اريد ان احدد مصيرى - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

موضوع مغلق
قديم 03-08-2006, 02:33 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
 الصورة الرمزية بنت حيرانه
بنت حيرانه غير متصل  
اريد ان احدد مصيرى

كنت قد كتبت لكم من فترة عن خطيبى وشكه الدائم فى.. المهم بعد فسخ خطوبتى وبعد محاولات كثيرة جدا منه بأننا نرجع لبعض وافقت ولكن بشروط انه ما يشك فيا ويثق فيا تماما.لكن باشعر اوقات كتير انه بيتسلى بى ويضيع وقته معايا لانه كل ما اسأله عن الزواج مرة يقول بعد سنة ومرة يقول بعد سنتين انا واثقة انو بيحبنى جدا وانا ما قدرت اخبى كل ده جوايا وكلمته وصارحته بكل اللى جوايا اتضح السبب انه منتظر اخته تتخطب الاول عشان هى اكبر منه وامه كتير زعلانة عشان هو يخطب قبلها وانا قلت له يعنى بتربط مصيرى بمصير اختك هل اخطأت لما قلت كدة؟؟؟ وده فى الاخر نصيب المهم قلتله انى خايفة من كل ده وحاسه انك بتتسلى صدمنى بكلامه لما قال كفاية انى استحملتك كل ده وصبرت عليكى وانتى منكدة عليا حياتى وكل يوم نكد وقال انى مو حاسس انى مرتبط اصلا بحس انى بكلم اخوى اتصدمت كتير من كلامه كل ده عشان بدور على حقى وعايزة اعرف مستقبلى معاه؟ مش عايزة اضيع عمرى اكتر من كده لانى قبله كنت مخطوبة 4 سنين ومن حقى انى اسأل وأخته على عينى وعلى راسى بس انا فين من كل ده وما راح اقدر اتحمل صدمات تانى مضى حوالى اسبوع على ذلك هل انا اخطأت لما صارحته بمخاوفى وقلقى زى ما هو خايف على اخته لى اهل بيخافو عليا ونفسهم يفرحوا بى اليس من حقى ان اعرف مصير خطبتى له؟ هل اتركه حتى احافظ على ما تبقى من كرامتى ؟ مو عارفة افكر ولا اقرر انا كتير تعبانة ومش عارفة اعمل اى حاجة غير انى ابكى وادعو الله وواثقة فى ارائكم جدا وعارفة انى لى اخوات هيساعدونى منتظرة ارائكم واعتذر منكم عشان كلامى مو مترتب بس اتمنى ان المشكله تكون وصلتكم واسفة على الاطالة بس ساعدونى
قديم 03-08-2006, 02:47 PM
نمله كاشخه
عضو دائم
نمله كاشخه غير متصل  
حبيبتي بنت حيرانه...

والله كلامج صح... يعني مصيرج يكون مرتبط بإخته ولنفرض إخته عمرها ما اتزوجت! الزواج نصيب... وبعدين انا أعاني نفس مشكلتج خطيبي شكاك لأبعد الحدود صدقيني... اللي يشك فيج الجين بيشك فيج طول العمر...

اتقولين انه هو يحبج وانتي بعد.... اوكي يمكن الحب موجود... بس الحب مو كل شي... في عوامل ثانيه لازم اتكون موجوده عشان زواجكم ينجح...

والله حبيبتي ما أعرف شو أقولج... بس أنصحج بالإستخاره فما خاب من استخار

بالتوفيق يا رب
قديم 03-08-2006, 02:54 PM
بنت حيرانه
عضو مميز
 الصورة الرمزية بنت حيرانه
بنت حيرانه غير متصل  
اختى نملة كاشخة لقد قرأت قصتك وشعرت كأنك بتتكلمى عنى ورديت كمان فى موضوعك فعلا الشك مرض ما الو علاج بس انا كتير مجروحة وفى نفس الوقت مو عارفة هل انا غلطانة ولا هو اللى غلط.. انا بستخير الله دوما بس لسة مشتتة مشان هيك بستشيركم

الله يوفقك ان شاء الله ويرزقك الجنة
قديم 03-08-2006, 03:27 PM
حامل النور
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية حامل النور
حامل النور غير متصل  
السلام عليكم
أختى فى الله بنت حيرانه
الموضوع فعلا محير لحد كبير
بس فى نقط مهمه يمكن اإستدلال بها منها
- لما انفصلتم أول مره ورجعلك تانى هل كان بدافع الحب ولا كان مجرد ندم على شء كان بيتسلى بيه
- الأسلوب اللى اتكلم بيع معاكى مش طريقة واحد خاطب متمسك بخطيبته بعد ما راحت منه واستعادها بصعوبه
-ثالثا وده الأهم فين حرصه عليكى وعلى شعورك وفين كفاحه مع أهله من أجلك
رأيي أنه فعلا بيتسلى أو هو بطبعه ضعيف الشخصيه و ليس له من أمره رأى فبيقضى معاكى وقت مستمتع به ولا يريد أن يتحمل مسؤلية إتمام الموضوع ودى طريقه كتير مع الشباب مع البنات يقولها أنا مش هاقدر اتجوز دلوقتى إلا بعد ما يتجوزو إخواتى البنات
و يقضى معاها ماشاء الله له ثم يتركها لأنها ملت ولأن إخواته المحترمات لم يتزوجو بعد وصاحبنا نايم فى الخط
وبناء على ما سبق وبإعتبار حبك له وحتى لا نظلمه أيضا أن أوصيك بالآتى

حاولى تدخلى أهلك فى الموضوع وتحكى لأمك وأبوك المسأله ومدى قلقك منها
وخليهم هم يتصرفو
يزوروهم فى بيتهم ويكلموه وأبوه عن موعد محدد للزواج لا يزيد عن عام مثلا بحد أقصى
وتحديد كل التفاصيل حول الموضوع
ثم ليرو ردهم فى المسأله وعندها يعرف كل شخص ما له وما عليه ويتصرف على بينه من أمره
كما انك من هذا الموقف تعرفين مدى تمسكه بك و جديته فيك

وكما يقولو
[poem=font="Simplified Arabic,5,,normal,normal" bkcolor="transparent" bkimage="" border="none,4," type=0 line=0 align=center use=ex num="0,black"]
سوف تدرى إذا إنقشع الغبار=أفرس تحتك أم حمار[/poem]

والله يوفقك ويكتب لك الخير
أتمنى أكون أفدتك
:14: :14: :14: :14:
[blink]إدعو الله لى بالبركه فقد رزقت بعبد الله منذ أيام قلائل[/blink]
لا حرمنى الله منك يازوجتى العزيزه
من مواضيعي
أخيرا سأتركك يا قسمى الحبيب (وبدأ العد التنازلى لآخر أيامى معكم
)
قديم 05-08-2006, 01:33 AM
الناس
عضو نشيط