم كنت بتعالج من الاكتئاب بسبب زوجى وعلى الرغم من تحذير الدكتور لزوجى بانه لزم يغير من تعامله معى لا انه اصر على روتينه اليومى القاتل لى وبعد محجزت للسفر ردنى ونزلت بلدى انا واولادى 3 اشهر وطول فترت سفرى كان معى فى التليفون فى منتهى القسوه ويقول هنزل فى الاجازه اطلقك وان حياتنا انتهت ولما نزل اتغير تماما وقال ان عوزك معايا تانى انا معرفش انا ليه بعمل معاكى كده انا تعبان وحاسس ان فى حد عملى سحر صعب عليه كلعاده وذهبنا للشيوخ المعالجين بلقراءن وطلع مفيش سحر ورجعت معه فى الغربه تانى وانا كلى عزيمه وتفائل واخلصه النيه لله بانى ارضيه واصبر عليه وابتعد عن كل الى بيغضبه اما بعده عن البيت وعدم اهتمامه بيه وقسوته فى التعامل فوض امرى فيه لله وصبرت عليه مع العلم انه كانت تالمنى جدا لانه عكس شخصيتى تمام فانا معه دائما حنونه ودوده رقيقه وصبرت وصبرت ولكن من بعد تصرفات وافعال دخل الشك فى قلبى بانه على علاقه ما زوجى الملتزم كان يسمع الاغانى دائما وارى على جواله شعر فديو مقطع من فلم كلها قبل واحضان وفى الوقت نفسه لا يقبلنى القبله التى تعجبه ونزله على جواله بدات اشك وتاكد زوجى الذى كان يتركنى دائما من اجل الدعوه الى الله زوجى العملى الى ملوش فى الرمنسيه والكلام الفاضى زوجى الذى طلقنى عندما رئى رساله غلط كان يعرف بنت من النت بيكلمها من 3 سنين وسمى بنتى الاخيره على اسمها وشفت بعنيه اميلهتم وازاى جوزى رقيق ورمنسى شفت كلامو ليه واهتمامو بيه شفت كل الى حرمنى منه ادهلها وكل متحصل مشكله صغيره يحكله ويقلها خلاص ساطلقها واتجوزك نخرج ونروح رحله يصورها فديو ويبعتهولها بعد مرجعنا من السفر على انو خلاص هنكمل مع بعض فضل يعرفها ويحكلها انصدمت اكبر صدمه فى حياتى عمرى مشكيت فى اخلاقه عمرى مشكيت فيه لانى عمرى مقصرت معاه فى حب ومشاعر بالعكس تمام وبعد معرفت بيقول سمحينى مش هكلمها تانى ونبدء من جديد بس انا مش قدره مع العلم انى بحبه جداً حتى بعد الى حصل مش قدره اكره بس ازاى انسى انو مخفش عليه وسبنى اغلط بسببه ازاى مفكر ان الى بيعملو ممكن ربنا ينتقم منو بانى انا كمان اعمله اواى حرمنى وداها من بعد معرفها عيشنى سنين مش قدره انسه حتى الضرب ضربنى انا الى عمر ابويا معملها ابد كل مشكله ضغيره يهددنى بطلق ودلوقتى بعد معرفت بيقلى بحبك ومقدرش استغنى عنك وسمحينى وهتغير وانا مش مصدقه انو هيتغير واكتشف بعد 3 سنين كلام معها انه كدابه ومش مظبوطه بيقلى كنت مغفل وللعلم كانت معرفه من النت فقط لانه من دولة عربية اخرى واحنا فى بلد خليجى قلولى اعمل ايه اامنه تانى على نفسى هوا ادانى الشقه انا وولدى وفلوس ومستحقاتى الى عندو ممكن تامنلى حياه كريمه من غيرو ابدء حياتى بعيد عنو ولا اسمحه افيدونى وعذرا على الاطاله

التعديل الأخير تم بواسطة cutiepie ; 09-03-2009 الساعة 12:42 AM
قديم 09-03-2009, 08:35 AM
أميرات
كبار شخصيات المنتدى
أميرات غير متصل  
شوفي يا اختي هناك بعض الازواج من النوع اللي يغرقون انفسهم بالعمل لدرجه انه يهمل زوجته و بيته

وابناءه .. ما يعرف شي اسمه رومانسيه .. يعتقد انه اذا وفر الناحيه الماديه الجيده لاسرته فانه قام بالواجب

اللي عليه و الباقي على الزوجه .. حتى العلاقه الحميمه لا يعدها مهمه كثيرا ...

وفي خضم هذه الامور تعرف زوجك على هذه المرأه بدل ان يلتفت اليك ..

وفي بعض الرجال اذا دخلت امرأه اخرى في حياته فإنه اما ان يقسو كثيرا على زوجته او العكس يدلل

زوجته كثرا .. يعني الزوجه الذكيه هي اللي تعرف انه زوجها متغير اما بالقسوه او بالدلال الزائد ..

اما قضيتك انت وهذا اللي خدعك و بعدين عرفتي انه رجل فلا يوجد اي مبرر لما عملتي .. لا ترمي اللوم

على زوجك انت انسانه مسلمه و متزوجه و تعرفين الحلال من الحرام .. لا يوجد شي يبرر الخيانه .. سواء

للرجل او المرأه .. سواء متزوجين او غير متزوجين ..

بعدين لما اكتشفتي علاقة زوجك مع هذه المرأه فلا الومك انك انصدمتي .. لكن بما انه اعترف و لم ينكر

و لم يقل لك عاجبك الوضع كان بها مو عاجبك مع السلامه فانا اقول لك اضغطي على نفسك شوي

و سامحيه لان المسأله فيها اولاد حرام يتشتتوا بينكم .. خاصه ان الخيانه ليست جسديه انما على النت

لا تتخذي اي قرار بالانفصال وانت بهذه النفسيه السيئه .. انتظري كم شهر .. اذا شفتي نفسك غير قادره

على تقبل الوضع او التكيف و التأقلم معه بعدين تقدرين تتفاهمين مع زوجك على الطلاق

اما الان فابعدي فكرة الطلاق من تفكيرك ..

اكثري يا اختي من الاستغفار ..
قديم 09-03-2009, 08:49 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
طيب انتى غلطتى وهو سامحك وهو غلط يبقى انتى تسامحيه وتبدأوا صفحه جديده ونظيفه ويكون مبدأكم بها لا للخيانه ونعم للصراحة
الله يهدى احوالكم.
قديم 09-03-2009, 09:04 AM
باريسا
قلم مبدع
 الصورة الرمزية باريسا
باريسا غير متصل  
القهر أنه عامل داعية لبق ومؤثر

استغل قدراته الشخصية واستغل الدين لجمع المال

وآخرتها أغاني ومقاطع فيديو

والله الدنيا صارت تخوف ومالها آمان

لا ولما عرف أنك تكلمي شاب عصب وطلقك صاحب الغيرة والنخوة

يعني مش قادر يتحمل والنهاية طلع يعرف بنت من 3 سنوات

ولما سقط القناع حس بالاذلال وأنه موضوع أنه أحسن منك وانك ما تستاهلينه ما عاد ينفع

قالك خلاص ارجعي وما اقدر استغني عنك

عموماً أنتي غلطتي وهو غلط .. وسواء هو السبب أو أنتي

الخطأ خطأ ..

ومدام سامحك .. سامحيه

وابدأو من جديد ..

الله يهديه ويكون داعية لنفسه بجد

الله يألف بين قلبيكما ويبعد عنكما الشيطان
قديم 09-03-2009, 10:38 AM
الجوريه الحمراء
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية الجوريه الحمراء
الجوريه الحمراء غير متصل  
اختي وفقكم الله لما يحبه و يرضاه...المسامح كريم..انت و هو غلطتو ...افتحو صفحه بيضاء في حياتكم و اذا رجعت حليمه لعادتها القديمه وقتها يكون في كلام ثاني..لكن طالما انه وعدك بالتغير فأعطيه فرصه...
الله يهيدكم....
قديم 09-03-2009, 12:39 PM
burberry
عضو نشيط جدا
burberry غير متصل  
الله يهديكم الي سواء السبيل
خيانة الزوج لزوجته في ازدياد هذي الايام
اول شيء فكري في اولادك و عدم استقرارهم
النفسي بعد الطلاق و اهم الضحيه بينكم
حاولي تسامحين زوجك علشان اولادك
الله يسهل اموركم
قديم 10-03-2009, 11:43 PM
علمتنى الدنيا
عضو جديد
 الصورة الرمزية علمتنى الدنيا
علمتنى الدنيا غير متصل  
الله يجزيكم كل خير اخواتى على النصيحه زوجى فى الحقيقه من يوم معرفه بخيانته وهوا متغير معايه فى التعامل والكلام يعنى مثلا بيقبلنى قبل ميروح الشغل وبعد ميرجع بيتصل بيه يطمن عليه بس انا مش قدره اتعامل معاه طبيعى ومش هخبى عليكم انى مع حبى له بحلام بحياه جديده بعيد عنو وبحلام اقابل الانسان الى يستاهل كل الحب والحنان الى جوايه واعوض معاه كل سنين الحرمان والاكتاب الى عشتهم بس الاولاد مش هقدر اسبهم ومش عرفه ممكن حلامى تتحقق وهما معايه وجزاكم الله خيرا
قديم 11-03-2009, 08:16 AM
helwaya
عضو مميز
 الصورة الرمزية helwaya
helwaya غير متصل  
طيب هو لسة بيكلمها ولا خلاص ؟

ولو خلاص ايه اللي بياكدلك انه مش بيكلمها ؟

طبعا الطلاق في مخاطرة كبيرة جدا خصوصا ان معاكي اطفال وزي ماقولتي تضمني منين تجيلك فرصة كويسة تاني للجواز ويكون حد هيراعي اطفالك وكدا

انا شايفة ان جوزك اولى .. بالتعب ده كله

ابتدي حياتك من اول وجديد ... استعيني بالله قادر على كل شئ ومقلب القلوب

بس لازم تتأكدي انه خلاص .. مابيكلمهاش خالص لانه ممكن يكون اتعود على وجودها خصوصا انه يعرفها من زمان
قديم 11-03-2009, 09:25 AM
أميرات
كبار شخصيات المنتدى
أميرات غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علمتنى الدنيا مشاهدة المشاركة
الله يجزيكم كل خير اخواتى على النصيحه زوجى فى الحقيقه من يوم معرفه بخيانته وهوا متغير معايه فى التعامل والكلام يعنى مثلا بيقبلنى قبل ميروح الشغل وبعد ميرجع بيتصل بيه يطمن عليه بس انا مش قدره اتعامل معاه طبيعى ومش هخبى عليكم انى مع حبى له بحلام بحياه جديده بعيد عنو وبحلام اقابل الانسان الى يستاهل كل الحب والحنان الى جوايه واعوض معاه كل سنين الحرمان والاكتاب الى عشتهم بس الاولاد مش هقدر اسبهم ومش عرفه ممكن حلامى تتحقق وهما معايه وجزاكم الله خيرا

اختي عيشي الواقع و بلاش احلام حتى لا تستيقظي على كابوس خيانه جديده من زوجك ..

اصحي و صحصحي و فتحي عيونك و اهتمي بنفسك و باولادك و زوجك و بيتك ..

سامحي يا اختي و اصفحي عن زوجك و ابدأي صفحه جديده اكثر حبا و اشراقا و تفاؤلا ..

وانظري للجانب المشرق في الحياة ... استبشر بالخير يأتك .. فهاهو زوجك يحاول ان يعوضك عما فات ..

فبادري بمد الجسور مع شريك حياتك فالحياة أبسط مما نتصور... الطلاق يا اختي دمار للأسره ..

بقدر ما نتسامح تكون الحياة أجمل... التسامح مبادرة ليست من أجل زوجك فقط .. بل من أجل نفسك

لأنك حينما تتسامحين فانك تتسامحين مع ذاتك ..

التسامح يا اختي فن يكتسب مع التعود والإرادة .. ويجعلك أكثر تفاؤلا في الحياة .. وأكثر تقبلا لزوجك..

التسامح دلالة قوة وثقة .. وليس مؤشرا للضعف والسذاجة...

حسسي زوجك بتسامحك عشان ما يرجع لماضيه المؤلم ..
قديم 11-03-2009, 09:35 AM
ملَك شادي
عضو متألق
ملَك شادي غير متصل  
سامحيه لكن خليكي حذرة
سامحيه لاجل اولادك
وخليكي حذرة لانو علاقة 3 سنين مابتضمني تكون فعلا انتهت
وعليك بالاستغفار الله يؤلف بين قلوبكم يارب

موضوع مغلق

مواقع النشر