منتدى عالم الأسرة والمجتمع

منتدى عالم الأسرة والمجتمع (http://www.66n.com/forums/index.php)
-   صحة المرأة (http://www.66n.com/forums/forumdisplay.php?f=107)
-   -   عاشقات حلم الامومة (أغسطس 2007 -أكتوبر 2007) (http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=137831)

سلطـــان 23-08-2007 05:01 AM

زهووور الدعاء....

[بصراحه بنشكركي كلنا على وقفتكي معانا وتهدئتكي للنفوس بهذه الكلماات الرائعه

حلمي قريب الله يرزقكي يــــارب وإن شاء الله تفرحين هذا الشهر.........

[COLOR="purple"]كوكار[/COLOR]..فكرتكي اكثر من روعه ....إن شاء الله راح اسويها لما احمل ..
العرسه الصغيره تروحين وترجعين بالسلامه ادعيلنا معاكي دعاء المسافر مستجاب إن شاء الله..

سلطـــان 23-08-2007 05:15 AM

ام المهدي..

انا والله عارفه إن نفسيتكي كانت مره تعبانه وكنتي بحاله الله يعلم بها..

لكن عليكي بالقرائه دومآ على بطنك..

انا خفت عليكي لأنك اختفيتي على العموم الحمدلله على السلامه..

ام المهدي اللي سويتيه التلقيح الصناعي فيه ألم يعني جربتي انتي الصبغه ؟؟

والألم إذا جربتيه كيف يكون؟؟اقوى ولا أخف من الصبغه؟؟

خايفه انا خايفه مررررررررره....

زهور الدعاء 23-08-2007 05:43 AM

يارب ترزقنا جميعا يارب يااااارب ويتحقق حلمنا جميعا يارب
يارب تكرمك يا كوكار يارب وتحقق فكرتك يااااااااااارب إنت والعروسه الصغيره ياااااااارب زي ما تتمنوا واكثر
يارب حلمي قريب تكون قربت من حلمها يارب
يارب تجبر بخواطرنا جميعا يارب وام المهدي تنجح وتتخرج هي محققه كل احلامها ...وبرشا يارب (مع إنها واحشتني وانا ما عرفها )...وعطوره وعشوقه وكل حبيباتنا في الله يااااارب
أقسم بالله العظيم انكم تذكروني تماما بشعوري اول .....انا صحيح الآن مشتاقه احمل بس اكيد اول كنت عطشااااااااااانه ابي ولد ابي ذريه وربنا الكريم كرمني ويارب زدني من فضلك انا واخواتي ....
ملاك العراق حبيبتي .....والله إنك وصفت حالي مو يوم واحد من ايام تشريف الدوره بل مرااااات وكأنو انا إلي كتبت إيش كنت احس لكن تدرين ملوكه شوفي إلي تكتبلك الآن كانت زيك في يوم من الأيام وربي كرمها يعني بحول الله ازمه وتعدي وتحكينا وكلنا نحكي بعض كيف فرحنا ...........!!!!!!
بنات صدقوني انا الآن احس انو فترة ال4سنين قبل ما احمل كان فيها مواقف كتييييير وكنت احسبها بس تأخير اكتشفت الآن انها فترة راجعت نفسي فيها ....كنت اقول لازم إني اتوب من الذنوب وصرت احاسب نفسي كثير وهذي حاجه استفدتها للآن وايضا قربت كثير من الناس الفقيرة المحتاجه وصار بيني وبينهم صحبه للآن وايضا اتعلمت اقوم الليل بلذة عجيبه آآآآآآآه وعلى ذيك الليالي الربانيه آآآآه كانت لذة والله اقول اين انا عن هذه اللذة وللآن اشتاق لتلك الخلوات الحمدلله اشغلني الأولاد لكن استفدت اني تعلمت كيف استلذ واناجي الله واتضرع واتقرب واقرأ آيات القرآن بتأمل إيماني عجيب لم أعهده على نفسي ومازلت اعود رغم مشاغل الحياه .......صدقوني او لن تصدقوا ...!!لو قلت لكم انها ليست سلبيه سنوات الأنتظار..بل إيجابيات عديده ...أستفدت منها أكثر مما ذكرت كنت أقرأ مواضيع عن التربيه وادخل مواقع مهتمه بالتربيه الحديثه واستفدت الآن مع أولادي من تلك المواضيع الحمدلله وكثيييير ممن خلفوا سريعا لم يحسوا بنعمة الذريه وهذه نقطه مهمة وإيجابيه لتأخر الحمل تجعل الوالدين يشعران بقيمة الذريه الآن ويحسنان التربيه اللتي هي اهم من الانجاب (ويا بخت من هدا له مو من عطا له )........فكروا يا بنات إن ربنا له حكمه وانو الواحد لو اطلع على الغيب ما اختار إلا ما اختاره الله ....أيضا هل نتساوى نحن ومن رزقوا سريعا في الأجر إذا صبرنا وأخلصنا لله ..........يارب اكرمنا واجرنا ولاتحرمنا بذنوبنا يالله يا ارحم الراحمين

راميا 23-08-2007 12:00 PM

عطر الليل مشكوووووورة يااارب يسمع منك ويرزقنا كلنا دسته من الأطفال علي فكرة بحب الأطفال جدا ومستعدة اجيب دسته طبعا بعد إرادة الله وملحوظة حبيبتي انا اسمي راميا وليس رانيا هههههه شككتيني وقعدت ابحث عن رانيا واكتشفت اني انا المقصودة ربنا يفرح قلبك

ام المهدي ربنا يكرمنا قريب وينسينا معاناتنا بالذريه الصالحة قريب لينا كلنا يارب

العروسه الصغيرة تسافري وترجعي بالف سلامه وما تنسينا من دعائك في السفر

زهور الدعاء مشكورة علي اقتراحاتك ونصائحك الثمينه فعلا ذكرتي اتجاهت ونصائح لعلها تكون غائبه عن الكثير يارب يكتبلنا الخير كلنا ويجزيك الفردوس الأعلي امين

حلمي قريب طمنينا حاسه بأيه اليوم والله بدعيلك يكون حمل وتفرحينا يارب انت مواعيدها معاك امتي ؟
يارب ما تيجي إلا وانت النونو في حضنك يارب

عجبني جدا فكرة اننا نبعد عن التشاؤم ونغير العنوان ونحاول نهدي توترنا شويه وخاصة مع قرب رمضان كل عام وانتم جميعا بخير
ايه رايكم ننسي همومنا ونبدء رحله الي الله وكل واحدة تقترح عمل خير نداوم عليه في رمضان ونشجع بعض انا هحاول اعمل تصور وتقسيم عملي للوقت والأعمال وانقلهلكم وممكن كل اخت تعدل فيه بما يناسبها المهم ما نضيع وقتنا في رمضان وبإذن الله ربنا هيكرمنا بليلة القدر
هخليكم ولي عودة حبيباتي

kokar_2001 23-08-2007 12:44 PM

العروسة الصغيرة تروحى و ترجعى بالسلامة ان شاء الله و متنسيناش فى دعاء المسافر و فكرتك تحفة جدا بس انا مع الاسف مش معانا هدوم الفرح يالله كفاية علينا الهدية هو احنا حننهب!!!!!!

عطر الليل ان شاء الله نعمل الافكار الحلوة و تكون بداية لكل بداية حلوة بأذن الله

زهور الدعاء فعلا احنا فى فترة جميلة جدا من مناجاة ربنا فى كل وقت انا امبارح مجاليش نوم قلت ياللا اقوم الليل و قعدت اقرا قرآن و ادعى دعتلينا كتييييييييييير جدا و و الله دعيتلكم جميعا و انا بصلى يا رب تقبل انك سميع الدعاء

راميا فكرتك تحفة يا ريت نستفيد فى رمضان انا قررت امبارح انى دايما انام بعد صلاة الفجر و انى اختم المصحف و يا رب يكون مرتين
بس مع الاسف رمضان بيهجم مع مسلسلاته كمان ربنا يقوينا على طاعته يا رب

ربى لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
رب هب لنا ذرية طيبة انك سميع الدعاء

عاشقة الطفولة 23-08-2007 01:41 PM

اختي زهور الدعاء و الله كلامك كله درر و جواهر الله يعطيك على قد نيتك يا رب و يسعدك يا رب و يهدي لك زوجك و ابناءك يا رب

حلمي قريب 23-08-2007 11:49 PM

السلام عليكم

مش عارفه ايش اقول لكم ..بس الحمد لله على كل حال ..متضايقه ... ومن الضيق اليوم ماعملت ولاشي ..قاعده في البيت ...ومابي اكلم حد او اشوف حد ...واحس بضيق ... والام الدوره .الم .. في ظهري والم في بطني ......والغريب انه لسه باقي 11 يوم على الدوره ... الحمد لله على كل حال ....شكلها مابتظبط .. مع اني اخذت بكل الاسباب من كلوميد ..وابره ..ودوفاستون .... الحمد لله على كل حال ... مادري انتو ياخواتي الغاليات .... ايش رايكم .. هل هذي عوارض الدوره ؟

يارب يارب تفرح قلوبنا ياااااااارب

kokar_2001 24-08-2007 12:42 AM

ان شاء الله تكونى حامل يا حلمى قريب بس انصحك انك تشيلى الموضوع من دماغك سبيها على الله و اللى فيه الخير اكيد ربنا حيعملهولك و دايما حطى فى بالك ان لاشهر اللى ميحصلش فيه حمل هو الشهر اللى ربنا انقذك من ابن عاق او اى شئ مش لصالحك

و بعدين يا سيتى اصلا اعاض الحمل هى هى اعرض الدورة و مين عارف و ان شاء الله خير و تفائلى خيرا ان شاء الله تجديه

ربى لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين

حلمي قريب 24-08-2007 12:52 AM

اشكرك كوكار حبيبتي على الرد وكلامك البلسم اللي يبرد القلب .... انا عملت اللي علي والباقي على الله والحمد لله على كل حال ... وانا متأكده بأن الخيره فيما يختاره الله .. المشكله ياكوكار ..صار لي كم يوم مش عارفه اغادر السرير .. نوم ورا نوم ورا نوم ..لدرجة مب طبيعيه ... زوجي فكر اني فيني حاله نفسيه ..والله المسكين ..طلعني امس الليل 1 صباحا ... ولفينا البلد .....لحد ماوصلنا البحر...دعيت ربي .. .. لحد اذان الفجر ..وبعدها رجعت ونمت ونمت ونمت ...امي خافت علي .... مستغربين النوم ..مش عارفه هل بسبب النفسيه التعبانه (عارفه بتقولون لي لاتشيلين هم ) او بسبب الادويه وتأثيرها .....؟

حبي لكم وقلبي معاكم

دعواتنا لبعض بالذرية الصالحه ... امين

سلطـــان 24-08-2007 01:00 AM

هههههههه هذا النوم صابني قبل فتره وقلت في نفسي يمكن حاااااااامل ولما عرفت إني ماني حامل صرت ابكي ورااح النوم..
انا ما أبغى اصدمكي والله لكن انتبهي لا تشكين انا خلاااااص توقعت إني اكون حامل..وبعدين انفجرت..

والله ذكرتيني باللي مضى الحمد لله على كل حاااااااااااااال..

لا تستسلمين للوساوس..ويـــــــــــارب تكوني حاااامل...

الساعة الآن 12:13 AM.