زوجي وموقفه من الحمل - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 23-01-2009, 12:49 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
زوجي وموقفه من الحمل

والله يا بنات نفسيتى زى الزفت من امس وقررت افضفض معاكم شويه قبل ما انفجر
أولا انا وجوزى متخاصمين من امبارح وطبعا انا بالغربة وحدى فمش عارفه اتكلم مع احد ولا افضفض الا لكم
سبب الخصام هو اهماله كالعاده
مش عارفه اشرحلكم ازاى بس الكلام هيطلع منى عفوى وطبيعى
أنا لما حملت بإبنى الوحيد وكنت لسه عروسه وولدته بالغربه ولوحدى ولم يساعدنى احد الا الله شعرت اننى لا بد من الن ارتاح بعد الولاده على الأقل سنتين قبل التفكير بالحمل مره تانيه وقررت انا وزوجى تركيب لولب وفعلا هو من اشتراه لى وهو من ذهب معى للطبيبة وركبنها ولم يكن معترض ابدا ......... بعدها حدثت بيننا مشاكل كثيره وكبيره بحكم ان طباعنا مختلفه وهو اسلوبه جاف وقاسى جدا وقررت الإنفصال عنه اكثر من مره وكانت حياتى جحيم ونصحنى الكثير من الأهل والأقارب والأصدقاء بتأجيل موضوع الخلفة منه تانى لحين التأكد من هل سأستمر معه ام لا وظلت مشاكلنا كبيره وكثيره الى ان أتم ابنى الأربع سنوات تمكنت بعدها وبفضل الله وحد أن اجتاز مشاكلى معه وأفتح معه صفحة جديدة
وفى خلال هذه الفتره لم يطلب منى ان احمل ابدا وكنت اتعجب وأتألم فى نفس الوقت اذا وجدت من قريباتى او زميلاتى من تقول بأن زوجها يتحايل عليها تشيل وسيلة منع الحمل حتى ينجبوا مره ثانيه ....... وأنا لم يطلب منى ذلك ابدا
وبعد ما شلت اللولب وقعدت سنه كامله بدون حمل بدأت أطلب منه الذهاب الى الطبيب ولكنه رفض وأصر اننى انا من منتعته من الخلفه طوال الأربع سنوات الماضيه وأنه لم يعد يرغب بالخلفه . وبعد محايلات واستعطافات كبيره وبعد ما كتبت له خطاب ووضعته بحقيبته وهو ذاهب للعمل استعطفته فيه بكل الطرق ان يوافق على الذهاب للطبيبه علما بأنه طبيب ويعمل بنفس المستشفى بمعنى انه لن يتكلف اى شيئ وافق على مضض وبدأت رحلتنا البائسة.
طبعا احنا الشهر عندنا بقى كله شدة أعصاب وقرف بسبب تأخير الحمل فأنا أنتظر أيام التبويض كل شهر كى أحاول الحمل وهو يتعمد مضايقتى فى هذه الأيام وخصامى حتى لا يحدث شيئ فى الأول كنت أقول يمكن مش واخد باله بس صدقونى بدأت الاحظ انه طول الشهر كويس وعادى وأيام التبويض بيكون مش طايقنى ومش عايز يبص فى وجهى
المهم زى ما انتوا عارفين اننا لما رحنا للدكتور قال لنا انه لازم يحصل جماع يوم بعد يوم من يوم 12من بداية الدورة وحتى يوم 18 الا انه كل هذه الأيام بيعيشنى فى حاله زى الزفت وبيكون اسلوبه جاف جدا وما بيعرضش على اى حاجه وانا بطبيعتى بأتحرج جدا يعنى مش ممكن اروح اقوله ..................
فبأحاول المح والبس وما اعرفش ايه وكمان مافيش فايده
ومع الأيام بدأت اتضايق لأن بقالى 5 سنين على الحال ده فأصبحت أصرح له بأن هذه الأيام من الشهر مهمه وأحيانا أرسل له رساله على الجوال بأن اليوم هو ال12 وهى بداية فترة التبويض
ولكنه كان ولا زال يمعن فى اذلالى فمره قال لى أنا مش عايز عيال خلاص ده ماعادش هدفى ده كان هدفى زمان وانت اعترضتى وركبتى لولب غصب عنى وقتلى فى نفسى الرغبة فى الأولاد وخلاص انا شيلت الموضوع من رأسى ( مع انه والله كان موافق) وطالما ان انتى اللى عايزه يبقى انتى اللى تضحى ......فسألته أضحى ازاى يعنى فقال لى فى أيام التبويض ما تزعلينيش ابدا وما ترديش على حتى لو هزأتك وتتوددى الى بكل الطرق وتهدى أجواء البيت وتنامى من الساعه 9 بالليل لأنى بأحب انام من بدرى ومش هأسهر علشان خاطرك وتحترمى نفسك ووووووووووو............
المهم قلت له حاضر وبعدها بدأ بإستفزازى بشكل لا يطاق وكرهنى حتى أبص فى وجهه لدرجة إنى أصبحت لا أطيق قربه منى فكيف لجسمى ان يتقبل اى حاجه منه أو يحدث حمل وسط هذه الأجواء المشحونه . والله لو حكيت لكم عن مواقف عملها لإستفزازى بهذه الأيام لتبكوا ......... المهم جيت فى شهر من الشهور وقلت له ان الطريقه دى غلط لأن الواحده طول ما أعصابها تعبانه ومستفزه لا يمكن تحمل لازم يكون الجو هادى ومافيش زعل ...
رد على وقال لى والله دى مشكلتك ممكن انتى تحليها مع نفسك أنا ماليش دعوه .......
وبدأت أنا أشعر بأنى عايشه لوحدى ولا أجد من يرفق بى الا الله ..... و بالرغم من انه عارف ان السبب فى التأخير منه لأن الحيوانات المنويه عددها قليل والحركة ضعيفه والأطباء كلهم أكدوا اننا لا يمكن نخلف الا بمساعده طبيه وعملت أطفال الأنابيب مره فى المشفى اللى كان بيعمل فيه وفشلت وبعدين عملت التلقيح الصناعى لما نزلت مصر وفشل وبدأ يقول لى أنا مش هأعمل لك عمليات تانى ......... لو عايزه تعملى اى عمليه بعد كده يبقى تعمليها من على حسابك لكن انا مش هأصرف عليكى ولا قرش واحد فى اى عمليه تانى ......... طيب ازاى وهو عارف انى ما بأشتغلش وما معاييش اى فلوس غير دهب شبكتى هل أبيعه علشان اعمل عمليات وهو جوزى ربنا كارمه ومعاه فلوس ومش راضى يعطينى.........
المهم قررت انى ابعد شويه عن التفكير فى العمليات وألجأ أكثر لله وأحاول معاه طبيعى يمكن ربنا يكرم ........ لكنى لا يساعدنى مثلما قلت لكم عن الاذلال والمعاملة السيئة خصوصا وبالتحديد فى هذه الأيام ......
وبعد موضوع حمل اخته وان اهله خبوا على خوفا من انى احسدها زاد شعورى بالعجز واليأس والاحباط وبعد رده على اللى ذكرته لكم سابقا حينما تحدثت عن موضوع اخته زاد شعورى بالنفور والبعد عنه ........
نعم انا الجأ لربى دائما وأدعو وأبكى بين يدى الله ......... نعم انا أتصدق بنية ان يرزقنى الله بالخلف الصالح لكن ربنا ما بيرزقناش بالدعاء بس من دون سعى ......... أنا دلوقتى حاسه انى ماشيه الطريق لوحدى ..... تعبانه وخايفه وحزينه ويائسه جدا جدا .......
امبارح وبما اننا فى ايام التبويض ايضاوامبارح كان اليوم السادس عشر علما بأنه مطنش من اليوم الحادى عشر وحاولت افهمه بشتى الطرق وأجده كالعاده يبتعد عنى وينهرنى ويكسفنى ويحرجنى ........ فكرت كتير ولقيت انى مضيعه حياتى مع انسان بجد بجد ما يستاهلش........
انا اتخليت عن وظيفتلا بلدى وجيت عشت معاه فى بلاد الغربه ومن غير اى دخل لى وفى الآخر بيقول لى اعملى العمليات من حسابك يعنى بالمختصر بيعجزنى
أنا استحملت ظروف مرضه ولم افتش سره لأحد ولا حتى امى مع انه بيحاول يفهم الجميع حتى امى ان السبب فى تأخير الحمل منى وليس منه ولم ارد عليه ولم افضح أمره
أنا أعيش حياه فى منتهى القسوة فلا أسمع الا النقد والتجريح وغير مسموح لى بالرد ولا بالبكاء لأن فى وجهة نظره البكاء بيفقر البيت وينحسه فلا مجال للفضفضة
أنا أتحمل ظروف عمله من مناوبات وسهر وبيات خارج البيت ولا اعترض ابدا وأتحمل ظروف مذاكرته فهو يقضى وقت مع كتبه اكبر مما يقضيه معنا ويحكم علينا طوال فترة مذاكرته الا نشاهد التلفاز ولا نعمل اى صوت
أتحمل نومه من التاسعة مساءا كل ليلة بدون حتى ما يقول تصبحوا على خير وصحيانه من الفجر للمذاكره قبل الذهاب للعمل وكأنه غير متزوج وليس لى حق الاعتراض
أتحمل كل هذا لأجل ماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأجل لا شيئ........
بالأمس واجهته ورجع عاد على مسامعى انه لا يريد الخلفه وانها ليست من اهدافه واننى على انم اتحمل ما جنت يدى فأنا من طلبت تركيب اللولب ولما قلت له لماذا لم تعترض وتصمم مثلما تعترض وتصمم على كل ما تيريده فى حياتتنا قال لى هذه هى حياتى وان عجبك تعيشى على هذا الحال ولا تروحى بيت أهلك .......
فقلت له ولأول مره أننى سأعطيه فرصه اتغيير رأيه أو التفكير فى وضعنا أو أن تحدث معجزة من عند الله وأحمل طبيعى وأن لم أحمل حتى العام القادم فسوف أطلب الطلاق منه وسوف أخبر عائلتى وعائلته بسبب طلبى للطلاق ولن أدارى عليه أكثر من ذلك ........ فما كان منه الا ان قال لى لأ اعتبرى من الآن أنكى لم تحملى وروحى بيت ابوكى من السنه دى.............
أنا محتارة جدا وأفكر جديا بالطلاق منه ولكن تدور برأسى الف فكرة وفكرة فأنا لا اضمن ان طلقت منه ان اتزوج تانى ولو تزوجت لا اضمن ان احما ولو حملت حتى ماذا سيكون وضع ابنى المسكين الذى لم يتجاوز العاشرة بعد وكيف سأستغنى عنه . أنا فى مأزق هل أقبل بحياتى على ماهى عليه وأظل أعيش فى أمنيه لا أعتقد أنها ستتحقق أمنية تكوى قلبى ليل نهار ........ أم اتطلق وابتعد عن تلك الحياة البائسة وأواجة ظلم المجتمع وأضيع ابنى من يدى .....
أكاد أجن وأنا فى غاية الكآبة والحزن ....... أرجوكم ساعدونى
قديم 23-01-2009, 05:23 PM
nouga masria
عضو متألق
 الصورة الرمزية nouga masria
nouga masria غير متصل  
حبيبتي sa33
والله مشكلتك دي احزنتني جدا جدا

ربنا يكون في عونك

بس ليه يا اختي انتي مستحملة كل ده لوحدك

لازم تتكلمي مع اهلك وتفهميهم ظروف حياتك يمكن لو حد منهم اتكلم معاه يقدر يقنعه

صدقيني العيشة اللي انتي عايشاها دي وشدة الاعصاب هتتعبك
لازم حد من اهلك يتدخل

وكمان اهله هما فين لازم كمان يتدخلوا

مش معني انك عايشة بغربة انك خلاص لوحدك مفيش حد يدافع عنك ويجيب لك حقك

وسامحيني يا حبيبتي واضح جدا انك سلبية وطيبة زيادة عن اللزوم
اعتقد انك اللي عودتي زوجك انه يعاملك كده

لانك بكل سهولة قبلتي اذلاله لكي العمر ده كله من غير ما يبقي ليكي ردة فعل توقفه عند حده

انا مستغربة انتي ازاي متلهفة علي الخلفة كده منه يعني اذا كان هوه مش عايز !!!!

ولا انتي شايفة انك لو حملتي تاني ممكن يتصلح وربنا يهديه؟؟؟؟
اختي اكيد انتي ادري بجوزك

بس زي ما قلتلك لازم تتدخلي اهلك في الموضوع علشان يعرف انك مش لوحدك وان وراكي ناس تقف جنبك

وكمان لا قدر الله لو مفيش حل غير الانفصال يبقي همه فاهمين المشكلة علشان يقفوا جمبك
ويعرفوا انك حاولتي معاه كتير

ويارب يهديه لكي وتتصالحوا وان شاء الله ربنا ما يجيب طلاق ولا حاجة وحشة

ربنا يكرمك
قديم 23-01-2009, 09:17 PM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
السلام عليكن يا بنات

اولا ساوجه كلامي لاختي في الله Sa33
فعلا ظروفك صعبة و غربة و حرق اعصاب ربي يكون في عونك
و الله كلامك وجع قلبي ربي يفرج همك و يرزقك من حيث لا تحتسبين
حبيبتي نصيحة من اخت تحب لك الخير
حبيبتي ربي يخلي لك ابنك و تفرحي به و يبر بك يا رب
حبيبتي ما دام زوجك رافض مسألة الخلفة خليه على راحته و لا تناقشيه ابدا أبدا في الموضوع عيشي حياتك و اهتمي بابنك و بنفسك
حبيبتي ما تعيشين فيه حرق للاعصاب و سينتج عنه مرض لك لا سمح ارتفاع في الضغط ربي ينجيك يا رب
حبيبتي انا شخصيا دائما احاول تجنب مناقشة المواضيع مع زوجي اذا كان راجع من العمل و هو مرهق لاني اعرف لن يفيدني في شئ
ثم انت أدرى بعقلية و منطق تفكير الرجل اذا ما نطقت المراة و ذكرت عيبه فغنه لا يغفر لها ذلك كانما مست رجولته
حبيبتي هداك الله و اصلحك اعتني بنفسك غيري جو خليك مرتاحة اعرف انه صعب لكن مع المدة ستعتادين على الامر
حاولي تنسي موضوع الحمل كم شهر و حاولي الا تناقشيه فيه
فهو لم يجد الشماعة التي علق عليه اخطاءه فكنت انت أقرب
ادعيه تعالى في ساعات السحر بان يهدي لك زوجك
حاولي تشغلي نفسك بمواضيع ثانية
حبيبتي حسسيه انك فعلا تحبينه و انك مستعدة لعمل اي شئ من اجل اسعاده لكن لا تضغطي عليه
قولي له خلاص ما دمت ترفض فكرة الانجاب مرة ثانية فانا موافقة المهم انك تكون مرتاح و سعيد فانا تهمني راحتك و سعادتك
حبيبتي اياك ثم اياك تفكري في الطلاق فاصلاح ذات البين افضل من التفريق

حبيبتي تقبلي حبي و دعواتي
ربي يفرج همك و يسعد قلبك يا رب
قديم 24-01-2009, 12:26 AM
cute_baby
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية cute_baby
cute_baby غير متصل  
ينقل هنا مكانه الأنسب

.

إلهيْ ’ / أبدل عُسَرِنا يسُراً ,
وفرّج عَنِا كُل ماَ ضاَقتَ بهِ صدُورَنا , وحَال معُه صبَرنُا و إَرزقِنا مَن حيَثُ لَا نحتَسُبْ..آمينَ

.
قديم 24-01-2009, 02:30 AM
مشاعر مرهفه
قلم مبدع
مشاعر مرهفه غير متصل  

الغاليه Sa33 ..

يااااااه كل هذا الألم والمعاناه وكاتمه في نفسك وساكته ..

سبحااان الله .. أنتي اليوم أثبت لي بالأدله نظريه كنت قد كونتها من خلال متابعتي لمشاكل الأعضاء هنا ..

وهو أن الاعضاء الذين قلما يكتبون عن مشاكلهم الشخصيه هنا ويفضلون الصمت والتكتم هم فعلا الذين يعيشون معاناه حقيقيه وألما كبير ..

بينما الاعضاء الذين يكثرون من الشكوى والكتابه عن مشاكلهم ومواضيعهم تكاد تملأ صفحات المنتدى هم فعلا الذين ليس لديهم مشاكل من الأصل ..

ومشاكل تكون غالبا تافهه وحلولها بسيطه مقارنه بما يعيشه اعضاء اخرين ..

والتفسير الوحيد لهذا التباين بين الفئتين هو أن المعاناه الحقيقيه قلما يمكن وصفها أو تصويرها بكلمات وحروف ..

عودة لمشكلتك يالغاليه .. أريد أن افهم مشكلتك أكثر قبل البحث عن حلول لها ..

أنا متعجبه كثيرا من أصرارك على الحمل من زوجك رغم كل مشاكلك معاه ..

مالذي يجعلكي ترغبين بالإنجاب مره أخرى من شخص يصعُب العيش معه هكذا .. والمستقبل معه غير مأمون ولا مضمون ?

مالذي سيتغير من وجهة نظرك بينكما إن أنجبتي له طفلا أخر ?

ألا تخشين أن تزيد مشاكلكما أن اجبرتيه على أن يتحمل معكي مسؤولية طفل جديد لايرغب بوجوده من الأساس ?

المشكله من وجهة نظري ليست في الحمل وأنما في حياتك الصعبه مع زوجك ..

حبيبتي الحكمه تقول متى يستقيم الظل والعود أعوج !!

الطفل يجب أن يكون ثمرة للحب الذي يتبادله الأبوين نحو بعضهما ..

ويجب قبل أن نبدء بالبحث معكي عن حلول لمشكلة حملك من زوجك أن نبدء أولا بالبحث عن حلول لمشاكلك الزوجيه معه ..

قديم 24-01-2009, 04:46 AM
daimound22
كبار شخصيات المنتدى
daimound22 غير متصل  
حتى انا مستغرربة من رغبتك في الحمل
وهو قللك بلساانة انة ما يبغى خلاااص عندك ولد يارب لك الحمد
ومشااكل طووول الوقت
وتهددية انك لو ما حملتي راح تتطلقي
اسأللك بالله هذا منطق
اررفضي الحمل نهاائي ولا تفتحي الموضوع ابدااا
يعني تجيبي طفل وتعذبية بجو مشحون واب لا يريدة
ويمكن يتملص من المسؤلية ويقوللك انتي جبتية انتي اهتمي فية
تقدري تتحملي مسؤلية طفل صغيرر وانتي نفسيتك زفت
ومشااكل مع زوجك
طبعا مستحيل الا اذا كنتي زوجة حديدية
الحمل تفااهم مو بالغصب والمشاكل والتهديد
واذا اختة حملت ايش المشكلة ولو سألوكي قوليهم ولدكم ما يبغى عياااااال
انا لو زوجي يقوولي لا تحملي خلاااص نعمة من رب العاالمين
الحمل والولادة هدت حييييييييل ونفسيات

الله يعينك ويكتبلك الي فية الخيرررر
قديم 24-01-2009, 09:00 AM
المصرية
عضو متألق
 الصورة الرمزية المصرية
المصرية غير متصل  
ساااااع
والله بكيت بقلبى بجد يااااااااااااااه كل ده بيحصلك ودافنه فى قلبك
مابقدرش أشوف حد بحبوا بيتظلم واسكت
لكن للأسف منغير زعل أنا كرهت زوجك
بجد انساااااااااان أناااااااااانى أوى أوى

الزواج عشان
تعيشى فى أمان لكن هو محسسك كأن ليس لكى قيمه
لاحول ولاقوة إلا بالله من قهر الرجال فعلا جبرووووووووووووت

أقولك أيه بس والله حزينه عشانك
ومش قادره أقول غير حسبى الله ونعم الوكيل فى كل رجل لا يتحمل مسئولية زوجته ونفسيتها بما يرضى الله ياأختى من عظمة الزواج أن الله جعل الاوقات السعيده بينكم ....... لتخفيف الذنوب
هل زوجك لا يعرف هذه العظمه هل زوجك لا يريد أن يخفف كل ذنب أكترفه فى حياته فى حضن وكلمه طيبه لزوجته أم أبنه الوحيد

أختى الحبيبه ممكن ممكن ممكن تغغغغغغغغغغغغغغغغغغيرى وتلخبطى زوجك فى أيام التبويض
ولا حتى تحسبيهم واتوكلى على الله (الخلفه رزق) لو ربك يريد يعطيكى فلن أحد يمنعه

أتركى أمورك لربك أتررررررررررررركيها وربك لن ينساكى هو العظيم هو الكريم هو الرحيم
وفى النهايه أقولك صلحى بيتك على قد ماتقدرى بمعنى(لا تستفزيه بالذهاب لأطباء مره أخرى ولا مستشفات ) واتركى امورك تمرررررررررر هكذا وأبدأ اهتمى بمظهرك وعامليه برفق شهر ورا شهر
لحد مايطمن أنك فعلا شيلتى من راسك الأنجاب خاااااااااااااااااااااااالص ويطمن هيرجع طيب معاكى وممكن نفسيتك تتحسن والبيت يتحسن ويحد لو شاء ربك حمل وإن لم يشاء الله لن يحدث ويجب الرضا وأنتى لديك ولد الله يخليهولك رضاااااااا الحمد الله

لكن الايام دى أمشى على جدول أمنا الحبيبه جـــــــــــــرين
سورة البقـــــــــــــره أنا بقيت بقرأها بنفسى على المايه للشرب
وايضا على طوووووووووول لسانك أستغفار و آية الكرسى
ونتيجتهم أنا جربتها والله سحــــــــــــــــــــــر

وهتشوفى بنفسك بس أرفعى المشاحنات عن بيتك بذكائك وأرضى زوجك حتى لو فى البدايه صعب عليكى
ولا تنسىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
الصــــــــــــــــــــــــــــــــابرين
الصابرين
جزائهم عند ربك كبيررررررررر

وان شاء الله انتى منهم وأعتبرى زوجك أبتلاء أهو بياخد من ذنوبك
الحمد الله
أنتى أكيد ربنا بيحبك أوى كمان
بدعيلك من قلبى والله
الله يفرج كربك ويسعد قلبك وتيجى تبشرينا قريب ياحبيت قلبى
قديم 24-01-2009, 09:51 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
أخواتى الحبيبات
أشكر لكم تواجدكم بجوارى ومؤاذرتى وربنا يفرج همكم وهمى وهم كل مسلم آمين
وهأرد على كل واحده فيكم
أولا أختى الكريمه نوجا
أنا ما أقدرش أقول لأهلى ولا لأى حد لأن ده عنده هيعتبر نهاية حياتنا معا وهيعتبره افشاء لأسرار الزوجيه وهأكون بنظره زوجه غير أمينه عليه وهتحصل منه مشاكل لا حصر لها وأنا جربت فى مشاكل حياتيه سابقه تدخل الأهل لنصحه فما كان منه الا ان اشتد عنادا وأهلى كادوا يكرهوه وقعدت أنا أصلح فى علاقتهم سنين لحد ما نسوا أو تناسوا علشان خاطرى أما هو فلم ينسى لليوم اننى فتشت اسرارنا بره ولذلك انا هددته هذه المره وأوضحت له انه ان لم يتم التفاهم بيننا فسأكون مضطره لاخبار الأهل.
أما أهله فهم سامحهم الله ينصرونه سواء كان على حق ام لا ماعدا والده فهو انسان طيب ولكن زوجى له طريقه عجيبه فى اقناع من حوله بأنه مظلوم وغلبان لدرجة انى لما بأسمعه وهو بيتكلم مع الناس ويبرر لهم موقفه بيصعب على انا وبأنسى انه مزعلنى وبأحس انى مفتريه!!!!!!!!!
أما عند دهشتك وسؤالك لماذا أرغب فى الحمل منه طالما هو مش عايز هأقولك وبكل صراحة
أنا ما عرفتش طعم السعاده الحقيقية ولا الحب الحقيقى الا مع ابنى ربنا يخليه لى ويطرح البركه فيه ...... هو اللى بيهون على كل مصاعب الحياة وهو حنين جدا على وبار بي جدا ومطيع وجميل ماشاء الله وأنا حاسه انى لما أكبر وأعجز أن أولادى هم اللى هيفضلوا لى وهم اللى هيشيلونى فى مرضى وكبرى لأنى والحمد لله بأربيهم على قيم وعلى الدين بجد
يا حبيبتى انا خايفه من جوزى ومش مطمنه معاه وعارفه ومتأكده إنه هيزهق منى لو مرضت وعجزت وهيرمينى وده اللى مخلينى نفسى يبقى لى عزوه واولاد
وكمان نفسى احس انى عايشه نفسى احس انى سعيده زى باقى الناس نفسى احس انى لسه صغيره وشابه ممكن تعطى لكن انا دلوقتى حاسه ان عندى 70 سنه
نفسى كمان ازود عدد المسلمين وخصوصا انى معاهده نفسى انى احفظ ولادى كتاب الله كاملا واعلمهم دينهم صح وأنفع بيهم الإسلام
أختى عاشقة الطفوله
كلامك كله صح وعلى عينى ورأسى وأنا فعلا قلت له مره انى خلاص مش هأفكر فى الموضوع ده ولا هأعطى له أهميه وبقيت انام بعيد عنه فى ايام التبويض ولا أهتم أقوم الاقيه الصبح قايم متنرفز وبيرمى اللوم على انا ويقعد يقول لى شفتى انتى مش مهتمه وانتى مش فى بالك هو مش الدكتور قايلم ومفهمك ان الأيام دى ايام مهمه زحضرتك نايمالى بعيد
وأنا ممكن ارد عليه واعملها خناقه لكن ما بأعرفش بينى وبينك بأرجع افرح ويرجع فى الأمل انه عايز يخلف منى وما بأرضاش أرد لا يعند أقوم أقول له اى حجه غير مقنعه ( أصل انا ما كنتش فاكره) ويرجع هو اللى يجدد الأمل فى من جديد ولما ارجع اهتم يقلب هو ويطنش ...... والله ما عدت فاهماه

غاليتى مشاعر مرهفه أشكركى على كلماتك الرقيقه
وأنا جاوبتك على سؤالك ليه انا عايزه اخلف تانى فى ردى على نوجا أما عن مشاكلى الزوجية فقد اعتدت على التأقلم معها وعندى قناعتى الأكيده بأنه لا يوجد بيت خالى من المشاكل وكل على حسب تحمله وأنا ولله الحمد من النساء ذوات النفس الطويل جدا والصبر على المشكلات والسمو فوقها اكثر مما تخيلى وهذا ما اتقنته من خلال 11 سنه زواج جربت فيها جميع المشاكل ازوجيه . شاكرة لكى مرورك الجميل وادعوا الله ان يوفقك لما تحبين

عزيزتى دايموند
لقد اوضحت فى ردى على الأخت نوجا سبب رغبتى القوية فى الانجاب ولعلك الآن مقتنعه بها فأنا هدفى من الانجاب كبير ومستعده لتحمل مشاكل الزواج وتربية ابنائى ايضا فهم من ينسونى كآبة حياتى شاكرة ردك على وتفاعلك معى
حبيبتى المصريه أحبك الله ورزقك السعاده فى حياتك الزوجية ورزقك بالبنات والبنين آمين
أنا لا أعتب على زوجى فى تعامله معى فأنا متفهمة لنفسيته جيدا فقد تربى فى جو أسرى مليئ بالصراعات والمشاحنات ولذلك أنا مقدره أن فاقد الشيئ لا يعطيه وأحاول من ناحيتى أن أعوضه وأن أصبر لأن هذا قرارى واختيارى وحياتى ماشيه والحمد لله وكل من يرانى يحسدنى على استقرارى الأسرى ( الظاهرى) ولا يعلم احد ما بداخلى الا الله
أما عن لخبطة أيام التبويض وعدم حسابها أمامه فقد سبق وأوضحت أننى فعلت ذلك مرارا وأجده يلقى على باللوم وبيكون فاكر وحاسبها كويس جدا وعارف ايامها ولما اطنش يرجع يقول لى انتى آهو اللى مش مهتمه ومش فى دماغك الموضوع وعاملاها حجه علشان تنكدى جو البيت وانا ما أصدق اعرف او المس منه انه مهتم فلا ارد عليه أو اعرفه انى بأعمل كده علشان هو مطنش لحسن يرجع يقلب تانى وبأتحجج بأى حجه واهيه فتتقلب الأمور فوق دماغى
وانا الحمد لله مداومه على قرآة سورة البقرة وآيه الكرسة وأدعية تفريج الكرب وربنا موجود ....... شكره مرورك ومشاعرك الجميلة

أخواتى والله انا ما كتبت وفضفضت الا من ثقل وكبر الهم فوق رأسى وبعدما استنفذت كل وسائلى وحلولى وخدعى ومهاراتى واتمنى من كل من تقرأ مشكلتى حتى ولو لم تكتب تعليق أن تدعو لى الله بتفريج همى

التعديل الأخير تم بواسطة sa33 ; 24-01-2009 الساعة 09:57 AM
قديم 24-01-2009, 10:00 AM
جناين ورد2008
عضو متألق
جناين ورد2008 غير متصل  
بالله عليك هذا واحد لسا تفكري تربطي نفسك بيه اكثر هذا حتى لو هو يبغاني احمل والله ما احمل ايش الانسان هذا الله يكون فيعونك صراحة انتي لازم تشوفي لك حل واذا استمريتي على كذا ابشري بالامراض من سكر لضغط ...وغيره
قديم 24-01-2009, 10:50 AM
الأم الحزينه
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية الأم الحزينه
الأم الحزينه غير متصل  
السلام عليكي يالغالية

و الله لكي وحشة، تتذكري لما كنتي تواسيني و تأزريني وقت محنتي، إيش جرالك.

حزنت لحالك كثير، احس فيكي كثير من السلبية ليش، وين أختي ساعععا العاقلة الواعية، بس معذوره لكل فارس كبوة

شوفي في الوقت الحالي طلعي الموضوع من راسك إنسيه خفي على نفسك شوي

الرجال من طبعهم العناد، تعاملي مع زوجك على انه طفل عنيد تحاولي تحببي اليه لعبة كارهها.

بس حاليا إنتبهي لنفسك خليكي كوووووووووووووووووول مثل ما يقولوا شبابنا

إنتبهي لبيتك لأبنك لنفسك، ابعدي عن كل ما يثير عصبيتك، البسي إتشيكي، أبدعي في طبخك

اخلقي جوا مريحا على بيتك، بدل الكأبة و النكد

ودي أسألك

هل زوجك مقصر في مسؤلياته البيتية و الزوجية، مصروف، ملتزمات البيت الى ما ذلك؟

مهما كان الجواب خلي شعارك بها الفتره (طنش تعش)

لا تذكري الموضوع البته امامه، خليكي خبر خير

رجعي الرمنسية لحياتك، استعملي الكلمات الطنانة (حبيبي ، بعد عمري....)، راح تلاحظي إستغراب زوجك، و يمكن راح يرمي عبارات ساخره، ما عليكي خذيها مزح و ضحك او طنشيها و لا كأنه قال اي شيء

لا تتعبي طولي بالك،

كوني قوية كما عودتينا، كوني نور بيتك، كوني ساععععا

أتمنى لكي كل السعاده، و الله يفرجها عليكم، و ان شاء الله تكون سحابة صيف سرعان ما تنقشع.

و صدق الله سبحانه: ( إِنَّمَآ أَمۡرُهُ ۥۤ إِذَآ أَرَادَ شَيۡـًٔا أَن يَقُولَ لَهُ ۥ كُن فَيَكُونُ ) (يس آية 82 ) يعني لا ايام تبويض و لا غيره أمام قدرته تعالى، من توكل على الله فهو حسبوه.

تحياتي القلبية

الأم الحزينة
اللهم اني أسألك ايمانا يباشر قلبي, و يقينا صادقا حتى أعلم ما يصيبني إلا ما كتبته عليّ والرضا بما قسمته لي يا ذا الجلال و الإكرام

التعديل الأخير تم بواسطة cutiepie ; 24-01-2009 الساعة 10:38 PM
موضوع مغلق

مواقع النشر