أريد المساعدة في عمل جدول بالواجبات التي على زوجي - الصفحة 4 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 05-02-2009, 03:35 AM
Mooon Flower
عضو جديد
Mooon Flower غير متصل  
حبيبتي بخصوص الجدول انتي لازم تجلسي بينك وبين نفسك وتفكري في احتياجاتك النفسيه والجسديه اللي تخليكي تعيشي حياتك سعيده معاه

يعني تكون على شكل نقاط و قواعد رئيسيه لتنظيم العلاقه بينكم
انا ممكن اقترح عليكي امثله..

يعني مثلا تحبي معاملته معاكي تكون بالأسلوب الفلاني (احترام .. تقدير .. صراحه .. تفهم )
يكون في وقت للنقاش والحوار بينكم بشكل دوري.. وكل واحد يسمع وجه نظر الاخر ويحترمها
وقت الخلافات ماهو الاسلوب المتبع لحل الخلاف بطريقه فيها احترام للطرفين
تحديد وقت للعائله وقت للخروج سويه لقضاء الطلبات والترفيه مثلا يوم في الاسبوع او زي ماتشوفي انتي
تقسيم المسئوليات بينكم فيما يخص الاهتمام بالأبناء.. لازم يكون ليه دور فيها حتى لو كان انو يلعب معاهم عشان انت تلاقي وقت ترتاحي فيه
المصروف الشهري يكون كزا
وانتي ادري باحتياجاتك اكتر من اي احد تاني...

والرسول عليه الصلاة والسلام كان خير قدوة في تعامله مع زوجاته..
واذا هوا بيتحجج انو يكون الكلام بالدين اجمعيلو كل الاحاديث اللي بتتكلم عن حقوق الزوجه على زوجها خليه يشوف نفسو فين منها ومن تأكيد الرسول على ضرورة الرفق بالزوجه وحسن عشرتها واكرامها ومساعدتها وانو كلكم راعي ومسئول عن رعيته وكيف يهتم بتربية أولاده واطبعيلو هيا عشان تكون قدام عينو

وبصراحه انا اتفق مع نصيحة الاخت رزان جداااا بس انتي ادرى بزوجك
وربنا يوفقك ويؤلف بينكم ويجمعكو على طاعته
قديم 07-02-2009, 06:53 PM
dla3
عضو جديد
dla3 غير متصل  
مشكورين وماقصتوا

جلست وتكلمت بس ما يوضح انه مقصر او غلطان كل يقول انا ولما نسولف كل يقول لاتقاطعيني

مشكلته يتغير شهر ويرد يرجع لما يشوف الامور حلوة والان يهدد صديقي قريب ينزل من سفرة اياني وياك تخجليني معاه

ادعولي محتاجة دعواتكم

ومن ناحيه النقاشات واجد نتناقش ونصير اوكي ولو احد يكلمه عن سفر او رحله اووووووووه اول واحد ما يفكر فيني انا واولادي والان نجهز شقه جدديده لكن كل شي على فراق

وتصدقون ان لسه ما ضاف حتى اولاده طلعاته اهم ابي اسافر معاهم ماني قادرة

الله يعين
موضوع مغلق

مواقع النشر