سحر الانوثه كيف يكون؟ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

قديم 03-03-2011, 04:31 AM
بياض الثلج 2011
عضو دائم
بياض الثلج 2011 غير متصل  
سحر الانوثه كيف يكون؟

السلام عليكم
متابعة للمنتدى من زمان واعجبتنى الردود فية
ودخلت واستشرت المستشارين وجزاهم الله الف خير وضحولى امورى
تزوجت من ست سنين ومريت بضروف مختلفة منها الصعب والحمدلله فرجت
والحين انا امر بضروف صعبة وماجيت هنا للشكوى فلله الحمد والشكر على نعمة ومصائبة
ولكنى فى البيت اغلقت مشكلتى على الوالد والوالدة واخواتى واخوانى ماتدخلو من البداية
علشان كذا محتاجة احد يشاركنى لانه مشكلتى ماتكلمت فيها مع احد الا بالنت
ومن دخلت فيها ولله الحمد وانا ابحث عن مكامن القوة فيها وكانت سبب حقيقى لزهدى بالدنيا
ولكنه للان لم تنحل ومابيدى غير الدعاء والتفاؤل واالله عند حسن ضن عبدة به
تزوجت من ست سنوات من ولد عمى واتوقع انه نمطة جنوبى وانا غير نمطة وهاذى الانماط ماعرفتها الا السنه هاذى فى
حياتى كلها لانى كنت مركزة دراستى على اشياء ثانية وماعندى ثقافة بالحياة الزوجية البتة
جيت هنا علشان اللى عندة فكرة عن الشخصيات وكيفية التعامل مها بشكل واقعى يفيدنى لانى مافهمت التطبيقات بالغة العربية
ومو واضحة بالنسبة لى وزوجى من تزوجتة مرة انا وياة بضروف صعبة والحل عندة انة يودينى اجلس عند اهلى واجلس كذا شهر لما تنحل
مشاكلة لانه عندة مشاكل مادية واجتماعية قوية وهو يتيم وماعندة سند وهو اللى يقووم على اهلة
وانا من كثر الضغوط ااحيان اعصب وانفجر واتلفظ لية بالنسبة لة ووهدوءة لسانى احيانا سليط وهو مايتحمل
هاذى الصفة والحين انا لى اربع شهور عند اهلى بسبب مشكلة بينى ووبينة ومن يومها مو راضى يتفاهم
مافية وسيط بينى ووبينة الا امى وابوى رافع يدة من الموضوع وامى عصبية وماتفاهم
هو بحياتة اذا صار مشكلة ماجلس معى وحاورنى بالعكس يكلم امى ويتشكى على طول
ومشكلتى هاذى كلمة ابوى وبكى وسكر السماعه وقال انة هى سببت لى مشاكل وانه انا ابغى منها ترتاح
مع انه المشكلة لما قلتها لاهلى قالو عادية ماتستاهل ردة الفعل هاذى
وكلمتة امى وقال انة مايقدر يتعايش معى والطريق بينا مسدود لكنة مايقدر يطلق لانه اهلى هم اهلة ومايحب يسبب مشاكل للهائلة
ولكنة مايقدر ياخذنا للبيت الا بعد فتر ة طويلة وانة ندة مشاكل
لى حسب علمى انه ندة مشاكل باشركة اللى يشتغل فيها وعندة اخوة فى البيت والبيت صغير وانا رافضة انه اعيش مع اخوة من باب الحمو
الموت واماقدر اتحرك بشقتى على راحتى لانه زوجى مايرجع البيت الا متاخر واخوة هذا علشانة عايش يتيم مدلع من امه ومايقدر يصرف نفسة مدمن
كمبيوتر ووتلفاز ومايسوق سيارة وومايصرف نفسة ووعمرة ستة وعشرين ولكن زوجى مثل ابوة درسة معهد وكلية علشان يشيل نفسة ولكن هو اللى يقومة ويشيلة
للكلية ويجيبة فاتووقع انة صار مايقدر يجمع بينى انا وولدى اللى عمرة سنه وست شهور وبين اخوة اللى مخلية عثرة
زوجى كل شوى طالع بكلمة اول ماحطنا كان بيادب وتركتة حتى ينسا الموضوع وبعدين ارسلت لة اعتذار وانة لازم نفتح صفحة جديد ة وسكت وبعد شهر رجع وهو لازال مصر
على كلامه مادرى لفين بيوصل يقول احبها وماقدر اعيش معها وهى سبب مشاكلى وانا نفسى مادرى ايش مشاكلة اللى يقول لانه من النوع المرواغ بالحكى ومايكلمة ويتفاهم معه
الا امى
طبعا تركتة على راحتة على اساس انه يهدء من فترة طويلة تقريبا شهر ومارسلت لة الا رسالتين وردة فعلة نفسها قلت لة اجزم وقرر مايصير اكون معلقة ومارد على
هو حسب ماوضح لى انة نمطة جنوبى كيف اتعامل معه لعل وعسى مووكلة امرى لله ولكنى قلت ابحث بالموضع اكثر لانه للاسف ماعندى خلفية عن الحياة الزوجية نهائيا
وعليكم السلام والرحمة

مواقع النشر